Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Al Maandenlang Verlekkerd Op Lx 125, En Nu...


Wati-B

Aanbevolen berichten

... klaar om te springen richting Primavera 125. Toch een aantal bedenkingen en daarbij een aantal vragen.

 

Vooreerst een praktische introductie: ik woon en werk in Brussel, wil niet bijdragen aan de dagelijkse autofiles maar ben anderzijds ook iets te vaak teleurgesteld door het openbaar vervoer. Ik hoop met de nieuwe aanwinst de duur van mijn dagelijkse pendeltocht te halveren, en daarnaast mijn actieradius voor weekenduitstapjes met m'n vriendin stevig uit te breiden.

 

- Ik woon dicht bij een officiële dealer die me een Primavera van de hand wil doen aan de gangbare prijs (rond 4.150 euro op dit moment). Daarnaast heb ik contact gehad met een grote dealer (niet officieel op vespa.be) die het hele jaar door 15% korting aanbiedt op nieuwe modellen. Ik wil geen reclame maken, dat doet de dealer zelf goed genoeg op tweedehandswebsites.

Vraag: is er een reden om een scooterdealer te wantrouwen die niet als official dealer vermeld staat op Belgische Vespa-website? 600 euro in m'n zak houden lijkt me in quasi elk scenario wenselijk. De dealer uit Luik in kwestie is dan wel wat verder van huis, maar lijkt volgens informatie en foto's op de website geen louche onderneming in een achterkamertje, integendeel. Op dit moment ben ik ongeveer vastberaden om er zaterdag heen te rijden en meteen op te hoesten.

- Ik heb na rijp beraad toch een injectiemotor verkozen boven de oudere technologie die in de meeste LX-uitvoeringen zit, dat heeft me richting Primavera geduwd. Ik wil graag nog een tijdje verder met deze aankoop en hoop op een zo zorgeloos mogelijke ervaring. Bedenkingen uiteraard welkom. Hetzelfde geldt voor ABS: ben benieuwd naar bijna-doodervaringen of andere i.v.m. deze "optie" van honderden euro's.

- Hebben jullie enig idee wat dit beestje me zal kosten aan verzekeringen? Ik hoor heel wat tegenstrijdige dingen: de dealer bij mij om de hoek spreekt over 150 à 250 euro per jaar, Ethias heeft me een aanbod gedaan van ruim 400 euro wat me astronomisch hoog lijkt. Bonus: ik ben 24, woon wel degelijk in Brussel en heb een rijbewijs B (dus niet specifiek lessen gevolgd voor een tweewieler, al heb ik er al een aantal dagen mee gereden op verschillende vakanties).

- Brusselse veiligheid: we hebben een parkeerplaats voor een auto thuis en zullen dus proberen de Vespa daar nog tussen te manouvreren, ook op het werk kan ik ondergronds parkeren achter slot en grendel. Daarbuiten: wat raden jullie aan als slot? Ik zie bvb m'n Vespa nooit ergens een hele nacht buiten op straat staan. Ik denk dat het achterwiel vastmaken aan een verkeersbord, ... met een kettingslot het goedkoopst en meteen ook het beste is (hoera!). Het voorwiel kan eraf gehaald worden, en als ie niet vasthangt aan iets kunnen twee mensen m'n scooter nog steeds in een vrachtwagen tillen.

 

En dan nog eentje die me al langer bezighoudt: ik zie overal ter wereld iedereen z'n tweewieler parkeren waar het maar uitkomt, op wegarceringen, op het voetpad, ... Komen daar ooit problemen van? Bestaat er iets als een sleepdienst voor scooters? Zijn er (on)geschreven regels voor het parkeren?

 

Excuses voor de overweldigende berg tekst, het gaat hier vanzelfsprekend over een pak geld.

Dank voor jullie expertise!

 

Link naar reactie

ik zou de scooter kopen daar waar je het onderhoud wil laten doen. In theorie moet elke vespadealer je helpen maar of je hem al dan niet op de plaats van onderhoud koopt kan weleens schelen in wachttijden, service,...

ivm parkeren: soms komen daar problemen van ja, ik heb al boetes zien schrijven Brussel omdat een motor op het voetpad tegenover het DIV kantoor geparkeerd stond. Zelf heb ik nog nooit een boete voor foutparkeren gekregen de afgelopen 15 jaar dus ik denk dat het een kwestie is van pech hebben

Link naar reactie
Verzekeringen is een veelbesproken onderwerp. Best eens de zoekfunctie gebruiken. Wat wel een constante is: als je kan verzekering samen met een auto of een huis, wordt het een pak duurder. En je leeftijd helpt je hier ook niet.

 

Mijn Vespa staat onder de car port. Hij hangt vast met een groot kettingslot (Oxford Monster XL kettingslot 200 CM - ART 5 - http://www.opslotzetten.nl/oxford-monster-xl-kettingslot-200-cm-art-5.html)rond de vloerplaat aan een muuranker (Abus Muuranker WBA 100 - http://hollandbikeshop.com/fietssloten/abus-fietsslot/abus-muuranker-en-vloeranker/abus-muuranker-wba-100/). Call me paranoia :)

Link naar reactie

Hey Bever, je zegt dat een verzekering samen met een auto duurder wordt? Ik versta je mogelijjk verkeerd, want mij is altijd het omgekeerde verteld. In ieder geval heeft mijn vriendin dus een auto op haar naam staan en zou zij de Vespa laten verzekeren met mij als eerste bestuurder (werd ons aangeraden door de Vespa-dealer om de hoek). Mocht dat inderdaad duurder blijken neem ik het gewoon volledig op mij, we zullen wat shoppen. Zo ver als een muuranker had ik het nog niet gezocht! Bedankt beiden.

