Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hulp Bij Ombouw Van Contactpunten Naar Cdi


JorgenDB

Aanbevolen berichten

Na vorige herfst te sukkelen met de contactpuntonsteking van mijn p125x, heb ik besloten om voor het "gemak" van een elektronische ontsteking te gaan. Bij de lokale garagist (motorkid edegem) heb ik alle onderdelen besteld (stator, cdi-unit, voetremschakelaar) om tot de conversie over te gaan. Volgens hem was dit "plug and play" en kon dat gerust zelf. Het veranderen van de onderdelen was geen probleem, maar het aansluiten van de juiste draden is iets anders. 

 

De situatie:

 

Vespa P125x (vnx1t) met contactpuntonsteking, batterij en 12v lampjes.

 

De nieuwe statorplaat voor elektronische ontsteking heeft 5 draden:

  • Groen (naar cdi)
  • Rood (naar cdi)
  • Wit (naar cdi)
  • blauw (?)
  • zwart (?)

 

Volgende draden komen uit het frame:

  • 1 groene vertakt in 2 (origineel aangesloten aan stator en bobijn)
  • 1 rode (gaat naar zekering & batterij)
  • 1 gele (gaat naar "rectifier")
  • 1 zwarte (gaat naar rectifier)
  • 1 paarse (gaat naar rectifier)

 

Ik zou instinctief de zwarte draden verbinden en de paarse en de blauwe, maar dan blijven er nog 2 over (rood en geel) die onmogelijk los kunnen blijven?

 

Zou iemand mij kunnen verduidelijken hoe ik dit kan oplossen? 

 

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,

 

Jorgen

 

PS: via deze link kan je het schema zien van de originele bedrading http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VNX1T.after.82432.pdf

Link naar reactie

Ik heb het idee dat je schakelkastje op het stuur ook aangepast moet worden, ofwel met een eigen fix, ofwel door een ander model: je toeter zit ook omgekeerd als je het breek-circuit naar een maak-circuit ombouwt.

 

Blauw op je nieuwe ontsteking is 12V uit, en zwart de massa.

Blauw moet dus naar de rectifier, en dus naar geel.

Paars zou ik niet samen met zwart doen; paars die heeft die niet een eigen aansluiting op de rectifier? Anders samen met geel, denk ik.

Rood moet naar de C aansluiting op de rectifier, die de batterij laadt.

 

Heeft je nieuwe rectiefier evenveel aansluitingen als je oude? Er zijn veel verschillende modellen; ook voor zonder batterij.

Link naar reactie

Stik - 1 keer te veel ge-edit...

 

Aanvulling/rectificatie:

- Bij jouw scooter is paars de 12V, dus die moet naar Blauw

- Geel lijkt op die voor het opladen van de batterij, dus die moet ook naar Blauw.

- Rood moet naar B+

Link naar reactie

Hoi,

 

al bedankt voor het antwoord. Ik hoef dus niet noodzakelijk een andere statorplaat (7 draden ipv 5). Ik geraak wel niet echt wijs uit je uitleg, maar ik probeer het even te volgen.

 

- Als ik blauw van de stator aansluit op geel uit het frame, gaat die rechtstreeks naar de rectifier (uiterst rechts), ik zie wel nergens waar die de batterij oplaadt.

- De rode die uit het frame komt, komt via de fuse naar de batterij. Moet ik hiervoor de blauwe uit de stator aftakken zodat die zowel de gele als de rode voedt?

- Hang ik dan zwart uit de stator gewoon aan de zwarte uit het frame (richting vanalles onder andere de rectifier?

- Wat moet ik dan nog met de paarse uit het frame? Die gaat ook naar de rectifier.

- Heb je toevallig eens gekeken naar beide schema's die ik had toegevoegd? Die lijken mij hetzelfde, alleen is de ene contactpunten en de andere cdi. In dat geval heb ik wel een stator met 7 draden nodig.

 

Mijn lampjes zijn al 12V, die switchbox moet ik inderdaad nog aanpassen. Een nieuwe rectifier had ik niet nodig volgens de man van de garage, maar op beide schema's is die hetzelfde.

 

 

Groeten,

 

Jorgen

Link naar reactie

Hoi,

 

na wat gestaar op verschillende schema's kwam ik tot volgende theorie:

 

Blauw van de stator voedt Paars (naar A op de regulator) en Geel (uiterst rechts op de regulator)

Zwart van de stator gaat naar zwart op de regulator

Rood gaat rechtstreeks van B+ op de regulator naar de fuse (en dus de batterij), hierdoor maak ik echter geen rechtstreeks contact met de stator maar gaat die langs de regulator

 

Op die manier zijn alle draden aangesloten, de vraag is of ik op die manier mijn vespa niet onder stroom zet.

 

Groeten,

 

Jorgen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...