Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Sneller Optrekken Van 0 Tot 80 ?


Bart_GTV250

Aanbevolen berichten

Een van de populaire topics is dat een GTS niet snel genoeg gaat,

 

jammer genoeg kan ik daar niet aan meedoen, 100 km/u is bij mij een psychologische grens, alles daarboven beschouw ik als levensgevaarlijk, eenmalig iets.

 

Maar wat ik wel zie zitten, is om eens t ekijken hoe snel een GT eigenlijk moet optrekken.

 

Ik hoor van collegas Vespisten dat hun GT snel weg is. Ik heb een GTV250 en ik weet zeker dta mijn dieseltje mijn Vespa ver achter zich laat.

 

Du stwijfel ik natuurlijk of mijn tweedehands snorfietsje te traag is?

 

Nu 5500km, 7 jaar oud, ik heb er 1500 op 3 maaden gedaan, dus de eerste 7 jaar zou hij er maar 4000 gedaan hebben.

 

Ik ga straks een 0-80 timen als referentie, maar ik denk niet dat dat geweldig gaat zijn.

 

Vooral in de 0-40 denk ik dat hioj erbarmelijk scoort, eenmaal op gang gaat hij mooi door.

 

Hernemen, van 40-80 bvb vraagt ook zijn tijd.

 

Heeft er iemand tips die de acceleratie verbeteren? 

 

Rollekes evrvangen door lichtere, eventueel die dingen van Dr Pulley zie ik zitten.

 

De veer om de schijven vd vario aan te trekken vervangen is ook een truukje dat kan helpen denk ik.

 

Andere CDI msischine, maar of die 300 euro dat waard zijn weet ik niet.

 

Heeft er iemand al zijn Vespa getimmed?

 

 

Link naar reactie

alle ietsjes zoals 1 sec is veel eigenlijk, zie de formule 1 , als ge elke ronde 1 sec sneller draait dan u tegenstanders op de einde heb je een tussenstand van meer als 50 sec. . . 

 

wat een eewigheid is in principe , je kunt beginnen met dr pulley ne andere luchtfilter maar verwacht niet te veel .

 

wil je echt resultaten dan denk ik zelfs met 300 euro kom je niet toe, andere cylinder kit en dergelijke kosten enorm veel .

Link naar reactie

Dag Ice man,

 

misschien moet ik wat beter toelichten;

 

de rollekes moeten ooit vervangen worden, dus of ik er nu originele of Dr Pulleys in steek, maakt niet zoveel uit, zelfde voor die veer.

 

Misschien zijn er ng zowat items die helpen, ook al is het niet veel.

 

Ik weet bvb wat je vroeger aan een camino kon doen om hem vinniger te maken, dat moet hier ook lukken , kan goe dzijn dat het resultaat is dat de topsnelheid wat lager ligt, maar e acceleraties wat vinniger worden.

 

Dat is wat ik zoek. omdat ik het gevoel heb dat mijn GTV de vinnigheid heeft van een walvis in een vijverke...

Link naar reactie

Ik heb hier nog nen volledige Airbox liggen met nen Malossi filter erin + een deftige spuitbus om die filter met te behandelen...ik wou dat in het kort op het forum gooien voor de verkoop...maar heb nog niet de goesting gehad ;),,, soit...het grote voordeel van nen volledige airbox is dat ge nu kunt gaan experimenteren met die zogenaamde " airbox modification" toestanden,,,waar blijkbaar al veel inkt is over gevloeid.

CHEERS

Link naar reactie

 

ah ja, ik had dat kunnen lezen onder uwen avatar...

 

die airbox, is dat een speciaal model of zo?

 

de luchtfilter van Malossi laat wat meer lucht door , dat snap ik, maar wat is er anders aan de box dan de standaard?

 

Zitten daar bvb grotere gaten in ofzo?

 

Bart

Bart

Google  is een keer "vespa gts 300 air box mod" dan ga je al veel wijzer worden .Of dit  het allemaal waard is zulk een aanpassing daar kan ik mij niet over uitspreken...diegene die het hebben gedaan zullen het je kunnen vertellen.

Link naar reactie

Dag Ice man,

 

misschien moet ik wat beter toelichten;

 

de rollekes moeten ooit vervangen worden, dus of ik er nu originele of Dr Pulleys in steek, maakt niet zoveel uit, zelfde voor die veer.

 

Misschien zijn er ng zowat items die helpen, ook al is het niet veel.

 

Ik weet bvb wat je vroeger aan een camino kon doen om hem vinniger te maken, dat moet hier ook lukken , kan goe dzijn dat het resultaat is dat de topsnelheid wat lager ligt, maar e acceleraties wat vinniger worden.

