Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bougie Kleur


sintesistef

Aanbevolen berichten

Gasten, even na een bougiestop (1min vol open en direct stoppen) mijn bougie van de PX125 nagezien...

ik zit met originele 125cc en si20/20 carburator en enkel de uitlaat is Sito +, de originele sproeier 96 is gewijzigd naar 98, dan 100 en nu 102 waar hij tot nu toe best mee rijdt, enkel vind ik de bougie nogal wit uitzien, wat denken jullie? nog te arm?

 

grtzzz

 

 

post-8228-0-11896800-1404408914_thumb.jp

Link naar reactie

Thx Tom,

Heb me er nog niet in aan het verdiepen geweest, maar de eigenlijke CO vijs (luchtregelschroef) is dat die koperkleurig schroefje dat langs de achterkant van de carburator zit, zo net voor de starter? en indraaien rijker, uitdraaien armer?

grtzzz

Link naar reactie

Je mengselschroef heeft geen enkel effect op het mengsel bij vol gas. Het enige wat telt bij volgas is je hoofdsproeier. 

 

Heb je die minuut gereden met koude of warme motor? 

Het moet bij warme motor bekeken worden, want dan is je mengsel sowieso wat rijker (in warme lucht zit minder zuurstof)

 

Verder ziet die bougie er niet te wit uit hoor. Nagenoeg perfect zelfs. Er zit een bruinige schijn op. Een bougie die te warm wordt is echt spierwit. Maar ik weet niet of de foto exact toont hoe ze er in het echt uitziet. 

Link naar reactie

dimi, ik heb met warme motor 1 minuut vol open gereden, de foto is wel zoals het er echt uitziet, de ietswat bruine schijn.

En rijd rond met een NGK bpr7hs, zou de cross ref van de Champion rl82yc moeten zijn die Piaggio voorschrijft.

thnx guys.

Link naar reactie

Ik heb bij deze methode toch Wel wat bedenkingen gezien een normale rit niet constant kot open rijden is...

Link naar reactie

Ik heb bij deze methode toch Wel wat bedenkingen gezien een normale rit niet constant kot open rijden is...

ok, je rijdt idd niet altijd kot open, maar het moet wel eens kunnen... en op die moment wil ik weten of da spel niet te heet wordt tussen mijn benen ;-)

Link naar reactie

Het is altijd beter om iets te rijk te rijden, een te arm mengsel kan je motor snel doen verhitten en vastlopen. Als je een maatje groter steekt en de motor begint in te houden bij aangehouden topsnelheid kan je nog altijd terug naar 102 gaan,  in theorie zou dit een voldoende moeten zijn;

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gisteren een uurtje gaan rijden met mijn nieuwe uitlaat op men PX. Originele sproeier was 94, nu heb ik een Polini uitlaat en Venturi inlaat. De kleinste sproeier wat ik had was 105 maar deze leek me wat groot. Na een ritje zag de bougie er zo uit:

 

 

1553zx5.jpg

 

 

Redelijk zwart of ok? Ik denk dat een 102 beter gaat zijn, maar dat moet dan weer via internet besteld worden want de lokale scooter boer had niks liggen... Ik heb ook even met de originele sproeier van 94 de straat op en af gereden, en toen trok de vespa precies beter..

Link naar reactie

Hij staat zo inderdaad flink te rijk. Zo verlies je vermogen. 

102 gaat nog te groot zijn vrees ik. 

 

Ik zou ze allemaal bestellen (96-98-100-102). Kost de wereld niet. En dat geeft je in elk geval een goede waaier van sproeiers om mee te experimenteren.

Link naar reactie

inderdaad nogal wittekes.. iets té veel lucht   ... . de stoichiometrische konstante is 1deel benzine op 15,4 delen lucht  ( puur ter info hoor.. :blink: ) en dit is voor ALLE benzinne verbranders het zelfde  auto , moto , vliegtuig , boot... ;)

Daarom als je in de bergen op hoogte rijdt.. motor armer afstellen.. vanaf ong. 2000m daarom kunnen sportvliegtuigen hun mengsel armer of rijker instellen met een hendeltje in de cockpit..

is maar een weetje hoor..

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...