Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijlessen Praktijk A2 (Automaat)


Aanbevolen berichten

Ik zoek een rijschool om praktijklessen af te leggen op een A2 automaat. Mijn streefdoel is om na het behalen van het (voorlopig) rijbewijs een Vespa (300 cc GTS) aan te schaffen.

Ik heb vandaag mijn eerste 3u rijles gehad voor een A2 schakel, maar omdat mijn streefdoel een Vespa is voelde ik al snel aan dat de extra leerstof/gewenning ivm de schakel voor mij volledig overbodig is.

Kent er toevallig iemand van jullie een rijschool (regio Antwerpen) waar je een A2 kunt behalen voor (en op) een automaat?

 

p.s.: ik heb al enkele rijscholen gecontacteerd, in afwachtiging op hun reacties stel ik deze vraag hier in de hoop dat een forumlid reeds ervaring - of een rijschool kent - die deze praktijklessen voor automaat aanbiedt.

 

p.s. 2: het lesvoertuig moet natuurlijk niet noodzakelijk een Vespa zijn! :)

Link naar reactie

Ik ken redelijk wat mensen die in diverse rijscholen hun rijbewijs gehaald hebben, in geen van hen zijn er automaat-motoren beschikbaar. Ik denk trouwens dat het examen op privaat terrein heel moeilijk zou zijn met een automaat (tenzij je dat met één van de DCT-motoren van Honda kan afleggen). Denk ook dat het best is dat je even doorbijt. Er zijn er zoveel voor jou geweest die er ook in geslaagd zijn, dus jij kan het ook. 

Link naar reactie

In geel kan je examen doen met een automaat dacht ik, maar zoals de andere reeds zeiden kan je beter een volwaardig rijbewijs behalen. Automaat wordt bijna nooit gedaan tenzij het mensen zijn die niet anders kunnen omwille van een handicap ofzo..

Link naar reactie

Tiens, ik wist zelfs niet dat dat bestond. Hangeschakeld mag niet, een automaat kan blijkbaar wel. Lijkt me gewoon onnozel en verloren geld.

Waarom niet je gewoon moto rijbewijs halen, dan ben je gerust. Wie weet waarmee wil je niet rijden als de midlife crisis er is. Een harley automaat ?

Link naar reactie

Zijn zover ik weet identiek aan de 'echte' moto (A-rijbewijs).

 

Volgende rijscholen in provincie Antwerpen bieden het alvast niet aan:

 

Sanderus

Traffix

VAB

De Valk

 

Van deze rijscholen wacht ik nog op een reactie:

 

Fury

Veronica

't Noorden

Merksem-Zuid

Link naar reactie

Ik vrees dat er inderdaad niets anders zal opzitten, ik vind geen enkele rijschool die dit aanbiedt.

 

Het is weliswaar correct dat geschakeld een volwaardig rijbewijs is, maar nogmaals, ik heb absoluut niet de intentie om nu of later met iets anders dan een automaat te rijden.

Ik vind het bijgevolg toch wel erg spijtig dat er geen énkele rijschool over een automaat beschikt.

 

Enfin, doorbijten dus! :)

Link naar reactie

is er geen mogelijkheid om met je eigen motor de lessen en het examen te doen?

 

Examen privaat terrein moet je met de motor van de rijschool doen, daar is geen weg rond. Wanneer je voor 9u rijles kiest, en dan na het examen privaat terrein met een voorlopig rijbewijs gaat rondrijden, dan kan je het examen openbare weg met je eigen motor afleggen.

Link naar reactie

Examen privaat terrein moet je met de motor van de rijschool doen, daar is geen weg rond. Wanneer je voor 9u rijles kiest, en dan na het examen privaat terrein met een voorlopig rijbewijs gaat rondrijden, dan kan je het examen openbare weg met je eigen motor afleggen.

ok, wist ik niet

Link naar reactie

Examen privaat terrein moet je met de motor van de rijschool doen, daar is geen weg rond. Wanneer je voor 9u rijles kiest, en dan na het examen privaat terrein met een voorlopig rijbewijs gaat rondrijden, dan kan je het examen openbare weg met je eigen motor afleggen.

