Ga naar inhoud
Vespaforum.be

50Special Naar 75Cc


azibi

Aanbevolen berichten

ik heb een 75cc cilinder op mijn 50 special gestoken,omdat de oude 50cc compressie verloor.maar hij starte wel...

nu ik de 75 cilinder kit heb gestoken en de sproeier in mijn 16/10 carbu heb vergroot naar een sproeier maat 76 krijg ik men vespa maar niet aan de gang;alles dubbelgecheckt alles zit goed.

is deze sproeier vel te groot waardoor hij niet start?iemand ervaring of in de sproeiermaat?

ik hoor het graag,

groetjes 

Link naar reactie

Doet hij compleet niets? Geeft hij geen enkel teken van leven? En inderdaad misschien de ontstekking. Te rijk zou hij wel moeten starten. Dan heb je waarschijnlijk wel een natte bougie maar dat zou je kunnen controleren. Wat betreft de sproeier maat ben ik benieuwd. Ik weet niet wat voor maat er bij hoort. Is hier niet een mooie tabel/overzicht voor? Ik ging er al tijd van uit dat als je een 75 monteert een 16/16 carb. nodig had. Ik wil zelf ook nog gaan ombouwen naar een 75. Dus ik hou het topic in de gaten..

Link naar reactie

ik heb ontsteking en naft,was goed verzopen ondertussen moet ik zeggen.bougie eruit gehaald benzinekraan dicht choke open en heb blijven kicken tot alle naft uit de carter was. nieuwe bougie derin en slaagt maar niet aan.nog heel even en ik sla em aan met de hamer :angry:

iemand nog raad,want het mijne is op

ps. startpiloot heb ik ook al geprobeerd

groetjes

Link naar reactie

dan zal uwe piston wel verkeerd zitten ofso

 

 

zelfs zonder hoofdsproeier moet da ding starten..

Link naar reactie

Er is ontsteking geef je aan , maar is deze goed en op het juiste tijdstip ???

Grtz sidvespa

2dagen ervoor met de 50cc cilinder starte hij zonder problemen en reed goed.ik heb aan de ontsteking niet aan geweest.of moet ik die aanpassen voor de 75cc?

groetjes

Link naar reactie

piston zit goed,met de uitsparing erin richting carbu.dus niet richting uitlaat

Wat bedoel je met "uitsparing"? De uitlaatpoort? :)

Op de cilinderkop staat normaliter "SC" met een pijltje. Dit pijltje moet gericht zijn naar de uitlaat.

Link naar reactie

de piston zit goed,pijltje richting uitlaat.volgens sven van sdn is het enige wat er kan zijn dat mijn bourage's op de krukas versleten zijn.dat hij hier valse lucht trekt met de nieuwe cilinder. dus heel de zooi uiteen...

:wacko:  

Link naar reactie

Da's best mogelijk... Alleen vreemd dat het met de vorige cilinder wél goed ging...

 

Misschien es een full revision overwegen?

Link naar reactie

Da's best mogelijk... Alleen vreemd dat het met de vorige cilinder wél goed ging...

 

Misschien es een full revision overwegen?

ja,de vorige cilinder had krassen en compressie verlies,maar de nieuwe cilinder zet meer compress op die bourage's nu he'.het zal ook een volledige revisie worden nu,alleen wil ik een blokje zoeken dat ik er deze zomer mee kan blijven rijden.en eerst wat info opdoen qua dit te reviseren,ik ben autos gewoon om aan te werken  :)

is de blok van een pk,px 50 hetzelfde als van een 50 special?

Link naar reactie

PK-blok past ook (wel even checken of de intake manifold dezelfde is (kan je uiteraard tussentijds ook transplanteren van jouw special blok).

 

Eventueel deze es overwegen: http://www.2ememain.be/moto/moto/vespa/motore-vespa-special-4-marce-197220793.html

 

Alles onder €250 is een goede koop.

Link naar reactie

Als hij zelfs met startpiloot niets doet moet je niet in de richting van versleten keerringen denken imho. Ik gok op een te zwakke ontsteking.

 

Hogere compressie wil zeggen dat je ontsteking het zwaarder te verduren krijgt. Als voordien je ontsteking maar op het randje was, kan het best zijn dat ze nu te zwak is om nog dienst te doen. 

Ik begrijp uit je verhaal dat je ervan uit gaat dat ze met de 50cc werkte, dus het nu ook moet doen? Check dat eerst maar eens...

 

Verklein je elektrodenafstand van je bougie eens met 0.1mm tegenover wat ze was toen je met de 50cc reed. Dus op 0.25-0.30 mm als het eerst 0.35-0.40 was. Liefst met een nieuwe bougie. Hogere compressie vraagt meer stroom van je ontsteking, voor dezelfde output. Het kan dus best zijn dat je bougie lekker vonkt als je ze tegen de cilinder legt, maar niet als ze geïnstalleerd is. Als je de elektrodenafstand kleiner maakt compenseer je dat weer. Het nadeel is wel dat dit een compensatie is voor een zwak systeem. Je vonk heeft meer kans om over te springen, maar ze zal wat minder krachtig zijn. 

 

Om zeker te zijn of je ontsteking krijgt is er maar één echte test: stroboscoop!

Link naar reactie

Als hij zelfs met startpiloot niets doet moet je niet in de richting van versleten keerringen denken imho. Ik gok op een te zwakke ontsteking.

 

Hogere compressie wil zeggen dat je ontsteking het zwaarder te verduren krijgt. Als voordien je ontsteking maar op het randje was, kan het best zijn dat ze nu te zwak is om nog dienst te doen. 

