Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Herstellen Plastieke Onderdelen


Bart_GTV250

Aanbevolen berichten

Dag leden,

 

recentelijk een GTV aangeschaft aan een zeer mooie prijs. Wat ik erbij moest nemen was een defect spatbord vooraan, en het handschoenvak waar een hoek af is.

 

Het spatbord durf ik zelf te herstellen, alle afgebroken delen zijn erbij, mooie propere breuk.

 

Het handschoenvak is wat anders. Iemand vond het nodig zijn voet eens te planten op het rechterluchtinlaat roosterke.

 

Dat is volledig kapot, en het handschoenvak (of hoe heet het grote stuk plastiek, is dat de beenbescherming of zo?) is er erger aan toe; hoek rechtsonder is afgebroken, en niet alle stukjes zijn er nog bij. Eigenlijk zou ik dus de hoek opnieuw moeten modelleren, en ik vrees dat dat moeilijk wordt.

 

Iemand een idee wie er hier iets kent van plastiek herstellen? Ik ga wat fotokes maken en die hier posten, praat makkelijker.

 

Even situatie uitleggen; mijn pan is om de Vespa voor woon-werk te gebruiken, hij is al 7 jaar, heeft wat krasjes dus, en dat is prima voor mij, zolang de mekaniek perfect werkt kan ik leven met esthetische foutjes.

 

Ik moet dus niet perse nieuwe plastiek onderdelen hebben, bijgewerkte, mits goed gedaan is prima. Zeker omdat dat kosten zal drukken; een nieuw handschoenvakje in kleur 780A kost 630 euro, spatbord in kleur 170 euro.

 

Spatbord is herstelbaar, maar ik heb er al een tweedehands gevonden voor 50 euro, moet nog gelakt worden.

 

Tweedehands  handschoenvak is moeilijker te vinden, zelfs ongelakt kost dat nog altijd 140 euro.

 

Volgende week wordt de scooter ingeschreven en verzekerd, en ik hoop om over 2 weken alle herstellingen gedaan te hebben, maar als dat wat langer duurt, is voor mij ook geen probleem .

 

Bart

 

 

Link naar reactie

op kapaza zit een verkoper uit maaseil die veel losse onderdelen verkoopt

 

deze verkoper:

 

http://www.kapaza.be/nl/motoronderdelen/vespa-gts-125-ie-motor-blok-81087345.htm

 

best eens contact mee opnemen, hij heeft ook onderdelen die niet op kapaza staan

Link naar reactie

Er zijn veel verschillende soorten plastiek. En afhankelijk van de soort en eigenschappen zijn er wel manieren om het te herstellen. Ik dacht dat Polyesther/epoxy niet hecht op abs (wat het vermoedelijk is). als je het flink opschuurt blijft het wel hangen, maar het is geen goede verbinding. In dat geval moet het gelast worden. En dat is vakwerk... heb het ooit (als handige doe-het zelver) geprobeerd met een design stoeltje. Dat ligt ondertussen op het containerpark :-) Het probleem is dat het meestal ook zijn vorm verloren heeft en moeilijk of niet terug in vorm te krijgen is. Tenzij je plastiek onderdelen groot/dik zijn zoals een kano, of zeer duur/zeldzaam (zoals designerstoelen) loont het eigenlijk niet om eraan te beginnen. 

 

My advice: koop snel die van Speedracer! 

Link naar reactie

Speedracer,

 

verkocht.

 

Kan ik je een mail sturen of heeft dit forum ook PM's?

 

De kunststof is PP +10T. Polyprop , wat die filler is zegt me niks.

 

Lassen dus, ik heb nog wat methylacrylate lijm liggen en ik hoop dat het daarmee ook lukt, ga het uitproberen op mijn defecte handschoenkastje, nu ik via Speedracer een "goed" heb gevonden..

 

Epoxy, polyester gaat inderdaad niet binden op PP.

 

Mooi, goed forum, positieve reacties, snel. Niet gedacht dat ik zo snel al een oplossing zou vinden, bedankt.

 

Mvg Bart

Link naar reactie

Ik las tegenwoordig op het werk met een "soldeerbout" eerst een rvs netje erin en daarna werk ik dit af met een kunststof strip die ik over het netje uitstrijk. Werkt goed en gemakkelijker als met een fohn de kunststof strip er in te lassen, meer kans op vervormen!  Achteraf afwerken met bumperplamuur (zwart van kleur, Gapol)

Link naar reactie

Dag Christoph, das denk ik inderdaad verreweg de properste manier.

 

Ik heb mijn handschoenvak proebren te herstelen, maar dat lukt niet properkes, de hoek die eruit is is gewoon te groot.

 

Maar de truuk met dat RVS netje is denk ik wat ik zoek.

 

Maar  hoe zou jij dit herstellen; de hoek rechtsonder is weg, ongveer 6 cm breed, 9 cm hoog, net de ronding zelf is weg.

