Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Een Vespa Gs160 Motor Ratel/getik


Pilaf

Aanbevolen berichten

Heren/dames van het VespaForum.be, ik heb begrepen dat er bij U ook een aantal GS160 eigenaren actief zijn en hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.

Het gaat om een GS160 blok wat nu 38000 km heeft gelopen en na een overhaal op 36000 km een ratel heeft. Wat er is veranderd waardoor deze ratel is ontstaan is mij niet bekend maar ik krijg er langzaam zelf een tik van.

Ik heb er een filmpje van gemaakt en hopelijk herkent U deze ratel en het getik. Er hebben vele mensen naar gekeken en sommige personen zeggen dat het een normaal GS geluid maar ik ben er niet gerust op.

Het volgende is recent vervangen om het probleem op te lossen.

- nieuwe lagers (inclusief de koppelingsnaalden)

- nieuwe koppelingsplaten/veren

- nieuwe veren van het primaire wiel.

- cilinder opgeboord en gehoond door revisiebedrijf naar 1e overmaat (58,2) en nieuwe zuiger/veren

- nieuwe krukas geplaatst (Tameni)

- nieuwe condensator/bougie/contactpunten

- nieuwe kabelboom en batterij

Verder heeft de motor goede compressie, een mooie vonk en staat de timing op 26 graden.

De brandstof is ron95 en heb ron98 geprobeerd waarbij er Castrol 2T olie in 4% wordt gemixed.

De ratel hoor je als de motor in z'n vrij staat bij een bepaald kritisch toerental. Als men rijd komt weer bij dit toerental de ratel maar alleen als er gas wordt teruggenomen. Blijft de motor onder last rijden dan hoort men niets. Als er dus gas wordt teruggenomen is het de kunst om de koppeling in te knijpen totdat het toerental weer lager is en de ratel verdwijnt. De koppeling kan nu weer los en de motor rijdt weer gekoppeld zonder ratel.

Er is zoals gezegd meerdere malen naar gekeken en er zijn geen bijzondere slijtage plekken aanwezig aan zuiger, cilinder als in het blok zelf. De motor rijd schoon en de bougie is mooi choco gekleurd.

Er ligt ook niets los in het frame want op de motorsteun is de ratel ook aanwezig.

Waar ik zelf nog aan zat te denken is een compleet nieuwe koppeling, maar die zijn moeilijk te krijgen en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een koppelingsgeluid is want die ratel is doffer.

Een andere optie is een Vespatronic omdat dit misschien toch richting detonatie gaat. Het liefst hou ik het 6v systeem maar als dit de oplossing is.

Misschien is het niets en hoort dit geluid gewoon bij mijn GS maar ik hoop dat jullie expertise mij verder kunnen helpen.

Wie kan mij advies geven, wat kan er zijn en heb ik iets gemist, alvast bedankt voor Uw reacties.

http://youtu.be/Oy6jUc4bsy8

Link naar reactie

Ik denk dat Nero gelijk heeft, heb hetzelfde gehad. Vliegwiel niet ver genoeg erop en deze komt iets naar buiten bij een hoger toerental waarbij hij de deksel raakt. Als dit zo is zul je slijtage aan de binnenkant van de deksel zien, oplossing is het vliegwiel goed monteren.

Gr koen

Link naar reactie

Nero en koen, bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb vandaag beide koelkappen eraf gehaald en ook even het luchtfilter, maar helaas. Ook nog even rondje boutjes gechecked maar alles zit vast en er ligt niets los. Ik had weer even de hoop dat ik iets simpels over het hoofd had gezien maar helaas.

Heb tevens de ring achter de koppeling bekeken en ook deze zit goed gemonteerd, het vliegwiel komt minimaal naar buiten zowel bij het opvoeren van toeren als bij het in knijpen van de koppeling.

Ben ook al op zoek geweest zowel in het blok als daarbuiten naar losliggende delen en vreemde slijtage plekken maar er is niets te vinden. Het lijkt alsof het uit de cilinder komt maar ook daar geen bijzondere slijtage te vinden. Bij detonatie zou men toch zichtbare schade aan de zuigerkroon moeten zien, en als de zuiger te veel ruimte heeft is er toch zichtbare schade aan de cilinderwand/zuiger?

Link naar reactie

Ik heb net nog even het eea bekeken.

Op het moment dat het geratel op begint maakt het niet uit of de koppeling is in gedrukt. Als de motor onder last draait en het geratel begint, blijft het geratel als de kopeling wordt ingeknepen bij dezelfde gasstand. Het wordt zelfs iets erger aangezien bij de nu onbelaste motor het toerental omhoog gaat. Uiteraard stopt het weer onder een bepaald toerental, gekoppelt of niet.

Ik denk wel dat het in de richting zit van resonantie aangezien er nergens slijtageplekken te vinden zijn.

Ook het koppelingsdeksel heeft geen zichtbare schade of slijtage. Deze heb ik er vanmiddag nog af gehad om de ring achter de koppeling te controleren op juiste montage.

Tevens de magneet van de olieplug nog gecontroleered op metaalsplinters maar ook daar niets van aanwezig.

Als expiriment heb ik afgelopen week nog het volgende gedaan maar ook zonder succes.

Ik heb de timing zowel wat voor als na de 26 graden gezet om te kijken of het geratel bij een ander toerental begint, dat is niet het geval. Ook heb ik een aluminium koppakking gemaakt van 1mm om de squish te vergroten en de compressie te verlagen. Dit omdat bij het starten de vespa soms de neiging heeft om het kickstart pedaal terug te schieten. De compressie is dan lager wat voelbaar is bij het starten, het kickstart pedaal schiet dan niet meer terug maar het geratel blijft. De tijdelijke koppakking is uiteraard na dit expirement weer verwijderd en de timing is weer keurig met de stoboscoop op 26 graden gezet.

