Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oliepeil Afgebroken


ice man

Aanbevolen berichten

hallo sinds kort bezit ik een vespa gts super sport 125 cc  met  amper 800 km op de teller,

 

wou de oliepeil controleren s'morgens omdat je dan de juist meting hebt , toen ik de oliepeil er terug instak voelde ik al dat het moeilijk ging

 

en zag ik dat hij er wat scheef opzat  had  de schroefdraad nog niet aangespannen,

 

wou de oliepeil er terug uithalen van te zien waarom hij zo moeilijk ging , brak het geribbelde gedeelte van de olie peilstok van ne centimer of twee 

 

hoorde ik hem breken om eerlijk te zijn , volgens mij zit hij daar ergens vast.

 

dealer gebeld hij zei dat het geen kwaad kon, ik dacht van als ik de olie aftap dat die plastiek stukje er misschien mee uitkomt met de olie

 

ik snel olie gaan halen en een oliefilter, maar dat stukje heb ik niet gezien uitkomen heb de olie zelfs met een zeef gecheckt maar niks gevonden

 

wat geschud en een halve liter olie erin gekapt dat misschien dat stukje eruit valt maar dit heeft ook niet geholpen.

 

aan de kenners kan dit stukje afkomstig van de oliepeil mijn motor naar de zeep helpen voel me echt niet gerust.

 

dealer wil niet helpen heb nog garantie.

Link naar reactie

heb trouwens gisteren alle overtollige olie eruit laten lopen en heb ik er 1 liter ingedaan maar zonder peil weet ik niet of het teveel is of te weing is.

 

heb ik de vespa gisteren avond toch gestart en was paraat om hem meteen uit te zetten indien ik een getik ging horen, heb de de vespa 5 minuten stationair laten draaien 

 

met nieuwe olie, geen rare geluiden of getik gehoord heb dan een rit gedaan en geluisterd af en toe , totaal een rit van 30 km ongeveer niks bijzonders te horen.

 

nu weet ik niet hoe die motor binnnen in mekaar zit en wat er langs de oleipeil zit krukas of iets anders , als het stukje los zou komen en daar zou zwerven in het ergste geval 

 

hopen van niet wat kan het schaden? tot aan de piston geraakt hij niet volgens mij maar de krukas denk ik dat die daar in de buurt zit.

Link naar reactie

Voor zover ik uit foto's kan uitmaken, kan je het carterdeksel met het peilstokje demonteren zonder iets anders uit elkaar te moeten halen. In dat geval zou ik maar het zekere voor het onzekere nemen. Kost je een pakking en een uurtje tijd. 

 

Welke schade het kan aanrichten: veel! Er is bij moderne motorblokjes niet teveel ruimte tussen carters en bewegende onderdelen. Je moet maar eens pech hebben dat het ergens tussen komt. Dat hoeft niet nu, maar kan ook volgend jaar gebeuren met eens door een put te rijden. 

 

Ik heb ooit een boutje (het was dan nog inox ook, dus amper magnetisch) langs de distributieketting in een blok laten vallen. Een tijdrovend foutje was dat!

Link naar reactie

de dealer wil het niet maken,zegt dat het  niet veel kwaad kan alhoewel ik ook denk dat als ooit er iets mis moet gaan dan ben ik den pineut misschien tegen dan heb ik geen garantie meer.

 

weet iemand een heel goed dealer in limburg liefst ene die echt weet wat hij doet, die van genk hoef al niet meer.

Link naar reactie

Voor zover ik uit foto's kan uitmaken, kan je het carterdeksel met het peilstokje demonteren zonder iets anders uit elkaar te moeten halen. In dat geval zou ik maar het zekere voor het onzekere nemen. Kost je een pakking en een uurtje tijd. 

 

Welke schade het kan aanrichten: veel! Er is bij moderne motorblokjes niet teveel ruimte tussen carters en bewegende onderdelen. Je moet maar eens pech hebben dat het ergens tussen komt. Dat hoeft niet nu, maar kan ook volgend jaar gebeuren met eens door een put te rijden. 

