Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px Houd In Bij Hoog Toerental En Valt Zelfs Volledig Stil ?


propliner

Aanbevolen berichten

Haha, uiteraard bedoel ik koude motor ipv koude tank! :)

In de garage hebben ze het intussen nog niet ontdekt. Ik heb gelukkig een heel gedreven garage waar ze het probleem absoluut willen oplossen. Een kortere benzinetoevoer (buis gehalveerd en heel mooi gelegd zonder knikken e.d.) was ook geen oplossing.

Een nieuwe carburator dan maar? Is natuurlijk veel werk en als het dan niet werkt...

 

Nero, ook bedankt voor je reactie! Ik vraag dit eens na! De CDI is al eens vervangen geweest, maar jij bedoelt dus de ontsteking zelf? In dat geval toch heel raar dat hij dat niet bij een volle tank doet? Dat blijf ik dus het raarste van heel mijn verhaal vinden: dat de hoeveelheid benzine in de tank duidelijk bepalend is voor dit probleem...

 

Groeten en merci voor alle reacties!

Link naar reactie

niet alle benzinekranen hebben een reservestand, zeker niet bij PX.

wat het zou kunnen zijn is een kapotte pickup box. (klein zwart blokje op uw ontsteking), maar dat verklaard natuurlijk niet dat het enkel bij een halve tank is

Link naar reactie

@Propliner: is je probleem al opgelost? 

 

Je schrijft dat je kraan valse lucht zuigt. Als je kraan normaal werkt kan dat niet. Je leiding staat onder druk van de zwaartekracht van de benzine. Iets wat onder druk staat kan nooit valse lucht aanzuigen. 

 

Normaal gezien zou dat moeten betekenen dat je een vacuüm creëert. Dus: je vespa trekt meer benzine uit de leiding aan de carburateur dan er kan inkomen aan de kraan. Als dat het geval is, en er is geen verschil met naafdop open zijn er 2 mogelijkheden:

 

1) je filtergaasje in de tank is verstopt. Dat kan met verschillende oorzaken te maken hebben. Roest in de tank, vuil, of wat vaak over het hoofd wordt gezien: tanken die behandeld zijn met een epoxy-hars (bv. Tank-cure) die oplost door de ethanol in de benzine. 

 

2) de rubber die in je kraan zit (die met gaatjes, om van main naar reserve en off te switchen) is opgezwollen en laat nog meer een heel klein beetje benzine door. 

 

In beide gevallen lijkt het duidelijk dat je kraan te weinig benzine levert op het moment dat hij veel verbruikt. Een kraan is zelden helemaal kapot. Zowel gaasje als rubber als de andere pakkingen zijn te vervangen. de rest is perfect te reinigen. Maar ik zou ze er wel eens uithalen om het gaasje te inspecteren.

 

Ik moet eens kijken of mijn sleutel past op een PX kraan, in dat geval wil ik hem gerust eens meegeven met een collega die in Wommelgem woont. 

Link naar reactie

Bon,,als je van mening bent,dat het probleem zich rond de hoeveelheid benzine manifesteert,,,zou je kunnen denken aan hydrostatische druk,,,en dan zonder veel te redeneren ( don't shoot me when i'm wrong),,,denk ik dan aan uw vlotternaald enof vlotter,,,de naald kan een wrijving vertonen door aanslag of uwe vlotter kan lek zijn,,,soit ik heb ook ni alle wijsheid in pacht,maar problemen interesseren mij wel,,technische weliswaar,,emotionele mag je thuis laten ;)

 

CHEERS

Link naar reactie

in zo'n geval zou ik een werkende 'donor-Vespa zoeken en systematisch onderdelen overzetten : carbu, benzinetank, ontsteking, bobijn, etc totdat je gevonden hebt wat het is.