 

Dat is wat ik zoek. omdat ik het gevoel heb dat mijn GTV de vinnigheid heeft van een walvis in een vijverke...

beste, camino  is een 2takt kan je niet vergelijken met 4 takt ,als ge bij caminio uwe cilinderpoort wa uitvijlt gaat em al 10 per uur sneller ne grotere cilinder ne andere carbu en een uitlaat zijt al ongeveer op 80 a 100 per uur met ne mino'ke wat al heel veel is .dit soort resultaten zult ge bij een 4 takt zeker niet halen want dit is bij een camino ingeveer 50% meer vermogen.

 

ik dacht als ik niet mis ben dat bij dr pulley dat em juist nog sneller ging .zelf heb ik er geen ervaring mee .

Link naar reactie

ok,

 

gegoogeld,

 

komt erop neer dat je dus een gewone box zelf wat aanpast zodat de luchtinlaten of doorgangen wat groter zijn, logisch, dat kan ik dus eigenlijk ook doen met mijn box die er al op zit.

 

En ne Malossi filter erop zie ik ook zitten.

 

Ga ik eker proberen.

 

Dr Pulleys doen blijkbaar 3 dingen;

 

 de speciale vorm zorgt ervoor dat de schijven zowel verder uit mekaar kunnen, als dichter tegen mekaar

 

op lage toeren zou de lag minder zijn, dus bij vertrekken heb je altijd dat de motor wat tegenpruttelt eer hij weg is

 

op hoge toeren wornde de schijven dichter tegen mekaar getrokken, de riem dus verder naar buiten, wardoor de topsneelhied hoger  zou zijn

 

en door de vorm zelf zou de trekkracht over het gehele toerental vlotter en uniformer zijn.

 

Op papier klinkt dit geweldig, in de praktijk hoop ik dat hij inderdaad iets vlotter vertrekt en netjes doortrekt, die hogere snelheid, ik heb op mijn teller ooit eens 115 gedaan, de volgende keer dat ik dat doe ga ik eerst kussens tegen de vangrails hangen over de gehele afstand, te gevaarlijk.

 

Bij een caminoke vijlden wij de loopzone van de rollekes in de schijf verder uit, dan kon dat rolleke zo een kleine 2 mm verder naar buiten, waardoor hem wat sneller was.

 

Dat truukske is dus 1 vd dingen die de Dr Pulleys doen doordat ze die gekke vorm hebben.

 

Rolleks moeten toch af en toe es vervangen, dr pulleys kosten maar 40 euro, in dat opzicht ga ik dat doen. Ik ga wel de 9.5 gr nemen, dat zou hem wat vinniger maken. Gelijk ne racewagen, die hebben ook geen zwaar vliegwiel, te log om snel te reageren, hoeveel te lichter, hoveel te vinniger.

 

Dus waar zit ik al;

 

1 dr pulleys

2 trekveerkes

3 airbox aanpassen en malossi luchtfilter

 

next?

Link naar reactie

een sterkere veer drukt de platen snelle uiteen, dus als je de gas loslaat, onmiddellijk de schijven uiteen.

 

Als je dan terug gas geeft gaat het motortje merkbaar op hogere toeren draaien, maar of dat echt iets gaat afdoen weet ik niet echt.

 

Misschien als de boel toch open gaat maar ineens mee vervangen?

Link naar reactie
  • 3 weken later...

heren, dames,

en hoeveel rapper gaat da wespkes dan gaan??? zit da nie tussen de oortjes?

Ik kan me nie voorstellen als je met 2 vespas zelfde cc den éne origineel en den andere nie origineel volle gaaaas vertrekt de éne

op pakweg 100 m ... ..7 m sneller als den andere is.

ksnap het echt niet wat jullie beweegredenen hier achter zijn, koop uw dan nen oto met 180 pk dan heb je een beschermde kooi

veel veiliger zunne en dan kunde de vlammen, da doe ik toch ^_^

grtz domi

ps positief bedoeld hé manne

Link naar reactie

Dag DOMI, tuurlijk is een vespa geen racemachien, daarvoor wil ik dat ook niet, maar wat ik bijzonder gevaarlijk vind, is die situatie waar je al eens iemand moet inhalen (slak op de weg, file achter uw gat), zoiets moet vlot gaan, en sorry, maar met mijn GTV250 is dat niet veilig genoeg, dat moet voor mij net iets vlotter kunnen.