Dat ga ik dus nu maar doen! Eventjes doorbijten en daarna met eigen moto openbare weg examen.

Link naar reactie

Dat ga ik dus nu maar doen! Eventjes doorbijten en daarna met eigen moto openbare weg examen.

Meen je dat? Leren schakelen voor privaat terrein, en dan met de GTS examen doen? Dan heb je leren schakelen, en krijg je alsnog een rijbewijs wat beperkt is tot automaat

Link naar reactie

Examen privaat terrein moet je met de motor van de rijschool doen, daar is geen weg rond. Wanneer je voor 9u rijles kiest, en dan na het examen privaat terrein met een voorlopig rijbewijs gaat rondrijden, dan kan je het examen openbare weg met je eigen motor afleggen.

 

Is dat dan ergens de afgelopen jaren aangepast? Ik heb wel degelijk op mijn eigen motor privaat terrein gedaan. Ik weet het goed, omdat een rij-instructeur die er toevallig ook was niet geloofde dat ik de draaicirkel zou halen met mijn clipons. :-) Dat was wel alweer bijna 10 jaar geleden.

Link naar reactie

Is dat dan ergens de afgelopen jaren aangepast? Ik heb wel degelijk op mijn eigen motor privaat terrein gedaan. Ik weet het goed, omdat een rij-instructeur die er toevallig ook was niet geloofde dat ik de draaicirkel zou halen met mijn clipons. :-) Dat was wel alweer bijna 10 jaar geleden.

zoals je zegt, 10 jaar geleden, zelfde bij mij hier maar ik neem aan dat het ondertussen veranderd is

Link naar reactie

Is dat dan ergens de afgelopen jaren aangepast? Ik heb wel degelijk op mijn eigen motor privaat terrein gedaan. Ik weet het goed, omdat een rij-instructeur die er toevallig ook was niet geloofde dat ik de draaicirkel zou halen met mijn clipons. :-) Dat was wel alweer bijna 10 jaar geleden.

Is idd recent. Nu krijg je pas je voorlopig rijbewijs na examen privaat terrein. Dus de redenering erachter is dat je niet legaal naar het examencentrum kan rijden met je eigen motor. (tussen de regels: de rijscholen moeten ook wat verdienen ;-)

Link naar reactie

Dus ze hebben de mogelijkheid om op jezelf de manoevers te oefenen gewoon afgeschaft? Dat is inderdaad idioot. Het gaat dan zelfs niet over het verdienen van de rijscholen. Die manoevers zijn van buiten geleerde nummertjes. Maar zéér weinig mensen die recht van zijn praktijklessen komen (zelfs al zouden het 20 uren zijn) beheerst een motor perfect bij manoevers. Dat is ook iets wat je leert op de baan.

 

Ik maak me er nu al maar druk in... want binnen 15 jaar is het de beurt aan mijn zoontje :-D

Link naar reactie

Nu is er in onze club iemand met enkel een motorijbewijs tot 400cc enkel automatisch. Onze vespist is wel andersvalide en had zijn motorijbewijs voor het ongeval. Ik zal eens horen of hij opnieuw testen heeft moeten afleggen en waar...

Maar ik denk dat leren schakelen makkelijker is. Het risico zit er wel in dat je een automaat saai gaat vinden. Ik had speciaal een moto gekocht om mijn rijbewijs af te leggen en ondertussen is dat mijn belangrijkste vervoermiddel.

Link naar reactie

Als ge uwe motor ni beheerst bij de maneuvers kunde op de baan ni veel gaan aanvangen é... Als ge op de weg moet leren remmen en uitwijken, kan het wel eens te laat zijn ;-)

 

Dus je weet op welk punt je moet insturen om een kegel die je al 20 keer hebt ontweken nog eens kan ontwijken. Jou zal niets overkomen op de weg ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...