Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px Houd In Bij Hoog Toerental En Valt Zelfs Volledig Stil ?


propliner

Aanbevolen berichten

Hoi Vespisten.. Heb een raar fenomeen met mijne PX125 2003

Ik dacht eerst dat na het vervangen van een brandstofslang de slang dichtgeknepen werd door dat ze van erg soepel materiaal was. Nu een gepanserde slang gestoken die niet kan plooien. alles prima gemonteerd. van juiste lengte enz. Start prima.. traag rijden OK  maar dan bij hoger toerental begint hij in te houden en lijkt het alsof hij geen benzine krijgt.. als ik dan mn choke trek dan blijft hij soms nog even rijden?? maar valt dan meestal toch uiteindelijk stil..Tank krijgt lucht   ( heb al zonder tankstop geprobeerd.. zelfde probleem ) Benzinekraan is ok.. Als ik dan stilval en choke trek.. start hij onmiddelijk en kan ik traag een afstand rijden.. zodra ik wat gas geef.. houd hij in en valt stil.

Iemand een idee? ben er al 2 dagen mee bezig geweest.. Bourage die doorlaat misschien??

Bedankt hoor  staat nu in mn garage.. in Boechout.. een trip zal er de eerste dagen ni inzitten..vrees ik.

 

Bedankt hoor mensen

Link naar reactie

Probeer eerst eens om de benzineleiding te ontluchten (naftkraan toe, barm losmaken aan de carbu, kraan open zetten en  de benzine laten lopen tot je een mooie straal hebt, dan de darm op de carbu duwen).

 

Met benzineleidingen van auto's heb ik niet zo'n goede ervaring, na een tijdje begint het rubber week te worden en op te lossen, blijkbaar kunnen deze darmen niet zo goed tegen 2T.

 

Ga naar een winkel waar ze van die doorzichtig groene darmen verkopen met ribbels op de buitenzijde. Deze voldoen perfect en je ka ook zien of er voldoende naftflow is.

 

Reinig ook meteen je sproeiers, mogelijk is er vuil in gekomen bij het vervangen van de oude darm en kijk de filters na (luchtfilter en benzinefilter).

 

Kijk ook eens na of de sproeiergrote klopt met de standaardmaten (tenzij er een kit op zit). Als de oude darm al een tijdje lekt kan het zijn dat men ooit de sproeiers heeft aangepast.

 

Een lekke oliekeerring lijkt me uitgesloten.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Probeer eerst eens om de benzineleiding te ontluchten (naftkraan toe, barm losmaken aan de carbu, kraan open zetten en  de benzine laten lopen tot je een mooie straal hebt, dan de darm op de carbu duwen).

 

Met benzineleidingen van auto's heb ik niet zo'n goede ervaring, na een tijdje begint het rubber week te worden en op te lossen, blijkbaar kunnen deze darmen niet zo goed tegen 2T.

 

Ga naar een winkel waar ze van die doorzichtig groene darmen verkopen met ribbels op de buitenzijde. Deze voldoen perfect en je ka ook zien of er voldoende naftflow is.

 

Reinig ook meteen je sproeiers, mogelijk is er vuil in gekomen bij het vervangen van de oude darm en kijk de filters na (luchtfilter en benzinefilter).

 

Kijk ook eens na of de sproeiergrote klopt met de standaardmaten (tenzij er een kit op zit). Als de oude darm al een tijdje lekt kan het zijn dat men ooit de sproeiers heeft aangepast.

 

Een lekke oliekeerring lijkt me uitgesloten.

 

Groetjes, nero.

ontluchten heb ik inderdaad niet gedaan.. dacht dat dit niet nodig was.. dat de brandstof automatisch naar het laagste punt liep?

Link naar reactie

Doen wat Nero zegt.

Als en een luchtbel of gekke kronkel in de darm zit, krijg problemen zoals je beschrijft.

ja ga seffens eens ontluchten.. wel raar dat ik er wel eerst 2 dagen normaal mee heb kunnen rijden.. misschien lekje en valse lucht aanzuigen aan benzinekraan?? heb ik ook al aan gedacht..

Link naar reactie

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.. naftkraan die valse lucht aanzuigt?  ik heb geprobeerd om leiding te ontluchten.. lukt niet er blijven belletjes komen ( 3Liter naft erdoor laten vloeien ) en in de tank hoor ik bubbels brubbelen? ni normaal denk ik?

Is er iemand die een nieuwe naftkraan kan steken, ik heb het speciale tooltje niet dat ge daarvoor nodig hebt blijkbaar...

Aan een nief of occazie naftkraan kan ik wel raken denk ik...

 

Bedankt voor jullie mening en hulp...

grazzi mille!!!

