Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mijn Eerste Oldie: Rally 200


tyro13

Aanbevolen berichten

mannekes...HOE MOOI !!

 

Ikzelf ben ook op zoek, en ik ben ook van 1974 ...dusja... ..wie weet...komt er ook zo'n beaty ooit op mijn weg !! 

 

Proficiat ermee !!

Link naar reactie

Hier en daar wordt de rally 200 omschreven als de "beste" vespa die ze ooit hebben gemaakt. Zoals hierboven omschreven is het wat de overgang van de echte oldies naar de modernere px. Het tijdloze uitzicht,klassieke looks en met de 200 toch nog redelijk performante prestaties...Je zou kunnen stellen dat een rally de laatste oude is ofwel de eerste nieuwere... Er zijn er wel wat van gemaakt, maar denk dat er hiervan een heel deel tot schroot herleid zijn. Mede door de kwaliteiten, en de toch stilaan beperkt aanbod maakt dat dit een gewild model,is. Huidige eigenaars zullen volgens mij ook minder geneigd zijn deze weg te doen. En tja hoe moeilijker iets te vinden is, hoezeer het begeerd wordt, en hoe meer er van gevraagd wordt... Het is dan maar aan de zot die het er wil aan geven of hopen op een faire prijs.

Ik kan nog niet uit eigen rijervaringen spreken, maar denk dat de rally met standaard 200 ook een vespa is waar je tegen een aanneembare snelheid kan cruisen kilometers lang zonder het beestje te pijnigen. Dat was bij bij toch een reden een rally te kiezen. Wat kracht hebben,redelijke snelheid kunnen aanhouden zonder al teveel zorgen(dat zal de toekomst natuurlijk uitwijzen) en dat in feite met een volledig standaard versie. Al beweer ik hiermee niet dat ik hem standaard ga laten en zeker niet dat je dat niet met andere modellen niet kan.

Maar ik zag vorige maand een gs eerste serie mk1 volledig in stukken in rode grondverf en de rest van onderdelen in dozen op ebay afgaan voor dik 8000€! Dus dan denk ik dat zeker niet alleen rally's gewild zijn.

Ik ga eens kijken of ik het nog terugvind. Maar er stond ook een faro basso driewieler zo met een laadbakje zoals een ape op ebay.de met vraagprijs 20000€ en toen ik laatst gekeken had stond dit al op 13000€ geboden... with money you can buy almost everything is hier nogmaals het bewijs van. Jammer voor de gepassioneerden die niet het geluk hebben zo vermogend te zijn.

Link naar reactie

Een vraagje ivm de 2t olie. Voor mijn px gebruik ik castrol full synthetische type power1. Kan ik diezelfde 2t olie voor de rally gebruiken?

Of hebben oudere vespa's meer nood aan "gewone" 2t olie? Voor alle zekerheid de mengsmering is ook,2% en geen 5% zoals bij de fifties modellen?

Link naar reactie

vet machientje joran...

 

veel suc6 ermee, is de kms voor het halen wel waart geweest

 

ooit ga ik mijn rally 200 in deze kleur zetten

 

hopelijk is je griepje vlug voorbij en kan je snel met je rally de weg op om een adembenemend rallygevoel te krijgen

 

ik mail je nog

 

ciao ciao dirk

Link naar reactie

Ivm het onderhoud. Ik zou de bougie willen vervangen en ookde olie.dan ben ik zeker voor de komende zomer.

Kwa bougie vind ik de volgende ngk B7ES met een afstand van 0,6 a 0,7 is dit de goede referentie.

Ivm de olie is dat 1 type olie die je gebruikt sae30? Olie onderaan de boite laten leeglopen. En dan vullen tot het er uit loopt? ( zo heb ik het bij mijn px gedaan met een grote spuit met klein darmpje erop)

Thx alvast.

