Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lambretta Li 150 Series 2 Rome Olympic 1960


cee

Aanbevolen berichten

nadat het vorige project afgerond is:

 

halogenlight.jpg

 

scooters_ced.jpg

 

 

is het tijd om aan iets nieuws te beginnen:

lambretta li 150 series 2 bouwjaar 1960. 

 

omdat standaard toch maar standaard is, heb ik gekozen om er een Rome olympics replica van te maken. in 1960 zijn er voor de Olympische spelen in Rome 80 lambretta series 2 uitgebracht in volgend kleurschema:

 

th?id=H.4530813814900871&pid=1.7

screen_shot_2012-08-06_at_15-20-26-scale

 

vandaag de dag zijn er nog maar een paar van bekend. namelijk nr 26 en nr 80. ik zelf ga een replica maken met nr 22

 

plan is om de scooter eerst skelly in elkaar te steken, zonder kuip, neus, spatbord en zijpanelen dus:

 

die stukken staan zo goed als bijna allemaal in grondverf:

 

lambretta_series_2_kader_grondverf.jpg

 

lambretta_series_2_grondverf_kleine_stuk

 

de rest van de onderdelen liggen nog bij de zandstraler.

 

de motor die erbij was, was een li150 special blok. opzich niet slecht, want er zit een pacemaker boite in, maar voor die keer dat ik eens iets standaard ga maken, had ik toch graag een origineel series 2 blok gehad. zo gezegd, zo gedaan: series 2 carter gekocht en laten zandstralen. uit het 150special blok worden alle onderdelen over gebouwd, en uit die carter worden ook alle armpjes etc gehaald. motorisch ga ik het zoals gezegd deze keer standaard houden, buiten dan de ombouw naar GP krukas en elektronische ontsteking.

 

lambretta_series_2_motor_met_donormotor.

 

lambretta_series_2_gestraalde_carter.jpg

 

p><p>enkele nieuwe stukken die al klaar

 

tot zover. volgende week komen alle andere onderdelen gezandstraald binnen, en worden die klaar gemaakt om in grondverf te zetten.

 

keep you posted.

Cee

 

 

 

 

Link naar reactie

Enkel die standaard motor is niets voor u hé ;)

 

I know..:S maar uiteindelijk, hoe dikwijls ga ik hiermee rijden? (nuja, da heb ik al bij elke scooter datk gemaakt heb gezegd..) als het rap moet gaan pak ik die mugello of imola wel :)

Link naar reactie

Nr.12 bestaat ook nog, die staat in het museum van Vittorio Tessera.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

ondertussen nog een kleine update:

 

vorige week heb alle overige stukken teruggekregen van de zandstraler. vermits al deze carrosseriestukken gepoederlakt waren, heeft de zandstraler deze eerst chemisch ontlakt, en daarna gezandstraalt.

 

daarna direct naar de carrossier voor in epoxy(oranje/oker), deze stukken verdwijnen de eerste 2 maand toch nog op't schap. alle andere onderdelen om een skelly te bouwen (zwart gespoten) staan in de grondverf. deze week worden deze nog geschuurd, om dan half volgende week naar de carrossier te gaan voor lak.

 

achterspatbordje en achterlicht zijn al geschuurd en dus spuitklaar.

 

series_2_gespoten.jpg

 

series_2_kuip_grondverf.jpg

 

series_2_washprimer.jpg

 

series_2_spatbord_geschuurd.jpg

 

 

 

motorisch ook nog een kleine update:

 

de boite zit erin met nieuwe lagers. nieuwe 4plaats koppeling, zodat het originele tandwiel kon terug gebruikt worden. Weeral een kost bespaart, en tenslotte is een 4plaats koppeling origineel, en al lang goed genoeg voor een bogstandaard blokje.

 

de standaard overbrenging (15x46) er terug in, dit met nieuwe kettingspanners en een nieuwe borging :)

 

omdat dit blokje toch gaat werken met platins ipv een elektronische GP ontsteking, vond ik het ook niet nodig om een nieuwe GP krukas te steken. de originele LI krukas opgekuist, en terug gemonteerd met nieuwe lagers en bourages.

 

series_2_motor_binnenkant.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ondertussen gespoten onderdelen binnengekregen, en dus bijgevolg tussen de soep en de patatten begonnen aan den opbouw:

 

1901221_523159951137034_301795301_n.jpg

 

1900003_523159954470367_1889598573_n.jpg

 

1011581_523159927803703_2013343611_n.jpg

 

1922481_523159917803704_1511903749_n.jpg

 

1901220_523159994470363_26043685_n.jpg

 

kabels getrokken, net nog eens doorknippen om de originele kabelsmeernippels ertussen te zetten

 

1005936_523160024470360_441987322_n.jpg

 

rear grill gemonteerd, net al de achterrekrubberkes

 

ondertussen zit de luchtfilterbox en de naftbak er ook al in. en is de fourche ook al klaar.

morgen komen er enkele wit gespoten onderdelen toe, en moet ik enkele kleine stukjes zoals chromering en engine mounts bestellen om verder te kunnen

 

cheers. Ced.

Link naar reactie

kleine foto update:

 

blok hangt eronder, gene stress, achterveer is uiteraard ne weggooier, maar voorlopig goed genoeg om den blok deftig te presenteren.

 

1911948_525063697613326_509615307_n.jpg

 

luchtfilterbox, naftbak en andere erin:

 

1379842_525063700946659_501227796_n.jpg

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Mooi werk inderdaad, origineel concept. Wat is de status momenteel?
Op de eerste foto's zag ik het gezandstraalde blok. Zo heb ik er ook een paar laten doen, dat heeft wel een proper resultaat maar de finish is toch vrij ruw en mat.
Ik zag eerder ook blokken die 'acid dipped' waren ipv. sandblasted en dat resultaat leek me een heel stuk beter, echt mooi glanzende alu. Ik vermoed dat zoiets veel langer proper blijft dan de matte finish van het zandstralen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Wie doe dit in Vlaanderen? Prijs?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Foto's komn eraan. Zandstralen is redelijk fijn, dit is glasgestraald. Acid dipping kan je bij RLC laten doen, en eventueel ook laten polieren

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...