Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Selectie Schokdempers


LeoVespa

Aanbevolen berichten

Ik vind de schokdempers op de GTS niet al te goed.

Reeds instellingen aangepast maar het blijft met de hakken over de sloot qua rijcomfort.

Heb sinds enige tijd pijn aan mijn rug en na een ritje op de Vespa is het zeker niet beter.

 

Heb volgende merken schokdempers gevonden:

Zelioni - Malossi & Bitubo

 

Nieuwe schokdempers zijn niet goedkoop vandaar mijn vraag naar jullie ervaring.

 

Link naar reactie

Beste Leo,

Bitubo is een vooraanstaande verenproducent, met Malossi RS24 en Zelioni vering heb ik geen ervaring. De belangrijkste vraag is (imo) echter of een set andere veren de rit comfortabel genoeg voor je zullen maken? Het beste wat je kan doen is een stel hydraulische of gasdrukveren kopen (lees: duur materiaal) die volledig instelbaar zijn. Zo kan je de ingaande demping volledig naar je wens regelen, wat de harde klappen voor je rug zal verminderen.

 

MAAR,

 

Punt blijft dat stereovering (2 schokdempers langs weerszijden van de achterbrug t.o.v. een centrale of excentrische monoshock) en een pijnlijke rug nooit goed samengaan. Daarbij komt nog eens dat volledig instelbare veren vaak gemaakt worden met de racerij in het achterhoofd (lees: stugge veren voor een strakke baanligging), wat het rijcomfort van een gezapige Vespa-toerist niet ten goede komt. Het is dus zeker niet omdat je de duurste, volledig instelbare veren koopt, dat je in het vervolg minder last van je rug zal hebben!

DUS:

Informeer eerst een keer bij een dealer, fabrikant, mede-Vespist of je eens een keertje op een scooter met een andere set veren mag rijden. Top-veringproducenten zijn o.a. Öhlins, WP, Hyperpro, Bitubo, Hagon en Wilbers. Of deze allemaal stereovering voor een Vespa GTS in het gamma hebben, weet ik echter niet. Wel ga je mogen rekenen op een factuur van een paar honderd euro...

Op het forum zitten ongetwijfeld wel mensen die een andere set schokbrekers hebben steken achteraan.

Link naar reactie

ik had op mn gts voor + achter de malossi schokdempers (paioli) en qua wegligging tegenover de originele was dat een hele verbetering en niet eens zo hard te noemen... maar voor de rug bracht het mezelf een correcte rechte zithouding meer op dan andere dempers te monteren. Ik moest mezelf altijd maar weer inspreken van zit recht en zak niet door maar uiteindelijk ben ik het nu toch gewoon en heb zodoende geen last meer tijden de rit. grtzzz

Link naar reactie

Ik heb vooraan bitubo op de gts300 en achter als sintesistef paioli (malossirs24) geen seconde spijt van. En feitelijk toch redelijk betaalbaar als je het vergelijkt met vering voor moto's (öhlins etc...) op de px heb ik voor en achter bitubo. Update nog meer voelbaar alsop de gts maar voelt wel vrij hard aan op de px ondanks de vele instellingen.

Maar Google eens rs24 vespa gts en bitubo gts en je zal enkel positieve ervaringen lezen...

Link naar reactie

Ik had voor en achter Malossi Rs24 ...zeer goed voor zijn prijs enkel aan de harde kant wat de rug inderdaad niet ten goede komt. Intussen heb ik voorkant een switch gemaakt naar Zelioni ... de demping is beter dan de RS 24 en heeft iets meer instelmogelijkheden voor de mij persoonlijk de ideale setup ... alleen jammer dat Zelioni nogal prijzig is toevallig heb ik de frontshock(fonkelnieuw) hier op het forum aan een interessante prijs kunnen kopen anders had ik de switch nooit gemaakt wegens te duur! Ieder zal toch een beetje zijn weg moeten zoeken gezien we allen in grootte en gewicht (lichaamsbouw) verschillen...maar gelukkig is er dit forum zodat we toch in de goede richting kunnen gaan zoeken...vergelijken !

Link naar reactie

Hier ook eerst voor en achter Malossi RS24, maar na enkele weken achteraan deze Malossi vervangen voor de toch zachtere Bitubo. Nu is dit voor mij de ideale combinatie.

 

Het blijft echter een constante zoektocht naar de juiste combinatie van rijcomfort en baanligging, de juiste afstellingen, en dan nog eens rekening houdend met het feit of je zwaar of licht bent, vaak met twee rijdt of alleen enz... 

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 10 maanden later...

Ik hou het lekker origineel qua vering. Te harde vering op een gts 300 is een ramp. Wil je echt meer comfort neem dan op de 12 inch wielen een 1 maat bredere band. Weet weten dat de wangen dan ook hoger komen wat voor veel meer comfort zorgt

Link naar reactie

Ik hou het lekker origineel qua vering. Te harde vering op een gts 300 is een ramp. Wil je echt meer comfort neem dan op de 12 inch wielen een 1 maat bredere band. Weet weten dat de wangen dan ook hoger komen wat voor veel meer comfort zorgt

ik rij op malossi rs 24 van voor en standaard van achter, is wel een enorme verbetering ,de gts rijd vele malen beter, de schockdemper filtert de de slechte wegdek weg , rijd veel beter zeker een aanrader. . . . . je kunt hem ook harder of zachter zetten in een paar seconden door de simpele klickstysteem.eens je de juiste afstelling hebt gevonden naar u smaak kom je er niet meer aan .

 

ik zeg u 1 ding rijd vele malen beter als de orginele swaberige schokdemper.als je op hoge snelheiden 80 a 100 per uur rijd op een iets slechtere wegdek dan merk je het heel goed veel betere wegligging . voelt niet harder aan geloof mij voelt juist beter aan en betere wegligging ook .

 

de orginele schokdemper van voor rijd niet slecht op lage snelheiden maar eens je iets sneller rijd op een slechte wegdek dan is die juist te zacht en te stuiterig alsof je op een kermis atractie zit.

Link naar reactie

Het probleem zit niet zozeer in de schokbreker maar in het kleine wiel en de daardoor korte veerweg. Een grotere bandenmaat rijdt veel comfortabeler. Totaal geen last van duiken maar eea is natuurlijk persoonlijk. Ik vind zelf de standaard veer al veel te stug

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...