Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Afdalen met GTS


Robing

Aanbevolen berichten

Laatst maakte ik mijn eerst meerdagstripje met mijn Vespa GTS300SS in het Eifel gebied, Rhein en Moezel en Ardennen. Geregeld moest ik daar afdalingen doen van meer dan 10%, op kronkelige wegjes.

Ik moet zeggen dat ik voordien geen ervaringen had met vario. Ik had gedacht dat die toch ietjes zou afremmen, maar mijn ondervinding heeft me geleerd dat je eigenlijk constant in de remmen moet gaan.

Ik ben nogal een Col liefhebber, en stel me toch de vraag hoe die remmekes op de Vespa zich gaan gedragen als ze veelvuldig gebruikt worden bij een lange afdaling. Als je niet op je remmen kan rekenen, bvb te heet, heb je nikske meer. Op de motor afremmen is niet mogelijk.

Zijn er die dezelfde ervaringen hebben.

Lolbroeken als tip "anker uitgooien", laat maar zitten he.

Mvg

Link naar reactie

Nu ben ik ook nog maar van deze week met de GTS aan het rijden, maar heb toch de indruk dat ik op de motor kan afremmen. Ik heb het dan wel over een lichte helling of vlakke baan. Als je wat snelheid hebt en je los dan je gas voel je de Vespa duidelijk afremmen. Je mag natuurlijk je gas niet te bruusk lossen, dat kan op lange termijn nadelig zijn voor de riem denk ik. Ik probeer zo altijd voor een rood licht te stoppen en als ik wat anticipeer op wat er rondom mij gebeurd moet ik maar lichtjes bijremmen.

Als je te fel remt laat de koppeling los denk ik en dan heb je inderdaad enkel de rem nog. Probeer eens op een rustige plaats, normaal lukt dat wel.

Link naar reactie

Ja Kevin, als je op vlakke baan, je gashendel dicht draai, zou het wel heel erg zijn indien hij niet in snelheid zou verminderen. ik had het over afdalingen van meer dan 10%, niet waar. Als je die aanvangt tegen bvb 40km/u en je houd het gas zo, je 100 meter verder al 80km/u of meer bold, is er helemaal geen sprake van afremmen op de motor. Ervaringen van diegenen die zo afdalingen deden, zou ik graag vernemen, geen gissingen. Mvg.

Link naar reactie

Robing, heb je er al eens aan gedacht (omdat je graag langere trips maakt) om een reis/ toermotor aan te schaffen? Want een 300SS is niet echt geschikt voor lange afstanden met bergwegen van 10%...een 300 is geen slechte motor als je hem gebruikt waarvoor hij dient...

Link naar reactie
een 300 is geen slechte motor als je hem gebruikt waarvoor hij dient...

en dat is ????

Ik snap wel wat TS bedoelt maar dat heb je toch met elke motorfiets ? Oké , je kan zeggen met een versnellingsbak je kan terug leggen maar als je remmen weg zijn ga je je versnellingsbak er ook moeten uit rijden , want je snelheid gaat ook niet zo minderen , tenzij je echt 2-3 minder gaat ineens :)

Link naar reactie

Vespaciao, ik heb mijn toermotoren van de hand gedaan, heb meer dan 600.000km in Europa getourd met allerlei motoren, geen col is mij vreemd. Door mijn leeftijd heb ik daar vorig jaar afscheid van moeten nemen, om op de lichtere Vespa GTS300SS over te stappen. Dat de Vespa niet geschikt zou zijn om lange trips te maken vind ik helemaal niet, en mag je eens uitleggen waarom je dat denkt. Het is alsof je zegt dat je daar alleen mee bergop mag rijden en niet berg af. En ik gebruik heus mijn Vespa wel waar voor hij dient, er gewoon veel mee rijden.

Marcdax ik heb genoeg afdalingen gedaan met motoren om te weten wat het verschil is met de Vario op mijn Vespa nu. Mijn vraag was gewoon de bevindingen van anderen te vernemen bij afdalingen met de automatics. Verder vind ikzelf mijn Vespa GTS300SS, na 7100km een geweldig speelding voor zijn prijs. In september zal ik de Vespa 1 jaar hebben, zo wat de nodige tijd om aan elkaar te wennen, en te weten wat de Vespa aan kan, en de Vespa weet wat ik er mee kan, door er veel mee te rijden :-). Mvg.

Link naar reactie

@Robing: Ik kan begrijpen dat je je toermotoren hebt weggedaan omwille van je leeftijd en dat het eenvoudiger is ( vanwege de lage instap ) om op een Vespa te stappen. Maar een Vespa met een toermotor vergelijken. is een mus met een arend vergelijken. Zie je de wielrenners in de Ronde op de cols in Frankrijk en Italië al vergezeld met Vespa's ?? Daar gebruiken ze toermotoren voor met een goede zithouding, meer comfort en kracht en een betere wegligging. dat zou jij zeker moeten weten als ervaren motard !! Een Vespa 300 is niet slecht maar je moet hem gebruiken waarvoor hij dient en in mijn ogen is dat: voor woon en werkverkeer, stadsritjes, af en toe wat langere ritten (en daar mogen flinke heuvels bijzijn),. kortom vooral voor ontspanning en te genieten en niet om cols en afdalingen van 10% te bekampen en om urenlang autostrades af te malen.Voor zijn prijs is het inderdaad een geweldig speelding. ik me jaren geleden ook zoiets gelijkaardigs aangeschaft maar ik heb ook leren leven met zijn beperkingen. met alle respect en nog veel rijplezier!!