 

Ik heb ooit een boutje (het was dan nog inox ook, dus amper magnetisch) langs de distributieketting in een blok laten vallen. Een tijdrovend foutje was dat!

is wel met oliepeilstok aauin de rechter kant. heb het zowa bekeken en er komen 2 zwarte buizen weet niet of dit van olie is of van de koelvloeistof is .

Link naar reactie

Je dealer wil het niet maken? Of hij wil het niet onder garantie maken? 

 

Als jij zegt dat het gemaakt moet worden heeft hij toch niet te zeggen dat hij het niet wil. Ik denk nu eerlijk gezegd niet dat je kan verwachten dat dit onder garantie valt. Tenzij je kan aantonen dat er een constructiefout is. 

En zodra je daardoor stukken hebt is het maar logisch dat dat niet gedekt wordt door garantie.

 

Ik ken de blokjes niet om er iets zinnigs over te zeggen. Maar rijden met een los onderdeel in je carter... en elke dealer die zegt dat dat geen kwaad kan... neen. Als je dealer zegt dat het niet veel kwaad kan, moet je hem dat op papier laten zetten. Anders sta je nergens.

 

Ik vrees dat je maar één goede optie hebt. Maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al. Anders kwam je het hier niet vragen. 

 

Eén kleine kans... leen ergens een endoscoop, en een flexibele grijper. laat je olie af, en probeer het eruit te vissen. Heel erg misschien lukt het.

Link naar reactie

dmi thx voor de info, je hebt gelijk ik weet ook als dat ding los komt dat er brokken gaan komen.

maar die dealer die zegt dat het geen kwaad kan vertrou ik gewoon niet misschien doet die zelfs niks en rekent mij dat aan.

hij wist het verschil niet van een olieipeil van gts nieuw model en een oud model niet.

laat staan als hij dat nog gaat maken steekt em nog verkeerde pakking in enz.. zegt em nog achteraf van je schuld dikke bult.

Link naar reactie

heb verschillende moto zaken opgebeld en mensen meer dan 40 jaar ervaring die zeiden allen tegen mij kan geen kwaad .ik weet klinkt raar ik voel me er ook niet goed bij maar het is niet 1 garage maar 3 zaken gebeld en uitgelegd allen zeiden dat deze plastiek in je carter zal blijven en niet verder geraakt, mits hij toch verder geraakt zal hij verbrijzeld worden want het is plastiek en geen ijzer.trouwens als hij verder geraakt heb je oliefilter nog deze is niet voor niets gemaakt.

en dit zijn geen fietsen makers zoals de meeste vespa dealers wel zijn ze hebben minstens 40 jaar ervaring in moto's.

Link naar reactie

Damn dat zou mijne maag ook even doen omdraaien als mijn dealer zei dat hij dat niet wou helpen repareren.

 

Komt hij van 2 wielershop? Dan ga ik daar ook wegblijven. Jongens toch wat een belachelijke uitspraken, 1 zo een uitspraak tegen mij, ook al is het mijn fout, en klant kwijt, een beke professioneel blijven mag wel.

 

De olie dient om de motor te smeren,

 

Die olie wordt niet "verbruikt" maar blijft rondzweven in de motor en het carter.

 

De enorme kracht die de zuiger heeft, zal zeer waarschijnlijk dat stukje inderdaad wel verbrijzelen.

 

De oliefilter zit er trouwens net om "losse" stukjes te zeven uit de olie, metaal, verbrandde restjes olie als die samenkoeken etc.

 

Dus meer dan waarschijnlijk kan je inderdaad gelukkig ademhalen en er vanuit gaan dat er niets gaat gebeuren.

 

In je oliefilter zit trouwens ook een deel van de olie, dus als je de olie aflaat, en niet de filter eraf draait, dan denk ik dat er wat olie in de filter blijft zitten.

 

Ik heb een 250, in dat motortje ging in totaal ongeveer 1.25 liter, dat is meer dan in het boekje, maar ik had de filter vervangen tegelijk met de olie vervangen.

 

Met je 1 liter denk ik dat je net te weinig gaat hebben.

