Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS125 windscherm


sustit

Aanbevolen berichten

ik heb op mijn gts een middelhoog scherm. Volgens mij enkel voordelen. Je vangt zelf minder wind en je bent gestroomlijnder dan zonder (sneller optrekken)

deftige jas en handschoenen zouden voldoende moeten zijn tegen de koude trouwens, eventueel in combinatie met een integraalhelm.

Das een waarheid als een koe ...

Zelfs met zomerhandschoentjes zit je beschermd vermits de handvaten ook achter het scherm zitten.

Link naar reactie

Ik rijd met een half hoog scherm van " Isotta ". Heb het ergens op Ebay gekocht. Ik heb ook met het hoog gereden. Probleem inderdaad als het regent dat je er moeilijk door ziet. Over het halfhoog kan je overkijken en ik kan u vertellen met of zonder scherm is het een zeer groot verschil van wind. Ik heb een 300cc GTS en rijd met dit scherm zelfs 120 km ( 130 op de teller ) zonder problemen. Nog niet te spreken van de insecten dat er soms tegen kleven die ik anders op mijn  gezicht zou krijgen. Ik draag in de zomer een klein helmpje met een vizier dat ik bijna altijd open laat. De wind vliegt hier perfect over.

Bijgevoegd een foto van het scherm...

 

http://www.flickr.com/photos/100008358@N07/9464149861/

 

Het is een keuze die je moet maken, maar geef mij maar een scherm...

 

Veel plezier,

Link naar reactie

ik heb vorige maand met een klein open helmpje een stuk snelweg gedaan (Antwerpen - Lokeren) en dat is, zelfs met medium scherm, niet aan te raden. je pakt toch nog redelijk veel wind met je hoofd

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 2 jaren later...

Ik ben 1,84m en reed m'n GTS 300 initieel zonder scherm, resultaat: Naar mijn gevoel, teveel wind rondom mij.
Half-hoog scherm opgezet, resultaat: veel aangenamer rijden, geen druk meer op bovenlichaam maar ... enorme fluitgeluiden rond m'n helm.
Hoog scherm gemonteerd, resultaat: ZALIG!! Geen wind meer op bovenlichaam én rond het hoofd, windstil (hoor nu tenminste het zoemen van m'n motor), waardoor ik nu met integraalhelm met open vizier kan rijden.
Ik heb nu het gevoel dat ik veel rustiger op m'n Vespa zit en meer controle heb over m'n situatie doordat ik nu wél de "gewenste" geluiden hoor, als zijnde: rolgeluiden, motor, andere weggebruikers, ... wat ik persoonlijk allemaal als positief ervaar ten opzichte van m'n veiligheid.
Meer rust op m'n Vespa resulteert voor mij in intenser genot.
Heb lang getwijfeld over de "bompa-look" van het groot scherm, maar door toedoen van geargumenteerde commentaar op dit forum, ben ik erachter gekomen dat de negativiteit m.b.t. de "bompa-look" puur subjectief was (en tussen m'n oren zat).
Voor mezelf heb ik nu het besluit genomen dat zo'n groot scherm simpelweg bij het gegeven "Vespa" hoort!
Ik vind dat een Vespa eigenlijk nog altijd een "cruise-mobiel" is, waarmee je tegen een vlotte snelheid, relatief beschermd tegen weer en wind, je jezelf zeer aangenaam en vlot van A naar B kunt verplaatsen terwijl je nog enigszins het gevoel hebt van niet in een blikken doos in de stadsfile moet staan én je bewust maakt van een prettig vrijheidsgevoel.
Indien je een GTS als een sportief "motortransportmiddel" wilt benaderen, dan denk ik dat er heel veel andere en goedkopere middelen bestaan, die tegelijkertijd een hogere sportieve funfactor verschaffen.
Voor mij blijft mijn GTS (in z'n huidige setting) de perfecte cruiser die me meer dan genoeg PK's geeft om bergop, bergaf te genieten van m'n broodnodige gevoel van vrijheid.

