Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Ik heb een mooie Vespa 125 GT op het oog regio Genk. De Vespa dateert van 27/2/1967, ingeschreven in Torino. De vespa is prachtig gerestaureerd en ik zou dan ook graag overgaan tot de aankoop maar krijg plots twijfels ivm de papieren.

 

Momenteel beschikt het voertuig over Italiaanse papieren. Ik heb niet alles kunnen kopieren maar ik ben in het bezit van een kopie (van een kopie) van "certificato Cronologico". Daarop staan tal van gegevens vermeld inclusief dat het voertuig op 28/7/1994 uit circulatie werd gehaald omwille van reden "DEMOLIZIONE" Het zou dus om een sloop-vespa gaan. Uit verschillende berichten heb ik vernomen dat het het voertuig dan niet meer over een origineel inschrijvingsbewijs beschikt en dus niet kan ingeschreven worden in België.

 

Ik zou me deze vespa uiteraard aanschaffen om mee rond te toeren en niet om als decostuk in mijn living te zetten dus vraag ik me af of ik van die aankoop dien af te zien of als er toch mogelijkheden zijn om deze ingeschreven te krijgen.

 

Het document kan je in bijlage vinden.

 

ik hoor graag jullie reacties, ervaringen,...

 

Bedankt!

post-3530-0-53414200-1384252027_thumb.jp

Link naar reactie

Even aan mijn madam voorgelegd, zij spreekt Italiaans. Toch goed opletten!!!

 

Het gaat inderdaad om een verklaring waar in staat dat de Vespa uit het verkeer werd gehaald voor vernietiging voertuig. Lees : schroot.

 

Wat ik zou doen:  document in bijlage eens voorleggen aan de douane in jouw regio en vervolgens DIV eens raadplegen. Misschien dat zij jou kunnen verder helpen.

 

Als de vespa in goede staat is, dan zou ik hem alleszins toch niet laten liggen.

 

Kan je eventueel op basis van het chassisnummer geen kopie krijgen van het origineel "immatriculatiebewijs" bij Piaggio in Italië? Lees: papieren met technische gegevens van de Vespa. Ik vermoed dat als je daar aan kan geraken dat je hem dan ook in België kan ingeschreven krijgen. Dan kan je verzekeraar immers met een aanvraag tot inschrijving via DIV een plaat aanvragen.

Link naar reactie

Als beginner in de oldie vespawereld heb ik toch gekozen voor een wesp waar de papieren geen probleem waren. Zo kan ik me enkel op de restauratie concentreren (wat voor 1ste maal al genoeg is) zonder  me zorgen te moeten maken of ik hem ooit ingeschreven krijg... 

Alle dat is mijn idee he

 

grts

 

joachim

Link naar reactie

Het is idd quasi onmogelijk om eender welk voertuig ingeschreven te krijgen in België zonder de originele inschrijving van het land van herkomst.  Heb overlaatst iemand bij me gehad die via openbare verkoop een Italiaanse auto op de kop had getikt zonder papieren...Hij heeft hem niet ingeschreven gekregen...zelfs niet na over en weer geschrijf met de italiaanse bevoegde instanties.

Als je hem koopt zal het inderdaad helaas voor onderdelen zijn...

 

Ik zou het niet doen !

Link naar reactie

Vandaag mijn uit Italië afkomstige P 125 X ingevoerd via de douane in Genk. Zoals hier al dikwijls is aangehaald, zorg steeds dat je tenminste de originele papieren hebt bij een aankoop. Anders ben je bezeikt.

Een voertuig uit Italië dat uit het verkeer is gehaald((demolizatione) wil zeggen dat dit voertuig nooit meer op de baan mag komen tenzij je in Italië de speciale procedure volgt wat de FMI voorschrijft. DWZ de vespa restaureren volgens de regels van de kunst en hij moet er hetzelfde uitzien als toen hij van de band rolde. En dat kost een hele hoop duiten. 

Wat heb je dus nodig om op 10 minuten je vespa legaal in te voeren?