 

Die 2 kleine olie kijk vensterjes, die bollekes links, zijn van de luchtfilter; die filter zeeft de inkomende lucht dmv een schuimvel dat in de olie gedrenkt is, zodoende wordt zelfs klein stof tegengehouden.

 

Die geven dus niet aan of je genoeg olie gevuld hebt of niet.

Link naar reactie

bij de nieuwere gts super sport motors kunt ge da carter nie los maken zonder heel da blokske uit te halen ? ben geen voorstander om mijn blok uit elkaar te laten halen achteraf komt het nooit niemeer goed.want de meeste vespa dealers zijn fietsenmakers.

echte bij ons de top garagisten maken geen vespa's wat ik heel jammer vind en als je in de buurt kijkt zijn de vespa dealers fietsenmakers wat mij geen lekker gevoel geeft.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Reactie op wat ik hierboven lees. Als men nikske kent van techniek, zelfs genen olie peilstok goed kan gebruiken.  Blijf dan overal met je pollekes af. Het is al te gemakkelijk zijn eigen onkunde naar de dealer te schuiven. En dan nog wat die zegt in twijfel te trekken. Er zijn hier personen die overal op reageren, en zeggen dat veel dealers fietsen makers zijn. Terwijl hun eigen reactie duidelijk weer geeft dat ze er zelf de nugabollen van kennen. Zwijgen is veel beter dan mensen verkeerde informatie te geven. Als veel raadgevers hier over werkhuishandboeken zouden beschikken, zouden ze zo gene onzin schrijven.

Link naar reactie

Reactie op wat ik hierboven lees. Als men nikske kent van techniek, zelfs genen olie peilstok goed kan gebruiken.  Blijf dan overal met je pollekes af. Het is al te gemakkelijk zijn eigen onkunde naar de dealer te schuiven. En dan nog wat die zegt in twijfel te trekken. Er zijn hier personen die overal op reageren, en zeggen dat veel dealers fietsen makers zijn. Terwijl hun eigen reactie duidelijk weer geeft dat ze er zelf de nugabollen van kennen. Zwijgen is veel beter dan mensen verkeerde informatie te geven. Als veel raadgevers hier over werkhuishandboeken zouden beschikken, zouden ze zo gene onzin schrijven.

 

Toch zijn er idd veel 'fietsenmakers' tussen  :(

Link naar reactie

Reactie op wat ik hierboven lees. Als men nikske kent van techniek, zelfs genen olie peilstok goed kan gebruiken.  Blijf dan overal met je pollekes af. Het is al te gemakkelijk zijn eigen onkunde naar de dealer te schuiven. En dan nog wat die zegt in twijfel te trekken. Er zijn hier personen die overal op reageren, en zeggen dat veel dealers fietsen makers zijn. Terwijl hun eigen reactie duidelijk weer geeft dat ze er zelf de nugabollen van kennen. Zwijgen is veel beter dan mensen verkeerde informatie te geven. Als veel raadgevers hier over werkhuishandboeken zouden beschikken, zouden ze zo gene onzin schrijven.

ik doe al bijna 20 jaar mijn eigen auto onderhoud , waarvan ik al 11 jaar met een auto rij die ik al 9 jaar zelf onderhoud, heb cilinders vervangen van ne 2 takt cross 125 lq en ac , segmenten vervangen 2 takt 500 cross, verschillend carbu's gekuist , paar volledige camino's gerestaureerd die tip top tot de laatse details perfect zijn gereviseerd , versnellingbak vroeger van mijn bmw afgehaald voor ne koppellingset te zetten, dus kom nie af met als ge nie weet hoe ge ne olie peil stock moet controleren , maar shit happens sometimes dus als ge pech hebt moet ge nie beginnen meteen met afblijven met u pollekes zever.

Link naar reactie

ik lees hier potverdekke toch weer straffe dingen zenne... jullie hebben allemaal wel veel vertrouwen in jullie dealer... is inderdaad logisch dat iets dat los in uw olie zit niet goed is, maar als je naar uw dealer belt, en die zegt dat het geen probleem is, wat is in godsnaam dan nog het probleem?

