Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px 125 (2003) Aankoopadvies


Van Sant

Aanbevolen berichten

Beste Px'ers  :)

 

Ik hoop mij binnenkort 'officieel' voor te stellen via het INKOM topic maar eerst had ik graag jullie advies gehad inzake aankoop.

 

Het betreft een PX125 uit 2003 met 7.500km.

Steeds deftig onderhouden en met zorg behandeld. (ook 3j stilgestaan)

Er zitten enkele accessoires op zoals een chromé bagagerek voor en achter, voetsteuntjes en white wall bandjes.

 

De verkoper wil er graag € 2.800 voor hebben (incl. helm).

Heb al rondgekeken op kapaza en 2de hands en het lijkt me een correct prijs.

Vorig jaar nog een klein onderhoud gehad (bougies,batterij vervangen).

 

3 vraagtekens:

*Minpuntje ivm versnellingsbak, in 2e wil hij wel eens uit vitesse schieten als je doortrekt. Bij rustige rijstijl geen probleem.

*Slechts 7.500km maar 11j. oud, wanneer moet je de motor normaal laten reviseren?
*Correcte vraagprijs?

Alvast bedankt!
 

 

 

Link naar reactie

Als de motor uit de versnelling schiet (en je kabels staan goed gesteld), dan moet de motor gereviseerd worden (want dan is je schakelkruisje versleten).

 

Als je dat moet laten doen kost je dat een flinke duit, dus verstevigd dat misschien je onderhandelingspositie, of kijk je liever naar een andere.

Link naar reactie

Schakelkruisje zit in deze tandwielen:

Vespresso-P200-85-Motorblok-Opbouw-045.j

Vespresso-P200-85-Motorblok-Opbouw-066.j

 

Revisie is geen rocketscience, maar om nu je hele Vespa gelijk uit elkaar te trekken met de zomer op komst... your choice ;)

Als ie nu uit 2 springt, dan springt ie binnen no time ook uit 1 en 3 - je zult er een keer aan moeten geloven.

 

Maar goed: kunnen ook de kabeltjes zijn ;) misschien kun je 'em na laten kijken door iemand die er verstand van heeft...

Aan de andere kant - voor een nieuwe verse Vespist is 2 jaar garantie wel lekker!

Link naar reactie

Bedankt voor de bondige uitleg.

De motor opengooien ga ik wijselijk niet doen want daar komen zonder twijfel vodden van.

 

Nog één vraag, wat kost een revisie en hoe lang staat die dan in de garage?

 

Is er misschien iemand hier op't forum die 'na zijn uren' er naar kan kijken? (uiteraard tegen vergoeding).

Link naar reactie

Koop je een nieuwe. Voor 500 euro meer heb je er één en 2j garantie.

wijze taal, is veel te veel voor en px van 11 jaar oud, ik dacht eigenlijk dat nooit iemand 2800,zou geven voor een px die je bij sommige dealers voor 3300 kan vinden.

Link naar reactie

Heb de verkoper aangesproken en mits beetje een beetje duwen en trekken kan er nog zo'n € 300-400 af.

Hij heeft het geld nodig en mijn oog valt op dit model.

 

Ik moet er enkel bijrekenen wat een revisie van de boîte kan kosten, iemand een idee?

 

Is een vespa van 2003 kwalitatief hetzelfde als 2013/2014...of is er een verschil in kwaliteit vd onderdelen etc.

 

nogmaals bedankt voor jullie raad aan deze leek  :P

Link naar reactie

Hangt er van af wat je allemaal wil reviseren natuurlijk (enkel pakkingen&bourages en schakelkruis, of ook meteen een nieuwe moeren&bouten, koppelingsplaten, tandwielen, primaire overbrenging, krukas, piston, cilinder, etc).  

Een eenvoudig pakkingen-setje kost enkele euro's. 

Een all-in-revisie-kitje kost zo'n €150-175 (bvb. hier)

Een krukasje: €100

Een cilinderkit: €150

...

Telt allemaal snel op.

Je weet in Euro's uitgedrukt wél waar je begint, nooit waar je gaat eindigen.

 

Een blok gooi je niet voor de fun even open. Beter in één keer alles héél goed zetten dan 2 keer kosten moeten doen voor een niet-vervangen-kan-nog-wel-even-mee-onderdeel.

 

Een revisie die je zelf uitvoert = de som van de onderdelen

Een professioneel uitgevoerde revisie = idem + werkuren (uurtje of 3à4 €40-50, al dan niet plus BTW).

 

De €300~400 onderhandelingsmarge kan bij wijze van spreken geheel opgaan in de revisie-kost. Cru gezegd is zelfs € 2400 voor een (desondanks in jaren en km's) jonge PX125 mét een vrijwel niet in te schatten revisiekosten gewoonweg te duur. Je loopt het risico meer te betalen dan €2800 en dàn koop je mits wat opleg béter ineens een nieuwe (Nieuw = nieuw; garantie,...). 

Link naar reactie

Deze lijkt een stuk aantrekkelijker: http://www.kapaza.be/nl/scooters/vespa-px125-83386134.htm (ook hier is misschien nog onderhandelingsruimte) 

Link naar reactie

Amai, ne PX van 11 jaar oud die revisie nodig heeft voor zoveel geld? 

 

Ter referentie, heb een paar weken geleden één van 2001 gekocht die wel in orde is (foto staat in inkom topic) voor 1.400 Euro.

 

Als je dat bedrag wil uitgeven, inderdaad beter 500 bijleggen en een nieuwe kopen of voor minder geld een nieuwe LML.

Link naar reactie

Als je wat uitkijkt kan je idd iets anders vinden... ter info: ik heb vorig jaar 1900 euro betaald voor een PX125, in quasi showroomstaat (staat geen krasje op), mechanische compleet in orde (enkel de vlotternaald moeten vervangen wegens te weinig naft en de naftbak eens uitgekuist wegens te lang stilgestaan met vuile naft), en minder dan 1000km op de teller.

grtjs

Vidji

Link naar reactie

Inderdaad veel te duur! En zeker met die gebreken. Aan een px is altijd wel eens een 'verborgen gebrek' laat staan dat je al eentje koopt waarmee je miserie zal krijgen. Voor mijn PX van 2006 heb ik 3 jaar geleden 2500€ betaald. Hij had toen 2500km. Kijk rustig verder en koop er eentje die perfect rijdt. Probleempjes komen er sowieso ;-)...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...