Jump to content
Vespaforum.be

Wat kost scooteren nu precies?


bajaj!

Recommended Posts

Ik zie dat het hier af en toe over verzekeringen e.d. gaat.

Wou toch eens weten wat jullie zo eigenlijk betalen om jullie Vespa van stal te mogen halen:

verzekering, maar ook belasting, ev. belasting op inverkeerstelling (of hoe heet dat allemaal?).

Neem nu bv. voor een tweedehands ET4 of een LX 125.

Voorstel dat ik van mijn verzekeraar kreeg, zit overigens rond de 300 euro.

MAAR ik heb geen auto (dus ook geen autoverzekering).

Ben desondanks wel al 'rustige' tuffer van 32 ;-)

Is dat voorstel een beetje schappelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link to comment

Niet correct kkerfs. Sinds nieuwjaar is het bekomen van je nummerplaat gratis omdat er geen fiscale zegels meer op het roze formulier moeten geplakt worden. Het overschrijvingsbewijs om je inverkeerstelling te betalen zal nog volgen.

Wat verzekeringen betreft, denk ik dat Erard Verzekeringen de goedkoopste zijn voor oldtimers. Hun andere tarieven ken ik wel niet, maar vragen staat vrij uiteraard.

Link to comment

Ik heb vorige week mijn aanvraag ingediend via de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (http://www.bfov.be). Ik heb nog geen reactie gekregen, maar de tarieven zouden als volgt zijn:

Verplichte risicodekking:

+ Burgerlijke aansprakelijkheid (via Winterthur): 67 euro

- 24/24

- 7/7

- heel Europa

- geen kilometerbeperking

- geen beperking van chauffeur

- depannage en repatriëring van voertuig en "inzittenden" bij pech of ongeval (via Mondial Assistance) vanaf 10 km van huis tot 300 km in het buitenland.

+ Optionele risicodekking:

- rechtsbijstand via ARAG: 5 euro supplement

- inzittenden via AIG: 9 euro supplement

Uitgesloten van deze dekking: verhuur of elke andere vorm van commercieel gebruik.

Als 't God belieft zou ik dus binnenkort moeten gesteld zijn voor 81 euro per jaar.

Link to comment

Inderdaad, was ik vergeten. Bovendien hoef je de supplementen voor rechtsbijstand en inzittenden maar 1 keer te betalen voor àlle motoren (àls je ze überhaupt al wel wil betalen, want dat is natuurslijk sowieso niet verplicht).

Link to comment

@ kkerfs : ik vrees dat je het artikel dat je via de link uit de post van francyd1 kan vinden , verkeerd interpreteert. Er is dus een onderscheid tussen 'verkeersbelasting' en de 'inverkeerstelling'. Verkeersbelasting is een jaarlijks iets dat moet betaald worden, echter niet voor motoren tot 250 cc. De inverkeerstelling van een voertuig is een éénmalige som die je dient te betalen, gebaseerd op het vermogen of de cilinderinhoud van het voertuig. De fiscus rekent hier aan wat het meest voordelige is voor de fiscus zelf. Ikzelf betaalde EUR 61.5 voor 8 KW. Zie:

http://www.belgium.be/eportal/application;eportalSTPO=ExMKqJFRRAff8hh3MTAMVe8I0HtNh30lDBq9NCMNETVh02dUCmc8!-433932309!-1408229100!40080!40443?origin=navigationBanner.jsp&event=bea.portal.framework.internal.refresh&pageid=indexPage&navId=639

@ coco Voor de eerste motor betaal je EUR 87, voor de tweede en derde krijg je EUR 15 korting per voertuig. Die mensen hebben ook een website en via de zoekfunctie van het forum zie ik dat zij hier nog tevreden klanten hebben.

Maar via de bfov zal je de meest voordelige tarieven kunnen bekomen.

Link to comment

@ RVD:

Je spreekt dan wel specifiek voor een oldtimer.

Ik veronderstel dat ik voor een tweedehands LX of zo niet bij de BFOV terechtkan.

@ algemeen:

Het blijft raar dat Stanman voor 160 euro gesteld is, waar ik voorstel krijg voor 300.

Of zit ik als starter met een veel hogere bonus-malus?

@ Stanman:

Ik veronderstel dat diefstal daar niet bij inzit?

Alles bij elkaar toch een interessante discussie aan het worden hier, vind ik.

Link to comment

Had bij AXA een polis van 204 Euro voorgeschoteld gekregen voor mijn PX80. Van mijn oren gemaakt dat dat toch wat veel was, en nu krijg ik 50% korting én gaat de omnium van mijn lief haar auto (ook bij AXA) met 150 Euro naar beneden. Tweemaal profijt dus, en 102 Euro vind ik al een pak redelijker...

Link to comment

De prijzen die ik opgaf zijn inderdaad voor een oldtimer (ouder dan 40 jaar). Ik heb m'n premie gisteren betaald. Heb me wel vergist voor de rechtsbijstand (is 10 euro i.p.v. 5 zoals ik in m'n eerdere posting gezet had).

Maar @ rvd, de burgerlijke aansprakelijkheid is wel degelijk 67 euro en niet 87 zoals jij zegt. Bovendien is elke volgende motor (oldtimer wel te verstaan) maar 22 euro.

Link to comment

@Bajaj: de verzekeringskost hangt af van een aantal verschillende factoren: leeftijd (min 26 jaar is risicochauffeur), ervaring in het verkeer en demografie (centrum Brussel is duurder om te verzekeren dan centrum Spermalie, omdat statistisch gezien de meeste ongelukken binnen 5km van de woonplaats gebeuren, en er in centrum Brussel binnen een cirkel van 5km 'ietsje' meer auto's rijden dan bijv binnen de 5km vanaf centrum Spermalie, waar je al moeite moet doen om iemand te vinden om tegen te rijden), en Stanman is oud en woont demografisch gunstig, dus is normaal dat je hoger gequoteerd word (Aan de andere kant, Stanman heeft al tegen alles gereden dattem tegenkomt, waaronder zichzelf)...

Link to comment
Maar @ rvd, de burgerlijke aansprakelijkheid is wel degelijk 67 euro en niet 87 zoals jij zegt.

Ik heb het over Erard verzekeringen, jij vroeg daarvan de prijs toch ? Dat blijft dus zoals ik eerder zei 87 EUR. Kijk voor meer info op:

http://www.oldtimersweb.be

(bij hen is een Vespa vanaf 25 jaar een oldtimer)

Link to comment
  • 7 years later...

Is er iets veranderd de laatste maanden ivm de verkeersbelasting ?

Voor een Vespa 150 krijg ik naast de nrplaat 30€ nu bij mijn belastig inverkeerstelling ook nog een forfotaire belasting van 31,25€ en een opdeciem gemeente van 10% (3,13€) maw 34,38 extra die dan waarschijnlijk nog jaarlijks terug komt !!!

Ik dacht dat tot 250cc geen verkeersbelasting diende te worden betaald ???

Link to comment

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...