Thesmurf Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Hoi, Vanmorgen met mijn PX naar het werk. Vrolijk over de baan tegen 85 per uur. Heb ik ineens het gevoel dat er iets mis is met de achterband. Nog voor ik het doorhad, was die dus volledig plat... Men wesp trok ineens volledig naar links, allee 't is te zeggen dat achterwiel sloeg echt naar links uit, waarschijnlijk doordat die motor langs een kant zit... Ik had ondertussen men gas al gelost en was zo goed als het kon beginnen remmen. Stilstaan deed ik echter pas op het fietspad langs de linkse kant van de baan... Ik moet zeggen dat ik eigenlijk serieus verschoten was, niet alleen van hoe onbestuurbaar men scoot was, maar ook hoe snel die band leeg was. Als daar een tegenligger was aangekomen dan had ik, ik weet niet wat moeten doen, maar het had gegarandeerd iets met vallen geweest (of veel erger). Iemand dit al meegemaakt? Remtips? Stuurtips? Als sjans dat ik px-gewijs een reservewiel bijhad :-) Dat wel... Bleek een nagel in mijn band te zitten. Groeten,Steven Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 wees blij dat het niet vooraan was, anders had je gegarandeerd het asfalt gezien. Bij een klapband of plots leeglopen is het jammer genoeg vooral ondergaan en hopen dat je goed terechtkomt. Een oplossing zijn andere velgen met tubeless banden, die gaan zo snel niet af ( cfr autoband). Het nadeel is dan weer dat je deze niet zelf kan plaatsen Link naar reactie
EriX Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Een oplossing zijn andere velgen met tubeless banden, die gaan zo snel niet af ( cfr autoband). Het nadeel is dan weer dat je deze niet zelf kan plaatsen Volgens dit filmke kan je het wel zelf doen :-) http://www.youtube.com/watch?v=hm1T-tcGLTk Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 ontkoppelen en laten bollen. voor de rest niks doen behalve proberen recht te blijven! Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Als je tegen 85 km per uur ( zonder tubeless )... een voorband hebt, die klapt of leegloopt... lig je met 100% zekerheid... op den beton te 'kronkelen'... Link naar reactie
nero Geplaatst: 2 september 2013 Delen Geplaatst: 2 september 2013 Als je tegen 85 km per uur ( zonder tubeless )... een voorband hebt, die klapt of leegloopt... lig je met 100% zekerheid... op den beton te 'kronkelen'... Heb jij daar dan ervaring mee met je GTS 300? Dacht dat deze standaard tubeless waren... Groetjes, nero. Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 3 september 2013 Delen Geplaatst: 3 september 2013 Als je tegen 85 km per uur ( zonder tubeless )... een voorband hebt, die klapt of leegloopt... lig je met 100% zekerheid... op den beton te 'kronkelen'... het hangt er allemaal vanaf hoe deze leegloopt Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 3 september 2013 Delen Geplaatst: 3 september 2013 Heb jij daar dan ervaring mee met je GTS 300? Dacht dat deze standaard tubeless waren. Groetjes, nero. Mijn GTS is inderdaad tubeless, maar in het verleden heb ik nog met vele andere motoren gereden. en ja, een 25 jaar geleden heb ik een verbroedering gehad met den beton. Deze aanraking gebeurde met een rode Kreidler Florett 50 cc (klapband vooraan). gelukkig alleen gescheurde kledij en schaafwonden aan de bromfiets. Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 3 september 2013 Delen Geplaatst: 3 september 2013 Oh ja, Nero...sinds wanneer moeten wij je "aanspreken" met : de enige, de echte ?...en niet meer met "scooterprofeet" ?... Link naar reactie
