Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aceton In De Naft


Bart_GTV250

Aanbevolen berichten

Ben al een tijdje posts aan het volgen van mensen die aceton in hun diesel kiepren om de motor zuiverder te houden.

 

Aceton zorgt ervoor dat de diesel vollediger verbrandt in de motor, gevolgen zouden zijn;

zuiverdere verbranding, minder vuiligheid in de uitlaat,

minder verbruik (tot 30%???),

beter optrekken.

 

Omdat een verstuiver van mijn auto verstopt was en ik er een bus bahrdal heb ingekieperd om het op te lossen, heb ik een sopgezocht wat daar inzat, aceton en nog wat geur en kleurstoffen.

 

Dus ben ik begonnne met aceton toe te voegen, 50 ml op een volle tank.

 

Tot nog toe merk ik inderdaad wel dat de auto wat meer koppel heeft op hoge toeren. Of hij minder verbruikt etc zal de toekomst uitwijzen.

 

En nu komt ie; ook de vespa zal aceton gaan vreten. Straks tanken en 0.2% toevoegen, 17ml dus.

 

Benieuwd wat dat gaat geven.

Link naar reactie

Hoi Bart,

 

Ik heb hierover al redelijk wat gelezen en gesproken met mensen uit de industrie, o.a. ingenieurs bij Bardahl, Motorex en Motul, en krijg steeds dezelfde antwoorden:

 

1. Aceton zorgt een snellere vaporisatie van brandstoffen en is dus geschikt als bestanddeel van motorreinigers

2. Bij constant gebruik wordt er gevreesd voor het aanvreten van alle synthetische pakkingen en o-ringen, ook bij gebruik van kleine hoeveelheden aceton

3. Er is geen positief waarneembaar verschil in vermogen, koppel of verbruik. (!) Noch bij dieselmotoren, noch benzinemotoren.

4. Je garantie vervalt als de fabrikant kan aantonen dat er voor lange tijd additieven bij de diesel/benzine zaten, al zijn hiervan enkel gevallen bekend uit de transportindustrie - dus bij vrachtwagens.

5. Aceton wordt wél gebruikt in combinatie met methanol-gebaseerde racebrandstoffen bij het opstarten.

6. Polyisobutylene (Scrabble tip!) is het additief bij uitstek voor de reiniging van diesel-injectoren, dit zit bij Bardahl ook in de diesel reinigingsadditieven.

 

Kan je misschien wat concreter zijn in je uitleg? Met welke auto rij je, welke motor zit erin, hoe groot is een volle benzinetank? Ik vind je uitleg van 'meer koppel in hoge toeren' alvast heel vreemd en eerlijk gezegd ook weinig plausibel. Een verschil in koppel voel je namelijk net bij lage toeren. Het verschil tussen rijden met een verstopte injector en een net gereinigde motor daarentegen, dat voel je wel duidelijk.

 

Wil je wat meer halen uit je Vespa motor, dat kan:

 

Power: voeg alcoholen, ethers of nitromethaan toe aan de brandstof (al ben ik niet verantwoordelijk voor kapotte zuigerveren, laat staan kleine ontploffingen :) )

Minder verbruiken: zachter omspringen met je rechterpols.

 

Hopelijk heb je er wat aan.
Grts,

Arno

Link naar reactie

Aceton vreet idd je pakkingen en al wat rubber of butyl is aan.. ik persoonlijk zou het ZEKER niet gebruiken.

En inderdaad Nitromethaan is een echte energiebooster. dit werd en wordt nog steeds gebruikt in de modelluchtvaart   ( 2takt alcoholmotoren ) en in de racerij.. drag racers die eveneens alcoholgestookte motoren gebruiken.. Nitromethaan kan je NIET in benzine vermengen. Daar dit door zn soortelijke massa  net als water in olie naar de bodem van je tank zal zakken.

Nitromethaan is te koop in vloeibare of in poedervorm.  1L kostte jaaren geleden zo n 50€  maar.. je hebt er slechts tussen de 2 a 5% van nodig. (te verkrijgen in modelbouw-zaken)

Nitromethaan zal bij de verbranding extra zuurstof-atomen vrijmaken.. dus  extra zuurstof = méér vermogen en volledigere verbranding. let wel ,op .. uiterst giftig spul hoor.. en éérg explosief..  

Succes.. dus eerst je wesp op alcohol zetten hé.. ben benieuwd.

Link naar reactie

Heb ooit als kleinen aap van 11 ...ns een flinke geut nitro in ne "Flandria"  gekapt.. ging hij neiger rijden dachten we toen ook.. gevolg MEGA Vastloper..   Waarschijnlijk de nitro naar de boden van de tank gezakt en zo naar de carburator gegaan. en nitro kan géén olie opnemen.. dus zuivere nitro in de verbrandingskamer en zonder smering..   kwam ni zo goe.. mn crossmasjientje was naar de KL...TEN

Link naar reactie

Bedankt voor als reacties, zelfs serieuze details dankzij Arno.

Ik moet dus niet meer vermogen in mijn auto,enkel een zuivere motor.

Mijn Egr klep heb ik er zelf al uitgehaald, extreem vuil, dan weer injector verstopt, katalysator verstopt etc, vuiligheid tot en met, en daarom probeer ik aceton.

