Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Eerste Vespa-Stapjes...


finchy

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik ben een 36-jarige man die hier terecht is gekomen omdat ik van plan ben mijn eerste vespa aan te kopen. Van auto's kende ik al niet veel, maar van vespa's nog veel minder.

De vespa zal vooral dienen voor de gebruikelijke tochtjes op zondagnamiddag en daarbij was ik aan het denken aan een (tweedehands) vespa LX of GTS.

 

Ik heb met zoeken nog niet echt de verschillen tussen deze twee modellen gevonden maar dacht dat het iets te maken had met de betere prestaties die de GTS heeft?

 

In ieder geval zou ik via dit forum graag te weten komen waar ik op moet letten bij aankoop ervan. Hoeveel km's is veel? Moet ik echt letten op het bouwjaar?

 

Ik hoop dat er hier gepassioneerde mensen zijn die me wat hulp kunnen bieden bij mijn zoektocht.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Als het om een 125cc gaat zit er qua prestaties niet veel verschil in denk ik.

De LX is luchtgekoeld en de GTS is watergekoeld.

De wegligging van een GTS is alleen wat beter (grotere wielen, ietsje zwaarder)

Een LX heeft achteraan maar 1 schokbreker, de GTS 2

 

Er zitten ook nog wat verschillen in motoristaties in de modellen onderling.

GTS: carburator

GTS (super, i.e.): injectie

 

LX: vanaf 2012 heeft deze een iets ander motortype.

Ik ken het type LX niet zo goed, rij zelf met een GTS 125.

 

Als je een motorrijbewijs heb en je wil echt wat gaan rijden is een 300cc aan te raden. Hier op het forum zijn er al enkele van 125cc naar 300cc overgeschakeld. 300cc is enkel te verkrijgen in de GTS-reeks. Reken ook even het verschil in wegentaks en verzekeringspremie mee.

 

Als je van plan bent om regelmatig iemand achterop mee te nemen, dan zou ik sowieso opteren voor een GTS, die op dat gebied toch wat comfortabeler is. Huur er desnoods ergens één, dan weet je wat het is en kan je vergelijken.

 

succes in je zoektocht.

Link naar reactie

Alvast bedankt voor je inbreng! Denk inderdaad dat ik dan voor de gts ga gaan. Aangezien ik geen motorrijbewijs heb, zal het een gts125 worden.

 

Waar moet ik op letten bij aankoop? Ik had een prijs van ongeveer 2000-2500 euro in gedachten, is dit haalbaar voor een degelijke vespa? Zijn er ook opties die ik er liever wel/niet bij zou hebben (zoals valbeugels)?

 

Dikke merci!

Link naar reactie

Ik zou eerder een 2500 a 3000 euro vrijhouden voor een model dat niet ouder is als 4 jaar en onder de 8000 a 10000 km (vaak minder dan 4000km)

als je ouder gaat en vooral in de eerste (voor GTS) GT-reeks kan je wel iets in jouw prijsklasse vinden.

Hier en daar kan je wel een koopje doen als je wat geduld hebt.

 

Altijd een testrit maken. En bij de GTS met injectie zien dat deze terug wil starten als je er even mee gereden hebt en niet moeilijk start.

Dat zou kunnen wijzen op problemen met de benzinepomp (meer info: zie forum). Dit wordt normaal onder garantie hersteld, maar dan zit je er mee.

Voor de rest denk ik niet dat er iets ernstigs kan zijn.

Let op stickers, die worden soms gebruikt om schade te verdoezelen.

Zie dat je de bruine sleutel, een blauwe sleutel, code kaart (liefst aanwezig), gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijs (geel of roze formulier) en eventueel onderhoudsboekje meekrijgt bij aankoop en laat je niet wijsmaken dat dat wel zal volgen, want dan komt het er meestal niet van.

 

Opties moet je zelf zien wat je mooi/nuttig vind. Valbeugels zijn nuttig, maar die zou je niet nodig moeten hebben en gaan alleen de vespa beschermen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...