Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Begin deze zomer kreeg ik een dubieus projectje aangeboden. Een 'toprestauratie' volgens de vorige eigenaar, een halfmakke restauratie volgens mezelf. Lakwerk kon beter, maar vooral technisch onafgewerkt (onafgestelde koppeling, versnellingen, carbu, remmen, etc...). Zelfs met volledig ingeknepen ontkoppeling ging hij nog 10km/u, en terugschakkelen naar 1ste en neutraal ging hoegenaamd niet. Remmen waren op-te-lachen en een koffiemolen van voor de oorlog draaide soepeler. ): Omdat ik 'm eigenlijk voor een spotprijsje kon overnemen, toch maar de knoop doorgehakt en gekocht. Het afstelwerk was, samen met een kameraad, in een middagje rond, et voilà, de prima rijdende blinkende GL voor mijn madam was klaar. Echter, de verkoper had me verteld dat de motor volledig was gereviseerd én gerodeerd... Nu, enkele maanden later (en dus na een griezelige bijna-vastloper) heb ik de gehele geschiedenis van deze Vespa kunnen samenstellen, van de Italiaanse verkoper, via de invoerder, degene die de motor reviseerde, lijstje van vervangen onderdelen, tot en met de vorige eigenaar... En wat blijkt; alles klopte grotendeels met het verhaal bij de verkoop; behalve het "volledig gerodeerd" gedeelte. Samenvattend komt het er op neer dat de Vespa 1 ritje in de Ardennen, en een paar in-de-straat-op-en-neer-km's, had afgelegd. Meer niet. Anyway: ikzelf heb er enkele honderden km's mee gereden, maar zonder echt op te letten. Af en toe goed opgetrokken, af en toe volgas, gewoon gereden alsof het blok gerodeerd WAS (maar niet dus). De gevolgen laten zich wellicht raden. Toen ik enkele weken geleden even een kilometertje of 2 vol-vol-vol gas reed: patat, plots ALLE vermogen weg, stuur duikt de grond in en alle licht uit. Gelukkig géén volle vastloper, eerder een "klever". Onmiddelijk opzij en 10 minuten gewacht om m'n hartslag te laten dalen (en het gigantische ei in m'n broek te verwijderen). Omdat afkoelen sneller en evenrediger gaat met een draaiende motor, dan toch maar opnieuw gestart. Dat lukte ook van de 1ste kick. Na 10 mintuutjes doorgereden naar het adres van een kennis om 'm daar voor een paar dagen te parkeren en vervolgens daarna weer naar huis te rijden. Op zich draaide het blok weer prima. Het enige wat me opviel was een licht, amper te horen, tikje ter hoogte van de cilinder. Jippie! Een goeie reden om het blokje es van naderbij te bekijken. Hoe het begon: koelkap eraf, boegie eruit. Tiens, dat ziet er een vrije nieuwe cilinder uit? Voor alle zekerheid ook maar de elektrische dinges vastleggen... Cilinderkop eraf. Tja... valt voorlopig niet al te veel aan te zien... Omdat het verwijderen van de cilinder niet lijkt te lukken zonder het blok er geheel van onder te halen, dan maar begonnen aan een demontage van alle noodzakelijk te verwijderen onderdelen; zadel, tank, uitlaat,... Zoiets dus. Steeds ordelijk opruimen Weer even later: blok verwijderen: DONE! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Maar wat nu...Ofwel het GL-blok fixen (rechts op de foto), ofwel voorlopig een ander blokje eronder (gepeperd Sprintblok - links op de foto). Iepetiepetolleke Daar denk ik nog even over na... Nu het GL-blok er af, kan ik de cilinder en piston van naderbij bekijken. Kopkant Bovenkant: da's nie goe... Uitlaatkan: da's helemaal nie goe... da's voor de vuilbak. Ondertussen een nieuw moterrekje ontvangen. Blokje erin gemonteerd met helpende handen (Vespa onderhoud is kinderspel ) Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Hmm... Merkeigen 150cc cilinders voor de GL zijn blijkbaar niet vlot leverbaar. En omdat ik enkele weekends geleden toch niks beter te doen had, dan toch maar de Sprint eronder gegooid (in m'n eentje - was zweten, maar toch gelukt. Tadaa; blok eronder. Wiel eronder en vering aangesloten. Kabels, benzineleiding en rubbers weer op hun plaats. Et voila, weer op eigen pootjes. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Een uur gesukkeld aan en gevloekt voor dit onnozel choke-clipje. Frame ziet er vanbidden verdomd goed uit Tankje erin (met nieuwe benzinekraan). Maar ohjee... Da's nie 't zelfde Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Hoe krijg je deze op elkaar afgesteld? Dan maar hulp ingeroepen voor de laatste/moeilijkste onderdelen. Het heraansluiten van de versnellings-, koppeling- en remkabels. Solderen en meten elektriciteit: Kwak vaseline in de selector-box. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Laatste details. Et voila: Tadaaaaa: Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Kwaliteitscontrole En klaar! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Maar... Wat nu met dit blok? Welke zou'k nemen? Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Advies is welkom! Link naar reactie