Link naar reactie

Mijn ervaring: op mijn vorige GTS (Touring) stond af fabriek een middelhoog scherm. Ik heb dit eraf gehaald omdat ik veel autostrade doe en de scooter daardoor veel te "zweverig" rijdt. Het probleem is dat het scherm meedraait met het stuur en dus ook het stuur meeneemt bij zijwind. Ik heb nadien een paar jaar met een MP3 gereden (lelijk, ik weet het, maar wel extra comfortabel op de autostrade) en daar hangt het windscherm vast aan het chassis. Rijdt perfect. Nu om esthetische redenen terug een GTS, zonder windscherm, ik heb mijn les geleerd :-)

Ik kan hier trouwens nog aan toevoegen dat ik de ABS, ASR en vernieuwde voorophanging van de 2016 een ABSOLUTE verbetering vind t.o.v. het model van 2012.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 17/7/2013 om 23:41, sustit zei:

dag iedereen, ik heb sinds enkele dagen een nieuwe GTS125 supersport titanium (mat grijs dus)

aangezien ik de Vespa vooral gebruik voor verplaatsingen van en naar kantoor zit ik telkens zo'n 30 kilometer enkel op secundaire wegen waarbij ik dus ergens tussen 70-90km / u rij.

het is mijn eerste Vespa, zelfs mijn eerste gemotoriseerde tweewieler, dus ik ben wat dit betreft echt een groentje, maar ik sta ervan versteld hoeveel wind je met zo'n ding vangt tegen die snelheid en het is nu altijd tegen de 30° dus ik vraag me dus af wat dat geeft bij koudere temperaturen.

daarbij zie ik op het eerste zicht weinig Vespa's rijden met een windscherm (tenzij zo'n klein scherm).

ik vind het nu ook visueel geen upgrade zo'n scherm, maar ik zie dat stilaan toch wel als een noodzakelijk kwaad

naar 't schijnt zijn er (origineel) 3 formaten, maar het medium is ook al behoorlijk groot; vraag is dus of ik voldoende ga hebben aan het kleine scherm, of zijn er betere alternatieven van andere merken ?

(wellicht al wel eens aan bod gekomen, maar misschien tijd voor een update ?)

Hallo sustit.

 

Ik heb identiek  dezelfde vraag als jij op 17 juli 2013 en ga de vespa ook gebruiken voor woon-werk  ook zo'n 30 kilometer enkel op secundaire wegen waarbij ik dus ergens tussen 70-90km / u rij.

Welk windscherm is het uiteindelijk geworden?

Iemand heeft mij de volgende opmerking gegeven

( Best is verstelbaar scherm monteren. boven ooghoogte hindert niet bij mooi weer, de bovenrand net zo hoog af dat je de grond ziet een tiental meter voor je vespa, bij regen is dit net hoog genoeg op wat achter weg te duiken )

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/windscherm+faco+twinscreen+_fa22791

Aan de handvaten lijkt het verstelbaar scherm iets minder breed.Maw handvaten niet volledig bedekt. En om te reinigen lijkt het mij moeilijker door de afstand tussen de 2 schermen

Heb jij toevallig ook het benenkleed van Vespa

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=vespa+benenkleed

Vriendelijke groeten

Patrick

0478 41 82 15

Link naar reactie

Hey susti,

niks beter als even de praktijk te toetsen. 

Je mag altijd bij mij een komen zien en testen. 

Gts300 hoog scherm. 

Vriendelijke groeten BeeBee

Genk

Link naar reactie
Op 13/8/2015 om 22:07, oilsjteneer zei:

En is dat een goed scherm? zitten je handen er ook meer mee uit de wind?

Hallo oilsjteneer

Ik moet deze week of begin volgende week als ik mijn nummerplaat heb in Moorsel zijn.Ik twijfel tussen het medium en hoog scherm van vespa of het verstelbare dat jij hebt.

Ik zou dit graag eens zien.Kan ik u contacteren aub.

