Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rijbewijs


vidji

Aanbevolen berichten

Onlangs heb een Vespa bijgekocht, een 150GL, omdat ik na de aankoop van een PX125 op zoek was naar een oldie. Ik wou er één om te rijden (de PX) en een oldie om te rijden en af en toe aan te sleutelen (de GL) en een tweede om samen met mijn vrouw te kunnen gaan rijden.

Ware het niet dat mijn rijbewijs afgeleverd is in 1989, en ik eigenlijk niet met een 150 mag rijden. Ik dacht oorspronkelijk dat er weinig risico was, beide zijn ingeschreven en verzekerd en wat is het verschil tussen een 125 en een 150 om mee te rijden, en hoe vaak moet je je rijbewijs tonen...Maar nu ze er beide staan maak ik mij de bedenking, wat bij een ongeval? Je moet zelf niet in fout zijn, wat zijn de risico's buiten een boete voor een ongeldig rijbewijs? Het feit dat de verzekering zich terugtrekt? etc...

Dus post ik hier maar even de vraag... wat is de beste oplossing? Motorrijbewijs halen? en wat is de interessantste manier, want ik vermoed dat die 150cc niet voldoende is als examenmotor, en misschien zelfs onvoldoende om "motor" ervaring op te doen. 

Voorlopig is het niet echt een probleem want mijn vrouw haar rijbewijs is van '88 :) , maar het staat wel wat lullig dat zij met beide mag rijden en ik enkel met de 125cc :unsure:

Thanks,

Grtjs

Vidji

Link naar reactie

Als je niet van plan bent met de motor te gaan rijden, dan is het de dag van vandaag gekkenwerk om voor een GL150 je rijbewijs te gaan halen. Voor dat geld heb je er nog een 3e vespa bij. Zoals je zelf zegt moet je dan heel het parcours afleggen met een gehuurde of geleende motor. 

 

Het is misschien niet de raad die je wil horen. Maar in jouw plaats zou ik de GL verkopen, en een (iets) recentere 125cc oldie kopen. Uit de jaren 70. 

Er zijn ook veel 150cc oldies die rondrijden met 125cc papieren. Misschien moet je er zo eentje gaan zoeken? 

 

Wat de risico's betreft... sja... ik heb in 10 jaar motorrijden nog nooit mijn rijbewijs moeten tonen (en ik ben constant op de baan). Ook niet op de momenten dat er verzekeringskwesties waren. Met de motor ben je ook zelden volgens de wet in fout. Maar goed... je moet maar eens pech hebben. Net zoals je veel sneller een kras hebt op een nieuwe auto zal je ook sneller iets voor hebben als je met je rijbewijs niet in orde bent. Murphy!

Link naar reactie

Dat is inderdaad niet het antwoord dat ik wou horen  :) maar wel hetgeen ik zowat vreesde... wat is het parcours tegenwoordig voor een rijbewijs en de daartegenoverstaande kost (Het is maar omdat ik ne Vespa Rally super vind, en hoop er ooit ene op de kop te tikken  :) )

Link naar reactie

Ik ben nu bezig met mijn rijlessen. Als je geen eigen motor hebt, dan moet je 12u les nemen, waarna je examen kan gaan doen. Ik betaal voor de hele mikmak, inclusief examengeld voor theorie en praktijk ongeveer 1050 euro

Link naar reactie

@janvda, hoe zie ik dat dan qua timing, je doet theorie, neemt een paar uur les, doet een voorlopige proef, krijgt een voorlopig rijbewijs, rijd max 1 jaar met een L, neem nog een paar uur les, legt examen af? 

grtjs

Vidji

Link naar reactie

Je begint inderdaad steeds met je theorie-examen. Daarna heb je 2 opties:

 

- Je neemt 9u les, legt daarna met de motor van de rijschool je examen op privaat terrein af (= je manoeuvres). Daarna kan  je een voorlopig rijbewijs aanvragen, en na minimum 1 maand / maximum 1 jaar ga je examen openbare weg afleggen met je eigen motor

- Je neemt 12u les, en legt daarna ineens je examen privaat terrein en openbare weg af met de motor van de rijschool.

 

Ik heb die laatste optie gekozen, omdat ik geen eigen motor heb om mee rond te rijden en examen te gaan doen. In de praktijk wil dit nu voor mij zeggen dat ik op 4 dagen een blok van telkens 3u les heb, en de laatste van die vier dagen heb ik in de namiddag examen.

Link naar reactie

ik heb ook, weliswaar een hele tijd geleden, de optie gekozen van de meeste lessen en meteen examen doen. Ik had op 2 weken mijn rijbewijs.

wat betreft rondrijden zonder geldig rijbewijs:

ze controleren inderdaad weinig op rijbewijs, maar zou je daarom zonder zijbewijs met de auto rijden?

 

rijden in het buitenland met een rijbewijs B mag inderdaad niet

 

wat betreft rijden zonder (geldig) rijbewijs:

boete tussen 200 en 2000€

rijverbod tussen 8 dagen en 5 jaar.

 

igv ongeval zal uw verzekering zich ook terugtrekken

Link naar reactie

@janvda; thnx

@geertvespa; klopt die bedenking maakte ik mij achteraf ook, ik had er daarvoor niet direct bij stil gestaan... 125cc/150cc... wat is het verschil...  maar idd het is uiteindelijk wel een wezelijk verschil, het rijbewijs, het risico op een boete, het risico op een verzekeringsprobleem, etc...

al doende leert men  :rolleyes:

Link naar reactie

daarnaast leer je op de rijschool een hoop praktische zaken die je niet in theorie leert. Akkoord, een Vespa is geen 'echte moto', maar toch ga je anders kijken/rijden na die praktijklessen.

 

Maar grootste reden moet zijn : buitenland en in orde met wetgeving en verzekering.

Link naar reactie

Heb ook gekozen voor de 2de optie , de eerste uren gaan deze week beginnen . En als alles mee zit heb ik eind deze maand mijn rijbewijs. Motorrijbewijs is iets dat je nodig hebt, al rij je met een 125 cc het gaat zich om hoe je op de baan moet rijden zoals hier vele zeggen.Je goed voelen en vertrouwen hebben in je eigen en zeker tussen de andere grotere voertuigen .Nu ik rij allang met een 125cc  op het baan dat angst en stress is al uit, maar wie niet of het zelfde gaat zijn met zwaardere moto ,Maar ik denk het niet of zie ik het verkeerd?   

 

Mvg Gio

Link naar reactie

heb ook voor de 2 de optie gekozen, voordeel vond ik omdat je al enkele jaren met 125cc rijd is dat je een zeker vertrouwen op de baan hebt, in vergelijking met de anderen waar ik de opleiding mee deed. Schakelen ging ook vlotter bij mij dan bij de anderen. had het rijbewijs in 2 keer, kreeg 2 de keer wat extra meters tijdens de noodstop wegens het vriesweer.

Grootste voordeel is het rijden in het buitenland.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...