Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restwaarde Gts 300 Perte Totale


timve

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag vespa liefhebbers,

 

Ik ben nieuw op het forum hier, looks fantastic, al veel nuttige informatie gevonden.  Na een carriere van 200.000 km normaal motorfietsgerei (7 stuks) en een sabatperiode van een 8 jaar, terug een tweewieler aangeschaft... Er is maar één ding dat ik kan zeggen... vespa, where have you been all my life !

like tot de 10de macht. :D

Tweedehands gekocht  in augustus dit jaar voor 3800 euries, eind 2009'er met 1700 km op de teller (vorig baasje gebruikte hem om zondags pistolets te gaan halen om de hoek).  Prachtige staat ! kon zo de toonzaal terug in (met een paar opties; vloermat, fume klein scherm, sportuitlaat, valbescherming rond voorspatbord, bagagerek en mooie stripingset) kortom compleet.

Ondertussen 4500 km op de teller (machtig machientje, gewoon heerlijk).

Vorige week jammer genoeg onderuit gekegeld geworden door een onvoorzichtige jonge dame die van links kwam en nog snel wou invoegen. Mijn verzekeringsagent zegt voorlopig dat er geen discussie is en dat ik in mijn recht ben. Het is echter even afwachten voor de verzekering tegenpartij iets laat weten (kerstperiode) alles goed blauw en een ligament gescheurd in de voet. (=>dus geen RDR regeling).

Mijn mooie witte gts300 iets minder... alle plastic en metalen panelen, gescheurd, gedeukt, geplooid, ...(zowel billen als beenscherm) Ik denk dat het zeer kortbij een total loss gaat zijn.

Nu mijn vraag; is er iemand hier met ervaring of kent iemand waar ik mij toe kan wenden, om meer informatie te krijgen over restwaardes van dergelijke "wrakken".  gelukkig heb ik detailfoto's van mijn gerief voor het ongeval zodoende ik referentie heb.

Hoe beoordeelt men de restwaarde ? Hij is tenslotte 4 jaar oud, doch perfect nieuwe staat met amper km's erop.  Kan ik mij beroepen op de gemiddelde verkoopwaarden op internet, of zijn er ergens tabellen beschikbaar. (ik vind wel iets van waardevermindering van 1 procent per maand, doch dat lijkt me toch maar raar, hij zou dan maar een 1000 euro meer waard zijn ?)

Ik ga sowieso aanwezig zijn tijdens de expertise (bij italscooter in Deurne) en wil serieus tegengewicht bieden aan te lage schattingen voor het wrak.

Ik heb ondertussen zelf juist voor het ongeval een nieuwe uitlaat leovinci granturismo gemonteerd voor 340 euro (die ook jack is)

Alle inlichtingen welkom ! :D  Once you go vespa, you never go back ... Ik hoop zo snel mogelijk terug aan het scooten zijn !

 

grtz

 

Timve

 

 

Link naar reactie

Als hij pertotaal is word er door de expert op 2de handssites gekeken naar dezelfde vespas van die zelfde leeftijd en ongeveer dezelfde km's!! zo bepaald hij de waarde die je kan krijgen ! allez zo is da bij mij gegaan ! maar  natuurlijk kreeg ik nie genoeg en ben ik zelf beginnen rondkijken... heb dan een paar advertenties naar hem doorgestuurd en uiteindelijk gekregen waar ik recht op had als ik hem zou verkocht hebben voor ik mijn ongeval kreeg !!

dus laat u NIET doen ! mijn vespa was van april 2010 met 16000 km en heb mijn ongeval in augustus 2012 gehad... uiteindelijk kreeg ik 3800€  wat eigenlijk nogal redelijk juist is !! een nieuwe gts super 300ie kost nu met korting 4800€ !! dus een kleine 1000€ opgelegd en heb ne nieuwe kunnen kopen <_< 

hopelijk heb je hier iets aan !

veel suc6 met de afronding van je situatie !!

 

grts pepone ( vc houthalen)

Link naar reactie

Italscooter in Deurne ?? Volgens mij is die zaak al een tijdje failliet en staat het volledige pand te koop, zogezegd wegens verhuis.

