Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Belgische Misa Faro Basso?


Edwin

Aanbevolen berichten

Bij MISA werden vanaf 1955 vespa's gemonteerd, waaronder ook de Vespa 125 cc.

Ik vraag me nu af welke de vespa 125cc was die bij MISA werd gemonteerd tussen 1955 en 1957, voor de VNA dus.

Was dit dan een Faro Basso (VN1 of VN2)?

Heeft hier iemand meer info over?

 

ghra.jpg

Link naar reactie

http://www.vespaclub.be/content/vespa-misa-assembles-new-vespa-every-12-minutes

 

de naam 'faro basso' slaat op op het licht dat op het spatbord staat...

 

Grtz

Het is me wel duidelijk wat "faro basso" betekent, maar mijn vraag was eigenlijk welk type Vespa 125cc tussen 1955 en 1957 bij Misa werd geassembleerd. Dat zou dus een faro basso moeten zijn...

De links die jullie doorsturen geven daar ook geen antwoord op. Toch bedankt.

Nog suggesties?

Link naar reactie

 

dat boek is vaak "van horen zeggen", vooral als het over produkties buiten Italië gaat

Link naar reactie

Edwin, is dat één van de Humo archiefboeken van bij Sanoma vroeger?

 

:-)

Neen, folder komt uit het tijdschrift "Ons Land" van 1955.

 

Ik kan mijn vraag beter als volgt stellen: Wie heeft er een (originele) Misa Vespa 125, bouwjaar 1955-1957?

De 150cc Misa vespa's (VL2 en VL3) van 1956/57 heb ik wel al meermaals gezien en ook in folders, handleidingen tegen gekomen. Waar zit dan die 125cc?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo Edwin.

 

Ik ben in het bezit van een Misa Vespa 125. (Vorig jaar Augustus gekocht van Forumlid Vespappa)

Bouwjaar 1956. Het is een VN2T. De reden dat we denken dat dit een MISA is, is dat de scooter sinds 1957 op het nog orginele in Nederland uitgegeven kenteken staat.

Destijds kwamen de Vespa scooters voor Nederland inderdaad uit Jette...

 

Ik heb er zelfs het allereerste papieren kentekenbewijs bij met afgiftestempel van 5 december 1957.

Het huidige motornummer en chassisnummer kloppen met dat oude kentekenbewijs...

 

De koplampring is overigens niet van Siem maar van een ander merk.
De Piaggio badge is geen emaille exemplaar, maar een eenvoudig gespoten en met 3 spijkertjes bevestigd schildje.

Ik kan helaas nu geen foto's maken, want de scooter staat momenteel bij Maskes voor een volledige restauratie en ik woon in de hoofdstad.
(Jammergenoeg was de scooter al eens overgespoten, anders had ik hem orgineel gelaten.)
Het is de bedoeling om de scooter in MISA specs te restaureren, ik voeg enkel een kilometerteller, zitje achter en een reservewiel toe.

 

Hope this helps..

Link naar reactie

Ik kan me vergissen, maar... geriverteerde Vespa bagde? 
Had toch alleen Acma?

 

(maar zoals gezegd; kan me vergissen)

 

Badge%2Bhorn%2Bcover%2BOEM%2BQUALITY%2BV

Link naar reactie

@Edwin: is het zeker dat MISA die 125cc monteerden? bevelux verkocht 125ccs tot het moment dat MISA ze monteerde?

@Dave. Precies dat vraag ik mij ook af. Ik heb meerdere advertenties van MISA uit de eerste helft van 1955 waarop duidelijk staat dat er drie modellen werden gemonteerd: 125cc, 150cc en 150cc GS. En zelfs indien ze het eerste jaar de 125cc nog niet zelf zouden hebben geassembleerd, dan is er ook nog 1956. Vanaf de VNA 125cc wordt het duidelijk dat dit model bij Misa werd geassembleerd (gekleefd logo, franstalig controlestickertje op chassis, franstalige sticker op benzinetank, Donza zadels, ...). Zijn er echt geen 125cc modellen van 1955-1956 met één van deze Misa kenmerken?

 

@Faro Basso. Het kan zijn dat je vespa van Belgische origine is op basis van de documenten, maar dit is nog geen bewijs dat die ook bij Misa werd gemonteerd. Zijn er nog andere Misa kenmerken aan je vespa (zie hierboven)? Na restauratie zijn die typische kenmerken meestal verdwenen.

Ook indien één kenmerk aanwezig is, zoals een Donza zadel of gekleefd logo, is dit nog geen bewijs, want dat kan destijds nadien bij de Vespa verdeler of door de koper zelf geplaatst zijn. Het moet een combinatie zijn van meerdere typische kenmerken op eenzelfde vespa in originele staat.

Welk merk staat er op de koplampring?

Link naar reactie

Ik heb dat toevallig vorige week eens gevraagd aan Bart Bergans, voorzitter VCA en VCB. En die was er toch ook van overtuigd dat er de eerste periode wel degelijk faro basso's gemaakt zijn bij MISA.

 

Maar de kans is volgens mij vrij groot dat die eerste maanden de fabriek geen eigen sourcing deed en enkel de aangeleverde onderdelen uit Italië gebruikte. En pas in een latere fase locale toeleveranciers inschakelde. 

 

Deze vraag had je tijdens de VWD in Hasselt moeten stellen aan de mannen in het museum. Er was erg veel info aanwezig van MISA.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Heb een afbeelding gevonden van de opening van het Misa fabriek in 1955, waarop duidelijk Faro basso's te zien zijn. Dus het verhaal klopt wel.

