Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koppeling "duw"-Plaatje


chocolateman

Aanbevolen berichten

Dit komt uit een pk 50 xl2 elestart, met ongeveer 17000km op de teller...post-44-0-35737300-1411064219_thumb.jpgpost-44-0-01965300-1411064229_thumb.jpg

Dit ziet er niet echt normaal uit zekers?

Hoe krijg je zo iets?

De vorige eigenaar vertelde dat hij de koppeling vernieuwd had, en omdat het steeds moeilijker werd om met ingetrokken koppeling stil te blijven staan, heb ik een en ander gedemonteerd.. wat niet echt moeilijk was, want geen enkele moer zat vast...zelfs de centrale moer op de remtrommel niet!

Link naar reactie

Sorry dat ik even een beetje inbreek. Ik zit ook met een vraag rond de koppeling. Hij ontspant niet meer lekker. Een beetje het probleem zoals Nero omschrijft. Als ik hem inknijp ontspant hij niet meer helemaal terug. Ik ben van plan een nieuwe kabel te trekken en mogelijk de veer bij de schakel staaf onderaan te vervangen. Zou dit de oplossing zijn? Of moet ik in een andere oplossing denken?

Link naar reactie

Klinkt als een verroeste, of uitrafelende kabel, tenminste, als je de hendel bedoelt :"Als ik hem inknijp ontspant hij niet meer helemaal terug."

Als de Vespa de neiging heeft om, als je in versnelling staat, vooruit te kruipen dan heb je, denk ik, zo'n probleem zoals ik...

Link naar reactie

@Nelis: als je de kabel los maakt onderaan de motor (aan dat hendeltje) en je kan de kabel dan vlot bewegen met de hendel aan het stuur is je kabel ok.

 

Volgens mij ga je dan de veer in de koppeling moeten vervangen (kan je ook merken als de vespa bvb in bergop in toeren gaat maar niet vooruit).

 

Een andere mogelijkheid is dat de koppelingsplaten in de koppelingskooi een groef hebben gemaakt (sleet). Dan lijkt het of de koppeling met "vertaging" werkt.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt voor het meedenken. Het is zo dat als ik hendel boven bedien een soort van voor slag hebt alvorens ik het aangrijpen heb. Dit bekeken onderin en zo bleek dat de hendel onderin traag terug komt ( het eerste stukje snel/gewoon) en eigenlijk het laatste stukje terug geduwd moet worden op zijn plaats. Als ik dat niet doe( wat natuurlijk niet gaat onder het rijden) blijft hij dus een beetje hangen. Ik krijg hem wel een beetje terug als ik boven hendel wat terug duw.

Daarom had ik de gedachte van de veer die bij de hendel onderin hoort te vervangen.http://www.sip-scootershop.com/en/products/spring+sip+clutch+lever+for_16584400 deze qua kosten goed te doen maar ik heb geen idee of het een makkelijke operatie is.Ik zal morgen de werking van de kabel wel controleren.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Door schade en schande wordt men wijzer. Dus met schaamrood zal ik hier vertellen wat er was. Eerst de kabel ook nog een los getest. Ik ha het idee dat het beter kon. Ik naar mijn maat want die heeft een motor zaak en een brug die ik altijd kan en mag gebruiken. Ideaal! Ik heb een nieuwe kabel gelegd. 1 Meteen aparte teflon binnenkabel. Prima zou je denken. Bleek hij nog wat stroef. Ik had ook meteen een nieuwe hendel gemonteerd. Het vangbuisje stak iets uit dus deze ook geveild en de binnenkant van de houder ook ontdaan van oude verf resten. ook had ik de kabel ander door de cockpit gelegd door het rechter gat ipv het linker. Zo heeft de kabel iets meer een natuurlijke kromming. Zorgt altijd voor minder wrijving. Maar toen nog niet ok. Hij beleef telkens nog wat hangen. Wat bleek was dat de bout en moer van de hendel die ook nieuw had gestoken te vast had aangedraaid en hij hierdoor klemde. Deze iets losser gezet en het werkt nu prima. De bout en moer hadden er ook waarschijnlijk al te strak op gezeten bij de oude kabel. Maar zo leert men.

Link naar reactie

Mag ik even inhaken?

Is er een methode om het koppelingshuis uit het blok te krijgen zonder  het blok te moeten splitsen(pk50xl)

Ik denk namelijk dat ik het probleem wat Nero beschreef heb bij de pk namelijk dat er een groef of andere beschadiging in het koppelingshuis heb zitten waardoor de koppeling altijd een heel klein beetje blijft slippen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...