Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Winterprojectje Vla1T Bijna-Vastloper


Frederik9111

Aanbevolen berichten

Begin deze zomer kreeg ik een dubieus projectje aangeboden. Een 'toprestauratie' volgens de vorige eigenaar, een halfmakke restauratie volgens mezelf. :) Lakwerk kon beter, maar vooral technisch onafgewerkt (onafgestelde koppeling, versnellingen, carbu, remmen, etc...). Zelfs met volledig ingeknepen ontkoppeling ging hij nog 10km/u, en terugschakkelen naar 1ste en neutraal ging hoegenaamd niet. Remmen waren op-te-lachen en een koffiemolen van voor de oorlog draaide soepeler. ):

 

Omdat ik 'm eigenlijk voor een spotprijsje kon overnemen, toch maar de knoop doorgehakt en gekocht. Het afstelwerk was, samen met een kameraad, in een middagje rond, et voilà, de prima rijdende blinkende GL voor mijn madam was klaar.

 

Echter, de verkoper had me verteld dat de motor volledig was gereviseerd én gerodeerd... Nu, enkele maanden later (en dus na een griezelige bijna-vastloper) heb ik de gehele geschiedenis van deze Vespa kunnen samenstellen, van de Italiaanse verkoper, via de invoerder, degene die de motor reviseerde, lijstje van vervangen onderdelen, tot en met de vorige eigenaar... En wat blijkt; alles klopte grotendeels met het verhaal bij de verkoop; behalve het "volledig gerodeerd" gedeelte. Samenvattend komt het er op neer dat de Vespa 1 ritje in de Ardennen, en een paar in-de-straat-op-en-neer-km's, had afgelegd. Meer niet. Anyway: ikzelf heb er enkele honderden km's mee gereden, maar zonder echt op te letten. Af en toe goed opgetrokken, af en toe volgas, gewoon gereden alsof het blok gerodeerd WAS (maar niet dus). 


De gevolgen laten zich wellicht raden. Toen ik enkele weken geleden even een kilometertje of 2 vol-vol-vol gas reed: patat, plots ALLE vermogen weg, stuur duikt de grond in en alle licht uit. Gelukkig géén volle vastloper, eerder een "klever". Onmiddelijk opzij en 10 minuten gewacht om m'n hartslag te laten dalen (en het gigantische ei in m'n broek te verwijderen). Omdat afkoelen sneller en evenrediger gaat met een draaiende motor, dan toch maar opnieuw gestart. Dat lukte ook van de 1ste kick. Na 10 mintuutjes doorgereden naar het adres van een kennis om 'm daar voor een paar dagen te parkeren en vervolgens daarna weer naar huis te rijden. 


Op zich draaide het blok weer prima. Het enige wat me opviel was een licht, amper te horen, tikje ter hoogte van de cilinder. Jippie! Een goeie reden om het blokje es van naderbij te bekijken. 

 

Hoe het begon: koelkap eraf, boegie eruit.


IMG_0350_zps3904ea5a.jpg~original

 

Tiens, dat ziet er een vrije nieuwe cilinder uit?

 

IMG_0351_zpsb64d821f.jpg~original

 

Voor alle zekerheid ook maar de elektrische dinges vastleggen...

 

IMG_0371_zps7bbbf1df.jpg~original

 

Cilinderkop eraf. Tja... valt voorlopig niet al te veel aan te zien...


IMG_0375_zps87bb18df.jpg~original

 

Omdat het verwijderen van de cilinder niet lijkt te lukken zonder het blok er geheel van onder te halen, dan maar begonnen aan een demontage van alle noodzakelijk te verwijderen onderdelen; zadel, tank, uitlaat,...

 

IMG_0374_zpsd7cded17.jpg~original

 

Zoiets dus.


IMG_0379_zps17f22e96.jpg~original

 

Steeds ordelijk opruimen :)

 

IMG_0381_zps5cef09c0.jpg~original


Weer even later: blok verwijderen: DONE!

 

IMG_0423_zpsc00a1c3c.jpg~original

Link naar reactie

Maar wat nu...Ofwel het GL-blok fixen (rechts op de foto), ofwel voorlopig een ander blokje eronder (gepeperd Sprintblok - links op de foto). Iepetiepetolleke :)

Daar denk ik nog even over na...

 

IMG_0421_zps404f464c.jpg~original


Nu het GL-blok er af, kan ik de cilinder en piston van naderbij bekijken.

 

Kopkant

 

IMG_0428_zpsf372c2fd.jpg~original

 

Bovenkant: da's nie goe...

 

IMG_0426_zpsf92de0ba.jpg~original

 

Uitlaatkan: da's helemaal nie goe... da's voor de vuilbak.

 

IMG_0427_zps2dce878b.jpg~original

 

Ondertussen een nieuw moterrekje ontvangen.

 

IMG_0440_zps2577e34f.jpg~original

 

Blokje erin gemonteerd met helpende handen (Vespa onderhoud is kinderspel :) )

 

IMG_0439_zpsfb810eb6.jpg~original

Link naar reactie

Hmm... Merkeigen 150cc cilinders voor de GL zijn blijkbaar niet vlot leverbaar. En omdat ik enkele weekends geleden toch niks beter te doen had, dan toch maar de Sprint eronder gegooid (in m'n eentje :) - was zweten, maar toch gelukt.

 

Tadaa; blok eronder.

 

IMG_0442_zps74189d75.jpg~original

 

Wiel eronder en vering aangesloten.

 

IMG_0444_zpsa9a5b2b5.jpg~original

 

Kabels, benzineleiding en rubbers weer op hun plaats.