 

koppel voor de zekerheid je motor elektrisch af van de rest van de scooter. --> thv bobijn, de uiterst rechtse fiche lostrekken (groene draad)

Zo kun je ook uitsluiten dat de fout bv veroorzaakt wordt door een kortsluiting in het verklikker-lampje van een laag benzinepijl. Lijkt me heel vergezocht, maar je weet maar nooit.

Link naar reactie

ga vandaag nieuwe naftkraan steken se. Heb inmiddels via TOMVC een sleutel kunnen bemachtigen. Waarvoor mega dank!. Ik ga nog maar eens de tank uitbouwen en ook de benzineleiding kontroleren of ze nergens afgekneld zit.  Ik ben benieuwd.. en hou jullie op de hoogte. bedankt voor de vele reakties en tips maatjes

Link naar reactie

@Propliner: is je probleem al opgelost? 

 

Je schrijft dat je kraan valse lucht zuigt. Als je kraan normaal werkt kan dat niet. Je leiding staat onder druk van de zwaartekracht van de benzine. Iets wat onder druk staat kan nooit valse lucht aanzuigen. 

 

Normaal gezien zou dat moeten betekenen dat je een vacuüm creëert. Dus: je vespa trekt meer benzine uit de leiding aan de carburateur dan er kan inkomen aan de kraan. Als dat het geval is, en er is geen verschil met naafdop open zijn er 2 mogelijkheden:

 

1) je filtergaasje in de tank is verstopt. Dat kan met verschillende oorzaken te maken hebben. Roest in de tank, vuil, of wat vaak over het hoofd wordt gezien: tanken die behandeld zijn met een epoxy-hars (bv. Tank-cure) die oplost door de ethanol in de benzine. 

 

2) de rubber die in je kraan zit (die met gaatjes, om van main naar reserve en off te switchen) is opgezwollen en laat nog meer een heel klein beetje benzine door. 

 

In beide gevallen lijkt het duidelijk dat je kraan te weinig benzine levert op het moment dat hij veel verbruikt. Een kraan is zelden helemaal kapot. Zowel gaasje als rubber als de andere pakkingen zijn te vervangen. de rest is perfect te reinigen. Maar ik zou ze er wel eens uithalen om het gaasje te inspecteren.

 

Ik moet eens kijken of mijn sleutel past op een PX kraan, in dat geval wil ik hem gerust eens meegeven met een collega die in Wommelgem woont. 

PXkraan heeft geen glaasje

Link naar reactie

@Propliner: is je probleem al opgelost? 

 

Je schrijft dat je kraan valse lucht zuigt. Als je kraan normaal werkt kan dat niet. Je leiding staat onder druk van de zwaartekracht van de benzine. Iets wat onder druk staat kan nooit valse lucht aanzuigen. 

 

Normaal gezien zou dat moeten betekenen dat je een vacuüm creëert. Dus: je vespa trekt meer benzine uit de leiding aan de carburateur dan er kan inkomen aan de kraan. Als dat het geval is, en er is geen verschil met naafdop open zijn er 2 mogelijkheden:

 

1) je filtergaasje in de tank is verstopt. Dat kan met verschillende oorzaken te maken hebben. Roest in de tank, vuil, of wat vaak over het hoofd wordt gezien: tanken die behandeld zijn met een epoxy-hars (bv. Tank-cure) die oplost door de ethanol in de benzine. 

 

2) de rubber die in je kraan zit (die met gaatjes, om van main naar reserve en off te switchen) is opgezwollen en laat nog meer een heel klein beetje benzine door. 

 

In beide gevallen lijkt het duidelijk dat je kraan te weinig benzine levert op het moment dat hij veel verbruikt. Een kraan is zelden helemaal kapot. Zowel gaasje als rubber als de andere pakkingen zijn te vervangen. de rest is perfect te reinigen. Maar ik zou ze er wel eens uithalen om het gaasje te inspecteren.

 

Ik moet eens kijken of mijn sleutel past op een PX kraan, in dat geval wil ik hem gerust eens meegeven met een collega die in Wommelgem woont. 

