Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een Vespa Gs160 Motor Ratel/getik


Pilaf

Aanbevolen berichten

Voor wat betreft de krukas, dit is door SIP keurig opgelost en heb mijn geld teruggekregen. Helaas hadden alle krukassen die ze op de plank hadden liggen dit probleem dus was vervanging niet mogelijk.

Uiteindelijk heb ik een andere Tameni krukas gevonden maar die loopt weer aan in het onderste dode punt, dus die kan ook weer terug.

Het zit qua krukassen dus even niet mee. Mijn oude krukas ligt nu bij een metaalbewerker en die gaat aan de vliegwielzijde een passende bus draaien op de plek waar de binnenste keerring zit. Hier zit op de krukas een kras die een nieuwe keerring opvreet dus een nieuw loopvlak moet dit oplossen. Het asgat van de keerring veranderd nu van 32 naar 35 dus ipv een 32-52-5 keerring wordt het nu een 35-52-5 keerring.

Dan de zuiger, volgens SIP is deze binnen limiet maar ben het daar niet mee eens. De passing van de pen en zuigerpengat is buiten limieten dus ben nu opzoek naar een overmaat zuigerpen dus als iemand weer hoe ik daar aan kan komen hou ik me aanbevolen. Het gaat om een 15,05 pen.

image.thumb.png.4c50e3e432a7bf59aaf35c5b208c0fc0.png

Dan heb ik ook de New Old Stock zuiger binnen en dat was helaas een teleurstelling. Er zat een gat in en waarschijnlijk is dit dus een afgekeurde Borgo zuiger. Heb wel al contact gehad met de leverancier en er wordt een nieuwe gestuurd, laat me verrassen en hopelijk is deze wel goed.

image.thumb.jpeg.0b96015da89008d313e6bf84d635c993.jpegimage.thumb.jpeg.bd74b475365df532c5dab2b90c6d533f.jpeg

Er zat wel een leuk papier bij de New Old Stock Borgo zuiger.

image.thumb.jpeg.3a4284e86893faad888d3da626d3547c.jpeg

Zou het ratelen dan toch al die tijd zijn veroorzaakt door de losse pen in de zuiger?

Hopelijk komen we er snel achter maar voor nu laat het opbouwen dus weer even op zich wachten. 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Het ratelen en tikken is eindelijk opgelost.

Er is al die tijd te veel ruimte geweest tussen de zuigerpen en de bronzen bus op de drijfstang (small end lager). Daarbij helpt het ook niet dat dat er een "floating" pen gebruikt wordt in plaats van een vaste pen. Er staat in de service manual dat er bij de 1e overmaat een overmaat pen moet worden geplaatst tenzij er een naaldlager wordt gebruikt. Aangezien mijn GS160 35000km op de bronze bus heeft zitten voldoet dus een standaard 15 pen niet en is deze buiten limieten.

De hedendaagse zuigers van GOL houden daar geen rekening mee en er zit dus bij hun overmaatse zuigers een standaard 15 pen.

De oplossing, we hebben een stuk zilverstaal van 16 afgedraaid naar 15,05 en deze gehard. De passing van de zuigerpen is nu vast en er is een nieuwe bronzen bus als small end lager gemaakt zodat de passing zuigerpen/small end lager weer exact klopt. Voor het monteren van de pen hebben we een stuk speciaal gereedschap gemaakt omdat een gewone pentrekker niet lekker werkte. Voor het monteren van de pen eerst de zuiger verwarmd in de oven en de pen afgekoeld in de vriezer. Een bijkomend voordeel van een vaste pen is dat de circlips ook niet meer belast worden door het schuiven van de pen en het risico van los schietende circlips tijdens het rijden tot het verleden behoord. 

Hieronder het resultaat van de nieuwe bronzen bus en zuigerpen.image.thumb.jpeg.e785967fb8377f8b0cac78e1f5339bff.jpegimage.thumb.jpeg.8be1288d423b2fdae0437a1f78220161.jpegimage.thumb.jpeg.1ef6b7d5815da0425bb0ee647c7b17a2.jpeg

Vervolgens is het loopvlak van de keerring aan de vliegwielzijde hersteld en is ook daar een bronzen bus op gedraaid. Ik gebruik nu wel een andere maat keerring aan de vliegwielzijde (35-52-5). Dit een standaard maat en deze keerringen zijn makkelijk te verkrijgen.image.thumb.jpeg.eea4c439ce3774127f92b7d81b5b902c.jpeg

image.thumb.jpeg.10959882d98e888c174f7a43fcad8a04.jpeg

Hier een foto na montage van de krukas in het hoofdlager.image.thumb.jpeg.16915cddd8fdb196981186a962532f74.jpeg