 

als je tegen uw dealer zegt, vis het stukske er tussen uit en reken uw uren, denk ik niet dat hij hier een punt van gaat maken en zeker niet weigert u te helpen...

 

ik krijg er tegenwoordig de boebbele van dat iedereen denkt het warm water te hebben uitgevonden...  Blijkbaar denken jullie het altijd en overal beter te weten...

ik stel mij de vraag waarom jullie nog naar uw dealer gaan? jullie kennen het toch beter en weten het toch beter...

 

Ik stel mij nu in de positie van zelf mecanicien te zijn.. Iedereen doet wel iets verkeerds, en iedereen maakt al eens een fout. 100procent akkoord. maar als uw dealer tegen u iets zegt, is dat dan zo moeilijk om dat aan te nemen? 

 

tegenwoordig blijkbaar wel. ik lees hier heel dikwijls posts op forums van mensen die stukken gereden hebben, dan bij hoog en laag beweren dat ze het vertikken om naar een dealer te gaan. maar dan als puntje bij paaltje komt, kunnen ze er niet meer aan uit, en brengen ze het uiteindelijk toch naar hunne dealer...

 

versta mij niet verkeerd, ik trek hier niemand voor. maar sommigen op dit forum moeten dringend eens leren om te aanvaarden wat sommigen tegen u zeggen.

Als je van iets niks vanaf weet, moet je ook niet gaan discussieren tegen iemand die dat dag dagelijks doet

 

no offense aan niemand, voor ik hier weer mennen bak vol krijg ;)

 

nog steeds vriendelijke groetjes 

Link naar reactie

Cee, ge hebt gelijk maar de realiteit kan soms anders zijn. Die achterdocht komt niet zomaar... Ik heb zelf ook een stom voorbeeldje. Anderhalf uur betaald aan mekanieker die al jaren aan vespa's werkt om een zogezegd kortsluitingetje op te lossen. Bij thuiskomst, na enkele km's rijden, opnieuw zelfde probleem. Zelf nadien, als volkomen leek, een relaitje van 15€ vervangen en zaak opgelost. Dat laat toch geen goeie indruk na hoor.

Link naar reactie

weet het niet , als ik me bij een dealer niet goed voel en een slecht indruk krijg ga ik nie smeken om vespa te laten maken.

en als de dealer een verkeerde onderdeel aan mij laat zien terwijl hij de expert is en ik hem zeg van bent u zeker dat deze onderdeel de juiste is 

en als de dealer nog kwaad durft te worden ? van weet ge da beter als mij durft te zeggen aan de klant !en als ik in de toonzaal als voorbeeld de juiste onderdeel nog eens laat zien aan de dealer 

hij dan gewoon weggaat naar zijn werkplaats en terwijl hij weggaat srry kan u dan niet helpen ermee durft te zeggen.

kom ik persoonlijk niemeer bij die dealer . als jullie dat zouden doen ok no problem for me , ik word nie graag afgezet door onprofesionele dealer.

Link naar reactie

Cee, ge hebt gelijk maar de realiteit kan soms anders zijn. Die achterdocht komt niet zomaar... Ik heb zelf ook een stom voorbeeldje. Anderhalf uur betaald aan mekanieker die al jaren aan vespa's werkt om een zogezegd kortsluitingetje op te lossen. Bij thuiskomst, na enkele km's rijden, opnieuw zelfde probleem. Zelf nadien, als volkomen leek, een relaitje van 15€ vervangen en zaak opgelost. Dat laat toch geen goeie indruk na hoor.

ik ben er zeker van da ge op dat moment nie blij was ? want uiteindelijk heb jij een rekening van anderhalfuur betaald die je nog achteraf zelf hebt gefixt!

weet ge hoeveel mensen er zo zijn die naar hun dealer gaan voor iets te laten reparen en ze komen thuis probleem nie opgelost!

de meesten proberen via forums het zelf op te lossen als dit nie lukt velen gaan naar een andere dealer waar of nie waar ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...