Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lx 125 Carburator Of Injectie Kopen Tweedehands


Noukje

Aanbevolen berichten

Les 1 als je een helm gaat kopen: zeg nooit dat je met een vespa rijdt.

 

Les 2: kijk niet naar de prijs maar probeer zoveel mogelijk verschillende modellen in elke prijsklasse. Zet dan de goedkoopste en nadien de duurste helm nog eens op. Nu ga je pas het verschil merken.  

 

Les 3: kijk niet zozeer naar de looks maar eerder naar het comfort en de veiligheid.

 

Er zijn reeds een "paar" topics gepasseerd over welke helm en waarom, gebruik eens de zoekfunctie.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

200 Euro voor een helm vind je teveel?

OK, los het zelf maar op dan...

Wow, duidelijke mening...

Het is mijn eerste Vespa en dus ook mijn eerste helm. Ik ben gewoon geschrokken van de prijzen: 100€ voor een kettingslot, 240€ voor een helm, 300€ voor een vest, 180€ voor schoenen...dan nog handschoenen, hoes en God knows wat nog...ik realiseer me vandaag dat ik nog een heel bedrag moet opzij zetten vooraleer ik veilig op de baan kan.

Sorry als dat voor jou als doorwinterde Vespist naiëf overkwam.

Link naar reactie

Les 1 als je een helm gaat kopen: zeg nooit dat je met een vespa rijdt.

 

Ja, dat had ik ook door. Ik vroeg gewoon "een helm voor mij" maar de man vroeg zelf waarmee ik ging rijden. Toen ik Vespa zei, vroeg hij welke kleur :-)

Ik heb de topics over jet vs integraal helmen allemaal al gelezen, dank je.

Link naar reactie

er zijn er die meer dan 300€/400€ betalen voor een 'hippe' jethelm, terwijl je voor die prijs een integraalhelm met alles op & aan kopen kan

& in jouw geval - dagelijks verkeer - lijkt me een integraalhelm een betere optie !

 

heb zelf nu 2 jethelmen (2dehands aangekocht 80€/stuk - én ja - vespa granturismo's) & tot op heden geen reden tot klagen

 

nu wel voor de winter een nieuwe hybrid helm aangekocht van ochotte amper160€  :huh: , kzal wel verkeerd bezig zijn zeker ...

mijn PX80 rijd natuurlijk maar maximaal 70 km/u & de pk50s nog wat trager

Link naar reactie

Oeps dat valt tegen, ik heb waarschijnlijk het geluk dat Vespa helmen toevallig mij wel passen, hoera, eindelijk eens iets gevonden dat mij gewoon past...

 

Af en toe krijg je hier inderdaad wel een tamelijk" lage" reply, beetje jammer maar daar kan je nu eenmaal niets aan doen, iedereen mag op een forum vrij zijn mening uiten. Normaal reageer ik nooit op zo iets, dus bij deze zondig ik tegen mijn eigen regel.

 

Valt inderdaad tegen ja, die kosten die erbij komen.

 

Zoals ik al zei, probeer die te drukken door tweedehands te kopen.

 

Heb bvb een Richa Kevlar broke gekocht aan 25 euro, was gewoon splinternieuw. ik kijk om de dag of zo es of er toevallig iets nieuws staat. GOuden regel is natuurlijk dat je niks direct kan kopen, maar rap een maand moet geven...

 

Je moet hoge schoenen dragen, zelf allstarts zijn hoge schoenen.

je moet hanschoenen dragen, die zijn er al vanaf een 30 euro, je rijdt ook weer niet op een racemachine.

Wat blijft er dan nog over; ik heb een maandje met een gewone jeans gereden, daar is het nu te koud voor, dus ik zou alvast maar beginnen zoeken naar een Kevlar jeans, op twedehand staan er heel wat voor vrouwen (Ik neem aan dat Noukje je naam is?).

En een dikke jas is goed.

 

Dus dan dat helmpje nog, ik zou ook, in afwachting vd ideale helm, eentje op  2de hands nemen. Als je met zo eentje een maand rondrijdt, dan weet je wat je eigenlijk echt wil in een helm, en voor geen geld ga  je snel iets vinden.

 

 

Persoonlijk vind ikde helmen vh merk Diesel de mooiste voor een Vespa, geen idee of die iets waard zijn.

Link naar reactie

Wat blijft er dan nog over; ik heb een maandje met een gewone jeans gereden, daar is het nu te koud voor, dus ik zou alvast maar beginnen zoeken naar een Kevlar jeans, op twedehand staan er heel wat voor vrouwen (Ik neem aan dat Noukje je naam is?).