Ik hoop dus dat mijn motor hetzelfde presteert, maar zuiverder is.

Link naar reactie

Hoi Bart,

 

Dat is heel verstandig, zeker als je veel korte ritten en stadsverkeer doet met een zware diesel. Ik zou gewoon om de 5.000 kilometer een busje Bardahl gebruiken, i.p.v. aceton die mogelijk de frêle delen van je motor kan aanvreten. En natuurlijk af en toe eens met een warme motor goed doorblazen op de autostrade :)

 

...Heb zelf de EGR-klep van mijn VW 2.0 TDI na 9.000 km onder garantie mogen laten vervangen en spreek dus uit ervaring.

 

Groeten,

Link naar reactie

ik heb 2 vw 's waarvan 1 ,1.9tdi en een nieuwere 1.6tdi  vag , de egr klep probleem is een bekend probleem, deze kun je bij een tuner via software 85 a 90 % dicht laten zetten.

 

rij al bijna meer dan 175.000km met deze toepassing van egr klep, heb er inmiddels 300.000km met de 1ste egr klep die nog nooit is zuiver gemaakt.

 

wat de egr klep doet is vuile uitlaatgassen via die egr klep in motor laat gaan om je motor sneller te laten opwarmen, ja mag 2 maal raden deze klep word na een tijd vol met roet waarvan de egr defect gaat.als je zo blijt verder rijden worden je verstuivers vervuild je turbo en op een gegeven moment zit alles pot  dicht, en jij mag opdraaien voor die kosten!

 

als je de egr klep laat uitzetten via software gaan deze uitlaatgassen rechtstreeks naar buiten via u uitlaat zonder in u motor te gaan , enige nadeel het duurt iets langer eer je motor op temperatuur is . voor de rest heeft het alleen maar voordelen.

Link naar reactie

Iceman,

 

ik heb die klep zelf al uitgeschakeld door domweg de connector uit te trekken, maar er zitten 5 sensoren in die begonnne te piepen,

 

dan heb ik een plaatje voor de klep gestoken, ook dan kreeg ik foutmeldingen.

 

Inderdaad zouden tuners dat kunnen uitzetten, maar ik vond niet direct een tuner rond het Genkse, en omdat ik wou weten wat er aan de hand was, heb ik de moeite gedaan om de pijpen, egr klep tot aan het inlaatspruitstuk er eens uit te halen.

 

Wat een vieze plakkerige smurrie.

 

Eerst manueel, dan wasbenzine, dan bahrdal EGR klep reiniger.

 

Moet wel zeggen dat dat ding van BAhrdal ongelooflijk goed werkte, lostte gewoon die vieze smurrie op terwijl ge er naar keek.

Link naar reactie

auto's na bouwjaar 2003 geven een foutmelding als je de egr klep met een plaatje dichtzet.dus best door een tuner laten doen en niet zomaar connectors beginnen los te trekken 

 

om achteraf andere problemen te vermijden. ik heb dat laten doen in eindhoven ,deze kerels zijn  echte vw audi seat skoda specialisten doen tunning en herstelling van vag wagens alleen.

 

vagtechniek in eindhoven deze kerels weten echt wat ze doen en zijn echte specialisten waar ik zeer tevreden van ben.heb ook twee wagens daar bij hun laten chippen en egr laten

 

wegschrijven. ben van 105 pk naar ongeveer 145pk gegaan mijn vorige wagen heb ik ook daar laten chippen waarvan ik uiterst tevreden van ben en meer dan 170.000km gechipt rondrij .

 

van 100 pk naar 135pk en heel tevreden en nooit problemen mee gehad ,echt vakmanwerk en geen prutsers zoals de meeste die met hun laptop proberen u auto te chippen en na 10.000km 

 

rij je de boel kapot.en dumpen langs alle kanten.

Link naar reactie

@ice man,

 

ik rijd met een audi, ik heb er ook al aan gedacht om hem te laten chippen, ik heb nu 177pk

enig idee van kostprijs, hoeveel extra pk's en als ze hem in deaudi garage aan de computer hangen smijten ze

dat erdan nie terug vanaf? ik heb daar al zoveel horen over vliegen..

mercikes

domi

Link naar reactie

moet ge eens op die site van die garage kijken vagtechniek.nl

 

zo snel gooien ze da niet eruit bij de dealer , maar gebeurt wel dat ze het wel doen ,maar deze mannen zetten alles op hun pc en op een cd dus ze slaan da op .echte goeie service.

 

je krijgt 1 cd mee waar ze u oude software de orginele opslaan ingeval van als ge ooit terug orgineel wilt of een lease auto hebt.

 

mocht je achteraf problemen krijgen kunnen ze oude software of u nieuwe software er zo meteen terug opzetten.tevens is er ook een testbank voor tunning op maat kost iets meer.

 

bekijk het op hun site eens want de prijs   scheelt namelijk per auto, oudere wagens kosten niet zo veel nieuwere kosten iets meer.

 

als je een tdi diesel hebt daar haalt men veel pk's uit minimum 30 pk.

 

maar vergeet 1 ding niet als je laat chippen laat het door iemand doen die alleen vw dus vag auto's doet, niet ene die bmw mercedes peugot enz doet 

 

deze gasten zijn soms ook actief in de tdiclub.nl forum.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...