Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Import Uit Italie: Inschrijving Vespa '62


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Aangezien ik nieuw op deze forum ben wil ik me eerst voorstellen.

Ik ben Patrick 40 jaar en ben al enkele jaren samen met mijn vader oldtimer liefhebber.

 

Vorig jaar op zijn reis naar Italië heeft mijn vader een vespa van 1962 meegebracht daar dit zijn droom was

om rond te toeren op zijn vespa.

 

Begin dit jaar is mijn vader jammer genoeg plots overleden en aangezien zijn wilsbeschikking was om deze vespa terug op de baan te krijgen

is het mijn taak om dit uit te voeren.

 

Daar ik enkel een kopie van het Italiaans inschrijvingsbewijs heb ben ik daarmee naar het douanekantoor geweest voor het 705 formulier

waar dit mij zonder problemen werd overhandigd.

Alles mooi opgestuurd naar de DIV, waarvan ik enkele weken later het bericht kreeg van: Geen origineel buitenlands inschrijvingsbewijs= Geen inschrijving.

 

Is er iemand die zo vriendelijk is om mij verder te helpen zodat ik deze vespa terug op de baan te krijgen?

 

Met vriendelijke groet, Patrick

 

Link naar reactie

Beste Patrick,

 

Je keuze van rubriek is al juist, nu juist nog lezen, zoeken, lezen en de zoekfunctie gebruiken. Ikzelf ben geen kenner van de huidige wetgeving. Maar ik weet wel dat het weleens moeilijk zou kunnen worden om aan papieren te geraken.

 

Er is zo een verhaal dat italianen een subsidie kregen om hun papieren van een tweetakt in te leveren. Als die slimmerd er eerst een kopie van genomen heeft kan het wel eens super moeilijk worden.

 

Als de vespa rijdend is kan je het via Nederland proberen.

 

Indien je moet restaureren, reviseren,...eerst papieren in orde krijgen.

 

Veel leesplezier en alle succes.

Link naar reactie

Hallo,

 

Alvast bedankt voor de reacties,

 

Het is een rijdende vespa 125cc, waarvan alles nagenoeg werkt met uitzondering van de kilometerteller en het achterlicht.

Aangezien ik hem niet meer in België zou ingeschreven krijgen hoe gaat dit dan in zijn werk inschrijven in

Nederland of Duitsland.

En als ik deze vespa in Nederland of Duitsland ingeschreven krijg kan ik hem dan later nog in België inschrijven?

 

Met vriendelijke groet, Patrick

Link naar reactie

Patrick,

 

Zorg dat je wesp wettelijk in orde is. Achterlicht zeker, km teller dat weet ik zo niet maar dat kan een klein probleem zijn.

Wat de procedure in Duitsland is weet ik niet.

 

In Nederland moet je een kentekenbewijs (nummerplaat) krijgen. Met deze documenten is het een makkelijk hem in te voeren in België.http://www.goca.be/nl/p/Invoer-binnen-EU---zonder-COC

Ik weet dat, http://www.maskesvespaklassiekers.nl/ , dat voor je kan regelen tegen betaling. Maskes is vlak over de grens.

 

Wacht misschien af tot iemand je de procedure voor Duitsland kent.

 

Als je je licht en km teller bij maskes laat maken zal Gert misschien eerder geneigd zijn je te helpen. Is een super sympathiek man. Zoek maar eens het topic over Maskes op in de zoekfunctie.

 

Vele groeten en succes, Pieter

Link naar reactie

Patrick,

 

Ik weet dat Maskes heel veel werk heeft. Dus laat je niet afschrikken door de wachttijd. Een oldtimer zonder papieren inschrijven wordt alsmaar moeilijker. Dus als hij het voor jou wil regelen zou ik ervoor gaan. Ik heb geen idee van de kostprijs maar ik vermoed ergens rond de €200. Ik kan er ook boenk naast zitten.

 

Nogmaals veel succes.

Link naar reactie

In Nederland moet je hem laten keuren. Dan krijg je de plaat opgestuurd naar een postbus in Nederland, en op die manier kan je hem invoeren.

Maar is het niet zo dat deze scooter dan al eens in Nederland rondgereden moet hebben? (Gekend bij RDW)

De kosten liggen totaal rond een 300 euro.

Maar bel of mail gerust eens naar Peter (Maskes) ze gaan je daar zeker te woord staan.