 

Deze morgen reed ik achter een vrachtwagen, lange opligger, zat te sukkelen aan 50 per uur op een weg waar je 70 mag, alle auto's eraan voorbij, Ik heb toch serieus lang moeten treuzelen eer ik dat ook durfde.

 

Wat ik dus eigenlijk zoek, zijn geen extra PKs, maar wat extra koppel. Ne turbo zou geweldig zijn.

 

 

Ik op een moto, ik vrees dat ik het einde vd straat niet haal, dubbel geplooid rond ne muur of zo.

Link naar reactie

Als je een camion niet durft voorbij steken blijf je er idd best achter of, zoals ik als het begint op mijn zenuwen te werken, verstand op nul en gas volledig open. :)

 

Neen, het beste is om tragere voertuigen direct over te gaan zonder inhouden, dan ben je op topsnelheid en hoef je niet op te trekken.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dag DOMI, tuurlijk is een vespa geen racemachien, daarvoor wil ik dat ook niet, maar wat ik bijzonder gevaarlijk vind, is die situatie waar je al eens iemand moet inhalen (slak op de weg, file achter uw gat), zoiets moet vlot gaan, en sorry, maar met mijn GTV250 is dat niet veilig genoeg, dat moet voor mij net iets vlotter kunnen.

 

Deze morgen reed ik achter een vrachtwagen, lange opligger, zat te sukkelen aan 50 per uur op een weg waar je 70 mag, alle auto's eraan voorbij, Ik heb toch serieus lang moeten treuzelen eer ik dat ook durfde.

 

Wat ik dus eigenlijk zoek, zijn geen extra PKs, maar wat extra koppel. Ne turbo zou geweldig zijn.

 

 

Ik op een moto, ik vrees dat ik het einde vd straat niet haal, dubbel geplooid rond ne muur of zo.

Allejong, en dat met een 250!? Ik ken dat gevoel maar dan met mijn 125ske achter een camion die 65-70 rijdt. Ma zoals nero zegt, in een ruk voorbij, indien mogelijk natuurlijk, van zodra je hem nadert.

Link naar reactie

Een lange vrachtwagen of een vrachtwagen met aanhanger die vaart heeft, is altijd een risico om in te halen, zeker met een zwakke gemotoriseerde Vespa (125 en 150) met weinig pk en koppel.

 

En als die weg dan nog eens iets bergop gaat, dan is je "reservekracht" vlug uitgeput...en moet je extra uitkijken en op je hoede zijn, om een frontale botsing te vermijden.

 

Als je niet echt zeker bent om een lang gevaarte in te halen, of je hebt te weinig ervaring... of zicht, Niet Doen, of je hangt "te lezen" achter de raam van een "uitvaartwinkel" ;)

Link naar reactie

Bart_gtv250, neem dit aub niet verkeerd op maar als ik uw Posts lees hebt gij gewoon te veel schrik voor met zo'n ding te rijden, gij wilt vooruit gaan maar toch ook weer niet ?

Ik bedoel als ik uw reacties en vragen lees zie ik iemand die ne moto moet kopen(geen 1100 maar een 700 ofzo) maar iets erna lees ik weer dat ge bang hebt op uw 250ccke met 18pk?

Voor uw eigen veiligheid kan ik u aanraden om cursussen te gaan volgen of er misschien beter mee te stoppen, nogmaals niet slecht bedoeld maar ik heb al genoeg gezien bij mensen met veel bang die rap vallen of veel erger omdat ze te rap in paniek gaan en dat zou doodzonde zijn.

Verder over het technische aspect, ik heb al véél getest qua meer acceleratie met mijn 125 indertijd en mijn bevindingen daarover gepost op dit forum, dit is de uitleg nog eens maar serieus ingekort :

Alle modificaties helpen maar met procentjes, dwz dat bv. DR. Pulley gewichtjes uw Vespa van bv 50-70kmh 0,2sec sneller gaan laten gaan.

Vanwege het lage vermogen en het feit dat dit 4takt 1 cilinders zijn is alle tuning zo goed als nutteloos tenzij je zware motorische aanpassingen gaat doen die je in totaal makkelijk 3000€ kosten(!).

Verder hebben DR. Pulley geen andere drukveer nodig, integendeel.

Ietwat nuttige dingen om de Vespa beter te laten reageren (idd ge leest het goed, ik typ "beter reageren" ipv "sneller gaan") zijn DR Pulleys, malossi filter, eventueel andere uitlaat and that's it maar ge bereikt er bijna niks mee, mijn oprechte advies is hem gewoon standaard te laten en als ge iets sneller wilt zijn een 300 te kopen of als het nog sneller mag gaan een moto...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...