Link naar reactie

Misschien ver gezocht, maar is je ontluchtingspijpje van de naftkraan niet verstopt of afgebroken? Of heb je het naftkraantje gedemonteerd en de dichting nadien verkeerd geplaatst?

 

Groetjes, nero.

ontluchtingspijpje.. hmm moet ik checken. en nee naftkraantje ni gedemonteerd.. wel vijsjes wat vaster grdraaid wan kraantje lekte wat en sloot ni meer goed af in de Close stand.. moet even in de haynes manual zien hoe en waar dat ontluchtingspijpje zit.. bedankt hoor Nero.. tjah wou ritje gaan doen vandaag en morgen.. zal de GROTE maar pakken  hihi

Link naar reactie

Ontluchtingspijpje zit in de naftbak (op de naftkraan) en steekt normaal boven de benzine uit.

 

Groetjes, nero.

 

ps: laat dienen grote maar thuis... :)

ahhh zie ik ni direkt zitten  wel pijpje dat presies van Oliereservoir komt.. misschien is het dat toch... gaat tot helemaal bovenaan.

En.. ben toertje gaan maken naar kempen.. met "grote" man man overal file en aggresieve bestuurders..  Ik heb nieuwe naftkraan kunnen bekomen van TOMVESPA.. nu alleen het tooltje nog vinden .. en ik kan de kraan vervangen.. bedankt hoor Nero.. je bent een aanwinst voor dit forum!!

Link naar reactie

ge er vrijdag aan beginnen.. misschien is het alleen de pakking die versleten is hé.. ik zie anders niet in waar zo n benzinekraantje anders nog valse lucht kan aanzuigen.. ik merk geen lek op aan de tank?

Link naar reactie

Jah nu weet ik het hélemaal ni meer.. ik dacht dat het lag aan mn benzineleiding die ergens valse lucht trok ( kan ze niet ontlucht krijgen.. er blijven belletjes doorstromen ) maar blijkbaar heeft dit geen enkel belang ( volgens een professionele hersteller???)

Moet ik er nu een nieuwe benzinekraan opzwieren of ni?? ook bij het demonteren van de benzinekraan zou ik ni echt een NIEUWE afdichtingring hoeven te steken vertelde hij me. Wat de haynes manual dan toch wel voorstelt??

Wie kan me helpen.. kan al 1 week ni rijden.. Pff.

 

Waarom valt die motor stil bij stevig doorrijden?? tank wordt NI vacuum getrokken zoals ik al zei.. maar daar lijkt het wel op...ontsteking prima in orde... benzinedarm niet gekneld ( toch ni bij mijn weten?? kan het ni zien ) start direkt terug als ik even wacht of choke optrek..

 

nog iemand tips?? 

 

zou graag zondag terug bollen..

 

het lijkt me allemaal te zijn begonnen na vervanging benzineleiding.. die doorgescheurd was van ouderdom

 

HARTELIJK Dank!!

Link naar reactie

Je schrijft hierboven dat het probleem zich ook voordoet zonder tankdop.

Zal dus logischerwijs geen vacuumprobleem zijn.

Link naar reactie

Ik zit met ongeveer een vergelijkbaar probleem, scooter rijdt goed, alleen stationair niet best, mogelijke problemen; knik in brandstofslang, of vuil in sproeiers carburateur. (luchtstelschroef doet niet veel, zou ook goed vuil in kunnen zitten) Heb er nu een zwarte auto brandstofleiding op zitten, maar ga er een doorzichtige RMS Vespa leiding op zetten. (dan is iig goed te zien hoe de brandstof door de leiding loopt!) Je schijnt bij Sip ook een speciaal onderdeel te hebben, om te voorkomen dat je leiding in het frame verkeerd ligt, weet niet of het goed werkt, maar misschien het proberen waard: http://www.sip-scootershop.com/en/products/fuel+tank+exit+adapter+sip+_15877000

Moet direct onder de tank gemonteerd worden.

Link naar reactie

Hoi Niels.. heb alles al geprobeerd.. leiding origineel van vespa en gemonteerd hoe het hoort. gevolg knik in leiding.. dan gewapende autobrandstof slang.. garantie gemonteerd zonder knik.. ik weet het ook ni meer..

Link naar reactie

Hallo allemaal!

 

Ik heb hetzelfde probleem met mijn PX 125. Carburator al laten kuisen, grotere sproeier laten installeren, ook nieuwe CDI geprobeerd omdat de hersteller dacht dat het de ontsteking was... maar nog steeds zelfde probleem.

Morgen gaat er een nieuw benzinekraantje op. Ik laat jullie weten wat het resultaat hiervan is.

 

Er is in elk geval iets mis met mijn benzinekraantje. Het moet altijd helemaal openstaan. Als ik hem op reserve durf zetten valt hij binnen de minuut stil.

