Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Sproeiers aanpassen in de bergen


sindo

Aanbevolen berichten

Als je straks de bergen in rijdt gaat door een combinatie van temperatuur (koud) en minder zuurstof je scooter gaan sputteren, want de verhouding lucht/benzine klopt niet meer. Dit even on the fly gaan regelen is niet de makkelijkste oplossing, je kan wel je sproeier aanpassen, ik veronderstel door een kleiner sproeier te steken, klopt mijn redenering?

Link naar reactie

't hangt ervan af wat je wil compenseren é Sindo: wordt het kouder, dan zou je eigenlijk een grotere sproeier kunnen steken omdat er in koudere lucht in verhouding meer zuurstof aanwezig is. Wordt de lucht ijler door de hoogte, dan zou je idd kleiner moeten gaan in sproeier

Link naar reactie

Ik zat toevallig al mee te lezen. Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoelang/hoeveel passen je gaat rijden of hoelang je je op hoger niveau begeeft. Ik heb er uiteraard wel over nagedacht voordat ik weg ging maar heb uiteindelijk in de drukte van de voorbereiding geen andere sproeiers meegenomen (en omdat ik dacht dat het wel mee zou vallen). Ik moet wel zeggen dat mijn bevindingen wellicht niet representatief zijn aangezien ik mengde met 20w50 auto olie, octaan 80 tankte en het klimaat in tajikistan een stuk anders is (en de luchtvochtigheid ook). In ieder geval werd voor mij de afstelling pas echt hinderlijk, voor zover ik me kan herinneren, rond de 2-3.000m (hiervoor merk je wel dat de motor wat te rijk loopt maar met een P200 had ik nog genoeg vermogen) Rond een hoogte van 3.000m werd het beperkte vermogen echter wel echt hinderlijk en op deze hoogte heb dan ook mijn luchtfilter moeten verwijderen (uiteraard wel de aanzuigbuis naar het frame laten zitten en het carbdeksel er op zodat er zo min mogelijk vuil naar binnen werd gezogen). Ik heb op deze manier tussen de 1000 en 1500km gereden en de motor liep weer perfect. Hiervan was denk ik zo'n 500km op een hoogte hoger dan 3.000m met de hoogste pas zo'n 4650m. Ik denk dat als je gewoon een pas over gaat in de alpen waarbij je naar de top rijdt en vervolgens weer naar zeeniveau dat het niet echt de moeite is om daarvoor je afstelling aan te passen. Bedenk daarbij ook dat op het moment als je weer lager komt dat je motor te arm gaat lopen en je dus weer kans hebt op bijv een warmloper... Ik nam mijn vermogensverlies tot een 2-3000m dan ook voor lief onder het motto, liever iets te rijk dan te arm.

Ik had trouwens ook bougies met andere warmtegraden bij me maar heb hier uiteindelijk ook niks mee gedaan. De bougie die er aan het begin in zat, ik geloof warmtegraad 6, heeft het zo'n 10.000km uitgehouden en toen heb ik hem uit voorzorg vervangen...

Link naar reactie

Ik waarschijnlijk wel ... ;)

Merci Laurus, was eerder iets dat bij mij opkwam, en even wou checken of mijn gedachtegang klopte

Link naar reactie

100/1500 km zonder luchtfilter is ook niet zonder risico, ik had zelf eerder de carbu bijgeregeld... maar goed 't is ook gelukt

Link naar reactie

weet niet, de verhouding lucht/mengsel regel je met de regelschroef eerst en dan pas met de sproeiers, dat heeft volgens mij hetzelfde effect.

Link naar reactie

ik vertrek waarschijnlijk pas dinsdag ik heb zoveel verlof ni he. das 300+ km per dag als je vroeg genoeg vertrekt is dat te doen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...