EriX Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 Oh ja, Nero...sinds wanneer moeten wij je "aanspreken" met : de enige, de echte ?...en niet meer met "scooterprofeet" ?... Sinds hij een straatjanet geworden is (wat hij eigenlijk altijd al was)... Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 Oh ja, Nero...moeten wij je nu aanspreken met 'straatjanet' ?...en niet meer met de enige, de echte ?... Ik zag je 'bevordering' vandaag boven je 'profielfoto' en in je 'overview' verschijnen... Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 Mijn GTS is inderdaad tubeless, maar in het verleden heb ik nog met vele andere motoren gereden. en ja, een 25 jaar geleden heb ik een verbroedering gehad met den beton. Deze aanraking gebeurde met een rode Kreidler Florett 50 cc (klapband vooraan). gelukkig alleen gescheurde kledij en schaafwonden aan de bromfiets. Nog even verduidelijken: ik had toen mijn banden veel te hard opgepompt (zonder bandendrukmeter). en kreeg een klapband vooraan. gelukkig reed ik toen met mijn oude, handgeschakelde Kreidler maar een 45 km per uur .Had ik toen 90 km per uur gereden ( die een Florett gemakkelijk haalt)..???. Link naar reactie
Thesmurf Geplaatst: 4 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2013 Volgens men bandenman, banden Ronny aka "den derrem" bestaan er geen tubeless banden voor "die ouw schooterkes". Hij suggereerde zelf dat die minder rap plat gingen en dat ik sjans had gehad dat het men voorwiel ni was. Zonder de zoekfunctie of google te gebruiken, klopt da? Zelfs niet met ander velgen? Mvg, steven Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 september 2013 Delen Geplaatst: 4 september 2013 Klopt niet, er bestaan nu wel tubeless velgen voor die oude scooterkes! En een tubeles-band kan je ook op een oude velg monteren. Omdat deze banden beter aansluiten (lees spannen) op de velgen gaan deze ook minder snel af op een gewone velg dan de klassieke banden. Klapbanden heb je meestal alleen als de banden écht versleten zijn of ergens tegen schuren (bvb tegen het frame bij zware belasting), of als je de remkabel te hard hebt aangespannen waardoor de band te warm komt. Als je een goede band steekt en alles volgens de regels van de kunst monteert is het risico op een klapband heel miniem. Groetjes, nero. Link naar reactie
Thesmurf Geplaatst: 4 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2013 Dus nero... Ik kan tubeless banden op men px velgen laten leggen mits... ( ik veronderstel dat daar dan een dichting in moet?) Op men s83's die er af fabriek opliggen staat volgens mij trouwens tubeless? En is het de moeite om naar tubeless te gaan of heb ik gewoon heel veel pech gehad met mijn platte band en is de kans klein dat me dat nog eens overkomt? Moet wel zeggen dat ik me vandaag een paar keer de bedenking heb gemaakt dat het terug mis kon gaan als ik gas open reed. Mvg, Steven Link naar reactie
janvda Geplaatst: 5 september 2013 Delen Geplaatst: 5 september 2013 Steven, de S83 kan je idd tubeless gebruiken. Het enige wat je daarvoor nodig hebt zijn tubeless velgen: http://www.sip-scootershop.com/en/products/rim+sip+tubeless+for+vespa+_81016000 Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 5 september 2013 Delen Geplaatst: 5 september 2013 in de 20 jaar dat ik met scooters rijdt heb ik een 10-tal keer platgereden. Waarvan slechts 1 keer de voorband (die zachtjes afging) en maar 1 keer dat de achterband snel leegloopt waardoor de scooter onbestuurbaar werd. Link naar reactie
stefano px Geplaatst: 6 september 2013 Delen Geplaatst: 6 september 2013 vorige week ook achteraan lek gereden en de Vespa deed idd heel vies - reeds gelukkig 50km en stond relatief snel stil achterwiel vervangen en thuis aangekomen bleek dat een geplekte binnenband het begeven had daar waar hij geplekt was. Moraal van het verhaal : 9,5 € betalen en steeds nieuwe binnenband steken - veiligheid heeft geen prijs Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 6 september 2013 Delen Geplaatst: 6 september 2013 vorige week ook achteraan lek gereden en de Vespa deed idd heel vies - reeds gelukkig 50km en stond relatief snel stil achterwiel vervangen en thuis aangekomen bleek dat een geplekte binnenband het begeven had daar waar hij geplekt was. Moraal van het verhaal : 9,5 € betalen en steeds nieuwe binnenband steken - veiligheid heeft geen prijs inderdaad nooit banden plakken, das vragen om problemen Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.