Ga naar inhoud
Vespaforum.be

worden er effectief boetes uitgeschreven ivm met de kledij?


wim125CC

Aanbevolen berichten

Ja, die boetes worden uitgeschreven. en diegenen die al een effectieve boete gehad hebben, rijden voortaan wel reglementair. simpel: vestje met lange mouwen, lange broek, verstevigde schoenen, nu zomerhandschoenen (licht en geperforeerd leder), een helm en klaar is kees. <:o))

Link naar reactie

Vandaag gezondigd, jas één keer uitgelaten. En wie kom je tegen? Ja 'de vrienden' in het blauw. Gelukkig waren ze met andere dingen bezig.

Volgende keer dus toch maar jas aan. En het is een beetje gokken. Als je meneer-volgens-volgens-het-boekje tegen komt, dan heb je een boete anders heb je geluk.

Ps: hoe zit dat nu juist? Boete per kledingstuk? Of 1 boete voor alles?

Link naar reactie

Boete per kledingstuk.

In de wet staat: 3° het vierde lid wordt vervangen als volgt :

« Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen. »

Dus je bent in regel als je een linnen broek aan hebt, een dun jasje, handschoenen en hoge schoenen, al dan niet van stof.

Dit heb ik op een ander forum gepost:

Waarom is België het enige land in de wereld die deze wet heeft ingevoerd??? Om de staatskas te spijzen. Ik rij ook steeds met "bechermende" kledij. Maar die wet trekt op niets. Een dunne linnen broek, hemd met lange mouwen en hoge linnen schoenen voldoen aan de wet, maar beschermen evenveel alsof je in je blootje zou rijden. Waar is de logica?? We leven dus werkelijk in een apenland die de burgers uitperst. Er zijn zelfs politieagenten met de motor die hun sirene en zwaailicht opzetten om rechtsomkeer te maken en een collega van mij aan de kant te zetten omdat hij geen handschoenen droeg. 50€ was het verdict.

Link naar reactie

Met deze dagen is het onmogelijk om aan de wet te houden ,ik zelf doe het ook niet constant aan de regels houden .Tot ik prijs heb zeker.Ik ben daar ook tegen die zever,ik bepaal toch zelf over mijn veiligheid ,wie doe ik ermee kwaad toch niemand .Ma ja, knikken slikken als brave burger en mondje houden . Oh ja en betalen ... want waarschuwing is verleden tijd zeker.

Link naar reactie

Ik vermoed dat de politie int Stad een oogje dichtknijpen ivm de kledij.Ik heb ze nog niemand zien tegen houden terwijl meer dan de helft van de bestuurders (en dan nog te zwijgen van de bijzitters)ongereglementeerd rijden!

Link naar reactie

Vandaag voor den eerste keer gezondigd en in korte broek en t-shirt gereden in het stad.Gewoon van de Groenplaats naar huis in Deurne.Eerlijk gezegd heb er van genoten.Nu vind ik het juist met beschermende kledij.Maar ik vind zolang ge wegen berijd(zoals ik)Woon-werk ritjes,alleen in het stad waar ge toch maar vijftig of op vele plaatsen maar dertig moogt rijden dat ze dit door de vingers moeten zien.Een 50cc mag dit ook en die rijden soms wel meer dan vijftig.Als ge dan toch op wegen komt waar ge zeventig moogt dan wel beboeten.Voila sé,dat heb ik weer eens goed gezegd hé :-)

Groeten

Dré

Link naar reactie
Vandaag voor den eerste keer gezondigd en in korte broek en t-shirt gereden in het stad.Gewoon van de Groenplaats naar huis in Deurne.Eerlijk gezegd heb er van genoten.Nu vind ik het juist met beschermende kledij.Maar ik vind zolang ge wegen berijd(zoals ik)Woon-werk ritjes,alleen in het stad waar ge toch maar vijftig of op vele plaatsen maar dertig moogt rijden dat ze dit door de vingers moeten zien.Een 50cc mag dit ook en die rijden soms wel meer dan vijftig.Als ge dan toch op wegen komt waar ge zeventig moogt dan wel beboeten.Voila sé,dat heb ik weer eens goed gezegd hé :-)

Groeten

Dré

ik snap da

Link naar reactie

Ja, er worden boetes uitgeschreven, en dat is zoals met veiligheidsgordels in de auto hé: de gemeenschap moet betalen voor het herstel van je letsels, dus is het ook normaal dat ze erop toeziet dat je deze zoveel mogelijk vermijdt. En wat de boete zelf betreft: één keer betalen ongeacht het aantal niet-correcte kleren. Dus of je nu enkel geen handschoenen draagt of je bent met niets in orde, altijd even duur of goedkoop, 't is maar te zien hoe je 't bekijkt :-)

Link naar reactie

Ik moet toch zeggen dat ik me wat veiliger voel met bescherming dan met mijn T-shirtje enkele jaren geleden. De wet is wel stom omdat een linnen vestje idd niet beschermt tov een jas met bescherming. De mensen die zeggen "ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn veiligheid en draag er de gevolgen van indien er iets gebeurt" hebben voor een groot stuk ongelijk want 't is de belastingsbetaler die de medische kosten mee betaalt en nog meer bij gedeeltelijke of volledige invaliditeit. Alles draait dus om centen en we zouden België niet zijn indien ze gebruikt worden waarvoor ze dienen... (maar das een ander verhaal)

Link naar reactie

Mijn vrouw is een maand geleden van de weg gemaaid door een onverlaat die het nodig vond om een groep fietsers in te halen in een bocht. Bij het vertrek wou ze een korte broek en T-shirt aantrekken. Ik heb haar dat afgeraden, en daar is ze me nu heeeel dankbaar voor. Iedereen doet daar mee wat hij/zij wil, maar je weet nooit wat je pad kruist. Als het dan zo warm is, als deze zomer, doe ik wel een terraske meer. Jasje uit, glaasje vol...Oh ja, de vespa is perte total, maar vandaag is de nieuwe besteld. Als het vrouwke genezen is, zijn we weer weg ! MET lange broek en jas!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...