De Duitse procedure ken ik niet.

 

Groeten,

 

Arne

Link naar reactie

In NL is er verschil tussen een importkeuring en een technische keuring.

 

Als ie al eens ergens anders in de EU gereden heeft (en je hebt papieren om dat aan te tonen), doen ze alleen een zichtkeuring (dus even naar je VIN nummer en papieren kijken) - zo niet doen ze een volledige technische keuring.

Link naar reactie

@ mr 160: je hebt wss toch iets nodig waarbij je kan aantonen dat deze ergens al ingeschreven is en niet bv. gestolen. De mijne heeft een nummerplaat en is gekend bij de RDW, maar ik moet hem toch binnen doen voor een technische keuring. Dit is wss omdat hij op non-actief gezet is?

 

Zoals ik het dan begrijp zou vespa62 naar Nederland kunnen gaan, de technische keuring doen en deze daarna invoeren in België.

Of is de kopie van het inschrijvingsbewijs genoeg?

 

Grtz,

 

Arne

Link naar reactie

@arne: als ie al eens in NL gereden heeft is het geen importkeuring ;)

 

In NL zou een koopovereenkomst, documentatie van model en bouwjaar (kopie technica) en een technische keuring voldoende moeten zijn voor een scooter zonder EU kentekenbewijs. Kost ongeveer 250 euro (keuring + weging + kentekenplaat) als je alles zelf doet. Ook een schrootscooter schijn je weer op de weg te kunnen krijgen.

 

In Duitsland hangt wat je aan moet tonen af van het aantal ccs: tot 125cc is 't makkelijker. In DE is de keuring wel strenger. Het daar laten doen via een garage kostte een aantal jaren geleden 450 euro.

Link naar reactie

Patrick,

 

Ik weet dat Maskes heel veel werk heeft. Dus laat je niet afschrikken door de wachttijd. Een oldtimer zonder papieren inschrijven wordt alsmaar moeilijker. Dus als hij het voor jou wil regelen zou ik ervoor gaan. Ik heb geen idee van de kostprijs maar ik vermoed ergens rond de €200. Ik kan er ook boenk naast zitten.

 

Nogmaals veel succes.

 

 

een procedure zoals hierboven vermeldt in nederland, kan enkel door mensen die in nederland wonen opgestart worden

 

Bij m'n laatst bezoek vlakaf aan Peter gevraagd: kan geregeld worden door Maskes; kostprijs zit er echter flink boek naast ;)

Link naar reactie

Dag Patrick,

 

Kopie is eigenlijk inderdaad niet genoeg. Maar er zijn genoeg gevallen bekend waarbij het wel aanvaard werd (aan het loket van de div). Je moet daar geluk mee hebben. Je moet je vespa niet gaan laten keuren in Nederland. Wat een gedoe zou dat zijn zeg. 

 

Neem eerst eens contact op met de BFOV en leg je situatie uit. Ze gaan je daar perfect kunnen verderhelpen. 

 

De raad die hier gegeven wordt zou misschien interessant zijn als je hélemaal niets had van papieren. Maar aangezien je een kopie hebt van het inschrijvingsbewijs (en dus ken je de vorige italiaanse nummerplaat en eigenaar), en blijkbaar een verkoopovereenkomst (anders kreeg je geen vignet 705) sta je veel sterker in je schoenen. 150 euro en wat tijd. Meer gaat het je niet kosten, en je papieren zullen zeker in orde geraken. 

 

dimitri

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo iedereen,

 

Ik heb nu een aanvraag gedaan bij de homologatie voertuigen voor een valideringsattest daar ik nog een kopie heb van het

Italiaans inschrijvingsbewijs en al in het bezit ben van een vignet 705.

Nu nog wachten wat hun reactie zal zijn en anders zal ik genoodzaakt zijn die vespa in Nederland in te schrijven.

 

Groeten, Patrick

Link naar reactie

Patrick,

 

Valideringsattest heeft niets te maken met je inschrijving. Dat is een document dat het gelijkvormigheidsattest vervangt. Aangezien je Vespa uit 1962 is heb je dat niet nodig. Met andere woorden: weggesmeten geld!

 

Volg alsjeblieft mijn raad op, en neem eens contact op met de BFOV. Info vragen kost je niets. Dat is de eenvoudigste, goedkoopste en meest legale manier om je vespa in te kunnen schrijven. Zonder export gedoe!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...