Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Inschrijven Als Oldtimer Of Niet?


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn verzekeringsagent heeft vorige week een aanvraag tot inschrijving van mijn Vespa van 1958 gedaan.

Vandaag zat er een brief in de bus van de DIV met de vraag of ik een oldtimerinschrijving of een gewone inschrijving wil doen.

Vanaf 7 oktober 2014 bestaat er de mogelijkheid om een moto als oldtimer in te schrijven.

 

Ik zou denken een oldtimerinschrijving. Wat raden jullie me aan?

 

Alvast bedankt,

Bart

Link naar reactie

Voor een motor onder 250cc kan ik momenteel maar één nadeel bedenken. Dat is dat je met O-plaat in principe geen woon-werk verkeer mag doen. Maar dan nog laten de meeste verzekeringen het toe als je ook een ander voertuig bij hen verzekert. Wat de voor- en nadelen in de toekomst gaan zijn (keuring, beperkingen, kosten,...) weet ik niet. 

 

Boven 250cc scheelt het een kleine 20 euro aan wegentaks. 

Link naar reactie

Hallo Allemaal,

 

Ik heb navraag gedaan bij mijn verzekering en het DIV.

Ik ga hem inschrijven met een gewone plaat. Wanneer ik hem inschrijf als oldtimer, dan mag ik er geen woon-werkverkeer mee doen.

Ook heeft KBC geen oldtimerverzekering. Ik betaal de premie voor een gewoon ingeschreven motorfiets 125cc. Sommige andere verzekeringsmaatschappijen hebben wel een oldtimerverzekering. Dan betaal je wel minder wanneer je hem inschrijft als oldtimer.

Vermits ik onder 250cc blijf, betaal ik geen wegentaks.

Er bestaat nog altijd de mogelijkheid om hem later te laten inschrijven als oldtimer.

 

Bedankt voor de reacties...

 

Groeten,

Bart

Link naar reactie

Is eigenlijk wel klote...wij moeten niet naar de keuring, betalen geen wegentaks,...het enige waar wij als beschermers van industrieel erfgoed voordeel uit zouden kunnen uithalen is de verzekering. Maar net als KBC,  heeft mijn verzekering Argenta geen oldtimerverzekering.

 

De verzekeringsmaatschappijen boycotten een wet waar je als consument wel eens een voordeel zou mee kunnen doen. Net nu de wetgever de oldtimer regeling versoepelt.

Op de barricades, het is toch waar!!!!

 

Oei dit klinkt heftig  :)

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Vandaag naar div geweest om mijn ingevoerde rally in te schrijven. De oldtimer platen beginnen met OMA... . Heb toch maar een gewone nrplaat genomen... ..

Verder kon de ambtenaar me ook geen ander voor of nadeel opnoemen buiten geen woon/werk verkeer met de O-plaat.

Link naar reactie

misschien nog een tip ivm de lange wachtrijen aan de div loketten zeker de dagen er een douaneambtenaar is.

Als je voertuig uit buitenland moet worden ingeschreven, moet je na de inschrijving nog even langs bijneem douane beambte.

Nu was ik er om 9u30(afdeling Gent ) en bij aankomst nr 97 en mijn nr 33. Ze zijn helaas maar tot 25 geraakt. Nu gingen de meeste mensen naar huis (wie de douane nodig heeft)en gaan vrijdag terugkeren (douane in Gent enkel op ma-wo-vr 8u30-12u) maar ik sprak even de douane ambtenaar dat het toch straf is de hele voormiddag wachten om dan doodleuk om 12u te zeggen iedereen buiten. Nu vertelde,de man kom gewoon om 13u terug, ik zal er niet meer zijn maar uw aanvraag gaat in kluis tot vrijdagmorgen en dan behandel ik eerst de aanvragen die klaar liggen. En zo geschiede ook, samen met nog 3 man om 13u teruggekeerd, aangeschoven aan div loket en ambtenaar zei vrijdag doet de douane ambtenaar het nodige en maandag heb je u nrplaat.