Nu nog eentje in het echt zien.

 

post-3732-0-66738400-1413665269_thumb.jp

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Mooie foto! Aan de aanwezigheid van een benzinekraantje boven het carburateurluikje, de 9 treeplankrubbers, een rubber op het rempedaal en een gemonteerde bagagedrager met "X" profiel, is de kans heel groot dat de Faro Basso op de foto type VM2T is. Vespaboeken geven aan dat type VM2T tot 1954 in productie was. Het zou mij niet verbazen als MISA hierna ook de 125cc modelen VN1T & VN2T is gaan assembleren.

Link naar reactie

Bijzondere foto! Ben op zoek naar een degelijke Vespa Misa GL (1e serie met klep bij benzine kraan), op 10 inch velgen, mocht iemand een niet verrotte in o-lack hebben staan, dan hou ik mij aanbevolen! Liefst alleen met vliegroest, dus geen doorrot plekken. Wil een degelijke o-kack scooter bouwen, die ik wbt lak in originele staat hou.

Link naar reactie

Mooie foto! Aan de aanwezigheid van een benzinekraantje boven het carburateurluikje, de 9 treeplankrubbers, een rubber op het rempedaal en een gemonteerde bagagedrager met "X" profiel, is de kans heel groot dat de Faro Basso op de foto type VM2T is. Vespaboeken geven aan dat type VM2T tot 1954 in productie was. Het zou mij niet verbazen als MISA hierna ook de 125cc modelen VN1T & VN2T is gaan assembleren.

Je hebt die foto goed bekeken.

Toch weer wat nieuws om verder over te speculeren:

De eerste steenlegging van (een deel?) de gebouwen dateert van december 1954, de VM2T is al in 1954 vervangen door de VN1T. Volgens mij zijn er geen vespa's in België gemonteerd vóór 1955. Hoe kan die VM2T dan bij MISA gemonteerd zijn?

Mogelijke speculaties:

1) Heeft Misa toch nog VM2T's gemonteerd in 1955 voor de Benelux?

2) Zijn dit Italiaanse VM2T's die bij Misa werden geleverd ter gelegenheid van de opening?

3) Nog andere ideëen?

Link naar reactie

Volledige vespa's zal italië niet geleverd hebben. Het hele punt van onder licentie bouwen was dat het btw tarief veel lager was op onderdelen dan op volledige voertuigen. 

 

Een fabriek moet produceren. Bijgevolg zullen ze niet gewacht hebben met plaatsen van hun bestelling van onderdelen tot de sleutel op de deur zat. Die eerste dag dat het fabriek open ging moesten er genoeg onderdelen klaar liggen om (hoeveel per dag) vespa's te bouwen. Vergis je niet, dat zijn véééél onderdelen. Niet de hoeveelheid die je diezelfde week nog wil laten toekomen. En destijds zat de economie wel oke. Het is dus erg normaal dat de stockage van onderdelen veel eerder op gang werd getrokken dan de opening van het fabriek. Weken, maanden, misschien meer dan een jaar op voorhand. 

 

De plaatsing van de bestelling van de eerste batch onderdelen zal dus relevanter zijn dan de opening van het fabriek. Ik zou er helemaal niet van verschieten als er nog onderdelen uit 53 terug te vinden zijn op Misa's. Maar de VM1t en 2t delen veel onderdelen, dus dat is moeilijk traceerbaar.

Link naar reactie

die FB staat nog/al op een krat. Valt daar iets van af te leiden ?

Herkent iemand die manier van vastzetten als bv Italiaans ? Of is dat de Belgische manier om ze naar de dealers te krijgen ?

De scooters wat verderop lijken gewoon op hun poten te staan ipv krat.

 

gewoon even een denkpiste, die zou kunnen verklaren waarom er geen MISA FB te vinden zijn.

Link naar reactie

Er staan er op de foto ook eentje waar ze nog verder aan moeten werken .de eerste bovenaan rechts mankeert zijn zijbil en ik weet niet hoe het zit voor de modellen maar deze heeft volgens mij een batterij houder ( of kan dit niet ) ?

Ik hoop dat dit ook iets bij de zoektocht heeft opgeleverd

Grtz sidvespa

Link naar reactie

Er staan er op de foto ook eentje waar ze nog verder aan moeten werken .de eerste bovenaan rechts mankeert zijn zijbil en ik weet niet hoe het zit voor de modellen maar deze heeft volgens mij een batterij houder ( of kan dit niet ) ?

Ik hoop dat dit ook iets bij de zoektocht heeft opgeleverd

Grtz sidvespa

Dat zou een batterij/batterijhouder kunnen zijn. Die vespa, en nog een hoop andere op de foto, zijn geen Farro Basso's maar Struzzo's (VL).

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wij hebben een VN1T uit 1955 gekocht die helemaal uit elkaar licht, orginele nederlandse linnen papieren erbij. Er zit ook een plaklogo bij voor op het beenschild en geen gaatjes in het schild. Toch een MISA?

 

Groet André

Link naar reactie

Wij hebben een VN1T uit 1955 gekocht die helemaal uit elkaar licht, orginele nederlandse linnen papieren erbij. Er zit ook een plaklogo bij voor op het beenschild en geen gaatjes in het schild. Toch een MISA?

 

Groet André

 

Laat een paar mooie foto's zien. We zijn benieuwd!

(Misschien zit er o.a. nog iets geplakt op de binnenkant van het carburateurklepje?)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...