 

 

Goeie tip van die kevlar jeans, ik heb daar gisteren bij EKO ook naar staan kijken. Die zie ik wel beter zitten dan een leren broek ;-)

En ja, ik ben een vrouw...'t zou idd een wat gekke naam zijn voor een man :P

De helm is nog mijn grootste zorg op dit moment..ik neig nu ondertussen toch al meer naar een integraalhelm, als ik de vieze verhalen over accidenten in acht neem!

Link naar reactie

ik bedoel er niks slecht mee zenne...ge moet mijne humor een bekke snappen...

 

Ik wou gewoon zeggen, op veiligheid mag je niet besparen ;)

Link naar reactie

ik bedoel er niks slecht mee zenne...ge moet mijne humor een bekke snappen...

 

Ik wou gewoon zeggen, op veiligheid mag je niet besparen

Ah, ok ^_^ Die humor moet ik dan nog leren kennen. Komt wel goed!

Maar je hebt gelijk, ik heb mij er al bij neergelegd dat een goeie helm wat moet kosten. Ik ga altijd proberen voorzichtig rijden, maar je hebt niet alles in de hand in het verkeer. En ik hou toch liefst mijn tandjes heel. Voorlopig vond ik de Premier Vintage het beste zitten, maar ik twijfel nog of die zelfs wel veilig genoeg is (want niks voor mijn mond).

Link naar reactie

Ah, ok ^_^ Die humor moet ik dan nog leren kennen. Komt wel goed!

Maar je hebt gelijk, ik heb mij er al bij neergelegd dat een goeie helm wat moet kosten. Ik ga altijd proberen voorzichtig rijden, maar je hebt niet alles in de hand in het verkeer. En ik hou toch liefst mijn tandjes heel. Voorlopig vond ik de Premier Vintage het beste zitten, maar ik twijfel nog of die zelfs wel veilig genoeg is (want niks voor mijn mond).

Probeer de Premier Trophy ook eens... Zelfde uitstraling maar wel full face.

Link naar reactie

@Nero, wat bedoel je juist ? gaat je reply over verschil jet versus integraal ? of over prijszetting helmen naar bescherming toe ?

 

niemand wil toch ergens tegenaan botsen ? ik alvast niet !

 

Ik wil gewoon zeggen dat de inpact van ergens tegen te botsen vaak wordt onderschat, zelf tegen 10km/ met je hoofd ergens tegenbotsen kan kwalijke gevolgen hebben. Enne, niemand wil dat meemaken...

 

Een goede Full face gaat niet alleen je aangezicht beter beschermen, maar maakt qua windruis/  wind in de ogen een hemelsbreed verschil. En dan zwijgen we nog over snotvallingen en/ of sinusitus (ben daar nogal gevoelig aan).

 

Als je Full face dan nog over een deftige verluchting beschikt (voor-en achteraan), zijn zelf warme zomerdagen geen probleem.

 

En nog een tip, als je niet graag met een "zwaar" gewicht op je kop rond rijdt kies je best voor een eenvoudige intigraalhelm en geen systeemhelm.  

 

En, als je in de winter wilt rijden neem er dan eentje met een pinlock, je scherm zal veel minder snel aandampen aan een rood licht.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Je moet daar allemaal niet zo bij stilstaan.

 

Fluiten en/of windruis heeft ook niets te maken met open of integraal. Echt niet. Integendeel zelfs. In de meeste gevallen is een open helm stiller (als je een eerlijk vergelijk maakt tussen een goed passende open helm met een goed passende integraal uit dezelfde kwaliteitsklasse. 

Link naar reactie

Veiligheid en helmen hebben we al gehad, kun je veel terugvinden op dit forum. Koop gerust alles 2e hands maar toch je helm niet! (tenzij het nog in een nieuwe doos zit). Het moet (ook) goed zitten. De granturismo helm van Vespa heb ik ook, met vizier dicht krijg ik een kriebel aan mijn oren die ik na een tijdje niet meer kan verdragen dus rijd ik meestal open. Heb ook een soft-touch maar die gebruik ik niet (meer). Dient als reserve, of voor een bijrijder. één ding is zeker, mijn volgende helm zal alleszins niet meer van vespa zijn.

succes met de zoektocht! take your time!

Link naar reactie

Ah bon?

 

Groetjes, nero.

 

als je me wil overtuigen van het tegendeel... shoot.

 

ik heb enerzijds mijn theoretische pilotencursus om mijn verhaal over resonantie (windruis) en aërodynamische geluiden (fluiten) bij te staan ;-)

Anderzijds ongeveer 10.000km open helm per jaar en ook ongeveer 10.000km integraal per jaar (beide gemiddeld over de afgelopen 8 jaar) om dat in de praktijk te staven. 

 

Ik heb begrepen dat jij niet met open helm rijdt Nero. Dus kan je oordelen over het geluid? 

 

ik sta open voor factoren over je expertise die ik over het hoofd zie.