Conclusie: als je u nr plaat niet de dag erna nodig hebt ga op gelijk welke dag en ze leggen de aanvraag opzij tot de douaneambtenaar er is.

Link naar reactie

Is eigenlijk wel klote...wij moeten niet naar de keuring, betalen geen wegentaks,...het enige waar wij als beschermers van industrieel erfgoed voordeel uit zouden kunnen uithalen is de verzekering. Maar net als KBC,  heeft mijn verzekering Argenta geen oldtimerverzekering.

 

De verzekeringsmaatschappijen boycotten een wet waar je als consument wel eens een voordeel zou mee kunnen doen. Net nu de wetgever de oldtimer regeling versoepelt.

Op de barricades, het is toch waar!!!!

 

Oei dit klinkt heftig  :)

Waarom zou een verzekeringsmaatschappij verplicht moeten worden om een goedkopere oldtimerverzekering aan te bieden? Ik durf betwijfelen of de kansen op een ongeval kleiner zijn met een oldtimervespa dan met een recente gts. Integendeel : piepkleine wielen, onbestaande wegligging, nauwelijks remmen, ... Met een oldtimer zijn de kansen op een ongeval groter. Voor auto's begrijp ik dit nog omdat met oldtimer veel minder kms afgelegd worden, maar met moto's is dat volgens mij niet het geval. Er zijn uitzonderingen, maar de meeste recente moto's doen ook maar een beperkt aantal kilometers. En als de kans om een op geval niet kleiner is, is er geen reden om de verzekering goedkoper te maken.

Link naar reactie

Een oldtimerverzekering (die van m'n Trabi toch althans, via Marsh) heeft wel wat beperkingen, je mag bv geen woon-werk verkeer doen dus (in theorie) minder km's, minder op drukke periodes (spits) etc... dus op dat gebied minder risico.

 

En een verzekeraar kan het aanbieden van zo een verzekering gebruiken om bij die klant andere polissen af te sluiten. Goeie prijs/service = klanten = $$$

 

En onder een auto vliegen met een GTS of met een Rally, 't gaat hoe dan ook pijn doen hoor. ;) 

Link naar reactie

Waarom zou een verzekeringsmaatschappij verplicht moeten worden om een goedkopere oldtimerverzekering aan te bieden? Ik durf betwijfelen of de kansen op een ongeval kleiner zijn met een oldtimervespa dan met een recente gts. Integendeel : piepkleine wielen, onbestaande wegligging, nauwelijks remmen, ... Met een oldtimer zijn de kansen op een ongeval groter. Voor auto's begrijp ik dit nog omdat met oldtimer veel minder kms afgelegd worden, maar met moto's is dat volgens mij niet het geval. Er zijn uitzonderingen, maar de meeste recente moto's doen ook maar een beperkt aantal kilometers. En als de kans om een op geval niet kleiner is, is er geen reden om de verzekering goedkoper te maken.

Die maatschappij moet inderdaad niet verplicht worden om een goedkope oldtimerverzekering aan te bieden.  Ik ga dan wel bij een ander die het wel doet,  als ik zo'n verzekering zou willen.  Een "oldtimer" mag dan wel niet zo veilig zijn als een nieuw scheurijzer, maar bij veruit de meeste ongevallen tussen een motorfiets (scooter) en een tweede partij is het volgens de statistieken toch die andere partij die aansprakelijk wordt gesteld en moet de  motorfietsverzekering niemand vergoeden.  Heel lang geleden, toen de dieren nog konden spreken, werd de toenmalige auto/moto verzekering door de meeste maatschappijen afgeschaft en moest ik ineens een te hoog bedrag betalen voor BA van mijn moto. (Acht keer het bedrag waarvoor je in Nederland verzekerd kon zijn).  Ben toen elders klant geworden, hoewel ik eigenlijk redelijk honkvast ben.  Principe van auto/moto was toen dat ofwel de auto of de moto reed op hetzelfde moment en dat gegeven vind je tegenwoordig eigenlijk nog altijd terug in bv de groepspolis die sommige verzekeringen nog aanbieden. Je rijdt er maar met één tegeljk.  Mvg, pete.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gisteren eens geïnformeerd bij mij oldtimerverzekering (marsh, is op de verzekeringspapieren zelf wel Axa)

Hier betaal je voor het eerste voertuig 125€ en dan per extra voertuig nog eens 25€.

