Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Antwerpse Vesparijders Wees Gewaarschuwd (Noorderlaan)


Jakke 70

Aanbevolen berichten

Ik heb een brief van onze lokale verkeerspolitie Antwerpen ontvangen. En ben
er niet goed van, omdat ik vind dat de boete onterecht is. Deze domme
overtreding zal mij geen tweede keer overkomen maar ik wil ook vermijden dat
iemand van jullie zo een (dure) stommiteit overkomt.


Wat is er concreet gebeurd, boete gekregen voor door het rood te rijden, op

Noorderlaan (kruispunt met Ijzerlaan richting Stad). Maar heb ik door het rood
gereden? NEEN, ik ben netjes gestopt aan de lichten en ben pas doorgereden als
het groen werd. Dit is op het pv ook te zien aan mijn snelheid.


Maar wat is er dan wel gebeurd, zoals de meeste Vespa-scooter en moto-rijders

ben ik langs de auto’s tot vooraan aan het licht gereden. Op deze plaats heb ik
dit langs links gedaan en gedeeltelijk over de afslagstrook gereden om naar
links af te slaan. MAAR hier zitten lussen in de weg die de snelheid en
roodlichtcamera activeren. Wanneer het groen werd om rechtdoor (richting stad)
te rijden is het nog rood om links af te slaan.  En bij het vertrekken werd
er dus een mooie foto genomen. Dus blijf hier tussen de wagens als je toch naar
voor wil kruipen, dit scheelt in je portemonnee!


Groetjes en nog veel veilige km'trs

Jakke



 

post-8401-0-23759300-1397122792_thumb.jp

post-8401-0-01590100-1397123258_thumb.jp

Link naar reactie

Die zou ik toch wel aanvechten hoor. Je hoort niet te moeten betalen voor een overtreding die je niet begaat. Vraag de foto op en doe je verhaal. 

 

Ik heb het omgekeerde wel al meegemaakt. 's nachts stoppen aan een rood licht dat op groen hoort te springen nadat de sensoren in het wegdek een voertuig detecteren. Maar dat gebeurde niet met mijn motor. Na een veel te lange tijd toch maar voorzichtig door het rood gereden. 

Link naar reactie

Ik heb het hier eens gevraagd aan de redactie van Motoren&Toerisme. 

Je bent beboet voor iets wat je niet gedaan hebt, maar je bent niet beboet voor iets wat je wel gedaan hebt. Namelijk het overschrijden van een volle witte lijn. Als je het vak voor links afslaan gebruikt om tot vooraan te geraken, dan mag je niet terug invoegen over de witte lijn. Net zoals door het rode licht rijden is dat een overtreding van de derde graad. Dus aanvechten zal in dit geval niet veel helpen.

 

Het is wel een goede tip. Ik doe zo'n actie dagelijks. Waarschijnlijk op een plaats waar geen sensoren zitten.

Link naar reactie

toevallig vandaag van een collega gehoord:

verkeerdelijk op de afslagstrook staan en toch rechtdoor moeten en dan maar bij groen toch rechtdoor rijden (eigenlijk net hetzelfde maar dan met de auto)

55€

Link naar reactie

bedankt voor de waarschuwing.. ik dacht dat de lussen een vespa niet detecteerden?? Hier in mijn dorp alleszins ni.. ik rij (vloog) voorbij de  snelheidscameras en flitsen ni  wel voor de auto die een stuk achter me reed en dacht dat de camera's dus niet werkten.. LOL  ( was een camera die de voorkant flitste dus.. ik kon het mij permiteren om eens lekker door te scheuren.. haha :P )

Link naar reactie

@ geertvespa : met die 55 euro had ik ook nog kunnen leven, maar 165 euro is voor mij toch veel geld (door kan ik wel iets anders mee doen).

 

Ik heb nog even overwogen om de zaak aan te vechten, via de verzekering heeft men door rechtsbijstand recht op een advocaat (wel enkel als de zaak moet voorkomen).

Dus heb ik een advocaat geconsulteerd (die ik wel heb moeten betalen), en die heeft me afgeraden deze zaak aan te vechten :wacko: .

Volgens haar had ik enkel kans om nog meer te moeten betalen. Als de zaak moet voorkomen heb je nog gerechtskosten aan je been + bijdrage aan het slachtofferfonds.

En er bestond zelfs de mogelijkheid dat mijn rijbewijs zou ingetrokken worden (blijkbaar afhankelijk van hoe hun pet staat). Er was enkel een kans dat ze mijn "rood licht" bekeuring zouden omzetten naar rijden op verkeerde rijstrook,

en met alle kosten erbij zou me dit nog meer dan 165 euro gaan kosten.

Link naar reactie

Je hebt nog geluk. Bij ons in Gent is door het rood rijden gelijk aan 8 dagen rijverbod.

daar kan ik van meespreken.

Hoewel ik er nog steeds van overtuigd ben (nu 10 jaar geleden) dat het geen rood was

Link naar reactie

Jakke,

Kleine bedenking bij je uitleg. Als je een boete hebt gekregen om door het rode verkeerslicht te rijden dan ben je vermoedelijk niet gestopt aan de stopstreep en ben je over de afslagstrook gereden om tot vooraan aan het licht te rijden. Dit laatste is normaal en doet iedereen met een motor.

Op je foto zie je duidelijk de lussen die in het wegdek geslepen zijn om de voertuigen te detecteren. Als het rood is zijn deze lussen actief en registreren ze roodrijders. Als het groen is registreren ze enkel je snelheid.

De lussen detecteren enkel roodrijders vanaf een bepaalde snelheid. Als jij dus aan de stopstreep gestopt bent en vervolgens terug bent vertrokken kan jij nooit deze snelheid hebben overschreden. Deze "veiligheid" zit erin om niet constant prioritaire voertuigen te flitsen, deze zijn ook verplicht om eerst te stoppen aan een rood licht en vervolgens verder te rijden als de kust veilig is. In principe worden zij dan ook niet geflitst.

Waarschijnlijk ben jij naast de rij wachtende auto's tot vooraan gereden, is het net groen geworden en heb je de lus op de afslagstrook nog meegenomen bij het rechtdoorrijden.

Strikt genomen heb je het rode verkeerslicht genegeerd dat boven de rijstrook hangt om linksaf te slaan en heb je verkeerd voorgesorteerd. 165€ + 55€.

Dik gescheten dat je geflitst bent, als je nu tussen de regels leest weet je hoe je volgende keer kan ontsnappen aan de flits ;)

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
  • 2 weken later...

vaste flitspalen kan je perfect ontwijken door tussen de lussen te rijden ;-) altijd tof met de moto als er ene met nen auto wilt koersen :) 

Link naar reactie

onlangs nog zo een klote BMW-rijder ( marro typke met klakske OP zijne kop in ne cabrio ) liggen gehad die me ni wou voorlaten en harder begon te rijden als ik hem wou voorbijsteken.. ik uiteindelijk mooi tussen de lussen.. hij erover.. Tsjakkaa.. prijs  LOL  hehe  juist goe se :P

Link naar reactie

bij mij werd identieke situatie geherklasseerd na een vraag van de rechter welke richting het uitging , resultaat 10€ boete (x 6 + gerechtskosten) om niet netjes voorgesorteerd te rijden , btw de rode lichten aan de denia in lochristie leveren een zeer grote massa boete's op , ik vind het raar dat dit niet opvalt en bekeken wordt , maar ja de kassa rinkelt zeker ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...