skiinn Geplaatst: 23 augustus 2013 Delen Geplaatst: 23 augustus 2013 Welke benzine is het best 95 of 98 voor mijn vespa 125 gts Link naar reactie
pattje007 Geplaatst: 23 augustus 2013 Delen Geplaatst: 23 augustus 2013 ik tank steeds 98 , ook in de wagen , gewoon een persoonlijke keuze ... Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 23 augustus 2013 Delen Geplaatst: 23 augustus 2013 Mijn dealer raadde mij, voor mijn GTS, een octaangehalte van 98 aan .. Link naar reactie
sintesistef Geplaatst: 24 augustus 2013 Delen Geplaatst: 24 augustus 2013 Ik tank altijd 95 gwoon omdat het goedkoper is ;-) Weet niet of je verschil is met 98 in verbruik en prestatie, weet wel dat de mijne niet verkeerd rijd. Grtzzz Link naar reactie
ePit Geplaatst: 25 augustus 2013 Delen Geplaatst: 25 augustus 2013 Het octaangetal (95 of 98) zegt iets over de klopvastheid van de benzine. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan zelfs brandstoffen, bvb LPG = 108-110, die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. Is hoe hoger het octaangetal dan ook beter? Voor een normale motor is het antwoord neen! Enkel als je motor een (te) hoge compressieverhouding heeft, dan mag de brandstof niet spontaan ontbranden voordat de bougie vonkt. Dit fenomeen heet kloppen of pingelen en kan enkel voorkomen worden door een brandstof te gebruiken die minder snel ontbrandt. Dus eigenlijk is benzine 98 gewoonweg iets minder spontaan explosief dan 95! Besluit: benzine 98 heeft meer marge dan 95 wat betreft spontane ontbranding. Maar als je motor die hoge compressie niet heeft is 98 tanken enkel geld weg smijten. En geloof mij: het octaangetal zegt niets over de zuiverheid of de kracht van de brandstof. LPG heeft een hoger octaangetal maar iets minder energie per liter. Dus tank die brandstof waarvoor je motor ontwikkeld is en hogere oktaangetallen tanken is enkel een aanslag op je eigen portomonee. Je Vespamotor zal er niet beter, zuiverder of wat dan ook door draaien.(maar gelukkig ook niet slechter Maar iedereen doet wat hij vindt dat goed is Link naar reactie
sergeGts Geplaatst: 31 december 2016 Delen Geplaatst: 31 december 2016 NGK -CR8E Werkt deze ook op een GTS abs Sport 125 of enkel een - CR8EKB zie een klein vershil toch even vragen. Met Dank Serge Link naar reactie
order66 Geplaatst: 31 december 2016 Delen Geplaatst: 31 december 2016 Ik ben een autist en tank al sinds 1983 super 98 in al mijn voertuigen tot nu toe. Een echte petrolhead dus ;-) Link naar reactie
order66 Geplaatst: 1 januari 2017 Delen Geplaatst: 1 januari 2017 13 uren geleden, order66 zei: Ik ben een autist en tank al sinds 1983 super 98 in al mijn voertuigen tot nu toe. Een echte petrolhead dus ;-) Mag ik dit even staven met foto's van 1983 toen ook al fan van Italiaanse brommers zoals jullie zien met mijn beste vriend van toen, altijd samen onderweg! Toen kon je nog lekker in short en T-shirt knallen Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 1 januari 2017 Delen Geplaatst: 1 januari 2017 Ouwe koeien!!!! Irrevante discussie sinds 1/1/2017 (introductie Euro95 E10). Tank Euro98 en niks anders. (Tenzij je in Duitsland woont, daar blijft gewone Euro95 nog even op de markt, naast de E10-variant). Link naar reactie
ePit Geplaatst: 3 januari 2017 Delen Geplaatst: 3 januari 2017 De nieuwe brandstof E10-benzine met octaangetal 95 kan echter schadelijk zijn voor oldtimers of voertuigen met een specifieke technologie. In een ongeschikte motor kan de brandstof de dichtingen en de slangen doen verharden waardoor er meer risico is op lekken. Maar volgens mij vallen nieuwe VESPA's niet in voorgaande categorieën. Het goede nieuws voor onze oldtimerrijders is dan weer dat de Eurosuper 98 zal niet verdwijnen op de Belgische markt en verder kan gebruikt worden voor hun oldtimers. Als je echt het neusje van de zalm wilt tanken kan je ook altijd voor Aspen brandstof gaan uit het tuincentrum. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.