Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe Vespa gebruiker hier.


Timothy

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik stel mij even voor, 28 jaar en woon in Boirs (Luik) landbouwer en meubelmaker.

Om een lang verhaal kort te houden: twee weken geleden een vespa willen gaan huren het weekend om samen met mijn vriendin een namiddag te rijden (nog nooit met een 2-wieler gereden) maar alles was bezet!

Het hele weekend zitten lezen over vespa's, de maandag erop naar de dealer met het oog op een groene LML, ben buitengelopen met bestelbon witte Vespa PX 125! Woensdag had ik mijn nummerplaat en ben hem dan gaan halen en ook levend thuis geraakt. Is helemaal niet simpel in het begin maar je hebt het snel onder de knie.

En afgelopen weekend met z'n twee naar Aywaille op en af naar een rommelmarkt.

Mijn excuus voor de vespa is dat ik nu rondrij met een Isuzu pickup van 3 liter aangezien mijn beroep, ik ben wel rustig op de weg en doe er 7-8l mee, maar doe er vele korte ritten mee van onder de 2km en voor een 3l diesel is dat niet goed. Vroeger gebruikte ik de fiets bij goed weer maar nu heb ik een border collie die 24 u per dag bij mij is dus gaat dat niet meer.

Zover ben ik er tevreden mee met de Vespa al moet ik waarschijnlijk nog veel rijden om het gewoon te raken om echt te kunnen genieten, durf nog niet boven de 60km/h, is misschien niet slecht die eerste 1000km.

Ik heb al een paar dingen opgemerkt, dat de km/h teller een Italiaanse precisie heeft :P net zoals het brandstof pijl. En dat om de één of andere reden BMW bestuurders zich cliché-getrouw gedragen en je van de weg proberen te rijden. Dan heb je ook nog de pubers op 50cc brommers in enkel een short en slippers die je als een kogel voorbijsteken al ga je 60km/h!

Over de Vespa, toen ik hem ging halen bij de dealer moest die het achter bagage rek nog monteren en toen ik hem dat zach doen kreeg ik een slecht voorgevoel ivm roest. Dus intussen heb ik alle schroeven en bouten die ik maar kon vinden (niet motor, rem of wielen) stuk voor stuk losgedaan en ondergedompeld in smeerolie en teruggeplaatst, met een borstel in alle kieren en bewegende delen olie aangebracht en dan afgeveegd. en dan nog eens bestuift met een anti-corrosie middel dat we in de houtbewerking gebruiken om stalen oppervlaktes te beschermen tegen roest, en dat rubber of verf niet aantast. Want ik heb vele plekken gezien die staan te wachten om te roesten(komen overeen met die op fotos van oude vespa die roestplekken hebben), plekken waar de lak niet volledig zit en waar water lang blijft zitten. Ik heb natuurlijk achteraf alles dat zichtbaar was afgeveegd en ga hem nu eens goed wassen, het is ook niet de bedoeling om de omgeving te gaan vervuilen.

Een ander probleem is dat mijn hond weigert om op de Vespa te zitten, en ik zit te denken aan een kar te maken...

Link naar reactie

Welkom Timothy, op het Vespaforum. en proficiat met je nieuwe witte PX. nog vele leuke ritjes, samen met je vriendin en je hond. Had je toch niet beter je smaak gevolgd en een groene LML gekocht ? Als je de Vespa goed onderhoud en hem binnen "stalt", dan zal het roesten, best nog wel meevallen. veel rijgenot. ciao !!!

Link naar reactie

Dankjewel allemaal,

@Vespaciao, ik vond de kleuren van LML mooier maar heb me laten overtuigen door de verkoper ivm afwerking en doorverkoopwaarde. Ik heb een witte PX genomen omdat wij dat de minst lelijke PX kleur vonden( te modern de andere kleuren en waarschijnlijk weer snel uit de mode) En als ik toch zoveel geld moet uitgeven dan steun ik liever de Europese industrie, al ben ik zeker dat LML helemaal geen rommel is. De neo eco vond ik de mooiste kwa vorm en kleur, maar wou helemaal geen plastieke made in china scooter!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...