Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motorolie Merken


JackoBond

Aanbevolen berichten

Ben beginnen surfen naar 5w40 olie voor mijn GTS 125ie SS en stel daarbij vast dat er (weeral)zoveel keus is.

Welk merk van olie gebruiken jullie?

Heb mijn oog laten vallen op de Castrol power RS racing. Prijs is wel de moeite: 19 € voor een literke?!

Vandaar dat ik eens kom polsen naar jullie ervaringen met andere merken, prijzen en waar je ze koopt.

Ben benieuwd!

Greetz

Link naar reactie

Ik gebruik Elf evolution sxr 5w40

Als ik de vespa kocht met 4400 km meteen deze olie opgedaan, na 1000km mocht ik al wat bijvullen, 1000km later weer wat

Dat blijken wel meer gts 125 te hebben ...

Maar de laatste 1000den km moet ik niks of bijna niks meer bijvullen, heb nu 9400km en op 10000, doe ik er opniew samen met een oliefilter de Elf olie op.

Grtzzz

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
  • 6 maanden later...
  • 1 maand later...

Ik zou toch eens willen weten, wat het verschil zou zijn van een vol synthetische olie 5W40 die 3,5€ per liter kost en die van 19€/Liter. Ik zou deze vraag niet stellen had ikzelf geen ervaringen met die van 3,5€/L. Die ik meer dan 600.000 km heb gebruikt op allerlei motoren en nu Vespa. Het is inderdaad zo dat het merk van de goedkope olie niet op ieder voertuig in de Racerij kleeft. Wat ik wel weet is dat bij een olie wissel om de 10.000Km dat een verschil heeft gemaakt van bijna 1000€. Ik weet dat veel Vespa rijders niet eens 1000km rijden per jaar, en ieder jaar een olie wissel aanbevolen word. Moet je al goed nadenken waarom dan een olie die bvb 30000km mee gaat dan te gebruiken.

Link naar reactie

Heel internet staat vol met verhalen en meningen over "dure" merkolie en goedkope(re) merken tot budgetsmeermiddelen.  Ben gisteren bij een groothandel tweetactolie gaan halen, een doos vol literverpakkingen met "een merknaam" erop (geen "dure").  Google maar eens wat firma's die olie produceren?/verkopen/afvullen.  Op deze  sites staat te lezen dat (hun) producten kunnen geleverd worden aan een klant , met de naam van die klant ineens op de verpakking.  "Private label" noemen ze het.  Zeg niet dat het voor alle merken zo gebeurt, maar toch wel voor een aantal, denk ik.

De specificaties jaco, iso enz staan op de verpakkingen vermeld.  Producten die aan die normen voldoen, zouden goed moeten zijn.

Zo begint een mens te twijfelen, niet waar?

Mvg, pete.

Link naar reactie

Vermoedelijk speelt de merkbekendheid en het toevoegen van al dan niet additieven een grote rol in de prijs.

 

Of de kwaliteit van de olie voor vespagebruik van uitstekende kwaliteit moet zijn is een andere vraag. Bij hoogtoerige motoren waarschijnlijk wel, maar dat is een vespa zeker niet...

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Wat Nero zegt.

 

Eens je blok goed gerodeerd is, zal het weinig verschil uitmaken of je nu dure of goedkope olie gebruikt. Een hooligan rijdt een Vespa-blok met Castrol RS toch ook naar de vaantjes, en iemand die zijn motor respecteert zal even ver geraken met olie van den Aldi.

Wat wel al eens een negatief effect kan hebben op je olieverbruik, is als je vaak je olie wisselt en dan ook nog eens regelmatig andere olie gebruikt.

 

Daarbuiten is het een leuk marketingspelletje natuurlijk...

Link naar reactie

ge gebruikt waar ge u bij goed voelt, ma dit is gene zever castrol is de beste olie ter wereld.beste aditieven zitten er in.alle olie komt uit de grond en zijn bijna allemaal zelfde , maar tegenwoordig zitten er speciale aditiven erin, die zijn belangrijk, castrol heeft de beste van de beste de creme de la creme van die aditieven.

Link naar reactie

ge gebruikt waar ge u bij goed voelt, ma dit is gene zever castrol is de beste olie ter wereld.beste aditieven zitten er in.alle olie komt uit de grond en zijn bijna allemaal zelfde , maar tegenwoordig zitten er speciale aditiven erin, die zijn belangrijk, castrol heeft de beste van de beste de creme de la creme van die aditieven.

Diene Castrol uit de grond? die RS Is volsynthetisch... niks van minerale olie (uit de grond)aan hoor.

en ok Castrol is goed maar er zijn nog andere minder bekende heel goeie olieën.

zelf gebruik ik in mn 4 takt motoren Elf, en vind die ook niet slecht, toen ik de Gts kocht met voor mij onbekend welke olie er opzat, verbruikte die van 3800km naar 5000km wel wat olie, heb er op 5000 de Elf opgedaan en tot 10.000km niks meer moeten bijvullen.

en qua 2-takt gebruik ik Eurol, de gewone half syntheet. €8/L nog nooit geen probleem mee gehad.

Kortom, koop de juiste olie qua specificatie voor je scoot ongeacht welk merk en je zal den boel daarmee niet kapot rijden.

misschien enkel de echte budgetmerken te vermijden?

grtzzz

Link naar reactie

Heel internet staat vol met verhalen en meningen over "dure" merkolie en goedkope(re) merken tot budgetsmeermiddelen.  Ben gisteren bij een groothandel tweetactolie gaan halen, een doos vol literverpakkingen met "een merknaam" erop (geen "dure").  Google maar eens wat firma's die olie produceren?/verkopen/afvullen.  Op deze  sites staat te lezen dat (hun) producten kunnen geleverd worden aan een klant , met de naam van die klant ineens op de verpakking.  "Private label" noemen ze het.  Zeg niet dat het voor alle merken zo gebeurt, maar toch wel voor een aantal, denk ik.

De specificaties jaco, iso enz staan op de verpakkingen vermeld.  Producten die aan die normen voldoen, zouden goed moeten zijn.

Zo begint een mens te twijfelen, niet waar?

Mvg, pete.

 

Pete, misschien eens de naam geven van die groothandelaar zodat we allemaal een beetje kunnen uitsparen?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...