Ik begrijp uit je verhaal dat je ervan uit gaat dat ze met de 50cc werkte, dus het nu ook moet doen? Check dat eerst maar eens...

 

Verklein je elektrodenafstand van je bougie eens met 0.1mm tegenover wat ze was toen je met de 50cc reed. Dus op 0.25-0.30 mm als het eerst 0.35-0.40 was. Liefst met een nieuwe bougie. Hogere compressie vraagt meer stroom van je ontsteking, voor dezelfde output. Het kan dus best zijn dat je bougie lekker vonkt als je ze tegen de cilinder legt, maar niet als ze geïnstalleerd is. Als je de elektrodenafstand kleiner maakt compenseer je dat weer. Het nadeel is wel dat dit een compensatie is voor een zwak systeem. Je vonk heeft meer kans om over te springen, maar ze zal wat minder krachtig zijn. 

 

Om zeker te zijn of je ontsteking krijgt is er maar één echte test: stroboscoop!

klopt,hij startte nog met de slechte 50cc cilinder.nu met de 75cc heb ik ontsteking...maar hoe goed ze is,is een vraag.dus als ik je goed versta met een voelplaatje( voor klepspelling bijv.) de elektrodenafstand verkleinen.ik heb een stroboscooplamp voor op mijn old-timers(auto's). gaat deze ook op de vespa?en hoe dan,want waar moet ik dan de plus en min aansluiten?en waar vind ik de tekens?en voor de stroboscoop moet toch eerst de motor draaien?ik ga het meteen proberen met de nieuwe bougie

Link naar reactie

Klopt ja... gewoon met een voelerplaatje. 

 

Het ontstekingstijdstip heb je niet gewijzigd, dus daar zou ik me (nu nog) niet teveel zorgen om maken. Het belangrijkste wat je strobe nu zegt is dat je bougie vonkt als ze geïnstalleerd is (onder compressie). 

Sluit de strobe gewoon aan op een externe batterij (van een auto, of een motor, 12v). Dat werkt ook gewoon. 

 

Ik weet niet of er merktekens staan op het carter van de special. Ik denk het niet. Die moet je zelf nameten (TDC zoeken, en vervolgens met een gradenschijf)... maar eerst dus zorgen dat hij start.

 

Ah... en hij hoeft niet te draaien om te zien of je ontsteking krijgt. Eens kicken zou ook al moeten werken. 

Link naar reactie

volgens mij zit het em in de ontsteking.bougie vonkt maar toch niet fel. bij men andere brommer als ik de bougie een halve cm van de motor af houdt vonkt die al,bij men vespa is dat niet het geval.ik heb de elektrodenafstand kleiner gemaakt zoals gezegd en gaat al een stukje beter.ik krijg em nog steeds niet aan de gang,maar veel scheelt het nu niet meer,hij doet al intentie om te starten.dus moet ik het volgens mij in de ontsteking gaan zoeken en niet in de bourage's

alvast bedankt voor de hulp  ;)

Link naar reactie

dat is al goed nieuws. Een verschil (of het nu beter of slechter wordt) geeft alvast een paar mogelijke denkpistes. 

 

een zwakke ontsteking kan veel oorzaken hebben. Bij contactpuntontsteking zou een kapotte condensator een zwakke vonk kunnen geven. Maar dat zou niet verklaren dat hij niet start. Hoewel... misschien. Verder kan er een kortsluiting zitten in je bobijn. Minder voorkomend maar niet uit te sluiten is het verzwakken van de magneten in je vliegwiel. Magneten geraken gedemagnetiseerd door zware schokken. Het kan dus al genoeg zijn dat je vliegwiel ooit gevallen is, om dergelijk probleem te veroorzaken. 

Nog iets verder denken... heb je er een bougiedop opzitten? Moderne bougiedoppen hebben bijna altijd een ingebouwde weerstand. Die  zijn niet geschikt voor de Vespa. Zorg dus zeker dat je er één zonder weerstand hebt. Ook de bougiekabel kan een oorzaak zijn. slechte isolatie, vocht... 

 

Het eenvoudigste is denk ik om even een complete set (stator, bobijn en vliegwiel) van iemand te lenen die er één heeft liggen. En vervolgens de onderdelen allemaal eens vervangen. Anders is het eigenlijk altijd een beetje gokken. En zo zit je al snel met een hoop kosten die misschien niet nodig zijn.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Vreemd verhaal. Weet je echt honder procent zeker dat je de poort van de cilinder er juist op heb gezet. Dat je zuiger/piston de goede kant op wijst wil nog niet zeggen dat je je nieuwe cilinder er goed op hebt gezet.

 

Volgens mij kun je de cilinder namelijk ook verkeerd om installeren (dit zeg ik onder voorbehoud, is lang geleden dat ik small frame blokje uit elkaar heb getrokken)...

Link naar reactie

pijltje op piston wijst naar de goede richting en cilinder 

kop zit goed(bougie wijst de goede kant uit)  :-)

aan de bedrading niet aangeweest.word er gek van...

heb nu een complete draaiende blok gekocht die een kleine revisie heeft gehad.zou van pk50 komen

nu zie ik dat de inlaatbuis op deze motor(3 bouten) anders is dan op de motor van de v50(2 bouten).

dacht ergens gelezen te hebben dat ik de inlaatbuis van de v50 moest overzetten,maar dat gaat niet lukken?

iemand raad?

 

groetjes tim

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...