 

IMG_0452_zps51a389b6.jpg~original

 

Et voila, weer op eigen pootjes.

 

IMG_0453_zpsd629c264.jpg~original

Link naar reactie

Een uur gesukkeld aan en gevloekt voor dit onnozel choke-clipje.

 

IMG_0447_zps6cd52f4f.jpg~original

 

Frame ziet er vanbidden verdomd goed uit :)

 

IMG_0450_zps919eb2db.jpg~original

 

Tankje erin (met nieuwe benzinekraan).

 

IMG_0451_zps84a7fff2.jpg~original

 

Maar ohjee... Da's nie 't zelfde :)

 

IMG_0445_zps9c87c7b1.jpg~original

Link naar reactie

Hoe krijg je deze op elkaar afgesteld?

 

VLB_VLA_ombouw_zps377c8785.jpg~original

 

Dan maar hulp ingeroepen voor de laatste/moeilijkste onderdelen. Het heraansluiten van de versnellings-, koppeling- en remkabels.

 

IMG_0463_zps9a41300a.jpg~original

 

Solderen en meten elektriciteit:

 

IMG_0470_zps7ef4fec5.jpg~original

 

Kwak vaseline in de selector-box.

 

IMG_0473_zpsa5080878.jpg~original

Link naar reactie

draait volgende keer gewoon die 4 cilinderstuds eruit, dan kunde uwen blok gewoon in 't frame laten hangen om uwe cilinder eraf te doen..

 

advies qua cilinder: koopt gewoon ne px moteur en gebruikt die als ge wilt tunen. opt einde van de rit gade om dezen blok sneller te maken, heel veel kosten doen, ik denk aan cilinder, varitronic,... en uiteindelijk is da qua betrouwbaarheid nog altijd nie het van het

Link naar reactie

In de studs was meer millimeter beweging te krijgen (met normale force; wou de draad niet beschadigen).

 

Deze wesp wil ik graag zo origineel mogelijk houden; is voor m'n echtgenote bedoeld, hoeft dus geen racebeest te zijn. Ik eindig vrijwel zeker bij een 150cc-cilinder. Onder de Sprint zit nu een PX200. Voor het Sprintblok (nu onder de GL) heb ik een verder leeg kader op het oog. De originele motor wil ik tegen de zomer weer ok hebben en weer onder de GL steken. Mijn interesse voor feedback gaat vooral naar de verschillen in ervaringen me de PiaggioBySip (helemaal bovenaan) vs. de merkloze variant  (helemaal onderaan).

 

Zou de PiaggioBySip niet gewoon de 3-poorts-PX150-cylinder zijn (hier en daar wat bijgevijld en voorzien van een gesloten pakking)?

Link naar reactie

Buiten de laatste piston zijn het allemaal 3 poorters volgens mij (daar zit het verschil in kostprijs).

 

Nu is een poortje bijfresen in je carter wel een goede optie naar betrouwbaarheid en prestaties. Mogelijk moet je dan wel sproeier(s) aanpassen.

 

De race-cilinders hebben meestal dunnere pistonringen (150cc) en de andere een grotere cilinderinhoud. Deze zijn minder geschikt om te gaan toeren (vinnig rijden is leuk op 't circuit maar niet in groep).

 

Leuk verslag trouwens!

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@ Nero:

 

Ik bedenk me nu net dat ik nog een 150cc--cilinder-kit liggen heb (zat voorheen op de Sprintblok) - maar ook daar vertoont de Piston sleepsporen... even uitzoeken of honen en van een overmaat voorzien de moeite waard is. De kop die er bij hoort heeft een "GL" vermelding :)

 

By the way: de vastloper heb ik door een kennis/professioneelmotorenspecialist laten nameten. De cilinder is er eentje met "B" vermelding, terwijl op de piston overduidelijk een "C" staat. De piston mat 56.8mm nà rodage. Met andere woorden; de piston was gewoon één of twee maten te klein voor de cilinder. Dit gecombineerd met slechte rodage was een gegarandeerde vastloper op termijn.

 

@ mr160:

 

Yep, dat is exact de setup die tot voor enkele weken onder m'n Spring zat, en nu onder de GL (welliswaar wat bijgevijld en voorzien van een Sito+ ipv. Sip Road; zeer vinnig maar pokkeluid!). 

 

Even ter zijde: naar mijn aanvoelen had de Pinasco een hoger topsnelheid in vergelijking met de PX200 die er nu onder zit. Die laatste heeft dan weer wél overduidelijk meer koppel in lage toeren en rijdt een stuk minder "zenuwachtig". Voor tourwerk is de PX200 een betere keuze.

 

De Sprint-Pinasco die nu onder deze GL zit is een rakket, vergt wat ervaring om er comfortabel mee te rijden. Daarom beschouw ik bovenstaande als een "voorlopige" oplossing. Op termijn wil ik er terug de rustige GL 150 terug onder. Deze scooter zal voornamelijk door m'n echtgenote bereden worden. Alles bij elkaar heeft ze nog geen 600~700km Vespa-ervaring.

Link naar reactie

Moet mezelf corrigeren:

"By the way: de vastloper heb ik door een kennis/professioneelmotorenspecialist laten nameten. De cilinder is er eentje met "B" vermelding, terwijl op de piston overduidelijk een "C" staat. De piston mat 56.8mm nà rodage, met minder dan 2/100sten mm tolerantie. Met andere woorden; de piston was gewoon één of twee maten te GROOT voor de cilinder. Dit gecombineerd met slechte rodage was een gegarandeerde vastloper op termijn."

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...