Conclusie, de ratel heeft er na de eerste revisie (1999) in gezeten. De zuiger is destijds vervangen voor een nieuwe GOL 58,0. Er is toen wel gehoond maar verder opboren was niet nodig. De ratel is toen ontstaan door ruimte van de nieuwe 15 pen op het small end lager (waar al 35000km op stond). Er is nooit visuele schade geweest waardoor het zoeken naar de oorzaak moeilijk was. Na het opboren van de cilinder naar 58,2, het monteren van een nieuwe GOL 58,2, kwam er een extra tik bij vanwege het aanlopen van de tameni krukas. Na onderzoek blijkt dat meerdere tameni krukassen hier last van hebben en is er besloten om terug te gaan naar de originele krukas. Door boven genoemde aanpassingen bleek dit na al die jaren zoeken en onderdelen vervangen de oplossing te zijn. Gelukkig is dit ratel probleem opgelost en loopt de motor weer zoals het hoort.

De 2e New Old Stock 58,2 Borgo zuiger is ondertussen ook binnen en deze ziet er wel goed uit. Daar wordt nu ook een passende overmaats pen voor gedraaid zodat dit setje in de voorraadkist kan.

Ik wil iedereen via deze weg bedanken voor alle tips die ik in de loop der tijd heb gekregen via het forum, en hopelijk hebben anderen ook wat aan deze informatie.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Zoals gezegd een vervolg...

Kan lekker rijden op mijn GS dankzij sztief maar mijn originele blok...het blijf een obsessie om deze “ratel vrij” te krijgen.

Bij het open leggen van het blok kwam ik toch weer een aantal zaken tegen. Als eerste de modificatie van de krukas keerring is toch niet echt een succes. De veer van de keerring is losgeschoten en heeft de bronzen bus beschadigd.

9F0FBEC2-1B7C-4C88-BBC2-1F1D1A5CB5CE.thumb.jpeg.3ef88a3250ee7e3d22a8038dce41c4ba.jpegECB6A289-DBF6-49C3-A9F3-1B7F5714FA76.thumb.jpeg.c1a61d51c7ff16c5c7d38efdca3f0a60.jpeg

Ook de overmaat zuigerpen loopt niet mooi in het bronzen lager dus daar moet ik wat mee. Kwam bij het meten van cilinder/zuiger er achter dat de GOL zuiger veel te klein is waardoor de zuigerspeling meer dan 0,18 is. Ook de keerring van de achteras was al weer aardig versleten en denk dat dat door mijn eigen stommiteit komt want heb bij het vervangen van het achterlager de stof afdichtingen laten zitten (zelfsmeend lager) en denk toch dat de keerringen gekoeld/gesmeerd worden door de transmissieolie. Dat geldt ook voor de stofafdichting van het lager van het primair, moet deze dus ook vervangen want ook hier is nu de smering niet optimaal.

Ben ondertussen al weer wat onderdelen aan het hamsteren en kwam weer een Tameni krukas tegen. Na de eerdere slechte ervaringen met deze krukas toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de verkoper een bericht gestuurd. Volgens hem minimale speling dus op de koop knop gedrukt, en wat blijkt er ligt nu een hele nette krukas op mijn werkbank. Denk dat Tameni een nieuwe set heeft gedraaid.

7B7B4B22-3A13-42E7-87A1-1C23850CCCD0.thumb.jpeg.3d4ed7e48211a245a611d5c47bde3b36.jpeg1632909B-690E-46FD-AEFA-4C75B1AE1256.thumb.jpeg.d7c909e18821bc9cd0858eb166133faa.jpeg

Tot zover het goede nieuws, nu wil ik de nok (timing cam) plaatsen maar deze kan ik er gewoon opschuiven. Deze nok komt van sip dus denk dat de andere leveranciers dezelfde nok hebben.

 

Nu mijn vraag, wat is jullie ervaring met metaallijm (bison/loctite) en zouden jullie deze nok lijmen. Kan natuurlijk de portemonnaie trekken en ergens anders een (repro) nok kopen met waarschijnlijk het zelfde probleem maar misschien is lijmen en optie (al vind ik het een beetje raar klinken..vespa onderdelen lijmen).

Zit aan dit product te denken: https://www.bison.nl/nl/product.2284

Link naar reactie

Ik had hetzelfde probleem met de binnenzijde van een krukaslager. 

Heb dit kunnen oplossen door een paar lagen aluminiumfolie rond de krukas te wikkelen tot de ring er al "tikkend" over ging.  

Sindsdien al een 8000km gereden zonder problemen. 

Het lijkt wat curry-achtig maar het helpt wel.  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Heb inderdaad met die curry gedachte gelopen en net even met een dun stukje geprobeerd maar de spie van het vliegwiel voorkomt niet dat de nok kan verdraaien, en de sleuf in de nok schuift er keurig over heen

Met een lager zou ik het wel aandurven maar met een timing nok, als dat ding iets verschuift blijf je met je contactpuntjes aan de gang. Wil daarom iets wat dit draaien voorkomt, vandaar mijn hoop op metaallijm...heb je daar misschien ervaring mee?

