Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS300 valt af en toe een seconde uit


Filip Bauwens

Aanbevolen berichten

Dag Willem, ik weet niet of een ongeval waarschijnlijk is. Je vertraagt wel heel sterk gedurende een dikke seconde. Daarnet mijn GTS op onderhoud gebracht. De dealer (Becqué) meldde mij dat hij met een technieker van Piaggio Nederland had gesproken die het probleem ook kende. Vespa moet daarvoor op een weekdag tijdens de werkuren eens aan de computer en dan kan de software online aangepast worden. Ik probeer volgende week een afspraak te versieren.

Curieus wat Becqué gaat vertellen en wat de finale uitkomst zal zijn.  Binnen een km of 2.000 ga ik ook even langs voor onderhoud.  Kan ik het gelijk ook vermelden.

Link naar reactie

Ik vind datte allemaal wel zeer straf,,,,,ge hebt dat niet constant,juist een paar keren kort voorgedaan,,ge kunt blijkbaar goed starten...ik had gevraagd welke foutmelding hij dan kon uitlezen?garantie?en het defect stuk laten zien dan,,,voor zover ik mee ben,hebt gij met uwe GTS dezelfde symptomen als nen "cut out",,,,,maar dit is het eerste dat ik lees van valse lucht,,pas op de wonderen zijn de wereld nog niet uit hé,maar soit...voor hetzelde geld rekenen ze u nen nieuwe ECU aan,,,ik ben echt benieuwd,,,en vraagt uwe dealer maar de pieren uit zijne neus!!!!

CHEERS

Link naar reactie

Marcdax, je moet het vergelijken met je cutout switch af te zetten, niet met gas toedraaien... Een heel verschil qua vertraging hoor. En levensgevaarlijk als er een bumperklever achter je rijdt. Bovendien draai je je gas altijd bewust dicht, dus je mist het verrassingseffect ;-)

Daxx, het zou wellicht onder garantie kunnen, en het gaat over een onderdeel van rond de 50 euro, dus niet de ECU. Ik veronderstel dus dat het het spruitstuk is, maar dat heb ik niet gevraagd aan de dealer. Het probleem heeft zich de laatste 2 weken ook niet meer gemanifesteerd, het is ook niet voorspelbaar of reproduceerbaar. Ik vertrouw dus op hun know-how... In alle geval wist de dealer mij te zeggen dat de specialist veel dieper in de loggings en metingen kan kijken dan hijzelf, en de conclusie was de inlaat en ook afstellen van de kleppen (30.000 km al hé). Het probleem was wel al vanaf dat hij nieuw was (zie onderwerp topic).

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het ging niet om foutmeldingen, enkel om waarden van bepaalde metingen. Soit, zou nu moeten hersteld zijn. Het stuk tussen de injectie en de cilinder is vervangen en de kleppen geregeld. Afwachten wat het geeft. Als ik het probleem nu niet meer heb was het dat waarschijnlijk, tenzij die Hollander ook nog vanalles gewijzigd heeft in de software. Of het onder garantie kan valt nu nog af te wachten. Becqué vertelde me dat ze in zo'n geval (leeftijd scooter, km-stand) normaal wel een commerciële tegemoetkoming doen maar misschien niet de volledige herstelling terugbetalen. Update binnen een week of twee... tegen dan zal ik ook al weten of hij nog uitvalt.

Link naar reactie

Dit is een bekend probleem, je kan veel daarover lezen op het duitse forum Vespaforum.de. Alle oorzaken die hier genoemd worden zijn al geprobeerd, zondder success. In Duitsland maken ze daar ook werk van, er is ook een overheidsinstantie mee bezig, het Kraftfahrtbundesamt maar tot nu toe geen resultaat. Piaggio zegt iets van "we werken eraan", thats it. Waarschijnljk gokt Piaggio daarop het zo lang te tillen tot de meeste garanties verlopen zijn.

Link naar reactie

Vraag is maar zeer of zij het ook gevaarlijk vinden, àls ze het probleem zelf al aan den lijve zouden ondervonden hebben. Mijn dealer ging mij de factuur opsturen en om terugbetaling vragen bij de vertegenwoordiger van Piaggio... Een week later nog geen factuur gehad dus misschien is het al geregeld...