Ps. Ivm het wisselen van het accordeon rubbertje van het rempedaal. Is dat wat te doen? Ik zie dit rubbertje op de site van maskes wel maar vind het niet direct bij sip. Iemand die het daar wel vind? Ik zou het liever bij sip bestellen als ze het daar hebben omdat ik volgende week mijn tubeless velgen, het rubberen matje van de middensokkel, zo een polini maatbekertje voor 2takt olie (op aanraden mr160)en indien nodig de voorste remblokken wil gaan bestellen.

Link naar reactie

Hallo, wat een ferm machien, hiervoor zou ik op de slag mijn 150GS van 57 willen ruilen. Misschien verkoop ik hem eerst met de hoop er een 4.000 euro van te krijgen want een tweede vespa in huis halen, mijn vrouw slaat mij dood.Voorlopig nog maar dromen van een modernere oldie. Groetjes olympium

Link naar reactie

Voila de nr plaat gisteren mogen ontvangen en vandaag de eerste 20km in het winterzonnetje gereden. Rijd goed, motor draait zacht, gaat vlot mee met het verkeer.Uitlaat bijna niet te horen...wat een verschil met de px met raceuitlaat.

Wat wel irriterend was, was een resonantiegeluid op bepaald toerental ergens vooraan in de "cockpit" in de lamp,hendels,kabels... Lamp eens gedemonteerd en gezien dat de gaskabel heel los zat. Deze dan aangespannen... Mogelijk,schuilde hier t probleem. Verder niets direct kunnen zien/voelen. Handschoenkastje is het ook niet.

Hierbij ondervonden dat één van de 2 vijzen waar je de chroom rand van het voorlicht mee vastdraait, zotdraaid.

Verder nog een negatief kantje... Ze remt vooraan van geen zak. Je moet echt preventief/defensief rijden. Achterrem werkt wel goed.

Heb nieuwe remblokken besteld. Bij montage zal ik de tamboer eens opschuren. Is er nog iets meer dat je kan doen om het remvermogen op te krikken? Zullen wel nooit schijfremmen worden kwa prestaties maar dit is toch te gevaarlijk.

Verder productieve vespaavond, olie vervangen, nrplaat houder zelf gemaakt. Bestelling sip klaargemaakt, tubeless velgen, beenschildrand,accordeon rubber achterrempedaal, bougie...

Laat de lente maar komen.

Link naar reactie

Remvermogen opkrikken: een anker uitsmijten, een parachute laten opengaan... nee serieus, normaal met goeie nieuwe vetvrije remschoenen en en niet te erg ingesleten en goed ontvette tamboer moet dat wel in orde komen, voor de rest kan je aan trommelremmen niet veel doen. kijk misschien de nok die de remschoenen open zet bij het bedienen niet is afgesleten.

grtzzz

Link naar reactie

Dank u voor de wijze woorden. Maar ik heb toch graag dat de voorrem werkt...waarom staat hij er anders op!

ik weet ook dat je in de bocht niet al te hard moet remmen met de kleine wieltjes maar beter ervoor en in de bocht desnoods wat met de achterrem. Maar laat ons zeggen met snelheden tot een 100kmu wil ik graag dat beide remmen goed werken. Hoe jij diezelf gebruikt laat ik in het midden. Er zijn er die bij een oldie vooraan een schijfrem monteren en ik vermoed niet dat dit altijd voor de show is...

@geert. Ik weet het ivm de tubeless dat het dan minder origineel oogt. Maar ik ben daar zo tevreden van...dat ik niet kan weerstaan. Ik vind de voordelen persoonlijk te groot( ik wil hier geen discussie opnieuw losmaken tss pro en contra tubeless, daar is een ander topic voor) verder doe ik de originele niet weg. En er kan er eentje mee als reserve en het is 5minuutjes werk deze er weer op te zetten.

Graag nog wat feedback aub ivm de eerdere posts...

Thx alvast voor de nodige inbreng. Cheers

Link naar reactie

Als ik vandaag tijd heb zou ik willen beginnen aan de accordeon rubber(rempedaal) van de achterrem te vervangen.

