Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke Benzine


skiinn

Aanbevolen berichten

Het octaangetal (95 of 98) zegt iets over de klopvastheid van de benzine. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan zelfs brandstoffen, bvb LPG = 108-110, die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100.

 

Is hoe hoger het octaangetal dan ook beter? Voor een normale motor is het antwoord neen! Enkel als je motor een (te) hoge compressieverhouding heeft, dan mag de brandstof niet spontaan ontbranden voordat de bougie vonkt. Dit fenomeen heet kloppen of pingelen en kan enkel voorkomen worden door een brandstof te gebruiken die minder snel ontbrandt. Dus eigenlijk is benzine 98 gewoonweg iets minder spontaan explosief dan 95!

 

Besluit: benzine 98 heeft meer marge dan 95 wat betreft spontane ontbranding. Maar als je motor die hoge compressie niet heeft is 98 tanken enkel geld weg smijten. En geloof mij: het octaangetal zegt niets over de zuiverheid of de kracht van de brandstof. LPG heeft een hoger octaangetal maar iets minder energie per liter. Dus tank die brandstof waarvoor je motor ontwikkeld is en hogere oktaangetallen tanken is enkel een aanslag op je eigen portomonee. Je Vespamotor zal er niet beter, zuiverder of wat dan ook door draaien.(maar gelukkig ook niet slechter :)

 

Maar iedereen doet wat hij vindt dat goed is

Link naar reactie
  • 3 jaren later...
13 uren geleden, order66 zei:

Ik ben een autist en tank al sinds 1983 super 98 in al mijn voertuigen tot nu toe. Een echte petrolhead dus ;-)

Mag ik dit even staven met foto's van 1983 ;) toen ook al fan van Italiaanse brommers zoals jullie zien :wub: met mijn beste vriend van toen, altijd samen onderweg! Toen kon je nog lekker in short en T-shirt knallen B)

 

IMG_2676.JPG

IMG_2677.JPG

IMG_2675.JPG

Link naar reactie

Ouwe koeien!!!!

Irrevante discussie sinds 1/1/2017 (introductie Euro95 E10).

Tank Euro98 en niks anders.

(Tenzij je in Duitsland woont, daar blijft gewone Euro95 nog even op de markt, naast de E10-variant).

Link naar reactie

De nieuwe brandstof E10-benzine met octaangetal 95 kan echter schadelijk zijn voor oldtimers of voertuigen met een specifieke technologie. In een ongeschikte motor kan de brandstof de dichtingen en de slangen doen verharden waardoor er meer risico is op lekken. Maar volgens mij vallen nieuwe VESPA's niet in voorgaande categorieën.

Het goede nieuws voor onze oldtimerrijders is dan weer dat de Eurosuper 98 zal niet verdwijnen op de Belgische markt en verder kan gebruikt worden voor hun oldtimers. Als je echt het neusje van de zalm wilt tanken kan je ook altijd voor Aspen brandstof gaan uit het tuincentrum.

Afbeeldingsresultaat voor aspen benzine

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...