Link naar reactie

Ik rij in de winter met een Schuberth S2. Mijn vorige (de S1) was toen hij pas uitkwam de stilste integraalhelm ter wereld. Hij was merkbaar stiller dan de S2, maar minder stil dan een paar van mijn open helmen. 

 

Ik merk dat je een integraal in de ideale omstandigheden relatief stil krijgt. Dat wil zeggen een dikke sjaal, zodat je geen wind langs je kin hebt, verluchting toe en zéker het vizier niet op een spleetje. Als aan één van die voorwaarden niet voldaan wordt is het meteen een ander verhaal. 

De meeste open helmen hebben niet te kampen met die moeilijkheden. Het ontbreken van ventilatie is een groot voordeel. Het zorgt ervoor dat er geen luchtstroom is binnen in de schaal. Lucht die beweegt langs obstakels zorgt voor aerodynamisch geluid. De bekende fluittonen. Die fluittonen heb je niet bij open helmen.

Een 2e oorzaak van geluid is resonantie. Of het trillen van voorwerpen, in dit geval ontstaan door turbulentie. Een open helm veroorzaakt dan wel meer turbulentie. Hij heeft minder onderdelen die dat omzetten in geluid. Geen vizier, geen open ruimtes die als klankkast dienen en geen knoppen, scharnieren.

Dan heb je nog omgevingsgeluid. Mijn integraalhelmen zitten rond mijn oren niet erg strak in vergelijking met open helmen. Ze zijn voorzien voor communicatiesystemen, en het moet fysiek nog mogelijk zijn ze over je hoofd te trekken. Dat maakt dat ze net iets minder goed isoleren. Een open helm trek je altijd een beetje open bij het opzetten. Daardoor zitten ze dus wat strakker rond de oren. 

 

 

Trouwens: ik ben vorige week nog tegen 50 km/u in de flank van een mercedes geknald met mijn motor. Het was een harde klap. Frame is krom. Ik had een open helm op, en ben recht met mijn gezicht op de dakrand gegaan. Paar hechtingen in mijn lip.

Deze week even goed met open helm blijven rijden. Risico van het vak, niet bij stilstaan! ;-)

Link naar reactie

Alé, dan heb ik chance da'k voor de Shoei GT-Air gekozen heb, was nog even aan het twijfelen tussen die en de Shubert.

 

De Shoei heeft aan de onderzijde "flappen die mooi aansluiten rond de hals en op de plaats waar de hoofdtelefoon kan komen zitten 2cm-dikke uitstulpingen die het geluid perfect dempen.

 

Het enige gefluit komt is er idd als je het scherm op "anti-aandampen" zet, maar dan alleen als je opzij moet kijken,

 

En ik heb ook al een "paar" helmen versleten ondertussen waaronder 2 jethelmen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kleine update: vandaag eindelijk mijn eerste echte ritje kunnen maken. Morgen wil ik het traject naar het werk gaan uitproberen. Wel jammer dat nu net vandaag het uur moest veranderen, want daardoor ga ik nu in het donker moeten rijden.

Ik heb een softshell gekocht met rug-, elleboog- en schouderbescherming, een fluo vestje, lederen handschoenen en tegen alle advies in toch een jethelm, de AGV Diesel Hi-Jack. Ik heb zo wat 50 verschillende helmen gepast, ook integrale, maar dit was de enige die echt goed zat.

Voorlopig kan ik hiermee verder, in de winter rij ik toch niet en als ik wat gewend ben aan het helmdragen, kan ik nog upgraden naar een goedpassende intergaalhelm voor mijn kopje.

Mijn LX'je is ook al "gedoopt", in nagedachtenis van mijn hondje dat vorige week overleed, heet hij voortaan de "Zhouka Special". Een mens moet iets met zijn/haar verdriet.

post-14089-0-14100000-1414354717_thumb.jpost-14089-0-05044600-1414354742_thumb.j

Link naar reactie

Troost u, de meesten kopen hun eerste helm "verkeerd" aan, ik ook. 

 

Doe je misschien avondwerk, anders heb je de klok in de verkeerde richting gedraaid. :)

 

Veel geluk morgen en niet vergeten dat inschatten en defensief rijden minstens even belangrijk zijn.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Troost u, de meesten kopen hun eerste helm "verkeerd" aan, ik ook. 

 

Doe je misschien avondwerk, anders heb je de klok in de verkeerde richting gedraaid. :)

 

Veel geluk morgen en niet vergeten dat inschatten en defensief rijden minstens even belangrijk zijn.

 

Groetjes, nero.

Neje, toch wel juist gedraaid ;-) Een uurtje terug is dus ook een uurtje vroeger donker. Dat doet 't hem juist bij mij (heb ik vandaag aan den lijve ondervonden).

Zal zeker voorzichtig zijn, merci!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...