Of is dat normaal bij een PX??? (is mijn eerste Vespa, vandaar deze wellicht domme vraag)

 

Nog iets héél opvallends: ik heb het probleem met het inhouden bij hoge toeren alleen maar als mijn tank ongeveer halfvol (of nog minder vol) komt te staan. Bij een volle tank doet hij het prima en loopt probleemloos 95 km/u. Hoe minder benzine er in de tank zit, hoe meer hij inhoudt. Echt stilvallen doet hij (nog) niet.

 

Zo, dit was mijn eerste post op dit forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen. Op één of andere manier ben ik blij dat er nog mensen zijn die dit PX probleem hebben, ik voel mij al wat minder alleen.. :P Ik hoop dat we allemaal een oplossing vinden!

 

Los van het probleem met het inhouden moet ik wel zeggen dat ik mijn PX-je al een half jaar heb en er gewoon wild van ben, het is grote liefde tussen ons!

Nu al bedankt voor alle tips!

Link naar reactie

Intussen nieuwe brandstofleiding, nieuwe brandstofkraan en nieuwe pot opgezet om te testen of dat kon helpen, maar het probleem blijft.

Als de tank vol is gaat alles prima, is hij halfvol of nog minder vol is, begint de miserie als ik in 4de versnelling ga... regelmatig houdt hij dan ferm in (valt in één keer terug tot ca. 60 km/u) en ik haal ook maar een maximumsnelheid van 80 km/u meer? Om zot van te worden!

Ik zet eens op een rijtje wat ik al geprobeerd heb:

 

- carburator kuisen

- sproeikop kuisen, filters nazien

- nieuwe brandstofkraan

- nieuwe brandstofleiding

- nieuwe CDI

- nieuwe knalpot

 

Nog iemand tips?

Alvast bedankt voor elke mogelijke vorm van hulp!

Link naar reactie

Hhmm,intressant,,,hebt ge soms den test al eens gedaan met uw naftkraan op Reserve??,,,uwe flow al gecontroleerd,met en zonder tankstop...hebt ge dit fenomeen in één rit,of ook wanneer de tank half is en de motor koud??,,,anyway ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn.

 

CHEERS

Link naar reactie

Hhmm,intressant,,,hebt ge soms den test al eens gedaan met uw naftkraan op Reserve??,,,uwe flow al gecontroleerd,met en zonder tankstop...hebt ge dit fenomeen in één rit,of ook wanneer de tank half is en de motor koud??,,,anyway ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn.

 

CHEERS

 

Hallo DAXX

Ik heb ontdekt dat ik geen reserve heb. 't Is te zeggen, ik kan enkel rijden met mijn kraantje helemaal open, anders valt hij direct stil. In de garage hebben ze gezien dat het gaatje voor de reserve zelfs niet uitgeboord is en er ook geen buis op zit. Na telefoon met Piagio hersteller blijkt dat er nog PX'en zijn van die periode (die van mij is van 2007) waarvan dit zo is. 'Er is een lichtje op het dashboard dat aangeeft als je bijna zonder benzine zit, dus heb je de reserve niet nodig', zou hier de redenering zijn...

Ik begin mij nu inderdaad af te vragen of ik dit ook heb bij langere ritten. Ik denk dat ik dit vooral heb met een koude tank. Ik zal dit zeker ook eens testen!

Merci voor je tips!

Link naar reactie

efkes voor alle duidelijkheid,,,ik spreek hier niet over een "koude" tank,,maar over een koude motor,,,God behoede u,als ge een warme tank zou hebben en nen koude motor !!maar soit...hetgene dat ge moet uitsluiten is dat ge uw probleem enkel hebt bij een warme motor,,,dus als ge een halve tank hebt en een koude motor,zou je eens moeten testen of ge hetzelfde fenomeen hebt,,,anyway kan aan van alles liggen,,,zoals nero al aangeeft ( die blijkbaar den elektrische toer opgaat   B)  ),,kan je ook extreem beginnen denken,,zoiets als water,,lees condens in uw tank,,,of iets waar ik al altijd zwaar mijn twijfels over had,,is dat de benzine leiding nogal gevaarlijk dicht bij de cilinder ligt,( ok de koelkap ligt daar wel deels tussen,maar toch),,dus wanneer die leiding te warm wordt,gaat uwe naft de neiging hebben tot koken,,en dat willen we helemaal niet,,,euhmm gewoon blijven testen en ook begrijpen dat de gasten die U willen helpen,enkel maar zich kunnen baseren op uwe uitleg,,,voor hetzelfde geld komt er morgen nen ervaren scooterist binnen en ziet die het probleem al vanaf dat uwe zijbil eraf ligt.

 

CHEERS

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...