Bedankt hoor maar ik heb een sleutel via TOMVC kunnen lenen. ga vandaag benzinekraan vervangen se.

Link naar reactie

ga vandaag nieuwe naftkraan steken se. Heb inmiddels via TOMVC een sleutel kunnen bemachtigen. Waarvoor mega dank!. Ik ga nog maar eens de tank uitbouwen en ook de benzineleiding kontroleren of ze nergens afgekneld zit.  Ik ben benieuwd.. en hou jullie op de hoogte. bedankt voor de vele reakties en tips maatjes

zorg er zeker voor dat de slang kort genoeg is. Er is niet zo veel overlengte. Als je de tank eruit haalt kan je net de tank dwars op het frame zetten, meer slang is teveel

Link naar reactie

zorg er zeker voor dat de slang kort genoeg is. Er is niet zo veel overlengte. Als je de tank eruit haalt kan je net de tank dwars op het frame zetten, meer slang is teveel

is dat zo belangrijk?? heb nu idd iets langere slang...is makkelijker om de tank te behandelen als ik ze demonteer..

misschien is dat een oplossing

Link naar reactie

ik gok op kapotte ontsteking

 

meet uw ohm waardes is uit.

 

witte draad op de mass: 0,1-0,2

groene draad op mass: 90-120

rode draad op mass: 450-500

 

groen en rood zou omgedraait kunnen zijn

Link naar reactie

Yoehoe.. alee  tis opgelost ; Nieuwe brandstofkraan en leiding ingekort.. ( kwam waarschijnlijk steeds in een knik te zitten )

na testrit van 60KM  alles nog in orde.. En roesten zal hij ni zo snel nadat mn olietank leeggelopen was in het frame..

Bedankt voor jullie respons maatjes...

 

PS. :  Ik heb nog een splinternieuwe brandstofkraan te koop.. vermits ik toch naar een Vespa-verdeler moest omdat de geleende tool niet in de fuel of fuelmeter openingen pastte.. dus daar een nieuwe laten steken..  daarom nog 1 kraan op overschot...

 

Thx en nog véél rijplezier met deze mooie dagen !!

Link naar reactie

ALLEE TIS EINDELIJK Opgelost... NIEUWE Brandstofkraan laten steken ( wou het zelf doen maar de geleende tool was net té breed om in de fuel of fuelmeter opening te passen dus ... jammer ...toch moeten naar dealer gaan  en daar een brandstofkraan moeten kopen) dan de brandstofslang ingekort , zodat hij niet meer met een knik kon komen te liggen ( wat steeds het geval was vrees ik ) . alles gemonteerd en brandstofleiding gecontroleerd op doorlaat.

Testritje van 60km gemaakt en alles OK.  Bedankt voor jullie tips maatjes!!

 

PS ik heb dus nog 1 Splinternieuwe komplete brandstofkraan liggen  die ik verkoop  (nieuwprijs 17,89€)  mag weg voor 12€

op te halen in boechout

 

Groetjes en nog leuke ritten met dit goede herfstweertje!!

Link naar reactie

Blij voor jou Propliner

 

Bij mij idem! Ook opgelost, ben super content, eergisteren grote toer gedaan met op 't laatst zo goed als lege tank en absoluut geen problemen meer! M'n beestje rijdt fantastisch!

La vita è bella! Bedankt voor alle tips en hulp hier! Schitterend forum!

 

groetjes en keep riding!

Link naar reactie

@PX John ,

wat is er dan nog aangepast zodat het probleem verdwenen is?

Is de carbu nog vervangen?

Nee, carbu niet vervangen, het probleem zat hem blijkbaar ergens in de vlotter, toen die door mijn hersteller vervangen werd was alles weer ok! Wat er precies met de vlotter was weet ik niet. Heel goede service gekregen bij Powerwheels in Ieper.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...