Ik ben maes patrick 0478 41 82 15

 

 

Link naar reactie

Hey, ik rijd per jaar zo'n 12000 km op een GTS 300. Dit ben nu mijn derde aan het verslijten :-)

Op de eerste had ik een laag scherm, standaard meegeleverd met de Touring. Houdt behoorlijk wat wind tegen maar is een hel op de autosnelweg omdat het stuur er veel onstabieler door wordt. In de zomer rijd ik altijd zonder windscherm, omdat het windscherm HEEL WAT MEER windgeruis veroorzaakt in een jethelm.

Op mijn huidige heb ik in de winter het middelhoog windscherm van Vespa zelf. Is héél efficiënt tegen regen. Vanaf zo'n 50 km/h creëert het een soort vacuüm voor je bovenlichaam, waardoor quasi geen regen op jou terechtkomt. Het middelhoge scherm biedt ook bescherming voor de handen. Groot nadeel: enorm veel lawaai in de jethelm. Ik rijd met oordopjes in.

Het hoge scherm heb ik nooit geprobeerd omdat ik het aartslelijk vind én er is geen handbescherming aan.

Als je wil mag je mijn middelhoog eens uittesten, ik gebruik het nu toch niet. Ik woon in Aalst.

Groeten en succes

Filip

Link naar reactie
2 uur geleden, Filip.Bauwens zei:

Hey, ik rijd per jaar zo'n 12000 km op een GTS 300. Dit ben nu mijn derde aan het verslijten :-)

Op de eerste had ik een laag scherm, standaard meegeleverd met de Touring. Houdt behoorlijk wat wind tegen maar is een hel op de autosnelweg omdat het stuur er veel onstabieler door wordt. In de zomer rijd ik altijd zonder windscherm, omdat het windscherm HEEL WAT MEER windgeruis veroorzaakt in een jethelm.

Op mijn huidige heb ik in de winter het middelhoog windscherm van Vespa zelf. Is héél efficiënt tegen regen. Vanaf zo'n 50 km/h creëert het een soort vacuüm voor je bovenlichaam, waardoor quasi geen regen op jou terechtkomt. Het middelhoge scherm biedt ook bescherming voor de handen. Groot nadeel: enorm veel lawaai in de jethelm. Ik rijd met oordopjes in.

Het hoge scherm heb ik nooit geprobeerd omdat ik het aartslelijk vind én er is geen handbescherming aan.

Als je wil mag je mijn middelhoog eens uittesten, ik gebruik het nu toch niet. Ik woon in Aalst.

Groeten en succes

Filip

Hallo Filip,

Ik verwacht deze week of begin volgende week mijn nummerplaat.Ik kom de Vespa afhalen in Moorsel dat is niet ver uit de buurt.

Ik wil dan graag eens langskomen.

Ik woon in Temse

Mag ik uw gegevens

Mijn nummer 0478 41 82 15

Ik laat iets weten om af te spreken

Link naar reactie
5 uur geleden, patrickmaes zei:

Hallo sustit.

 

 

 

Ik heb identiek  dezelfde vraag als jij op 17 juli 2013 en ga de vespa ook gebruiken voor woon-werk  ook zo'n 30 kilometer enkel op secundaire wegen waarbij ik dus ergens tussen 70-90km / u rij.

 

Welk windscherm is het uiteindelijk geworden?

 

Iemand heeft mij de volgende opmerking gegeven

 

( Best is verstelbaar scherm monteren. boven ooghoogte hindert niet bij mooi weer, de bovenrand net zo hoog af dat je de grond ziet een tiental meter voor je vespa, bij regen is dit net hoog genoeg op wat achter weg te duiken )

 

https://www.sip-scootershop.com/nl/products/windscherm+faco+twinscreen+_fa22791

 

Aan de handvaten lijkt het verstelbaar scherm iets minder breed.Maw handvaten niet volledig bedekt. En om te reinigen lijkt het mij moeilijker door de afstand tussen de 2 schermen

 

Heb jij toevallig ook het benenkleed van Vespa

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=vespa+benenkleed

 

Vriendelijke groeten

 

Patrick

 

0478 41 82 15

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...