Oei, kan iemand dit bevestigen ? Ik heb met hen nog gebeld vlak voor Kerstmis, Herstelling zou voor hen geen probleem zijn. Volgens mijn collega's waaronder veel Vespa rijders is hun mecanicien toch een van de betere vakmensen.  Kan iemand mij een goede hersteller aanraden, regio Malle (Antwerpen - Turnhout) moest het geen perte totale worden.  (carroseriewerk)

grtz

tim

Link naar reactie

Als hij pertotaal is word er door de expert op 2de handssites gekeken naar dezelfde vespas van die zelfde leeftijd en ongeveer dezelfde km's!! zo bepaald hij de waarde die je kan krijgen ! allez zo is da bij mij gegaan ! maar  natuurlijk kreeg ik nie genoeg en ben ik zelf beginnen rondkijken... heb dan een paar advertenties naar hem doorgestuurd en uiteindelijk gekregen waar ik recht op had als ik hem zou verkocht hebben voor ik mijn ongeval kreeg !!

dus laat u NIET doen ! mijn vespa was van april 2010 met 16000 km en heb mijn ongeval in augustus 2012 gehad... uiteindelijk kreeg ik 3800€  wat eigenlijk nogal redelijk juist is !! een nieuwe gts super 300ie kost nu met korting 4800€ !! dus een kleine 1000€ opgelegd en heb ne nieuwe kunnen kopen <_<

hopelijk heb je hier iets aan !

veel suc6 met de afronding van je situatie !!

 

grts pepone ( vc houthalen)

Bedankt voor de feedback, hier kom ik al een eindje mee.  Ik hou jullie op de hoogte; en ja ik weet al exact wat het wordt bij een perte totale... :D

Link naar reactie

Total loss of niet hangt af van de expert.

Al 2x zelf gehad dat de waarde van het maken de waarde van het voertuig overschreed en toch was er geen probleem om dat te doen

(1x met een wagen en 1x met een 50cc vespa)

1x gehad met de dax en daar was er dan wel discussie over het uit te betalen bedrag dat niet hoger kon of ze maakten er een perto van.

 

Van alle deuken kunnen ze wel simpel een nieuw frame van bestellen (kostprijs ?????) maar dan zullen de werkuren de doorslag geven

(hoewel 50euro/uur aan pak 20uur nog "maar" een 1000euro is + frame)

Link naar reactie

Nog een klein vraagje,

 

Ik heb ondertussen gezien dat het stuur ten opzichte van het wiel zo'n 30 graden "uit de haak staat".  Ik weet dat er op de voorvork waar het stuur op past een inkeping zit waar de bout in past om het stuur vast te zetten.  Aangezien er hier weinig "verdraai" mogelijkheden zijn, vrees ik dat er de vork elders "getorst" is.  Of zie ik dit fout ?  ZIjn er nog andere punten op de voorvork waar een dergelijke torsie van 30 graden mogelijk is ?  Bedankt allemaal voor jullie antwoorden !

 

gtrz timve

Link naar reactie

Deze inkeping bedoel ik. :wacko:

post-12594-0-28255000-1388343500_thumb.j

Link naar reactie

Tim, een vespa wordt heel vlug total loss verklaard. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een GTS 300 SS van 5 dagen oud. Het heeft 13 maanden geduurd vooraleer ik het proces gewonnen had. 

Een goede raad, laat hem sowieso total loss verklaren want rijden met een vespa die een serieuze tik gehad heeft is niet aangenaam en veilig volgens mij.

Je legt beter een paar euro's op voor een andere dan deze te laten herstellen.

Link naar reactie

Deze inkeping bedoel ik. :wacko:

Tim, 30° lijkt me wat veel maar in vele gevallen kan je dat gewoon terug rechtzetten door dezelfde methode als bij een fietsstuur. (Voorwiel tussen de benen en draaien aan het stuur) of langs een zijde tegen de arret duwen. Ondanks de bout die door de uitspating zit is er nog best veel speling

Link naar reactie

En als het toch 30° is,,,kan je best even kijken naar de klembeugel enof diene bout van het stuur,,,de kans is groter dat daar iets gescheurd,scheef of gewrongen staat,,dan dat jouw vorkbeen getwist zou zijn,,,maar soit de wonderen zijn de wereld nog ni uit hé.

 

CHEERS

 

Ps; het toeval wil dat ik juist heel diene zever uit elkaar heb liggen,dus ik heb er wel nen goeie kijk op ;))

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Antwoord restwaarde: behoorlijk veel, buiten verwachting :)

 

Nieuwe is al besteld en wordt volgende week geleverd !