Link naar reactie
Ja Kevin, als je op vlakke baan, je gashendel dicht draai, zou het wel heel erg zijn indien hij niet in snelheid zou verminderen. ik had het over afdalingen van meer dan 10%, niet waar. Als je die aanvangt tegen bvb 40km/u en je houd het gas zo, je 100 meter verder al 80km/u of meer bold, is er helemaal geen sprake van afremmen op de motor. Ervaringen van diegenen die zo afdalingen deden, zou ik graag vernemen, geen gissingen. Mvg.

Ik was eigenlijk niet aan het gissen, als je goed leest deel ik mijn ervaring en geef ik ook aan in welke omstandigheden.

Als je het toch weet hoe alles hier precies zit, dan hoef je het ook niet te vragen denk ik zo.

En als ik het goed begrijp rij jij ook nog maar een jaar met een automaat in tegenstelling tot die 600.000 km met een echte motor. Ik neem aan dat je dan ook nog wat ervaring moet opbouwen met die automaat. OK, ik rij nog maar een week en begrijp dat je zoiets hebt van: en die gaat het mij even uitleggen hier.

Mijn bijdrage mag dus weinig betekenen voor jou, maar het is hier een forum en andere mensen hebben er misschien wel iets aan.

Met vriendelijke groeten en nog veel plezier met je Vespa en de vele bergritjes.

Link naar reactie

dees is weer een topic uit de duuzend zenne... Vespaciao, me wa rijde gij eigelek?

Link naar reactie

Robing, je krijgt hier reacties van sommige "vespisti" die maar juist aant rijden zijn. Een 300 is een goede vespa, ik heb er heel wat buitenlandse tripjes meegemaakt. De laatste trip met mijn 300 is hem fataal geworden. Is in vlammen opgegaan door een fabrieksfout die ik onofficieël heb meegekregen van iemand uit de fabriek.

Bij die uitstapjes waren er ook heel wat met steile hellingen. Maar inderdaad bij het veel afdalen schieten de remmen toch te kort. Goede raad, monteer Brembo rempompen en je problemen zijn van de baan.

Nog veel veilige km's.

Link naar reactie

@Vespadiverso: leuk om weten dat Piaggio zo begaan is met zijn kopers. Dan heb je geluk dat het niet fataal afgelopen is.

@Robing: merci voor het topic, ik ben er wijzer uit geworden. Ik hou het op mijn woon- / werkverkeer en ride-outs.

Link naar reactie

Hoi Vespadiverso, wetende dat jij ook een rijder bent met heel wat lange trip ervaringen. Aan gissingen en prietpraat heb ik nikske. Vernemen van jou dat het remmen bij veel afdalingen echt wel een probleem is, omdat jij zelf die ervaringen zeker heb beleefd. Is info waar ik naar gevraagd heb. bedankt. Mvg

Tja zo gaat dat he onofficieel toegeven van fabrieksfout. Hopelijk kan je toch wat recupereren.

Link naar reactie

Hoi Dax, wat jij schrijft was ook mijn gedacht. Heb in alle gashendel standen geprobeerd op alle afdalingen die ik tegen kwam en dat waren er heel wat in de Eifel en Rhein en Moezel gebied. Kan je U voorstellen, vespa eigen gewicht+/- 150 kg + 2 personen en bagage = zal een totale massa van 340 kg zijn, en motor die niks afremt, da bolt man berg af +10% :-). Zal de remschijfjes eens meten deze week.

Link naar reactie
Hoi Dax, wat jij schrijft was ook mijn gedacht. Heb in alle gashendel standen geprobeerd op alle afdalingen die ik tegen kwam en dat waren er heel wat in de Eifel en Rhein en Moezel gebied. Kan je U voorstellen, vespa eigen gewicht+/- 150 kg + 2 personen en bagage = zal een totale massa van 340 kg zijn, en motor die niks afremt, da bolt man berg af +10% :-). Zal de remschijfjes eens meten deze week.

Inderdaad, hebben ze mij vroeger ook wijsgemaakt, vaak geprobeerd maar nooit iets van ondervonden, integendeel, moest nog extra remmen omdat er wat gas bijgegeven werd.

Link naar reactie

@robing, vraagje; zou het kunnen dat een 300gts de afdalingen sowieso aankan als je enkel maar de vespa+rijder als remlast hebt? Nu stel je de vraag; de vespa + 200kg rembelasting, is niet niks hé.

Heb er nog geen ervaring mee, maar vespadiverso is al wel enkele malen de bergen etc. overgetrokken maar met hoeveel kg als remlast? En hij gaf ook al aan problemen te hebben gehad nietwaar. Dus als je zijn reisverslagen leest (wat jij ook doet)leer je dat hij alleen reist op de vespa, + bagage = volgens mij iets van +/- 110kg remlast. Scheelt al +/-90Kg!

Kan je ergens een voorgeschreven max. laadgewicht vinden trouwens??

Mvg, Luciano

Link naar reactie

Hoi fico luciano, ik denk dat bij gelijk welke belasting het vario systeem niet op de motor zal afremmen bij een afdaling. Ik denk dat niemand gek genoeg is om het gas open te houden (al heeft dat geen zin), als de Vespa steeds maar sneller gaat bollen. Ben het wel eens hoe meer gewicht hoe sneller het zal gaan he, berg af. Ergens heb ik gelezen dat het Max toegelaten laad gewicht +/-180kg is. Maar met 2 personen en bagage zitten er velen wel boven. En het gaat niet om het remmen, het gaat over dat zo autmatic niks afremt op de motor bij een afdaling. Wat velen denken dat het wel is. De eerste die zegt van wel, mag mij dat direct es demonstreren op een afdaling. Mvg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...