Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Vervoeren In Lichte Vracht


JelleN

Aanbevolen berichten

Ik zou mijn PX moeten vervoeren in mijn lichte vracht, maar ik weet niet zo goed hoe ik die stevig kan vastmaken.

ik heb al gezocht op het forum maar ik vind maar een half antwoord,

Iets met een legen bak bier eronder zou goed gaan maar ik snap niet goed hoe ze dat doen

Kan iemand mij verder helpen?

Link naar reactie

Wat voor lichte vracht? Pickup, camionette, bakkerswagentje? 

 

Zet eerst je vespa op zijn poot en met het voorwiel tegen je middenschot (of zetel, middenconsole of wat dan ook). Daarvoor moet je de achterkant een beetje optillen (handiger als je met 2 bent), of wat schuiven. 

 

Vervolgens til je het zadel op, leg er een deken over om de lak te beschermen, dan een spanriem over de nafttank en aan beide kanten zo laag mogelijk bevestigen. Als je dat goed doet kan hij geen kanten op.

 

Een extra riempje kan nooit kwaad.

 

Tenminste één spanriem is wel aangewezen om je vespa veilig te vervoeren. 

Link naar reactie

Caddy bestaat ook als pickup, of als bestelwagentje. Beide kunnen lichte vracht zijn. 

Het grootste verschil is dat je bij een bestelwagentje de vespa moeilijker kan optillen als het nodig is. 

 

Met een schuine staander is het ongeveer hetzelfde verhaal, maar laat die maar ingeklapt. Best met 2 zijn. Altijd anticiperen op de richtingen die de vespa op wil. Bij remmen gaat er het meeste gewichtverplaatsing zijn, dus zeker zorgen dat hij niet naar voor kan. Voorwiel ergens tegen zetten. Links rechts bewegen kan op dezelfde manier als ik hierboven omschreef. Alleen moet je er nu voor zorgen dat je hem voldoende opspant. De vering mag gerust een eind ingeduwd zitten. Je zou er inderdaad een bak bier of zoiets onder kunnen steken, maar het is niet nodig. Je riskeert zo ook krassen bij verschuiven.

 

De achterwaartse kracht valt wel mee met je caddy. Dus dat is het minst belangrijk, maar hou er wel rekening mee, dat hij kan bewegen doordat je vering nog wat speling heeft. Klem bijvoorbeeld een blokje hout onder het achterwiel. 

 

Als je vaker dat transport doet is een wielklem en een goede set spanriempjes (bv. van acebikes) een aanrader. Ik zet in mijn eentje in een minuut of 3 veilig een motor op mijn pickup, en stevig vast. Voor vespa's gebruik ik geen wielklem, maar die blijven doorgaans perfect staan op de middenbok ;-)

 

En altijd rustig rijden natuurlijk. 

Link naar reactie

misschien niet de juiste woordkeuze.

ik gebruik spanriemen om hem zowel vooraan aan het stuur, als achteraan over het zadel naar beneden te drukken op zijn vering. Als je hem op deze manier op de poot laat staan, komt het frame onder spanning te staan

Link naar reactie

Dan is het inderdaad niet aangewezen. 

 

Het grootste voordeel van een middenpoot is dat het eenvoudiger alleen kan, en makkelijker in te schatten is wanneer hij vast staat (zeker als je de riem onder het zadel en niet erboven steekt). Ik trek ook niet graag vering helemaal tot zijn einde. Het kan er wel tegen... 't is iets psychologisch. 

 

voor de motor gebruik ik dit voor de achterkant... werkt super! En dan heb je dat probleem sowieso niet.

 

motorradgurt-acebikes-tyrefix-zurrgurt.j

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Heb een Berlingo, lichte vracht. Erin zonder vast te maken!

Kan geen kant uit in de bak van de Berlingo, zit "geklemd" tussen de zijkanten en de deur achteraan.

Omvallen kan 'm niet doen, en eruit vallen ook niet want ik krijg de deuren nog toe, in tegenstelling tot hierboven!

Link naar reactie

Heb ook berlingo.. idd geen probleem :)

Je kan er een lege bierbak onder zetten en daar het frame met ingeklapte poot op laten rusten en zo vasttrekken.. ooit eens gedaan in vrachtwagen.. staat best stabiel zo

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
  • 4 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...