Wel een aantal voorwaarden:

- Lid zijn van het bfov (of een van hun dochter clubs)

- Dag dagelijkse wagen of firma wagen hebben.

- beperkt gebruik (= oldtimer voorwaarden, geen woon werk en geen commerciële doeleinden), maar de vespa zou wel een klassieke nummerplaat mogen hebben, voor de oldtimer heb ik natuurlijk een o-plaat wegens keuring ed.

Link naar reactie

Heb dit nagevraagd bij Marsh (op donderdag 12/2), en dat was hun antwoord, in hun voorwaarden staat blijkbaar wel dat het niet mag, dus een ongeval en ze pakken/ kunnen het bewijzen en je draait voor alle kosten zelf op.

Maar stel dat ik met mijn o plaat af en toe woon werk verkeer doe. Hoe gaan ze me daarmee pakken?

Ikzelf doe dit echter nooit omdat het in mijn geval niet opportuun is.

Ik laat marsh ook de papierwinkel doen voor het aanvragen van de nummerplaat, dus als het dan blijkt dat ze foutieve info gegeven hebben zal het wel naar boven komen.

I'll keep you posted...

Link naar reactie

Gisteren eens geïnformeerd bij mij oldtimerverzekering (marsh, is op de verzekeringspapieren zelf wel Axa)

Hier betaal je voor het eerste voertuig 125€ en dan per extra voertuig nog eens 25€.

Wel een aantal voorwaarden:

- Lid zijn van het bfov (of een van hun dochter clubs)

- Dag dagelijkse wagen of firma wagen hebben.

- beperkt gebruik (= oldtimer voorwaarden, geen woon werk en geen commerciële doeleinden), maar de vespa zou wel een klassieke nummerplaat mogen hebben, voor de oldtimer heb ik natuurlijk een o-plaat wegens keuring ed.

Het derde puntje weet ik niet, maar de eerste twee durf ik toch te betwijfelen. Zij stellen hun eigen voorwaarden op, maar in de wet staat dit volgens mij niet. Ze kunnen je toch net verplichten nog een andere auto te hebben. Hier al eens gepeild, http://www.oldtimerweb.be/goedkope-oldtimer-verzekering-bijstand.aspx

Link naar reactie

Ze verkopen verzekeringen aan wie ze willen.

Als jij niet wil voldoen aan die punten zijn ze ook niet verplicht je te verzekeren.

Ik mijn gesprek heb ik ook niet gepeild of ik een wagen zou kunnen verzekeren met een normale plaat, enkel over scooter gepraat.

Misschien doen ze voor auto's moeilijker en ben je wel verplicht een o plaat te nemen. hier durf ik geen uitsluitsel over geven.

Die mannen van erard 'ken' ik ook, maar minder vertrouwen in (persoonlijke kwestie)

Link naar reactie

Ze verkopen verzekeringen aan wie ze willen.

Als jij niet wil voldoen aan die punten zijn ze ook niet verplicht je te verzekeren.

Ik mijn gesprek heb ik ook niet gepeild of ik een wagen zou kunnen verzekeren met een normale plaat, enkel over scooter gepraat.

Misschien doen ze voor auto's moeilijker en ben je wel verplicht een o plaat te nemen. hier durf ik geen uitsluitsel over geven.

Die mannen van erard 'ken' ik ook, maar minder vertrouwen in (persoonlijke kwestie)

ze kunnen niet zo maar extra legale eisen stellen. Daarover is er veel te doen, gezien een verzekering verplicht is en dus betaalbaar zou moeten zijn. Jij vindt dat blijkbaar allemaal normaal. Iedere verzekering kan je scoot zo goed als gratis verzekeren als je er vijf verzekeringen bij neemt. Maar dat kan de bedoeling zijn.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...