Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pk Paardenkracht Waar Meten?


Fendt 4 life

Aanbevolen berichten

Ik stel me de vraag waar men de pk's gaat meten die men opgeeft bij de aanschaf van een vespa ?

Vb Een GTS 300 heeft 15.8 Kw (22 pk) bij 7.500 tpm. waar worden deze pk's gemeten ... .aan het achterwiel of bijvb aan de krukas(vario ) 

 

Aan de krukas waar de motor (onbelast zonder overbrenging naar het achterwiel)

Aan het achterwiel is men reeds een deel pk's kwijt door de overbrenging dit slorpt vermogen op

 

Ik vraag met dit af ... zet jullie GTS 300 een keer op de testbank en je zal kunnen vast stellen dat dit niet de 22 pk brengt die men voorschrijft !

 

 ... .iemand een verklaring ?

Link naar reactie

Natuurlijk...volgens het (dyno)grafiekje 22 pk ik ga er vanuit dat dit is gemeten aan het achterwiel (na een korte inrijperiode van 900km) . Op zich helemaal niet spectaculair ..dunkt me maar het is toch een heel ander (nog plezanter) rijden dan voordien.

Link naar reactie

Natuurlijk...volgens het (dyno)grafiekje 22 pk ik ga er vanuit dat dit is gemeten aan het achterwiel (na een korte inrijperiode van 900km) . Op zich helemaal niet spectaculair ..dunkt me maar het is toch een heel ander (nog plezanter) rijden dan voordien.

volgens mij heb je bij die tunning geen pk's , ik denk eerder dat je meer koppel hebt gekregen.

Link naar reactie

 

Natuurlijk....volgens het (dyno)grafiekje 22 pk ik ga er vanuit dat dit is gemeten aan het achterwiel (na een korte inrijperiode van 900km) . Op zich helemaal niet spectaculair ..dunkt me maar het is toch een heel ander (nog plezanter) rijden dan voordien.

Is op de dyno getest geweest .

Link naar reactie

 

eigenlijk voor de exacte meting zou leuk zijn geweest voor de tunning op de dyno te gaan , misschien levert een 300 ss toch geen 22pk !

Sorry Verkeerd begrepen Ice man  ervoor is de wesp idd niet op de dyno geweest...Op meerdere filmpjes die men terug kan vinden op Youtube zal de standaard GTS 300 op de dyno ergens tussen de 18 a 19 pk zitten op het achterwiel.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Bij motoren zoals die van onze Vespa's, is het pk-cijfer sowieso al een zéér relatief gegeven. Veel interessanter is het om te kijken naar de koppelcurve. Hoe meer koppel bij een zo laag mogelijk toerental in combinatie met een soepele gasrespons, hoe vlotter je scooter accelereert en hoe aangenamer je scooter rijdt (naar mijn bescheiden mening). Of om het met gevleugelde woorden te zeggen:

 

"Het aantal PK's bepaalt hoe snel je de muur raakt. Het koppel bepaalt hoe ver je de muur met je meesleurt." (onbekende auteur)

 

PS: Ducati geeft tegenwoordig ook enkel PK's aan de krukas, net zoals de meeste motormerken. Eens je de grens van de 100 pk voor een tweewieler overschrijdt, is het al bij al maar een zeer relatief gegeven. ...en dan te bedenken dat de meeste merken tegenwoordig een +200pk superbike in het gamma hebben  :blink:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Je bind 22 renpaarden vast aan je achter rekje, dan geef je vol gas. komen de paarden achteruit heb je meer dan 22Pk bind er dan een renpaard bij. Geef terug vol gas komen de renpaarden niet meer achter uit. Maak dan 1 renpaard terug los. En bind er nu een Ezel bij, geef weer vol gas, komen de 22 renpaarden+ de ezel achteruit. Zal je iets van een 22,5 Pk hebben. Eenvoudig toch Pk's meten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...