Bever Geplaatst: 29 augustus 2014 Delen Geplaatst: 29 augustus 2014 My name is Tom, and I'm a Vespaholic. Ik heb in mijn hele leven (ik ben 38) nog geen scooter/brommer gehad en ook maar eens zelden op eentje gereden, 20 jaar geleden of zo. Maar Vespa is niet zomaar een scooter. Het ademt Italië, vakantie, design, plezier, stijl... Dus wil ik er eentje. Keuze 1 is gemaakt: handgeschakeld. Keuze 2 is gemaakt: 2-takt, geen 4-takt. Keuze 3 is gemaakt: Vespa, geen LML. Dus een PX. Keuze 4 is nu nog tweedehands of nieuw? Ik neig naar nieuw, aangezien ik geen hol weet over de techniek, en twee jaar garantie wel zeer aantrekkelijk zijn. Dus lijkt het me het beste om voor nieuw te gaan, en zo stilaan wat bij te leren. Misschien niet de beste tijd van het jaar nu, want levering zal ten vroegste over een maand zijn... Vlak voor de winter... Ik zou graag wat bijleren over de Vespa zelf en de techniek. Ik vond deze cursus, die me perfect lijkt: http://www.pcvomaasland.be/cursussen/voertuigen/vespa/ Probleem: beetje ver van huis en dus niet realistisch. Zijn er ergens vergelijkbare cursussen te volgen? Eventueel bij clubs of dealers? Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 29 augustus 2014 Delen Geplaatst: 29 augustus 2014 Welkom Tom...proficiat met je keuze. Als je nu een nieuwe PX bestelt, dan kun je hem nog inrijden voor de winter zijn intrede doet. En in het voorjaar kan je dan met volle teugen genieten van je Italiaanse droom ...ciao !! Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 29 augustus 2014 Delen Geplaatst: 29 augustus 2014 ik zie in die opleiding veel hoofdstukken waar je met je px weinig aan gaat hebben. ik denk hierbij aan: uitbalanceren, wiel bespaken, koelsysteem,... Link naar reactie
dave Geplaatst: 29 augustus 2014 Delen Geplaatst: 29 augustus 2014 United Scooters in Halle gaven lessen, geen idee of dat nu nog zo is? Link naar reactie
JPU Geplaatst: 29 augustus 2014 Delen Geplaatst: 29 augustus 2014 Slimme keuze een Vespa PX! Je kan ook een werkhuishandboek kopen en aan zelfstudie doen ;-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 29 augustus 2014 Delen Geplaatst: 29 augustus 2014 Ben je van Bever of steken je bovenste tanden (wat) vooruit? Kabels vervangen ed vallen volgens mij niet onder garantie, dit zal je best snel aanleren (als je ergens onderweg plots zonder koppeling zit ). Groetjes, nero. Link naar reactie
Bever Geplaatst: 31 augustus 2014 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2014 Ben je een oud Romeins keizer of het hondje van Carmen? Niet uit Bever en geen problemen met de tandjes. Link naar reactie
nero Geplaatst: 31 augustus 2014 Delen Geplaatst: 31 augustus 2014 Ah... ,parkinson! Bever ligt bij mij in de buurt, daarmee. Groetjes, nero. Link naar reactie
Bever Geplaatst: 1 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2014 Haha, ook geen parkinson Maar wel goed gevonden! Ik heb een mooie offerte liggen voor een rode PX 125 met het nodige chrome. Er staat ook een topkoffer op, maar daar twijfel ik nog over. Ik had gehoopt dat die topkoffer op een achterklapdrager gemonteerd kon worden, en dus eenvoudig thuis gelaten wanneer hij niet nodig is. Want, eerlijk, het blijft het zicht van een Vespa wel verminken. Blijkt dus niet te bestaan, of de dealer kent het niet. Zijn er interessante bagage opties om op een achterklapdrager te monteren die eenvoudig te verwijderen zijn? Link naar reactie
sprangers_stefan Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 ne snelbinder werkt goed bij mij... Link naar reactie
sintesistef Geplaatst: 1 september 2014 Delen Geplaatst: 1 september 2014 ne snelbinder werkt goed bij mij... +1 en het haakje onder het zadel + een goei sjakosj werkt ook super voor naar den bakker en beenhouwer te tuffen. grtzzz Link naar reactie
JPU Geplaatst: 2 september 2014 Delen Geplaatst: 2 september 2014 Deze is wel handig en makkelijk te monteren ;-) Link naar reactie
Bever Geplaatst: 13 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2014 Alea iacta est. Een nieuwe, rode PX 125 is vandaag besteld Maandje geduld nu. Tijd genoeg om kledij en helmen te kiezen... Link naar reactie
tyro13 Geplaatst: 28 september 2014 Delen Geplaatst: 28 september 2014 Congrats. Goed keuze. Ik heb een gts 300 en ook een px(waar ook mijn vrouw mee rijd) maar,t meeste plezier,beleef ik op de px,geluid,2tat,schakelen... Link naar reactie
Bever Geplaatst: 14 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2014 De PX is gearriveerd bij de dealer! Dit weekend 20 graden en meer. Maar of het gaat lukken om hem op tijd ingeschreven te krijgen... Link naar reactie
