Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mijn Eerste Oldie: Rally 200


tyro13

Aanbevolen berichten

Ivm de bougie, heb er nog niet zoveel mee gereden. Maar volgens mij had de bougie die eruit komt de juiste kleur. Koffiekleur met klein beetje melk

Ik durf zo een langere er toch niet insteken nu...heb geen zin om een gat in mijn piston te boren! Is dit eventueel op een veilige manier te testen,,als ik er toch eens de langere wil insteken?

 

Even uit de losse pols (iemand corrigeert wel als het fout is)

Een 200cc heeft een uniek patroon van cilinderbouten, dus de koppen zijn altijd van een 200. Tenzij je kop is bewerkt, of bij een tuningkit hoort (als ze al bestaan met korte draad) is ze sowieso gemaakt voor de langere draad. 

 

Bij het rijden met korte draad in zo'n kop ga je een onvolledige (trage) verbranding hebben. Dat kan best dat de kleur dan prima is (want het mengsel is wel goed, en dus de ontbrandingstemperatuur), maar je mist vermogen en je gaat een stuk van je onverbrande mengsel in je uitlaat blazen. 

Als je echt twijfelt, misschien even met een schuifmaat meten hoe ver je elektrode van de piston verwijderd is bij tdc. Dan ben je zeker. 

Link naar reactie

Goede tip dmi.

Ik neem straks mijn schuifmaat eens terhand.

misschien is het mogelijk om de langere bougie te plaatsen, de bougiekop eraf laten en dan heel voorzichtig te kicken een paar keer zodat de piston zeker eens naar boven is geweest. Je kan dan kijken op het bovenste van de bougie deel niet tegen de elektrode is gedrukt...of zie ik dat verkeerd?

Ivm de remschoenen...idd Geertvespa ze zijn voor achteraan. ( je ziet dat ik nog leek ben he)

Link naar reactie

Het is niet zeker dat, als je een te lange bougie steekt deze tegen de piston aankomt bij het aanstampen. Beter is om de lengte van de schroefdraad in de cilinderkop te meten, of nog beter, de cilinderkop er even af te halen en na te kijken waar de electrode juist zit als de bougie er volledig is ingedraaid..

 

Ideaal is dat de electrode juist gelijk of iets buiten de cilinderkop komt.  

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

ik vind ne bh6s bougie in nen 200 om eerlijk te zijn ook maar raar... ik steek ne 6 in 50cc's, 7 in 125-150 en 8 in 200cc

Link naar reactie

Draai de bougie uit de motorkop en draai aan het vliegwiel tot de piston helemaal boven staat (tdc). Meet met de schuifmaat de diepte van de piston en noteer deze maat. Vervolgens draai je de bougie met lange draad in de motorkop tot handvast en vervolgens er weer uit. Meet nu opnieuw de diepte van de piston. Is die maat ongewijzigd, kan je de bougie met lange draad gebruiken.

Link naar reactie

Draai de bougie uit de motorkop en draai aan het vliegwiel tot de piston helemaal boven staat (tdc). Meet met de schuifmaat de diepte van de piston en noteer deze maat. Vervolgens draai je de bougie met lange draad in de motorkop tot handvast en vervolgens er weer uit. Meet nu opnieuw de diepte van de piston. Is die maat ongewijzigd, kan je de bougie met lange draad gebruiken.

Toptip! Wordt sebiet uitgevoerd se!

Link naar reactie

Voila Edwin zijn werkwijze toegepast en is okay. Rijd ook met de lange bougie. Aangezien deze is voorgeschreven laat ik die erin zitten.

Toch al bij al raar dat de vorige eigenaar er een kortere had insteken. De vespa heeft vroeger wel rondgereden in Griekenland. Zou dit kunnen dat dit door bv de hogere buitentemperatuur er gekozen is voor een kortere bougie nr6?

Link naar reactie

Toch al bij al raar dat de vorige eigenaar er een kortere had insteken. De vespa heeft vroeger wel rondgereden in Griekenland. Zou dit kunnen dat dit door bv de hogere buitentemperatuur er gekozen is voor een kortere bougie nr6?

 

Denk eerder een geval van gebruiken wat voorhanden was, de Grieken nemen het niet zo nauw als het op getalletjes aankomt ;-)

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Even vanonder het stof halen...

Ondertussen al ettelijke kms en een vakantie in de Provence achter de rug...en heel blij dat ik de knoop heb doorgehakt om de gts300 te verkopen om de rally in huis te halen.

Ondertussen heeft de rally beslist wat olie te lekken en net iets meer als zou mogen vind ik. Blok drupt toch elke dag paar druppels en blok staat kletsnat. Zelf al eens de achterrem moeten vervangen omdat er olie in de remtrommel stond en ik weinig achterrem had.

Dus blok moet gereviseerd worden.

