Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Afdalen met GTS


Robing

Aanbevolen berichten

@Filip Bauwens: dat lijkt mij een aannemelijke en duidelijke uitleg. zo zie je dat je nog alle dagen kunt bijleren. en nu ga ik mij aankleden want ik heb afgesproken met een vriend en zijn vriendin (met een PX uit de eighties)om samen een rit van ongeveer 100km te maken langs relatief rustige wegen. Heerlijk met zo'n Italiaans weertje op een schaduwrijk terrasje. eventjes uitwaaien en je alledaagse zorgen vergeten en keuvelen over koetjes en kalfjes. daar is een Vespa voor gemaakt. daar hoeven niet altijd "zware afdalingen en haarspeldbochten " bij om te genieten. <;o)). mijn vrouw staat ook al te popelen om te vertrekken. CIAO!!

Link naar reactie

@ Vespaciao, een 300 is een motor. En neem het van mij aan, hij kan wat een zware motor ook kan. Hier in belgenland wordt hij door het merendeel gebruikt voor uitstapjes en woon-werkverkeer. In het zuiden maken ze er tripjes mee van toch enkel 100en kilometers. Met bagage en al.

Link naar reactie

Vespadiverso, ik kan mij volledig aansluiten bij wat je schrijft. Gelukkig kan ik van jou en anderen nuttige informatie lezen op dit forum. En niet alleen de onzin. Je moet maar lef hebben neer te schrijven waaraan anderen plezier aan zouden mogen/kunnen beleven. En een vespa GTS niet geschikt zou zijn om lange reizen, met gelijk welke col op en af te bollen. De kinderachtige replic op Uw tekst van "rare redenering" heeft voor mij die deur gesloten. En voor wie het ni meer weten, mijn vraag was naar ervaringen bij GTS rijders bij het afdalen. En die daarover hun ervaring hebben gegeven ben ik dankbaar. Mvg

Link naar reactie

. dan wens ik vespadiverso en Robing nog vele lange motoreizen toe met hun Vespa 300. en daarom bestaat er ook een forum: om meningen en ideeën te ventileren. Iedereen mag zijn eigen mening over iets hebben en daar hoef je niet akkoord mee te zijn. een vrije meningsuiting is belangrijk en daar moet je respect voor hebben.

Link naar reactie

Vespaciao, van zodra ik mijn andere 300 heb zal ik je eens meenemen voor een tripje. Gepakt en gezakt. Laten we zeggen eentje van 1500km om te beginnen. Enkele reis wel te verstaan. En als verrassing zal ik je eens van de Stelvio laten proeven. Dan ga je zien wat een 300 allemaal kan.

Vrije meningsuiting mag, maar je moet je veronderstellingen niet neerpennen als er hier vespisti zitten die het tegendeel beweren omdat ze uit ondervinding spreken.

Link naar reactie

@vespadiverso: als ik met een motor op reis wil gaan dan ga ik niet met mijn 300, maar dan neem ik een goede comfortabele reismotor met grote wielen en dan laat ik jou eens proeven wat ik daarmee kan uitspoken. ik ken heus wel het verschil tussen een Vespa en een toermotor. ik blijf bij mijn mening en jij blijft bij jouw mening. uiteraard kun je met een 300 reizen maar ik weet door ondervinding wel wat beter is.

Link naar reactie

@knifeman: ja, de boog kan niet altijd gespannen staan en af en toe wil ik met volle teugen van het leven proeven ( wat vandaag dan gebeurt is en waar ik van genoten heb )...maar eigenlijk verlang ik nu al naar november, want dan vertrekken wij voor een maand naar Florida...<;o))

Link naar reactie
Wat het loskoppelen betreft: dit gebeurt pas onder een bepaalde snelheid en heeft niets met al dan niet remmen te maken. Eens het toerental van het achterwiel te laag wordt laat de koppeling los. Als je dus voldoende snelheid (boven de 20 km/h) aanhoudt blijft de motor mee afremmen. Terugschakelen doet een automatische variator hoe dan ook niet.