Bever Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Zaterdag was het V-day. Tijd om de nieuwe Wesp af te halen. Hou er rekening mee dat ik -los van eens een toerke op een brommer van een kameraad als tiener- nog nooit op een brommer/scooter had gezeten. Laat staan al met vitessen had gereden. Het was... spannend... Mooie uitleg gekregen van de dealer, versnellingen getoond, en dan was het aan mij. Daar stond ik dan op de einde van de oprit, klaar om direct het verkeer in te rijden. Bij de eerste poging kon ik de Vespa bijna aan de overkant van de straat gaan zoeken. Allez, mits enige overdrijving Lang verhaal kort. Het was een stresserende rit van 20km, in de drukke zaterdagochtend rush, door Dendermonde. Achteraf bekeken eigenlijk niet verantwoord. Maar goed, de Belgische wetgever vindt blijkbaar dat ik met het behalen van een B rijbewijs ook in staat ben tot het veilig rijden met een 125cc scooter. Ik ben daar zelf nog niet zo zeker van. Anyway, de rest van de dag geen fluit goesting om nog eens op de Vespa te kruipen. Vroeg me al af of het allemaal wel een goed idee was... Zondag dan met hernieuwde moed tot aan het industrieterrein gereden samen met mijn vrouw (zij met de auto). Daar gewoon geoefend op starten. En op schakelen. En op bochten pakken. Het begint bij mij al wat beter te lopen, maar je voelt aan dat je toch nog te veel moet nadenken. Zeker om in druk verkeer te rijden. Dus nu vragen we ons af of we niet beter een paar lessen zouden nemen. Misschien van een ervaren Vespa rijder uit de buurt. Of via de rijschool. Want we houden nu al van ons Wesp, maar zijn niet echt waaghalzen en zouden graag op een veilige manier in het verkeer komen. Link naar reactie
Bever Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Zaterdag was het V-day. Tijd om de nieuwe Wesp af te halen. Hou er rekening mee dat ik -los van eens een toerke op een brommer van een kameraad als tiener- nog nooit op een brommer/scooter had gezeten. Laat staan al met vitessen had gereden. Het was... spannend... Mooie uitleg gekregen van de dealer, versnellingen getoond, en dan was het aan mij. Daar stond ik dan op de einde van de oprit, klaar om direct het verkeer in te rijden. Bij de eerste poging kon ik de Vespa bijna aan de overkant van de straat gaan zoeken. Allez, mits enige overdrijving Lang verhaal kort. Het was een stresserende rit van 20km, in de drukke zaterdagochtend rush, door Dendermonde. Achteraf bekeken eigenlijk niet verantwoord. Maar goed, de Belgische wetgever vindt blijkbaar dat ik met het behalen van een B rijbewijs ook in staat ben tot het veilig rijden met een 125cc scooter. Ik ben daar zelf nog niet zo zeker van. Anyway, de rest van de dag geen fluit goesting om nog eens op de Vespa te kruipen. Vroeg me al af of het allemaal wel een goed idee was... Zondag dan met hernieuwde moed tot aan het industrieterrein gereden samen met mijn vrouw (zij met de auto). Daar gewoon geoefend op starten. En op schakelen. En op bochten pakken. Het begint bij mij al wat beter te lopen, maar je voelt aan dat je toch nog te veel moet nadenken. Zeker om in druk verkeer te rijden. Dus nu vragen we ons af of we niet beter een paar lessen zouden nemen. Misschien van een ervaren Vespa rijder uit de buurt. Of via de rijschool. Want we houden nu al van ons Wesp, maar zijn niet echt waaghalzen en zouden graag op een veilige manier in het verkeer komen. Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 20 oktober 2014 Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 De moed niet laten zakken he, 't zou zonde zijn jouw rode px op de 2e hands websites te zien opduiken. Al vind ik het vreemd dat je niet op voorhand testgereden hebt. Je zult het snel onder de knie krijgen en meer en meer durven en kunnen. Vroeger had ik een GTS en toen ik de eerste keer met een px reed, en dan nog een 200cc, dacht ik: "wat is datte seg". Ondertussen heel gewoon... Link naar reactie
Bever Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 We laten de moed niet zakken hoor. Zowel mijn vrouw als ik zijn heel gemotiveerd. Als zij er ook niet weg van was, had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Voorlopig nog geen rode wesp op tweedehands.be Maar wel op zoek naar een paar lessen. Want ik denk dat je anders gewoon jezelf ook dingen fout gaat aanleren, die achteraf moeilijk af te leren zullen zijn. Link naar reactie
herbal Geplaatst: 20 oktober 2014 Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Heb 3 jaar geleden min of meer hetzelfde meegemaakt. Na mijn eerste tankbeurt (dag 1) ongewild een wheely gemaakt bij vertrek aan tankstation. Rode kop... Ondertussen 16400 km op de teller. Blijven oefenen. Link naar reactie
Bever Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 De rode kop kwam er bij mij op een T-splitsing hier in de buurt, waar ik linksaf moest en er twee auto's achter mij stonden te wachten, en twee om diezelfde straat in te draaien. En ik geraakte met geen stokken vooruit. Ik gaf gas, maar er gebeurde niets. Alsof ik in neutraal stond, wat volgens mij niet het geval was. Dan maar te voet de straat over... Balen! Nog een extra voordeel dan van een integraal helm: ik ben hopelijk niet herkend Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 oktober 2014 Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Van waar ben je? Groetjes, nero. Link naar reactie
Bever Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Nero, van Hamme. Link naar reactie
nero Geplaatst: 20 oktober 2014 Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Als je tot in Edingen geraakt wil ik wel wat "lessen" geven. Groetjes, nero. Link naar reactie
Bever Geplaatst: 20 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2014 Thanks Nero. Ik hou het in het achterhoofd! Langs de andere kant, als ik zonder probleem van hier in Edingen raak, is het al niet meer zo erg gesteld Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.