Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ciao!


Bever

Aanbevolen berichten

My name is Tom, and I'm a Vespaholic.

 

Ik heb in mijn hele leven (ik ben 38) nog geen scooter/brommer gehad en ook maar eens zelden op eentje gereden, 20 jaar geleden of zo. Maar Vespa is niet zomaar een scooter. Het ademt Italië, vakantie, design, plezier, stijl... Dus wil ik er eentje. :) Keuze 1 is gemaakt: handgeschakeld. Keuze 2 is gemaakt: 2-takt, geen 4-takt. Keuze 3 is gemaakt: Vespa, geen LML. Dus een PX. Keuze 4 is nu nog tweedehands of nieuw? Ik neig naar nieuw, aangezien ik geen hol weet over de techniek, en twee jaar garantie wel zeer aantrekkelijk zijn. Dus lijkt het me het beste om voor nieuw te gaan, en zo stilaan wat bij te leren. Misschien niet de beste tijd van het jaar nu, want levering zal ten vroegste over een maand zijn... Vlak voor de winter...

 

Ik zou graag wat bijleren over de Vespa zelf en de techniek. Ik vond deze cursus, die me perfect lijkt: http://www.pcvomaasland.be/cursussen/voertuigen/vespa/ Probleem: beetje ver van huis en dus niet realistisch. Zijn er ergens vergelijkbare cursussen te volgen? Eventueel bij clubs of dealers?

Link naar reactie

Haha, ook geen parkinson :) Maar wel goed gevonden!

 

Ik heb een mooie offerte liggen voor een rode PX 125 met het nodige chrome. Er staat ook een topkoffer op, maar daar twijfel ik nog over. Ik had gehoopt dat die topkoffer op een achterklapdrager gemonteerd kon worden, en dus eenvoudig thuis gelaten wanneer hij niet nodig is. Want, eerlijk, het blijft het zicht van een Vespa wel verminken. Blijkt dus niet te bestaan, of de dealer kent het niet. Zijn er interessante bagage opties om op een achterklapdrager te monteren die eenvoudig te verwijderen zijn?

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
Zaterdag was het V-day. Tijd om de nieuwe Wesp af te halen. Hou er rekening mee dat ik -los van eens een toerke op een brommer van een kameraad als tiener- nog nooit op een brommer/scooter had gezeten. Laat staan al met vitessen had gereden. Het was... spannend...

 

Mooie uitleg gekregen van de dealer, versnellingen getoond, en dan was het aan mij. Daar stond ik dan op de einde van de oprit, klaar om direct het verkeer in te rijden. Bij de eerste poging kon ik de Vespa bijna aan de overkant van de straat gaan zoeken. Allez, mits enige overdrijving :) 

 

Lang verhaal kort. Het was een stresserende rit van 20km, in de drukke zaterdagochtend rush, door Dendermonde. Achteraf bekeken eigenlijk niet verantwoord. Maar goed, de Belgische wetgever vindt blijkbaar dat ik met het behalen van een B rijbewijs ook in staat ben tot het veilig rijden met een 125cc scooter. Ik ben daar zelf nog niet zo zeker van. 

 

Anyway, de rest van de dag geen fluit goesting om nog eens op de Vespa te kruipen. Vroeg me al af of het allemaal wel een goed idee was... Zondag dan met hernieuwde moed tot aan het industrieterrein gereden samen met mijn vrouw (zij met de auto). Daar gewoon geoefend op starten. En op schakelen. En op bochten pakken. Het begint bij mij al wat beter te lopen, maar je voelt aan dat je toch nog te veel moet nadenken. Zeker om in druk verkeer te rijden.

 

Dus nu vragen we ons af of we niet beter een paar lessen zouden nemen. Misschien van een ervaren Vespa rijder uit de buurt. Of via de rijschool. Want we houden nu al van ons Wesp, maar zijn niet echt waaghalzen en zouden graag op een veilige manier in het verkeer komen.

Link naar reactie
Zaterdag was het V-day. Tijd om de nieuwe Wesp af te halen. Hou er rekening mee dat ik -los van eens een toerke op een brommer van een kameraad als tiener- nog nooit op een brommer/scooter had gezeten. Laat staan al met vitessen had gereden. Het was... spannend...

 

Mooie uitleg gekregen van de dealer, versnellingen getoond, en dan was het aan mij. Daar stond ik dan op de einde van de oprit, klaar om direct het verkeer in te rijden. Bij de eerste poging kon ik de Vespa bijna aan de overkant van de straat gaan zoeken. Allez, mits enige overdrijving :) 

 

Lang verhaal kort. Het was een stresserende rit van 20km, in de drukke zaterdagochtend rush, door Dendermonde. Achteraf bekeken eigenlijk niet verantwoord. Maar goed, de Belgische wetgever vindt blijkbaar dat ik met het behalen van een B rijbewijs ook in staat ben tot het veilig rijden met een 125cc scooter. Ik ben daar zelf nog niet zo zeker van. 

 

Anyway, de rest van de dag geen fluit goesting om nog eens op de Vespa te kruipen. Vroeg me al af of het allemaal wel een goed idee was... Zondag dan met hernieuwde moed tot aan het industrieterrein gereden samen met mijn vrouw (zij met de auto). Daar gewoon geoefend op starten. En op schakelen. En op bochten pakken. Het begint bij mij al wat beter te lopen, maar je voelt aan dat je toch nog te veel moet nadenken. Zeker om in druk verkeer te rijden.

 

Dus nu vragen we ons af of we niet beter een paar lessen zouden nemen. Misschien van een ervaren Vespa rijder uit de buurt. Of via de rijschool. Want we houden nu al van ons Wesp, maar zijn niet echt waaghalzen en zouden graag op een veilige manier in het verkeer komen.

Link naar reactie

De moed niet laten zakken he, 't zou zonde zijn jouw rode px op de 2e hands websites te zien opduiken. Al vind ik het vreemd dat je niet op voorhand testgereden hebt. Je zult het snel onder de knie krijgen en meer en meer durven en kunnen.

Vroeger had ik een GTS en toen ik de eerste keer met een px reed, en dan nog een 200cc, dacht ik: "wat is datte seg". Ondertussen heel gewoon...

Link naar reactie

We laten de moed niet zakken hoor. Zowel mijn vrouw als ik zijn heel gemotiveerd. Als zij er ook niet weg van was, had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Voorlopig nog geen rode wesp op tweedehands.be :) Maar wel op zoek naar een paar lessen. Want ik denk dat je anders gewoon jezelf ook dingen fout gaat aanleren, die achteraf moeilijk af te leren zullen zijn.

Link naar reactie

De rode kop kwam er bij mij op een T-splitsing hier in de buurt, waar ik linksaf moest en er twee auto's achter mij stonden te wachten, en twee om diezelfde straat in te draaien. En ik geraakte met geen stokken vooruit. Ik gaf gas, maar er gebeurde niets. Alsof ik in neutraal stond, wat volgens mij niet het geval was. Dan maar te voet de straat over... Balen! Nog een extra voordeel dan van een integraal helm: ik ben hopelijk niet herkend :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...