Nu kwam ik een uit de kluiten gewassen tuning px200 blok tegen.(malossi mhr 221,bgm long stroke,blok opgelast,mikuni 30mm carbu met vacuümpomp enz enz...)

Blok is feitelijk nagelnieuw en wordt verkocht door een ongeval.

Dit blok zit eronder van gisteren en heeft al even gedraaid. Oh my god wtf is dat...

Voordeel,is nu dat ik mijn origineel blok nog heb en het kan/of laten reviseren.

Maarrrrr wat een geklooi met de kabelboom en kabels en gainen...pffff

De versnellingskabels en remkabels zijn intussen gedaan.

Maar er moest ook een nieuwe (sip) kabelboom in vanwege ombouw naar 12v van 6v.

Na 3 pogingen gestopt en even laten bezinken... . 1 poging was okay gelukt om da kabel door te voeren...alles aangesloten maar niets werkte...na uitmeten, zoeken,kabel bijgetrokken dat we de 3kables van de claxon vergeten waren...grrrrrr

Kabel er weer uit, daarna 2x vruchteloos geprobeerd de kabel door het balhoofd te krijgen. Moedeloos.

We werkten met een trekdraad vanuit de onderkant onzo de kabelboom naar boven door het balhoofd (proberen) trekken.

Ik ga dadelijk eens het forum doornemen naar info, maar wie zich geroepen voelt mag zijn handige tips even laten weten.

Link naar reactie

Uw gainen met een houtschroef doen,

Schroefje half in oude gain draaien, kopje eraf knippen. Dan nieuwe gain eraan draaien . even checken of ze goed vast aan elkaar zitten.

Goed wat vet , en je trekt hem er zo door

Gr

Link naar reactie

Vraagje aan de tuningexperts.

Bij het blok was een mooie edelstalen scorpion uitlaat.

Helaas is deze net te groot in kan ik de middenstand niet gebruiken...

Ik heb nog een sip road liggen. Zou dit veel verschil maken in performanceverlies?

Zou een sip road evenwaardig zijn aan bv een bgm bigbox sport of een silent box van pipedesign?

Link naar reactie

Geen expert, maar: ja maakt veel uit.

 

Sip Road is niet evenwaarrdig aan BGM Bigbox Sport - alleen al omdat er ook een Sip Road Sport is.

 

Daarnaast is je blok (jetting, timing en openingstijden van de poorten) nu (als ie netjes getuned is) afgestemd op je Scorpion: andere uitlaat is alles opnieuw afstellen.

 

Bredere standaard scoren?

Link naar reactie

In de Scootering heeft een test gestaan van de bekendste vervanguitlaten en hier kwam de Sip Road 2.0 als beste uit.

Door ervaring weet ik dat mijn PX met Pinasco uitlaat een hogere topsnelheid haalde, maar weinig trekkracht onderin had en nu met een Sito+ heeft hij een lagere topsnelheid maar veel meer trekkracht onderin. Ik moet zeggen dit rijd veel leuker.

In combinatie met uw setup (tuning px200 blok, malossi mhr 221,bgm long stroke,blok opgelast,mikuni 30mm carbu met vacuümpomp enz) is een high performance uitlaat misschien beter...

Link naar reactie

Geen expert, maar: ja maakt veel uit.

 

Sip Road is niet evenwaarrdig aan BGM Bigbox Sport - alleen al omdat er ook een Sip Road Sport is.

 

Daarnaast is je blok (jetting, timing en openingstijden van de poorten) nu (als ie netjes getuned is) afgestemd op je Scorpion: andere uitlaat is alles opnieuw afstellen.

 

Bredere standaard scoren?

Fijn te horen dat dit bestaat. Weet je waar je deze kan aankopen? Linkje?

Weet ook natuurlijk niet of het blok is afgesteld op een bank aan de hand van de uitlaat. Denk gewoon dat de vorige eigenaar de uitlaat heeft gekocht omdat hij hem interessant kon kopen ofwel hij hem mooi vond.

Dan wss wat gespeeld met sproeiers zodat hij goed draait...en dat doet hij ook.

Maar persoonlijk heb ik er een beetje moeite mee dat het niet zo mooi oogt die blinkende scorpion onder de rally.

Vandaar moest een "origineel" ogende uitlaat evenwaardige prestaties leveren zou ik hiervoor opteren en zo ook de middenstaander kunnen houden.

Een optie zou kunnen zijn de deelstaat in hittebestendig zwart spuiten en een bredere middenstaander vinden. Zal goedkoopste oplossing zijn, maar twijfel eerlijk een beetje aan de hechting van de hittebestendige lak op de uitlaat...

Link naar reactie

Hier weer een andere SIP Road: http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+sip+road+xl+_24162000

 

Standaard: ik meen dat de PX standaard breder is, maar je zult even op SIP moeten zoeken. Je kunt ook je eigenstandaard een beetje bijbuigen (al forceer je daarmee denk ik wel metaalmoeheid op den duur) - zijstandaard is ook een optie.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...