Link naar reactie

Herstelling was een dikke 100 euro, heb het exacte bedrag hier niet. Inlaatspruitstuk en 2 dichtingen vervangen en kleppen afgesteld. Nu nog hopen dat Piaggio tussenkomt :-)

Vespa is sinds de herstelling niet meer uitgevallen, de herstelling is nu 2 weken geleden en ik rijd elke dag minstens 80 km.

Link naar reactie

brief verstuurd zoals bovenstaande en krijgen alle eigenaars dan een uitnodiging of juist diegene die er toevallig aandacht aan besteden - last van hebben ?

 

Ik weet niet als alle eigenaars een brief krijgen. Dat zal van de dealers afhangen. In Italië krijgen de dealers de opdracht modellen vanaf 2012 te upgraden bij het volgend onderhoud. 

Laat deze brief anders eens aan je dealer zien en kijk als hij uit de lucht gevallen komt. :)  Indien ja, dan heeft Piaggio Benelux zijn werk niet gedaan, zoals gewoonlijk.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Jow,

 

mijne nieuwe 300 gts SS (nu 850 km op de teller) heeft er ook van ... 2 x tot nu toe in totaal verschillende omstandigheden. (wel tegen een 90 per uur, zonder extreem in de toeren te gaan.)   Precies of ge laat een seconde gewoon uwe gas los.  Den eerste keer dacht ik dat zelf dat ik dat deed tot de 2de keer.  Wat ik lees komt mij heel bekend voor.   Precies of de ontsteking heel effie wegvalt, nadien is er niets meer aan de hand.  Het is voorbij voor ge het zelf weet

toch eens informeren bij het 1000 km onderhoud naar de stand van zaken ...

 

grtz

 

tim

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Hallo,

Is hier intussen al een oplossing voor gekend? Heb het gisteren zelf ook nog eens meegemaakt, midden in een inhaalmaneuver. Geeft toch maar een onveilig gevoel...

Wesp = GTS 300 van 2012.

Groeten, Chris

Link naar reactie
Op 26 juli 2013 om 14:01, Filip Bauwens zei:

Ik heb al sinds ik mijn GTS300 een dik jaar geleden nieuw kocht volgend soms optredend probleem: bij hogere snelheden (> 100km/h) valt de motor voor ongeveer 1 seconde uit. Dat is zeer frustrerend als je aan het voorbijgaan bent of je zit met een bumperklever achter je. Ik heb het probleem al eens aangekaart bij mijn dealer. Met het gekende benzinepompprobleem heeft het niets te maken, zegt hij, want daar doet zich het fenomeen voor dat je na een rit niet meer kan starten totdat de motor afgekoeld is. Hij vindt ook geen foutmeldingen in de MCU. Het probleem doet zich zowel in de winter als in de zomer voor en evengoed met volle als bijna lege benzinetank. Het is ook niet op vaste plaatsen (hoogspanningslijnen bvb.). Soms weken niet en dan ineens 2 keer per dag. Iemand hier ervaring mee? Mogelijke oorza(a)k(en)?

beste bij mij was het pas vanaf 110 km/u heb het bij de dealer voorgelegd en ze hebben de HV coil vervangen en sindsdien doet hij normaal

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 26-7-2016 om 08:27, Bizance zei:

beste bij mij was het pas vanaf 110 km/u heb het bij de dealer voorgelegd en ze hebben de HV coil vervangen en sindsdien doet hij normaal

is dit onder garantie vervangen ? heb dit ook al een paar x gehad ik dacht dat dit slechte benzine was .nu ik het hier lees zie ik dat het geen toeval is .

Link naar reactie

Mij hebben ze ook verteld dat het lag aan het feit dat ik euro 95 tankte.

Maar als ik euro 98 tank, gebeurt het ook. Dus euro 95 of 98 maakt op dit punt blijkbaar geen verschil uit.

Ik laat nu mijn vario rolletjes vernieuwen, misschien zit ik dan minder snel tegen de toerentalbegrenzing aan...

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 4-8-2016 om 13:29, ice man zei:

is dit onder garantie vervangen ? heb dit ook al een paar x gehad ik dacht dat dit slechte benzine was .nu ik het hier lees zie ik dat het geen toeval is .

bij mij wel nog zat nog onder de 2 jaar 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...