Link naar reactie
4 minutes ago, nero said:

Van waar ben je?  Anders mag je er achter komen. 

We kunnen weer het zelfde doen als toen met het gs160 vliegwiel wat ik van je heb gekocht. Zal de krukas even meten zodat we zeker weten of het gaat passen.

Link naar reactie

@nero

De krukas is 20,03mm

38792941-C521-4F77-8A42-23B6398C4589.thumb.jpeg.d464fea782af9c377c070b463cc8a588.jpeg

De ring is 20,09mm

8AC5D14D-B306-42C1-BDF9-C7AAAC657D69.thumb.jpeg.e2fb43296e2913ef353a2cbd91e893ed.jpeg

Dus mijn ring is 0,06mm te groot, als jouw ring onder de 20,03mm zit wil ik deze graag van je overnemen, doen de details dan wel even via de pm.

Link naar reactie

Oei, mijn ringen zijn ongeveer 19mm (spannen over een 19mm krukas).

Ofwel zat die frezer er een mm naast ofwel hebben de gs-motoren ook een 19mm krukas (MK1?). 

Ik kan je er altijd eentje opsturen om te proberen maar 1mm kleiner lijkt me nogal veel... 

Laat maar weten! 

Groetjes, nero. 

ps: al ik je meettoestel bekijk zie 19.3mm of zie ik dat verkeerd? :)

 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Vandaag weer een stukje gereden en met de Vespatronic loopt het prima en de bougie is mooi van kleur. Nu valt mij een aantal dingen op die ik, voordat ik verder ga met mijn rammelblok, toch even aan julie wil voorleggen.

Als eerste heb ik het idee dat het blok warmer wordt na de installatie van de Vespatronic, heb geen exacte getallen maar na een stukje rijden valt het gewoon op. Kan natuurlijk tussen de oren zitten maar zou het kunnen zijn dat het plasic vliegwiel minder lucht aanzuigt?

Door de Vespatronic ben ik ook harder gaan rijden en zelfs een paar keer vol gas, zit nu op 1300km na de revisie dus dat moet prima kunnen. Wat me opvalt is dat als ik in de 3e en 4e versnelling van het gas af ga ook hier het blok rammelt (detonatie geluid) en het zelfde (maar minder) geluid maakt als mijn “probleem blok”.

Ik denk dat de tuners onder ons hier wel antwoord op hebben.

Zal ik de initiële timing van de Vespatronic nog wat verlaten van 26 graden naar zeg een 23 graden?

Ik rij nu met een BE3 en een 116 jet, zou het kunnen dat bij het lossen van het gas het mengsel te arm wordt en dan gaat detoneren op de nog hete zuiger. Adviseren jullie mij in dit geval een grotere jet (120) ook al is de bougie prima van kleur?

1B2DCE5D-2F97-43DD-9A6B-7BB2EFC48ACE.thumb.jpeg.b9e64a3cc834cfd9120d912606ac4d29.jpeg

Ook kwam ik een stuk over de pinasco kit (http://modernvespa.com/forum/topic133750) tegen en het uitlijnen van de kop t.o.v. de cilinder. Dit zou volgens de gebruiker ook een oneven verbranding en detonatie veroorzaken. Kan me daar wat bij voorstellen dus vandaag even naar gekeken en het blijkt dat mijn kop er na het monteren ook niet recht op zit. Het is zelfs na meerdere maken pas gelukt om dit in orde te krijgen en nu is er nog geen krukas en zuiger gemonteerd. Hoe doen jullie dit? Gebruiken jullie pasbussen (dowels) om de studs om de kop met de cilinder te centeren?

78FDA00A-9147-4656-B799-52D9680D5768.thumb.jpeg.13ef39d61a0b110fbedef8238bb4d166.jpeg

B67C273A-A853-419C-9633-DF7C0D97DB53.thumb.jpeg.b63c1a352cd3a9872d6cf6f8f0a67278.jpeg

92AF653E-B694-4489-A916-B31A82A9BCE2.thumb.jpeg.6a5fa220d13453b52b77f68ab97a4f0c.jpeg

5941F6AF-6C22-4CB0-839A-12738E4DCB8E.thumb.jpeg.2ba3db9aa48c33679ffa9782cabdd588.jpeg

Link naar reactie

Ik heb pas ergens iets gelezen over de " te lichte vliegwielen " die de modernen ontstekingen hebben.  ( weet niet meer waar... )

Je zou daardoor de geproduceerde kinetische energie verliezen van het zware orginele vliegwiel  , met alle gevolgen ...

verder weet ik hier niets over  :) 

maar voer voor een nieuwe discussie

Link naar reactie

Adrian, dat is inderdaad een goeie en in die hoek heb ik nog niet gezocht. Nu mag ik er van uitgaan dat ze bij Vespatronic na 10 jaar ontwikkeling toch wel het goede gewicht hebben gevonden. Heb net op MV wel meerdere topics gevonden maar die zijn echt bezig met het tunen en verlichten van het vliegwiel, als je jouw artikel t.z.t. vindt ben ik wel geinteresseerd. Ik heb overigens een standaard setup dus ga er vanuit dat de Vespatronic ook daar voor is ontwikkeld. Zal vanmiddag eens de verschillen in gewicht meten.