1 faktuur

2 Document van verandering van eigenaar met vermelding uitvoer naar een ander Europees land (90€)

3 Origineel inschrijvingsboekje met de stickers voor uitvoer uit Italië.

 

Voila, nu alles doorsturen naar FOD Mobiliteit en hopelijk binnenkort mijn GVA zodat ik naar de DIV kan .

Link naar reactie

Nu moet je me eens vertellen hoe je aan een nummerplaat geraakt voor een voertuig dat nog nooit in België is ingeschreven voordat je de procedure via FOD Mobiliteit hebt doorlopen?

Op 6 dagen tijd een nummerplaat in de bus met 15 november en een weekend ertussen. Das straf. 

Je mag me via Pm altijd eens laten weten hoe je dat gedaan hebt. Zo bespaar ik me veel tijd en geld bij de volgende aankopen. 

 

 

15 november naar de douane gegaan om roze formulier te halen 

vandaag alle documenten doorgestuurd naar FOD Mobiliteit met vignet van de verzekering.

Ontvangstbevestiging gehad. 

Nu wachten op mijn papier om 65€ te mogen storten voor de papieren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Die homologatieprocedure, voor alle duidelijkheid, dient enkel om het gelijkvormigheidsattest te vervangen. Dat is geen inschrijving. Een voertuig dat voor de 1e maal werd ingeschreven voor 1974 hoeft die procedure niet te doorlopen. Daarmee kan je onmiddellijk je voertuig inschrijven. Als je voertuig later is ingeschreven dan 1974, en geen GVA bezit (kwijt geraakt, of afkomstig uit een land waar die niet bestaan, zoals Nederland) moet de procedure gevolgd worden. 

 

Los daarvan is het Certificato Cronologico géén inschrijvingsbewijs, en het feit dat het zo gelukt is, is puur geluk. Een onoplettende medewerker bij de div. Iedereen kan dat document opvragen in italië. Dat behoort daar niet tot de privacywetgeving. 


 

Link naar reactie

dat was ik niet diverso... maar ik ken dat document wel. 

 

Je haalt 2 dingen door elkaar:

 

Inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest. Voor een voertuig tot en met 1974 heb je enkel een origineel inschrijvingsbewijs nodig. Erna heb je ze allebei nodig. De verplichting van het GVA dateert pas van uit 1974.

 

Die valideringsprocedure heeft niets met het inschrijvingsbewijs te maken. Het inschrijvingsbewijs (uit welk land dan ook) is het belangrijkste. De valideringsprocedure (ook iets wat de div doet) is enkel nodig als je een gva nodig hebt en niet hebt. Bijvoorbeeld bij verlies ervan voor een merk dat niet meer bestaat (denk aan de oude belgische motormerken) of als je een voertuig van na 1974 importeert uit een land waar een GVA niet gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld Nederland. 

 

De topicstarter heeft dus inderdaad veel geluk gehad, want hij heeft een voertuig kunnen inschrijven zonder inschrijvingsbewijs. Dat is een fout van de loketbediende van de div. 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Even een update. 

 

14 dagen geleden naar DIV in Alken geweest met alle nodige papieren, inclusief homologatieattest afgeleverd door FOD mobiliteit om mijn vespa in te schrijven. De dame aan het loket kreeg hem niet ingeschreven omdat hij niet in het systeem stond.

Vandaag verhaal gaan halen om te vragen wat er mis is met mijn documenten.

Het kan nog even duren zei de dame aan de andere kant van de telefoon. Ze zijn het aan onderzoeken. 

De vespa is ingevoerd met alle juiste documenten, ik heb een attest ontvangen van FOD Mobiliteit als GVA. Nu blijkt dus dat ze all voertuigen afkomstig uit Italië op de "rooster" gaan leggen en uitzoeken als er iets mis mee is.

In wat voor een apenland leven wij. Met al de nodige documenten lukt het zelfs niet.

Link naar reactie

Wat heeft dit met een apenland te maken? Dat hebben we gewoon te danken aan de duizenden vespa's die in het verleden via illegale kanalen ingeschreven zijn. Als je papieren in orde zijn zal het wel goed komen. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...