Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Misa Vgl1T Rood Origineel Kleur?


Roele

Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een rode vgl1t van het bouwjaar 1958 en deze is in het rood gespoten, zou dit kleur origineel zijn? Ik dacht eerst dat deze herspoten was maar vind nergens een andere kleur dan rood.

 

Ik ben onlangs bij Maskes vespaklassiekers langs geweest en daar staat ook een rode van het jaar 1958, deze staat op de website van Maskes onder showroom.

 

De persoon daar vertelde me dat hij ook niet wist of dit een origineel kleur was, het was de eerste maal dat hij een rode vgl1t zag maar had ook nog geen sporen gevonden dat de vespa herspoten was.

 

Greetz

Link naar reactie

Wie weet... niet alle kleuren staan gedocumenteerd. Maar zelfs al is de kleur origineel... het rare is dat de waarde van de originaliteit der kleurcodes vooral bepaald wordt door de documentatie. 

 

Anderzijds... Je kan het ook enkel weten als je de eerste eigenaar kent. Ik heb een motor van 2007, die in 2009 herspoten is na een val. In 2060 gaat er niemand ooit nog aan zien dat die niet zo uit het fabriek gerold is. Nu zelfs ook al niet. De originele stickers zitten weer perfect op zijn plaats. ;-)

Link naar reactie

Als je de benzinetank demonteert en het gedeelte dat in het frame komt is zo'n 2cm  in dezelfde kleur gespoten terwijl de rest in grondverf gespoten is, dan mag je er vanuit gaan dat de lak origineel is. Dit heeft alles te maken met de manier van montage van de vespa's toendertijd. De benzinetank werd eerst gemonteerd vooraleer men de eindlak spoot. Om het gedeelte onder de boord van de tank te kunnen meeverven werd de tank zo'n 2cm uit het frame gelicht.

 

Als ik het me goed herinner heb ik er ook al in het rood gezien.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Er zijn weldegelijk rode vespa's VGL1 gemaakt bij MISA. Zelfs gespoten over blauwe lak.

Deze vespa's zijn zeldzaam, dus de originele lak behouden!

Hieronder wat info: een MISA lijstje met de rode lak voor bijbestellingen en een foto die ik genomen heb destijds bij Kees Portanje. Ook Didier Bailly heeft ook zo een rode VGL1 gehad.

Ook later in 1960-61 werden een aantal VGLA Misa vespa's in een rode tint gespoten, maar deze kleur was minder "vuurrood" tov deze VGL1

Toon eens wat foto's van je vespa.

 

post-3732-0-71977600-1420574380_thumb.jp

post-3732-0-95119900-1420574411_thumb.jp

post-3732-0-71977600-1420574380_thumb.jp

post-3732-0-95119900-1420574411_thumb.jp

Link naar reactie

als je wil dat deze scooter zijn waarde behoudt (of meer waard wordt) zeker origineel laten en niet restaureren. Maar het blijgt natuurlijk jou scooter en je doet ermee wat je wil

Link naar reactie

Ik geloof nooit dat het de originele lak is. Zonder afbreuk te willen doen aan de scooter. Het is een erg nette Vespa, en ik zou hem ook zo laten. Maar naar mijn mening is hij al gerestaureerd geweest. 

 

Kijk eens naar de originele zweefzadelpinnen (Op de pinnen lijken meegespoten moeren te zitten). Het hendeltje van je gereedschapsvakje is ook meegespoten. Bij mijn wideframes is dat blank aluminium. Geen idee of het bij een VB1 meegespoten hoort te zijn. Ook de bouten van je middenpoot zijn gespoten. Kijk daar eens naar.

 

Hij lijkt me ook harder te blinken dan je kon verkrijgen met verf uit 1958. Die cellulose verf had een mattere uitstraling dan wat we gewend zijn van moderne voertuigen.

 

Die van Peter (Maskes) lijkt me ook herspoten. De vloerstrips zitten vast met poprevetten

 

Ik gok op een oudere restauratie (20-30 jaar geleden misschien). Wat niet wil zeggen dat hij niet in die kleur geleverd is geweest. 

Link naar reactie

Deze vespa is herspoten maar zonder al te veel  af te plakken, daarom dat ik hem wil herspuiten.  Ik wil hem graag in een originele kleur spuiten, maar ik vind enkel de rode kleur terug.

De dichting die tussen de benzinetank zit is ook meegespoten in het rood,maar als ik de  benzinetank verwijder vind ik ook enkel de rode kleur terug.

Je ziet dat de vespa niet volledig gedemonteerd geweest is vooraleer hij opnieuw gespoten werd en dan zou je toch een andere kleur moeten terugvinden.

Link naar reactie

In dat geval gaat hij in mijn ogen meer waard zijn als je hem restaureert, en zoveel mogelijk foto's/documentatie verzamelt dat de kleur origineel 'kan' zijn. 100% zeker zal je nooit zijn. Het ligt volledig aan de geloofwaardigheid. Pakkingen die meegespoten zijn helpen op dat vlak niet 

 

Ga er niet automatisch van uit dat de laatste keer dat hij gespoten is, zeker over de originele lak was. Hij kan in 55 jaar tijd zoals ik zei natuurlijk ook al talloze keren herspoten zijn ;-). Een goed afgeschuurde/gezandstraalde/afgebeten vespa heeft ook geen verfrestanten meer van de originele kleur.. Je kan dat écht enkel weten als je hem zelf nieuw hebt gekocht, of van een geloofwaardige eerste eigenaar.

 

als je naar de foto in edwin zijn post kijkt zie je wel ongeveer hoe de verf moet blinken. Ook dat is geen garantie, want je kan het namaken met toevoeging van matte pasta in je verf (ook nieuwe MaxMeyer volgens juiste kleurcode blinkt te hard). Misschien kan je eens kijken of de verf op de niet herspoten delen meer in die richting zitten. De kans is niet zo groot dat er iemand de moeite heeft genomen bij een eerdere restauratie om exact de juiste hoeveelheid glans na te maken ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...