Euhmm,,,ik heb hier precies toch wel mijn bedenkingen bij ivm met uw redenering,,,ik ga er van uit dat het " loskoppelen" gebeurt door toerental ( centrifugaalkoppeling) en niet door snelheid,,,dus als ge uwe theorie zou volgen en ge rijdt bv 15 km/h,,,dan zou je geen aandrijving meer hebben???????,,,,,maar soit ik heb dan ook niet alle wijsheid in pacht hé ;)))

CHEERS

Link naar reactie

filip, daxx, ge hebt alletwee gelijk. De koppeling zit op de aandrijving na de vario.

- Koppelen gebeurd op basis van toerental bij stilstand. Dan gaan de vario's open en blijft de middelpuntvliedende kracht zo groot dat de koppeling blijft 'plakken'.

- Ontkoppelen gebeurd wanneer snelheid + toerental beide laag genoeg zijn zodat de middelpuntvliedende kracht vd koppeling kleiner wordt dan die de kracht vd veertjes. Tot dat punt rem je bij een vario wel degelijk op de motor. Duik je eronder, trekken de veertjes de koppeling los komt je achterwiel in vrijloop ga je versnellen. Beetje gevaarlijk want op dat moment gaat de variorol weer helemaal dicht. Als je dan nog meer versneld bent en je ineen terug gas bijgeeft koppel je bij een ongeopende vario en kan het verschil zo groot zijn dat je achterwiel even slipt.

Dus: bergaf altijd beetje gas blijven geven zodat de koppeling 'aan' blijft.

Wat eventueel wat kan opleveren is lossere veertjes steken in de koppeling zodat die langer gekoppeld blijft, ook bij lager toerental & snelheid. Nadeel is dan weer dat je bij vertrek van 0 minder snel zal optrekken omdat de motor al gaat koppelen op een lager punt in de vermogenscurve.

dit filmpje kan ook al wat verduidelijken

Link naar reactie

@ robing , mijn ervaring met de GTS 300 bij het afdalen . Bij +/- 25 km p/u gaat de koppeling in zijn vrijloop . Dus na een traag genomen bocht ( +/- 25 km p/u ) EVEN een beetje gas geven tot de koppeling terug pakt , gas terug DICHT draaien en dan rem je terug op de motor . Afhankelijk van het gewicht en het dalingspercentage zal je moeten bij remmen . Afwisselend met je voor en achterrem . Die hebben mij nog nooit in de steek gelaten . Ben nog nooit in de problemen gekomen met de remmen die er op zitten .

Link naar reactie

Oke ben een misschien een leek hier maar ben momenteel in Italië aan het toeren met mijn vespa 300 .

Zalig, bij de eerste echte afdaling dacht ik dat mijn voorste rem stuk was geen druk meer .

Een plaatselijke dealer maakt me er op attent afwisselend te remmen tijdens afdalingen .

Geen problemen meer gehad tot nog toe .

Zonnige groeten

Link naar reactie

Killer-bug, dit is al in een ander topic besproken. kijk eens naar het dubbel ijzer stuk dat aan je pikkel vast is gemaakt. Waarschijnlijk zet je hem dikwijls op de zijsteun terwijl je erop zit. Zo duw je die aanslag te ver naar voor en dan komt hij tegen de grond bij het nemen van een bocht naar links. Duw hem gewoon terug naar boven zodat hij schoon met de onderkant van je vespa meeloopt.

Link naar reactie

Killer-bug, dit is al in een ander topic besproken. kijk eens naar het dubbel ijzer stuk dat aan je pikkel vast is gemaakt. Waarschijnlijk zet je hem dikwijls op de zijsteun terwijl je erop zit. Zo duw je die aanslag te ver naar voor en dan komt hij tegen de grond bij het nemen van een bocht naar links. Duw hem gewoon terug naar boven zodat hij schoon met de onderkant van je vespa meeloopt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...