 

Nog iemand een mening over de 15% korting in Luik tegenover de volle pot betalen in Brussel? Een kwestie van honderden euro's in of uit mijn portefeuille.

Link naar reactie

Heb je aan de dealer in Brussel al gevraagd of hij korting geeft, er zijn er zeker die dat doen en als Halle niet te ver is zou ik daar mijn licht eens gaan opsteken.

Link naar reactie

Uiteraard is een verzekering in combinatie met een auto goedkoper, zelfs al staat die auto niet op jouw naam, is voor vele verzekeringsmaatschappijen geen probleem. Qua prijs voor de vespa is 600 euro inderdaad wel veel. Tracht wel een dealer te vinden die en wat korting geeft en je onderhoud zal doen wan tik spreek uit ondervinding dat dealers waar de vespa niet aan kocht, graag doorrekenen voor onderhoud. Succes!

Link naar reactie

Ik heb vandaag bij mijn dealer vandaag prijs gevraagd voor een nieuwe Sprint. Kan tot eind deze maand kiezen tussen 4 jaar garantie en 5% korting of direct 10% korting. Voor die 5 procent extra zou ik echt niet naar Luik gaan en bij een lokale dealer.

Link naar reactie

Idd toen ik mijn supersport 300 heb gekocht gaf de locale dealer ook 10%. Dus ik denk dat als je een beetje aandringt zeker 10% moet krijgen. Dan ver van huis rijden voor 5%...tja tzijn een paar euro's, maar als het daarop aankomt blijf je er beter af met je handen of koop je beter een goede 2ehands.

En bij de deur kopen geeft je ook een fijn gevoel, als er zich eens iets voordoet, je zonder blozen of smoesjes bij je dealer terecht kan.

Succes alvast.

Link naar reactie

Wauw, straf! Ben ook eerder geneigd bij m'n toekomstige hersteller-van-dienst te gaan. Ik kan er morgen makkelijk eens langslopen.

 

Zelf ben ik niet zo bedreven in het elegant vragen naar een prijsje, Hoe werkt dat dan? Zal ik gewoon open kaart spelen of proberen de stoere uit te hangen?

 

Ik kijk al sinds vorige zomer regelmatig op tweedehandssites, maar omdat zij-die-op-zondagnamiddag-rondgereden-wil-worden behoorlijk wat eisen stelde over hoe dat ding er moet gaan uitzien, én omdat ik met dit toestel graag zo lang mogelijk wil blijven rondrijden, kwam ik bij een eerstehands primavera uit.

 

Kan het als volgt samenvatten: als ik hiermee zonder miserie tot aan m'n dertigste verjaardag kan bollen (nu 24) maakt 5% korting of 10% korting me eigenlijk weinig uit (mooi meegenomen, dat wel), het is sowieso meer geld dan ik ooit al heb uitgegeven.

Link naar reactie

Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar mijn dealer (die me nu wel al kent aangezien ik er een paar maand geleden mijn nieuwe PX heb gekocht). Daar in heb ik verteld dat ik aan het rondkijken was voor een tweede Vespa, en graag de nieuwprijs wou weten van een Sprint om te vergelijken met wat er tweedehands rondgaat. Wat niet gelogen is. En het antwoord was dus ofwel 2 jaar + 5% ofwel 10%. Dit tot eind van de maand. 

Link naar reactie

paar dingen die ik soms gebruik:

 

- bedrag is 4321,00, alle 't is goed als we afronden op 4000

 

- ik heb van mijn vrouw akkoord gekregen om tot bedrag x te gaan, dus als 't voor dat bedrag kan dan teken ik direct en betaal ik zelfs een voorschot.

 

- de prijs/offerte van de dealer in luik meenemen, en hem laten zien nadat hij zijn "beste" prijs gemaakt heeft, en om kracht bij te zetten als ge het voor dezelfde prijs doet teken in direct.

 

ook durven weg gaan als hij niet wilt bijten, nadeel is dan als je terug komt dat hij weet dat je wil. 

Link naar reactie

Niet vragen OF er korting afgaat, maar meteen hoeveel ;-)

Zelf heb ik mijn Vespa gekocht op 43km van huis. Ik ga ook daar het onderhoud laten doen. Een dealer met voldoende naam en faam. Afstand valt nog wel mee imo. Ik kreeg een korting van 600€ en korting op de Akrapovic uitlaat op een model van vorig jaar. Bij mijn lokale dealer kreeg ik NIKS.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Done, voorschot gegeven voor een Primavera 125 midnight blue. Alsnog 300 euro korting bedongen bij de dealer het dichtst bij huis. Voor mensen in dezelfde situatie: dat ging als volgt; 'ik krijg tot 15% aangeboden bij dealers van heinde en verre, maar zou liefst kopen bij degene waar ik ook m'n onderhoud wil laten doen'.

 

Deze week loop ik eens langs bij de verzekeraar en zal ook daar proberen ruim onder de 400 euro/jaar te duiken die Ethias me aanbood (waar mijn ouders al hun verzekeringen hebben, dus behoorlijk choquerend).

Link naar reactie

For the record: de kans is reëel dat ik bij Ethias op de incompetentie van één persoon gestoten ben. De vrouw die me daar ontving wist me afgelopen zomer ook te zeggen dat ik geen 125cc mocht besturen omdat ik m'n rijbewijs B 6 weken te laat gehaald had. Daar bleek achteraf niks van aan te zijn.

 

Ik heb toen de teleurstelling maar doorgeslikt, het was tenslotte mevrouw haar job. Van het voorschot dat ik toen al betaald had voor een LX schoot nadien 120 euro minder over, bovenop twee nutteloze ritjes naar Antwerpen.

 

Lijkt me overduidelijk dat ik mijn zaakjes voortaan niet meer naar Ethias breng.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...