Link naar reactie

Altijd leuk als het mee zit ! :D

Nu nog hopen dat de verzekering uitbetalen en t'is feest.  :rolleyes: :rolleyes:

Link naar reactie

Antwoord restwaarde: behoorlijk veel, buiten verwachting :)

 

Nieuwe is al besteld en wordt volgende week geleverd !

 

Zou je't bedrag hier ook willen benoemen? Of eventueel een % van de nieuwprijs? Lijkt me een zinvolle informatie als referentie voor toekomstige ongeval-slachtoffers (al wens ik uiteraard dat niemand deze info ooit nodig heef!). 

Link naar reactie

Veel is afhankelijk van aard schade, kostenbestek, leeftijd, en vooral wat iemand er voor wil geven... Zo zal een hoop oud ijzer veel geld waard zijn voor iemand die de week ervoor een net dezelfde gestolen heeft...

 

Mijn geval: gts super 4400 km, aug '99, schadebestek van 2700 euro, verkoop 1700 euro (ik hoorde van andere opkopers dat dit de prijzen zijn)

 

grtz

Link naar reactie

Euh, was jouw GTS van 2009 of 1999?

 

Begrijp ik het goed dat je €1700 hebt gekregen voor jouw GTS 300? Indien van 1999 goede zaak, indien van 2009 zou DRINGEND van verzekeraar veranderen!

Zoek maar es een 300 van 4 jaar oud met 4000km!

Link naar reactie

Euh, was jouw GTS van 2009 of 1999?

 

Begrijp ik het goed dat je €1700 hebt gekregen voor jouw GTS 300? Indien van 1999 goede zaak, indien van 2009 zou DRINGEND van verzekeraar veranderen!

Zoek maar es een 300 van 4 jaar oud met 4000km!

er staat schadebestek 2700€, dat is dus wat de verzekering uitbetaald, 1700€ is wat hij nog voor het wrak gekregen heeft.

Link naar reactie

Ahbon :) Indien 2700+1700 da's niet mis :)

Ik denk dat de verzekering in dit geval van 2700 euro schadebestek dit bedrag uibetaald aan de verzekeringsnemer en dat de verzekeraar

Het wrak zelf aan de opkopers zal aanbieden...

Maw timve krijgt 2700 euro voor zn gts 2009 en mag daar een andere voor (proberen) zoeken.

Klopt dit timve?

Link naar reactie

Ik denk dat de verzekering in dit geval van 2700 euro schadebestek dit bedrag uibetaald aan de verzekeringsnemer en dat de verzekeraar

Het wrak zelf aan de opkopers zal aanbieden...

Maw timve krijgt 2700 euro voor zn gts 2009 en mag daar een andere voor (proberen) zoeken.

Klopt dit timve?

 

is idd van 2009 :), d'r staan idd maar 4400 km op, waarvan 3000 door mijzelf laatste 3 maand, zoals zoveel mensen had de vorige eigenaar hem gekocht in een wilde bui om nadien stof te staan verzamelen in de garage. Ik kocht hem voor 3800 euro, na ongeval krijg ik 1700 (van het wrak) + 2700 van het schadebestek + kleine kosten zoals inschrijvingsgeld,kapotte helm, schoenen etc, wat overeenkomt met de werkelijke waarde +- 3500 euro.  Om niet met plamuur rond te rijden, heb ik gekozen om een nieuwe te kopen (met wat opleg), wat maakt dat er nu een mooie grigrio titanio met 4 km in mijn garage staat :)  Nu even wachten op de remus carbon ;)

Wat mij ondertussen ook is opgevallen is dat er 1 best wat geld wordt gegeven voor een wrak gts300 (chassis met papieren, eerder dubieus), en het motorblok (ombouw van een gts 125, om rijbewijs redenen).  Goed voor mij :)

Mijn vespa was niet perte total, dus werd hij niet via de verzekering per opbod verkocht.  Ik heb dus zelf een prijs kunnen bedingen, in geval verkoop via de verzekering, kan je nog zelf beslissen om het wrak te behouden of aan de hoogste bieder over te laten.

grtz

tim

Link naar reactie

Cool! Helder, Tim!

 

Lijkt me prima afgehandeld! Dikke proficiat met jouw nieuwe Grigio Titanio :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...