Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Steeds Terugkomend Defect 125 Gts - Wie Geeft Raad?


102high

Aanbevolen berichten

Vorig jaar kocht ik mij een 125 GTS.  Aangezien ik er ook mee naar het werk trek, heb ik op een klein jaartje tijd al behoorlijk wat kilometers (ca. 9000)

Een tweetal maanden geleden liep de temperatuurmeter echter hoog op en het oranje "motorlampje" begon te flikkeren.  De motor begon ook heel fel te blazen.  Even doorgereden en het loste zichzelf op.

Na verloop van tijd werd het echter erger en erger, dus naar de garage.  Diagnose: waterpomp vervangen en thermostaat.

 

Dan ging het een drietal weekjes goed, maar daarna weer hetzelfde probleem.  Terug naar de garage ... Opnieuw dezelfde dingen vervangen en het vele, overtollige vet dat in de nieuwe waterpomp zit een beetje verwijderd.  Volgens de garagist speelt dit immers een rol en zorgt dit voor een soort "verstopping".

 

Op verlof vertrokken naar Italië.  Veel Vespa's gezien en heel veel goesting om te rijden als we terug thuis waren.  Ondertussen een dikke week geleden en al behoorlijk wat gereden.  Vandaag naar de bakker en wat merk ik: opnieuw hetzelfde probleem!!!  :angry:  <_<  :o

 

Ik heb nog wel een jaar garantie, maar het is str...ntvervelend om telkens naar de garage te moeten gaan.  Bovendien als mijn garantie verlopen is, kan ik wel beginnen te betalen.

 

Wat doen?

Heeft iemand anders hetzelfde meegemaakt?  Wat er aan gedaan?

 

Grtz

Link naar reactie

Hebben ze in de garage ooit het koelsysteem gespoeld?

want anders blijven er resten van die smurrie circuleren en ga je dit probleem regelmatig terug krijgen.

Daarna nieuwe koelvloeistof op het systeem zetten. (en eventueel een ander merk gebruiken)

 

En is het elke keer de pomp die verstopt (is een inderdaad een gekend probleem) of is het een slechtwerkende thermostaat?

 

Ik ben geen garagist, dus heb er weinig ervaring mee.

Heb het eenmaal met mijn eigen vespa voorgehad en daarna niet meer (hout vasthouden)

De temperatuur steeg, lampje ging knipperen en ben toen even gestopt en toen zakte de temperatuur onmiddelijk.

Sinds toen niets meer voorgehad.

 

ps: Als je vespa een elektrische waterpomp heeft (geen slakkenhuis aan de rechter zijkant) dan kan je bij het starten al voelen (en horen) als deze werkt. Als je het contact opzet en je rechtervoet staat op het voetbord, dan voel je ze draaien en lichtjes zoemen. (ook de benzinepomp zoemt) Als je dit niet voelt, mag je bijna zeker zijn dat je terug problemen gaat krijgen.

En persoonlijk zou ik niet doorrijden met dergelijk probleem. Je riskeert immers redelijk wat schade door met een te hoge temperatuur te rijden. (klepschade, in ergste geval vastloper, ... .) en ook al i.v.m. garantie. Als er schade ontstaat doordat je het waarcshuwingssignaal hebt genegeerd zal deze zeer waarcshijnlijk niet onder garantie vallen.

 

Veel succes in je zoektocht naar een oplossing. Nog veel plezier en veilige kilometers gewenst!

Link naar reactie

Er moet hier nog ergens een topic van mij over terug te vinden zijn...

heb ik dus ook gehad, nieuwe pomp en na een tijdje weer van dat.

uiteindelijk een spoeling van het koelcirquit gedaan met daarvoor speciaal spul, en nooit maar dan ook nooit meer gehad.

het is dus idd een smurrielaagje op het asje van de elec waterpomp die dit probleem veroorzaakt.

en niet dat die smurrielaag de pomp verstopt maar het asje waar de rotor overdraaid blijft vastplakken op het asje van de smurrie, en zo heeft de elec pomp niet genoeg kracht om te beginnen draaien

grtzzz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...