Ik zie dat de kabel onder het frame uitkomt. Is dit wat te doen deze te vervangen? De kabel uit trekken is niets maar deze weer door dat gaatje foefelen... ?!

Verder heb ik gezien (dankzij mr160) dat er een sport variant is van de uitlaat bgm pro big box, namelijk de bgm pro big box sport.

http://blog.scooter-center.com/vespa-auspuff-bgm-pro-bigbox-sport-vespa-px200-vespa-rally200/

Aangezien de pep plus 3.0 niet meer verkrijgbaar is en ik liever niet de sip road 2.0 zou hebben is dit een waardig alternatief.

Presteert niet mega bij standaard cilinder maar het is dan maar een goede basis voor later (denk toch dat ik volgende winter de stap ga zetten naar een sportievere malossi cilinder met alles wat er bijhoort en dan is deze uitlaat volgens hun test dik in orde)

Wat betreft de sproeier zit er een 118 in, wat raadden jullie aan van sproeiers dat ik moet mee bestellen? Ik lees her en der uitlaat veranderen meestal 4 erbij, wat in dit geval zou resulteren in 122.

Thx alvast voor jullie advies. Schol

Link naar reactie

Lap ze hebben mij bij mijn ... Bij sip. Wil de nieuwe remschoenen steken den boel gedemonteerd de nieuwe uit de doos...lap de verkeerde geleverd! Den tamboer dan maar opgeschuurd en ontvet, originele remschoenen opgeschuurd en kabel wat aangespannen. Resulteert toch in iets beter remmen. Maar volgens mij moet het toch nog wat beter kunnen.

Had er besteld van newfren met zo groeven in de remschoen, volgens de man van sip beter kwa remvermogen. Zal ze maar weer opsturen.

post-8879-0-04156400-1423602382_thumb.jp

post-8879-0-84716800-1423602395_thumb.jp

post-8879-0-41318300-1423602419_thumb.jp

Link naar reactie

Ivm de bougie op scooterhelp gezocht naar de "juiste" tarara na de remmen ook de bougie mis!

Blijkbaar zit er bij mij een korte in en de specificaties die ze gaven op scooterhelp geeft één met langere schroefdraad.

post-8879-0-36771900-1423602630_thumb.jp

Link naar reactie

Die 7ES is juist volgens mij hoor. Als ik het goed heb moet in elke 200cc cilinderkop een lange bougie. 

Een korte geeft in die koppen vast een slechte verbranding. 

 

Wat die rempedaalrubber betreft. Misschien een extra remkabeltje bij de hand houden. Als ze beginnen uit te rafelen kan je het beter meteen vervangen. Maar soms lukt het vanzelf.

 

de sproeiers: Bestel best een sproeierkit met een aantal maten. Zeker als je van plan bent in de toekomst nog dingen te wijzigen.

Bij mijn Sip road 2.0 heb in de sproeier uiteindelijk niet moeten vergroten. 4 maten vergroten als startpunt is prima. Dat is de veilige kant, en als het niet goed is moet je waarschijnlijk kleiner gaan.

Link naar reactie

Ivm de bougie, heb er nog niet zoveel mee gereden. Maar volgens mij had de bougie die eruit komt de juiste kleur. Koffiekleur met klein beetje melk

Ik durf zo een langere er toch niet insteken nu...heb geen zin om een gat in mijn piston te boren! Is dit eventueel op een veilige manier te testen,,als ik er toch eens de langere wil insteken?

Wat betreft de rempedaal rubber.,die van sip trekt op geen zak! Is eerder een harder soort rubber, zou zelfs eerder zeggen meer plastieken als rubber...dus van accordeon is er weinig sprake. Ik ga nu eentje bij maskes bestellen.

Ivm de sproeiers dat was ik van plan. Ik zou er een stuk of 6 bestellen vanaf 119 tem 125 denk dat dat wel zal volstaan.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...