Qua verbeterde koeling heb ik wel een ander vliegwiel gevonden van MMW, iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie

Nero, elke keer als jij wat post breng je me op kosten :D. Heb dat MMW vliegwiel op mijn verlanglijst gezet voor Sinterklaas, misschien trapt hij erin.

En je voorontsteking, over hoeveel graden hebben we het dan?

Heb jij nog een advies over de jet of gewoon een 118 en 120 kopen en proberen?

Gebruik jij pasbussen of gewoon de kop erop bouten.

Heb als experiment pasbussen gekocht met een buitendiamer van 10mm en binnendiameter van 8mm, zal eens kijken hoe de kop dan uitlijnt als deze bussen zijn gemonteerd.

C23F3283-EC24-4E22-BB8D-4DAC62326C8F.jpeg.d063012107dbea662e2e3223b2d7e907.jpeg

 

Link naar reactie

Bij mij staat die ongeveer tussen 18 en 20° (wel bij een SS180) als de vespa op relanti draait, zie ook het schema dat bij je vespatronic geleverd is. 

Wat betreft de carbu-settings, ik heb de indruk dat je met een Elektronische ontsteking iets zuiniger rijdt,  ik zou de standaard aanhouden en eventueel iets minder benzine geven via de mengschroef. 

Waar steek jij die pasbussen?  Die komen me niet echt bekend voor...  :)

Groetjes, nero. 

ps: met een MMW-vliegwiel gaat de vespa iets minder vinnig rijden maar spaar je wel de koppeling. 

ps1:  nog kosten, je verstevigd best de oude koppeling met een ring, anders ga je binnen een paar 100km's in kosten vallen.  :D

Link naar reactie
On 10/16/2018 at 5:01 PM, nero said:

Bij mij staat die ongeveer tussen 18 en 20° (wel bij een SS180) als de vespa op relanti draait, zie ook het schema dat bij je vespatronic geleverd is.

Op het schema van bij de Vespatronic zit wordt de GS de SS gelijk getrokken qua timing en op het schema staat 23 graden in relanti. Dacht dat deze voor de GS in relanti gewoon op 26 graden moest en dat het schema ter info is. Ga dus de stator verdraaien naar 23 graden en kijken wat dat doet.

1B2F978E-0745-4950-B244-B0F852CDA616.thumb.jpeg.29d3a0a746f8c06d9e3bd430a43b836b.jpeg

On 10/16/2018 at 5:01 PM, nero said:

Waar steek jij die pasbussen?

Ben van plan die bussen hier tussen plaatsen om de kop mooi te centreren, geen idee of dat gaat werken.

EBE52C63-F147-4DE0-9D6F-5C8B3245867A.thumb.jpeg.95e79d0218543cb5399e18d2fbe1fb40.jpeg

Het MMW vliegwiel zal ik aanschaffen alsook de ring. Heb die wel eerder zien langskomen maar dacht dat dat voor de echt getunde modellen was. Volgens jou dus een must en dus ook die op de lijst gezet. Heb je nog voorkeur voor monteren? Zie ze soms in het midden maar ook bovenaan.

84969100-25FE-42FD-BF55-4BFA58A60EC8.jpeg.e380642fb7d7d4989002bb4b2432acbd.jpeg

8C19DE49-6ECE-4609-BF4C-B696AD7E1001.jpeg.4778fba6b9a9ab95397898f5082e08fc.jpeg

Persoonlijk zeg ik zo hoog mogelijk maar is daar ruimte voor?

Link naar reactie

Ik laat de verstevigingsring lassen juist onder de laatst gemonteerde plaat, anders moet je de uiteinden van die plaat weghalen. 

In de praktijk, de laatste plaat in de koppeling monteren + de afdichtingsring, de verstevigingsring er bijna tegen plaatsen en dan puntlassen.  Nadien eventuele uitstulpingen aan de binnenzijde van de koppelingskorf wegdremelen. 

Ik ga de voorontsteking ook eens proberen op 23° te brengen om te zien wat dit geeft bij de mijne.  :)

Geen ervaring et die bussen, maar ik ben wel benieuwd wat het eventuele effect gaat zijn. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...