cee Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 draait volgende keer gewoon die 4 cilinderstuds eruit, dan kunde uwen blok gewoon in 't frame laten hangen om uwe cilinder eraf te doen.. advies qua cilinder: koopt gewoon ne px moteur en gebruikt die als ge wilt tunen. opt einde van de rit gade om dezen blok sneller te maken, heel veel kosten doen, ik denk aan cilinder, varitronic,... en uiteindelijk is da qua betrouwbaarheid nog altijd nie het van het Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 In de studs was meer millimeter beweging te krijgen (met normale force; wou de draad niet beschadigen). Deze wesp wil ik graag zo origineel mogelijk houden; is voor m'n echtgenote bedoeld, hoeft dus geen racebeest te zijn. Ik eindig vrijwel zeker bij een 150cc-cilinder. Onder de Sprint zit nu een PX200. Voor het Sprintblok (nu onder de GL) heb ik een verder leeg kader op het oog. De originele motor wil ik tegen de zomer weer ok hebben en weer onder de GL steken. Mijn interesse voor feedback gaat vooral naar de verschillen in ervaringen me de PiaggioBySip (helemaal bovenaan) vs. de merkloze variant (helemaal onderaan). Zou de PiaggioBySip niet gewoon de 3-poorts-PX150-cylinder zijn (hier en daar wat bijgevijld en voorzien van een gesloten pakking)? Link naar reactie
cee Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 2 m7 moeren op die studs zetten en erafdraaien komt in 9 van de 10 gevallen los Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 I know, maar dit was dus het 10de geval. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 ... ... ... ...TOF VERSLAG VAN JE WINTERPROJECT, frederik... . Link naar reactie
Gas geven Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Vaseline is mijn specialiteit !! Link naar reactie
nero Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 Buiten de laatste piston zijn het allemaal 3 poorters volgens mij (daar zit het verschil in kostprijs). Nu is een poortje bijfresen in je carter wel een goede optie naar betrouwbaarheid en prestaties. Mogelijk moet je dan wel sproeier(s) aanpassen. De race-cilinders hebben meestal dunnere pistonringen (150cc) en de andere een grotere cilinderinhoud. Deze zijn minder geschikt om te gaan toeren (vinnig rijden is leuk op 't circuit maar niet in groep). Leuk verslag trouwens! Groetjes, nero. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 1 februari 2014 Delen Geplaatst: 1 februari 2014 De 2 poorts 177 Pinasco voor oudere motoren is ook een fijn ding, 24.24 erop, SIP Road eronder, en gaan met die banaan Lekker scootertje! Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2014 @ Nero: Ik bedenk me nu net dat ik nog een 150cc--cilinder-kit liggen heb (zat voorheen op de Sprintblok) - maar ook daar vertoont de Piston sleepsporen... even uitzoeken of honen en van een overmaat voorzien de moeite waard is. De kop die er bij hoort heeft een "GL" vermelding By the way: de vastloper heb ik door een kennis/professioneelmotorenspecialist laten nameten. De cilinder is er eentje met "B" vermelding, terwijl op de piston overduidelijk een "C" staat. De piston mat 56.8mm nà rodage. Met andere woorden; de piston was gewoon één of twee maten te klein voor de cilinder. Dit gecombineerd met slechte rodage was een gegarandeerde vastloper op termijn. @ mr160: Yep, dat is exact de setup die tot voor enkele weken onder m'n Spring zat, en nu onder de GL (welliswaar wat bijgevijld en voorzien van een Sito+ ipv. Sip Road; zeer vinnig maar pokkeluid!). Even ter zijde: naar mijn aanvoelen had de Pinasco een hoger topsnelheid in vergelijking met de PX200 die er nu onder zit. Die laatste heeft dan weer wél overduidelijk meer koppel in lage toeren en rijdt een stuk minder "zenuwachtig". Voor tourwerk is de PX200 een betere keuze. De Sprint-Pinasco die nu onder deze GL zit is een rakket, vergt wat ervaring om er comfortabel mee te rijden. Daarom beschouw ik bovenstaande als een "voorlopige" oplossing. Op termijn wil ik er terug de rustige GL 150 terug onder. Deze scooter zal voornamelijk door m'n echtgenote bereden worden. Alles bij elkaar heeft ze nog geen 600~700km Vespa-ervaring. Link naar reactie
herbal Geplaatst: 2 februari 2014 Delen Geplaatst: 2 februari 2014 Vooral de "kwaliteitscontrole" vond ik typerend. Komt me bekend voor... :-) Mooi project, een kopie trouwens van de wesp die mijn vader ooit had. Een GL 150 uit 1963. Draag er zorg voor, maar daar twijfel ik niet aan. Mooi verslagje. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 2 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2014 Moet mezelf corrigeren: "By the way: de vastloper heb ik door een kennis/professioneelmotorenspecialist laten nameten. De cilinder is er eentje met "B" vermelding, terwijl op de piston overduidelijk een "C" staat. De piston mat 56.8mm nà rodage, met minder dan 2/100sten mm tolerantie. Met andere woorden; de piston was gewoon één of twee maten te GROOT voor de cilinder. Dit gecombineerd met slechte rodage was een gegarandeerde vastloper op termijn." Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.