Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Regulator 12V Op Gl - Model Vla - Hulp/tips Gezocht


Frederik9111

Aanbevolen berichten

Van elektriciteit heb ik géén kaas gegeten. :)

Al tientallen forumdraden doorgenomen, maar lijkt allemaal Chinees voor mij.

 

Waar gaar het over

- Mijn (matching numbers) Vespa GL - model VLA (voorloper Sprint) had een tijdje terug een vastloper.

- Oorsponkelijk VLA blok vervangen door een Pinasco-Sprint-blok.

- VLA-kabelboom en VLB motor-elektiriciteit succesvol aan elkaar aangesloten door een kameraad (naar ik begrepen heb, door de massa-draden creatief aan elkaar te solderen)

- Motor loopt en ook alle elektische functies werkten (lichten, kill-switch, toeter,...).

 

Echter:

- Het Pinasco-Sprint-blok levert stroompieken van 16volt.

- Gevolg: alle (oorspronkelijke) 6v lampjes springen na ongeveer 200meter :) (logisch gezien de 12volt).

- Motor start en stopt nog steeds zoals het hoort. Het probleem situeert zich met andere woorden zuiver in "te veel stroom op de verlichtingsdraden".

- Daarom bij Maskes een 12v-regulator en een volledig set van 12v lampjes gekocht.

 

Queeste:

- Ik beschouw dit "hoogspannige" Spint-blok, een beetje als tijdelijke oplossing.

- Op termijn wil ik het oorspronkelijke gereviseerde VLA-blok wéér onder om de scooter weer geheel origineel te maken (cilinder-kit in bestelling - blijft 6volt).

 

Met andere woorden:

- Hoe bouw ik de 12v-regulator tijdelijk in? 

- Welke draden/kleuren knip is waar in de kabelboom door, zodat alles weer eenvoudig opnieuw aan te sluiten is en ik het 6v-GL-blok er weer plug&play onder steek?

 

Dus:

Kan iemand me, dumbed down naar mijn niveau, liefst uitgedrukt in kleurtjes (  :) ) een leiddraad voorzien?

Tank is er uit, ruimte voor het monteren van de regulator met de nodige gaten voor moeren en kabels zijn aanwezig in het bil-kastje.

So I'm ready ready for your hints&tips :)

 

Hieronder beide schema's

(Dus: vanuit de motor het Sprint-schema, kabelboom nog steeds volledig origineel GL-schema, kleuren lijken 100% overeen te komen met de realiteit).

 

VLB_VLA_ombouw_zps377c8785.jpg~original

Link naar reactie

This is the one.

 

Met 2 "G" plug's en 1 massaplug.

 

ae2bf928-40e9-4b4c-a78b-6da3f4809d19_zps

Link naar reactie

Aansluiten is simpel: stroomdraden (geel) aansluiten op 1 van de 2 G's (gelijk dewelke), massakabel (blauw) aansluiten op de massa en de draad die naar de verlichting gaat (geel) aansluiten op de andere "G". De massakabel (blauw) laat je ook doorgaan naar het remcontact.

 

De groene kabel dient op het eerste gezicht alleen voor de claxon, hoett dus niet over de gelijkrichter te gaan.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Na uren studie- en denk werk:

 

Heb ik het zo goed begrepen? Plus overal 12v lampjes?

Toeter doet het precies voorlopig nog, maar klinkt 2x zo luid :)

 

Gewijzigdschema_zpsbd1c2abb.jpg

Link naar reactie

Great!

 

Straks bij m'n pa es wat elektriciteitskabels halen. Enige tips wat betreft "carré" (niet dat ik weet wat dat betekend hoor).

Link naar reactie

Nero,

 

D'er zit een foutje in : 't stoplicht kan zo nooit branden !

D'er zal meer nodig zijn om het te doen werken.

Ik had geen gelijkrichter gebruikt en geen 12V lampjes, maar gewoon de spoel rechts van de condensator (en niet condenser zoals op de tek.) aangepast (minder windingen).

 

Groeten.

Luc

Link naar reactie

Klopt wat je zegt!

 

Je moet ook een andere voetremschakelaar monteren van het maaktype (pedaal induwen=stroom doorlaten).

 

De blauwe draad die van de voetrem naar het stoplichtt gaat koppel je los van de massa en je trekt een bijkomende draad van de G (die naar je lampen gaat) op je regulator naar de voetremschakelaar.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...