 

De schorefpunten zitten er nog op.

 

Ik moet dus proberen die hoek te hermaken.

 

Misschien zo een RVS netje in een bocht plooien, erop lijmen/lassen.

Maar hoe vul ik dat hele RVS netje dan op? Volledig vollassen met PP?

 

In het weekend heb ik mijn spatbord hersteld; lassen met de bout, dan een acryl 2K lijm erop.

 

En nu wou ik net vragen, ken tiemand een plamuur, dat wordt dus GAPOL...bedankt.

 

Vermits jij een ervaringsdeskundige bent Christophe; durf ik het aan dat zelf te spuiten met bussen? Of toch maar binnen brengen?

 

Oh, speedracer heeft me een nieuw handschoenvak aan de hand gedaan, perfect, dat is dus een echt nieuw, ik dacht dat het een recup was in een andere kleur, maar echt blank materiaal, geweldig.

 

Dat komt er dus op, maar ik ga toch proberen me uit te leven op het originele.

Link naar reactie

Ik zou eens zoeken dat je in je omgeving geen stukje kunststof (van hetzelfde materiaal) vind waar je die hoek grotendeels kan uit namaken, die er met een rvs netje tegen lassen en afwerken met gapol

gapol-plamuur-zwart.jpg

Je kan het zelf spuiten als je het juiste materiaal gebruikt, dus eerst het nieuwe onderdeel licht opschuren met een p800 en een scotch brite (is zoiets als op een schuursponsje) stof afnemen en daarna een kunststof primer er op spuiten, deze laten uitdampen 10 tot 15minuten. Vervolgens heb je een spuitbus laten maken in de juiste kleur en zonder vernis in, dit glanst niet! enkele laagjes van dit (2 lagen gevolgd door een uitnevel laag om de metallic te verspreiden) dan laten uitdampen en afwerken met vernis.2k_hoogglans_blanke_lak_in_spuitbus_colo

Ik werk de blanke lak altijd af met vernis uit het spuitpistool, maar het busje hierboven heb ik ooit al eens gebruikt en was ik wel tevreden over, kleur die ik soms in busjes laat maken zit ook meestal in zo'n verpakking (geen motip)

Link naar reactie

hmm, vernissen valt wat tegen.

 

Verkoper had me gezegd de lak niet meer schuren voor het vernissen, maar ik denk dat ik dat toch beter gedaan had.

 

De vernis is niet zo glad als op originele delen.

 

Blinkt wel, kleu ris goed, maar een beke brobbelkes, of is dat sinaasappelvel?

 

Zou ik dat durven schuren met een hoge korrel? Vrees dat de lak dan terug mat wordt.

Link naar reactie

jawel hoor terug gladschuren met ne 600 ofzo als je genoeg lagen hebt gelegd

en met commandant op polieren veel beter resultaat dan blanke lak bijna hetzelfde al toen hij nieuw was je hebt 5 soorten

ik denk van nr 5 naar 1 die commandant echt super spul ook bruikbaar op wagen alle krassen zelfs diepe verdwenen

en normaal hoef je zelfs niet te schuren en ge hebt ook nergens broebelkes ;)

Link naar reactie

jongens (of dames), bedankt, straks even langs de winkel om 2000 en 3000 te halen.

Ik heb polijstpasta van 3M staan, gele dop.

 

Gisteren mijn spatbord bijgewerkt met Gapol, dat spul werkt handig. Veel te veel natuurlijk, pot van 2 kg...

 

Straks nog wat schuren daarop, en dat kan ook al in de lak.

 

Dan nu nog alleen een blutske uit het metalen beenschild halen, heetstoken en direkt koelen ga ik es proberen.

 

Moest dat lukken, dan heb ik toch  mooi als absolute carosserie leek een serieuze herstelling achter de rug voor maar 190 euro, dankzijd e goede tips hier.

Link naar reactie

Dag Christophe, dat is het plan, nadeel is dat het deukje zit tegen het gat van de linkepinker vooraan.

 

Ik weet niet of dat bijtrekt door dat gat,

 

Das iets voor het weekend of zo.

 

Gisterenavond geprobeerd mijn stuurgewichtjes los te draaien, zijn beide inbussen dolgedraaid, damn, dat wordt uitboren. Ik wil de zwaardere eraan hangen.

 

Volgens mij is dat een redelijk eenvoudig draaiwerkje, ik vind ze enkel bij SIP aan 36 euro plus transport.

Link naar reactie

Weer wat geleerd, deze middag proberen. :)

 

Heb een Granturismo helm op het oog, jammer genoeg in de kleur bronze, terwijl mijn gtv grijs is. Zou hem kunnen spuiten in grijs, maar dat leder is gestikt op de plastiek, dat krijg ik denk ik nooit properkes, of ik zou bvb 1 cm overal weg moeten blijven, dan heb ik ene grijze met een bronzen randje... 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...