Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Maxiscooters


jef__vb

Aanbevolen berichten

Mijn vader wilt een maxiscooter kopen. Aangezien hij niet al te handig is met een computer, heb ik gezegd dat ik hem wat zou helpen met info verzamelen. Hier op't forum zullen ongetwijfeld gebruikers zijn die naast hun Vespa een maxiscooter hebben/hadden, vandaar mijn vraag hier.

 

De mens wilt dus een scooter voor woon-werkverkeer. Looks maken niets uit, de prijs-kwaliteitverhouding wel. Daarom heb ik hem al gezegd dat hij ver weg moet blijven van Vespa's, en best kan zoeken naar een nieuwe of jonge viertakt.

 

Zijn er forumgebruikers met ervaring ter zake die hun kennis willen delen? Do's en don'ts, welke merken zijn merkbaar beter, enz. Hij heeft een motorrijbewijs, maar't hoeft niets al te zwaar te zijn (tussen 125 en 300 cc zal ruim voldoende zijn).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

SYM ... Maat van mij had er zo ene ... (MAXSYM?) 400cc dacht ik ... supergoed machientje en prijs niet te kloppen. Verzorg(d)en het materiaal van de Suzuki's. Goei marchandise ... m'n neef heeft daar nen 300 (ook gts blijkbaar) van SYM ... ook content van. Meer plaats op dan op Vespa GTS en pak goedkoper ...

 

Zien Vespa veel te graag om zoiets te kopen ... ;)

Veel aankoopplezier!

Link naar reactie

Peugeot heeft hun Satelis reeks waarvan verschillende modellen met Piaggio motoren! 

Maat van mij is zéér tevreden van zijn SYM GTS 125cc. De SYM Maxsym 400i is wat groter een stuk sneller en zeker de moeite,

de Burgman 400 naar het schijnt ook maar heb zelf enkel nog met de 650 gereden (zéér de moeite, maar duur).

De nieuwe Yamaha Xmax 400 ziet er veelbelovend uit en een stuk goedkoper dan de Tmax.

Je kan ook eens bij Piaggio gaan kijken : de Beverly of de X10

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kijk hier eens

http://www.motor-forum.nl/forum/list_topics/68/Motorscooters.html

 

Er zijn tal van mogelijkheden. Bekijk eerst hoe ver het is, of er snelweg is etc..

Bij snelweg heb je toch zeker een 300cc nodig. Heb je er veel geld voor over, kijk eens bij bv yamaha, maar ik zou eerder richting kymco of sym gaan. Hele goeie kwaliteit, alleen een heel stuk goedkoper.

 

Ik heb voor woonwerk nog een kymco 125. Ik heb er inmiddels op 3 jaar, 20 000km mee (jaar tussenin bijna niet gereden omdat de vrouw thuis was en ik de auto had dus eigenlijk is die 20 000km op 2 jaar gereden) en ik heb er nog nooit, echt nooit nooit nooit iets mee aan de hand gehad buiten het reguliere onderhoud, en zelfs dat neem ik met een beetje rek op.

 

Er is ook nog bijna niks aan te zien van slijtage, hij ziet er zo goed als nieuw uit en ik doe er niks aan, ik poets nooit, doe niks zelf etc, hij dient hier enkel om mee naar het werk te rijden. Het enige wat je wel ziet is wat roest aan de knalpot, daar is wat verf af (door de hitte? zout? combinatie van die twee?) en de "chromé"-spiegeltjes vertonen ook enkele kleine roestvlekjes rond het glas. Let wel, hij staat op het werk altijd buiten, er wordt mee door zout en pekel gereden etc.

 

Als je bekijkt dat ik hem 3 jaar geleden voor €1300 kocht (was toen een jaar oud, met maar een paar honderd km), kan je moeilijk goedkoper rijden dan dat.

 

Denk er ook aan dat je voor een 125cc geen verkeersbelasting betaalt, maar voor alles wat erboven is wel. Toch, als je ook op een 90 of 120-weg vlot uit de voeten wil kunnen, is een hogere cilinderinhoud zeker aangeraden, wat sommigen ook zeggen. De mijne rijdt op z'n max ongeveer 100km/u op de teller (ik ben wel heel groot en vang dus veel wind.) Als je dus op een 90 weg rijdt kan je wel mee als de auto's zich wat aan de snelheid houden, maar voorbij steken, reserve hebben of wat dan ook, zit er niet in. Voor veel 90 wegen te maken vind ik het wel licht. Mijn woon-werktraject bestaat echter vooral uit 70 wegen en een stuk 90. Dat is ideaal, dan hoef je ook nooit volgas te rijden, kan je altijd nog een tandje bijsteken en bolt alles waarvoor het gemaakt is.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...