Link naar reactie

Heb je bij montage van de losse tandwielen gemeten hoeveel speling er was tussen de het laatste tandwiel en de diktering/ circlips?

Als er hier teveel speling tussen zit kan het zijn dat op een bepaald toerental één van de tandwielen begint te resoneren.

 

Ik dacht dat er tussen de 0,2 en 0,4mm speling mag zitten. Het is ook mogelijk dat de achteras of de tandwiel wat sleet vertonen en dit voor het geratel zorgt. Nu denk ik niet direct dat dit veel kwaad kan.

 

Als je nergens abnormale sleetsporen of metaalschilfers vindt, zou ik zo blijven rijden, eventueel met oordopjes. :)

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Klopt, en bij montage heb ik idd deze maat opgemeten en de spacer vervangen. De maat is nu weer conform het workshop manual.

Had gelezen dat jij met overmaat zuigers aan de gang bent geweest. Heb jij voor het opboren een rammel in het blok gehad of was het puur compressie verlies?

Vrees ook dat het oordopjes worden en het blokje uit het resonantie gebied houden en hopen dat de boel heel blijft.

Blijft moeilijk resonantie op te sporen. Maskes had ook aan aangeboden om er naar te kijken. Zal tzt de Vespa eens langsbrengen, voelt dan toch als een soort verlies als je het zelf niet kan oplossen.

Link naar reactie

Dat is ook nog een optie, misschien is dan de exacte locatie te vinden. Zal eens kijken welk revisie bedrijf in de buurt deze heeft liggen en de motor op een proefstand plaatsen zodat er naar "geluisterd" kan worden, bedankt voor de tip.

Link naar reactie

Het uitboren van cilinders had alleen met compressieverlies te maken, geen (overdreven) geratel.

 

Een tijdje geleden heb ik  een stukke achteras vervangen had door een New Old Stock achtras en New Old Stock tandwielen, moet zeggen dat de motor nu veel "zachter" loopt,

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Heb je al aan de kickstarter gedacht? Als één van de 2 veren van de kickstarter versleten zijn kan je hetzelfde geratel krijgen. Of als de as niet 100% op zijn plaats zit. Maar doorgaans zou je dan ook wel andere eigenaardigheden zien bij de bediening (komt niet netjes terug naar boven, of stukjes metaalvijlsel... wat je niet hebt)

Link naar reactie

De kickstarter doet het goed en zover ik weer zit er 1 dikke veer in en die is prima. Heb wel de 2 stootrubbers destijds vervangen. Ga het blokje weer op de proefstand zetten en met de stethoscoop aan de gang. Als dat geen gewenst resultaat geeft dan kan ik nog eens langs Maskes rijden voor een laatste opinie en komt daar ook niets uit dan moeten we het maar accepteren.

Hou jullie op de hoogte wat de vorderingen zijn.

Link naar reactie

Het zijn niet de schroefjes van de statorplaat want er zijn nergens rare slijtageplekken te zien.

Ik ben het wel met Niels eens en daarom ga ik toch nog op verder onderzoek uit.

Heb ondertussen een stethoscoop aangeschaft en ga van het weekend eens kijken of ik er zelf uitkom en de locatie kan bepalen.

Begin zelf steeds meer te denken dat één van de motor onderdelen bij een bepaald toerental gaat resoneren aangezien er (nog) geen mechanische problemen zijn. Nu nog ontdekken welk onderdeel het is.

Link naar reactie

Geen domme vraag hoor, maar er zit gewoon olie in. Heb laatst nog even een rondje afgetapt om te kijken of er metaalvijzel aan de magneet zat maar dat was niet het geval. Daarna de olie gewoon weer opgetopt tot de olio dop (iets van 250cc). Gebruik van die SIP transmissie olie, dat is toch goede olie?

Link naar reactie

Dan nog een opmerking. Toen de nieuwe Tameni krukas werd geleverd heb ik het e.e.a. na gemeten. Wat mij opviel is dat de ruimte van de zuigerstang op het big end groter was dan op de originele (zie foto) ook waren de balanceer gaten aan de binnenzijde geboord i.p.v. aan de buitenzijde (origineel). Ik heb toen overleg gehad met SIP maar volgens de technische dienst was dit prima in orde en heb het daarbij gelaten.

Nogmaals, ik ga van het weekend met de stethoscoop aan de gang en hopelijk komen we wat verder.

post-15054-0-68838900-1421845505_thumb.j

Link naar reactie

Heb je de naaldlager van de krukas volgepropt met vet vooraleer te monteren. Bij een SS180 en vermoedelijk ook bij een GS160 (zelfde carter tenzij MK1) wordt deze niet gesmeerd door de 2T-olie. Het lijkt me op je laatste fimpje een lager te zijn die lawaai maakt.

 

En heb je de lager in de stang van de krukas ook vervangen?

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het is een MK1 dus volgens mij gewoon smering via de 2t olie.

De krukas is helemaal nieuw dus ook het lager van de big- en small end ( bij een mk1 een bus i.p.v. naald lager). Tevens bij de nieuwe krukas een nieuwe pen en zuiger (58,2) geplaatst.

Volgens mij heb je helemaal gelijk want in het laatste filmpje klinkt het als een uitgelopen lager alleen zijn hier net alle lagers vervangen inclusief het naaldlager van de koppeling en de veren van het primaire wiel (zaten geen gebroken veren in). Het vreemde is dat het wel getik en gerammel minder is geworden na het plaatsen van de nieuwe krukas en zuiger en dat het nu bij een hoger toerental begint te rammelen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...