Maccer Geplaatst: 7 juli 2014 Delen Geplaatst: 7 juli 2014 Goede avond. Heb onlangs mijn eerste wesp gekocht en ik zit al direct met een vraag. Ik vind dat mijn 125cc (3vit) nogal traag rijdt, ong 55 p/u en ik zou graag cruisen tegen 70 als ik samen met mijn madam erop zit. Motor heeft 33000 km en er is denkelijk nooit een pistonneke vervangen. Mag ik op orig. krukas een 177cc ( of 150) plaatsen of beter nieuwe 125cc erop om niks te forceren ? 125cc is precies moeilijk te vinden en event. welke carburator zou ik plaatsen om meer pk's te hebben? Alle info welkom. Tx Link naar reactie
dmi Geplaatst: 7 juli 2014 Delen Geplaatst: 7 juli 2014 55 is te traag. Dan is er iets mis. Heb je een VNB? (ik zie inderdaad dat je een VNB hebt) dat zijn zowat de traagste vespa's sinds begin jaren 60. Maar dan nog moeten ze 70/u met 2 erop wel halen hoor. Ik zou zeggen... probeer eerst eens uit te vinden waar de oorzaak ligt. Is het een gerestaureerde of een originele vespa, van waar komt hij? Blinkt hij hard (ik hoop voor jou van niet... een vnb die blinkt maar toch weinig vermogen heeft is geen goed teken). d Link naar reactie
Maccer Geplaatst: 7 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2014 Dmi, ik ga vandaag een foto posten en dan zie je de staat van de vnb. Niks gerestaureerd, enkel een aantal gevaarlijke zaken vervangen zoals voorrem, vooras en voorband. Ik denk dat hij door het aantal km's gewoon te weinig compressie en dus te weinig pk's heeft. Daarom mijn vraag over de cilinder/piston/carburator te vervangen. Mac Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 8 juli 2014 Delen Geplaatst: 8 juli 2014 blijkbaar zou de carbu van de standaard 15/20 naar 17 /20 brengen en een 150VBB cilinder al veel doen bij die vnbtjes Gr, arti Link naar reactie
roufio Geplaatst: 8 juli 2014 Delen Geplaatst: 8 juli 2014 klopt arti heb ik hier ook staan Link naar reactie
Maccer Geplaatst: 8 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2014 Tx Arti, heb jij nog goeie sites voor de onderdelen of beter origineel bestellen bij Vespa dealer ? Ik ken vespaclassicparts.nl en sip in duitsland. Gr Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 8 juli 2014 Delen Geplaatst: 8 juli 2014 Maccer, Vooraleer te veranderen, zou ik de timing eens checken. Ge kunt die zodanig ontregelen dat ge zelfs geen berg meer op kunt... groeten. Luc Link naar reactie
dmi Geplaatst: 8 juli 2014 Delen Geplaatst: 8 juli 2014 Mooie Vespa Maccer! wees er maar zuinig op! Als hij nog de originele onderdelen bevat die specifiek VNB1t zijn (2-delig stuur, achterlicht) is hij best uniek. Mijn VNB staat er ongeveer in dezelfde staat bij. Visueel compleet origineel en mechanisch compleet nieuw. Ik moet zeggen... voor mij hoeft het op een vnb écht niet sneller dan origineel te gaan (voor alle duidelijkheid... mijn vnb loopt tussen de 70 en 80, afhankelijk van de omstandigheden). Ik rij er graag op, maar ze hebben (niet enkel motorisch) wel flinke beperkingen. Ik wil me niet voorstellen waar je ergens tot stilstand komt met die remmetjes en ophanging, als je met 2 erop 70 rijdt en een noodstop moet maken :-) Persoonlijk zou ik dus gewoon voor origineel gaan, maar dan in gezonde staat. Maar goed... een VBB is eigenlijk ook dezelfde scooter, maar dan 150cc ;-) Zoals Luc zegt... inderdaad eerst de rest eens bekijken voor je misschien onnodige kosten maakt. Link naar reactie
yvesvnb Geplaatst: 8 juli 2014 Delen Geplaatst: 8 juli 2014 Hallo, Ik heb ook een vnb en hij loopt ook tegen de 80, hij heeft nog de originele cilinder en ongeveer 50000 km (wel gereviseerd). Ik deel de mening van dmi: als je een vnb opvoert wordt hij best gevaarlijk, want als je de voorrem gebruikt, gebeurt er niet veel en de achterrem blokkeert nogal snel vind ik. Voor de rest een hele leuke Vespa om mee te rijden vooral omdat ze zo zacht bollen De ontsteking hoort normaal op 26° BTDC te staan. Veel succes ermee! Yves Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 8 juli 2014 Delen Geplaatst: 8 juli 2014 Is héél easy uit te voeren. Omdat mijn VNB1 geen batterij heeft gebruik ik een gestabiliseerde voeding van 14V. dus : - referentiepunt aanduiden op motor, - BDP opzoeken en markeren, - 26° markeren, - 14V voeding aansluiten (min aan motor, + aan stroboscooplamp), - stroboscoop probe aansluiten op bougiekabel, - een paar keer kicken en controleren (hoeft zelfs niet te draaien), - eventueel ontstekingsplaat bijregelen, Groeten. Luc Link naar reactie
Maccer Geplaatst: 8 juli 2014 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2014 @Sucho10 en yvesvnb, bedankt voor specs. Ik ben volledig akkoord met het opvoeren van een vnb, veel te gevaarlijk maar tegen 70 cruisen zou toch moeten kunnen. Hoeveel zetten jullie de platines want ik lees dat dit tussen 0,3- 0,5 mm moet zijn en 0,2mm verschil is toch veel. Ik denk dat ontsteking goed staat want hij start goed maar je voelt veel verschil tussen wind mee of tegen. Is er een truc om de compressie te meten zonder duur apparatuur en zou een electronische ontsteking veel doen want die zijn precies aan de dure kant? Gr Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 9 juli 2014 Delen Geplaatst: 9 juli 2014 een goedwerkende ontesteking met contactpunten werkt niet slechter dan een elektronische. het zou ook kunnen dat je uitlaat versleten is Link naar reactie
yvesvnb Geplaatst: 9 juli 2014 Delen Geplaatst: 9 juli 2014 Mijn platines staan op 0,4. Dacht ook dat mijn ontsteking goed was maar hij viel uit na 5km rijden ondanks dat hij zeer goed start, heb toen een externe ignition coil geplaatst en het probleem was opgelost. De methode met de stroboscoop werkt bij mij ook het beste. Groeten Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.