Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagje Over Codelampje/gts


Lesten

Aanbevolen berichten

Beste,
 
Ik zit met het volgende probleem.
 
Mijn nieuwe gts 125 super ie heeft nu 800 km. Ik heb deze ochtend een tocht gedaan (in 2 fases) van in totaal 160 km (van Kortrijk naar de zee en terug). Alles is vlot verlopen.
 
Wanneer ik evenwel de vespa terug in de garage plaatste en de motor stillegde begon het rood "controlelampje LED Immobilizer" (codelampje) te branden/flikkeren. Dienaangaande staat in de handleiding te lezen: "temperatuur koelvloeistof motor excessief. Leg de motor onmiddellijk stil. Zich wenden tot een erkend service centrum."
 
Ik heb inmiddels mijn vespa-dealer een mail gestuurd met de vraag wat er te doen staat. Weet iemand van jullie wat aan de hand zou kunnen zijn? Hopelijk is het geen groot probleem.

 

PS Wanneer ik de motor start, gaat het rood codelampje uit.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Mvg

 

Lesten

Link naar reactie

Volgens mij is er helemaal niets aan de hand maar als je net met je Vespa hebt gereden knippert er een rood ledje om aan te geven dat hij niet zomaar gestart kan worden (immobilzer). Na verloop van tijd houdt dit knipperen op als je gedurende enkele dagen niet met je Vespa rijdt om je batterij te besparen.

 

Als je motor te heet wordt, zie je dat aan je temperatuurmeter (rechts onder) en gaat er een orange lampje branden (links met motor symbool) = iets mis met de motor. Volgens mij is dit niet wat jij beschrijft.

 

Je moet een andere pasage lezen uit je handleiding ;)

Link naar reactie

Als het inderdaad een rood flikkerend lampje is, is dit waarschijnlijk het lampje dat ervoor zorgt dat niet eender wie met de Vespa kan vertrekken (m.a.w. zonder de officiële sleutel). Dit lampje brandt normaal gezien altijd (bij stilstand), tenzij je Vespa meer dan 48 uur heeft stilgestaan, dan gaat het uit. 

 

Normaal gezien dus niets om je zorgen over te maken.  :)

Link naar reactie
  • 5 jaren later...
  • 7 maanden later...
Op 4/9/2019 om 21:35, Janh zei:

Mijn motormanagement lampje van mijn vespa 125 cc blijft branden wat kan dat zijn

heb dit ook , bij mij is lampje eerst uit en na warm draaien gaat die aan , juist gekocht en misserie begint al , weet ook niet wat het is

Link naar reactie
Op 14/4/2020 om 15:28, spitsy zei:

heb dit ook , bij mij is lampje eerst uit en na warm draaien gaat die aan , juist gekocht en misserie begint al , weet ook niet wat het is

garage gebeld , mag dinsdag binnen , waarschijnlijk van lang stil te staan zegde hij , word uitgelezen

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 1/6/2014 om 23:28, Lesten zei:

Merci voor de duidelijke toelichtingen! Ik ben gerust gesteld. Heb inderdaad de handleiding niet te nauw gelezen blijkbaar. Ik vind die trouwens niet echt gebruiksvriendelijk.Groeten.

Ik vind zo'n klein boekje ook altijd lastig daarom heb ik de handleiding digtaal dan kun je ook makkelijk een bepaalde pagina uitprinten. zo blijft je boekje netjes en mag dat blaadje e.v. vet worden je print immers zo weer een andere. Mocht je ook de digitale handleiding willen ik heb ze van de GTS ca 2015 en de HPE modellen. dan je emailadres mailen

 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Beste,

 

Mijn Vespa piaggio 150 cc start raar en draait heel even en valt direct terug stil ik moet wel een truc gebruiken anders lukt het zelfs niet als ik normaal zou willen starten namelijk moet ik eerst de rem en start knop in drukken voor ik het contact aanzet en dan pas de sleutel omdraaien van het contact en zo draait hij dan even maar,als ik de contact sleutel snel weg en weer draai blijft hij draaien tot ik de sleutel op contact aan laat staan dan valt de moter terug stil,rarara wat kan dat zijn ,computer misschien ?  Of de veiligheid die nog ergens aan of op staat ? Ik weet het zo niet meer wie kan er helpen aub ?

Link naar reactie

Denk dat je richting de startonderbreker moet zoeken. Probeer het eens met de originele bruine sleutel. Is het probleem dan opgelost dan moet je blauwe sleutel vervangen. Blijft het probleem dan kan het je ontvanger (zit achter de voorkap bij het contactslot), bedrading (breuk) naar de ecu of connector bij de ecu zijn (corrosie).

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 1/6/2014 om 23:28, Lesten zei:

Merci voor de duidelijke toelichtingen! Ik ben gerust gesteld. Heb inderdaad de handleiding niet te nauw gelezen blijkbaar. Ik vind die trouwens niet echt gebruiksvriendelijk.Groeten.

Soms is de digitale handleiding handiger dan het boekje en je kan pagina's die je interessant vind printen

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...