Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem met Vespa PK50 XL Plurimatic Elestart 1987, Help :)


jeroenplanken

Aanbevolen berichten

Hallo leden van de club!

Ik lees altijd met enorm veel alle topics en haal veel informatie van het forum af. Fantastisch dat hier zoveel mensen zijn die hier verstand van die machtige apparaten hebben.

Ik ben zelf sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een pk50 xl plurimatic Elestart uit 1987. Ik vind het een fantastisch ding ondanks dat ik schakelen ook wel heel tof zou vinden. Ik heb echter de Vespa om laten keuren naar een haar op mijn bovenlip en dat is volgens mij niet mogelijk met een schakel (?). Hoe dan ook: ik ben er zeer blij mee!!

Helaas, zelfs een vespa gaat zo af en toe eens kapot. En dat is niet erg want middels dit forum kan ik bijna alles aan.

Echter heb ik nu een probleem waar ik niet een eenduidig topic voor kan vinden. Ik zal proberen het probleem te schetsen:

Tijdens het rijden van de week begon de vespa te stotteren. Na een meter of 300 stotteren viel de vespa uit. Ik denk vreemd, benzine of iets dergelijks. Helaas de tank zat nog vol. Ik was een kilometer of 3 van huis dus dacht dit is niet best.

Nogmaals geprobeerd te starten en dat deed hij. Sloeg direct aan: ik denk mooi! Snel naar huis zal wel een vuiltje zijn geweest. Helaas begon de vespa na 200 meter weer met dezelfde taferelen. Niet best. Het was die dag erg nat van de regen en ik was dan ook in de veronderstelling dat het iets met vocht te maken zou hebben. Al schokkend en opnieuw startend naar huis gereden.

Eenmaal thuis gekomen heb ik de vespa in de schuur gezet met het idee om hem te laten drogen en dan morgen weer verder te kijken.

De volgende ochtend heb ik de vespa naar buiten gehaald en hem gestart. Choke uit. 1 keer trappen en lopen. Als een zonnetje. Weg gereden maar na een kilometer of 2 begon het weer: uitvallen, opnieuw starten en lopen. In de versnelling en na een meter of 200 uitvallen.

Toen ben ik maar eens aan de slag gegaan: luchtfilter eraf en vervangen, bougie vervangen, carburateur uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, luchtfilterhuis zelf schoon gemaakt almede getest of de benzine slang door liep. Alles weer in elkaar en weer testen. Zelfde verhaal. Maar nu met een nuance. Stuk gereden en dezelfde klachten. Echter: wanneer je de vespa niet in de versnelling zet, en dan vol gas geeft is er niets aan de hand. Pas wanneer je opstapt en gaat rijden begint het weer.

Ik dacht volgende stap: tank eraf gehaald alsmede de benzine kraan. Schoon gemaakt en getest. Liep door als een zonnetje. Dop van de tank getest en het ontluchtingsgaatje is vrij.

Alles weer in elkaar: nog steeds hetzelfde verhaal. Ik dacht wellicht een Electra probleem. Ik had de vonk al meermaals getest en die is mooi blauw. Toch even alle kabels los gehaald en opnieuw goed vast gezet. Nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb nu op het forum wel aardig wat informatie op over problemen met onder andere de spoel en de pickup. Nu wil ik met alle liefde een en ander gaan vervangen echter hoop ik dat er met bovenstaand verhaal meer concreet advies te geven is over wat het beste is voor mij om nu te doen en wat er precies aan de hand zou zijn.

De setup is standaard:

- standaard cilinder.

- standaard sproeier (65)

- standaard overbrenging.

- standaard carburateur.

Er zijn eigenlijk helemaal geen bijzonderheden mbt tot andere inrichting of iets degelijks.

Ik snap er ook echt helemaal niks van. Heb de hele scooter inmiddels meermaals nagekeken en ik kan er gewoon echt niet achter komen. Alleen de ontsteking en het onderdeel pick-up kan ik niet checken. Echter de status van de vonk en het direct starten na het uitvallen geeft in mijn beleving aan dat daar niks mis mee is. Tevens het feit dat hij vooral moeilijk gaat doen wanneer hij warm is doet mij vermoeden dat dit ook niks met de ontsteking te maken heeft.

Vandaag de Vespa maar weer even uit de schuur getrokken.

Het verhaal wordt nog mooier:

Choke uit, starten en lopen. Na 1 seconde uitgevallen. Dit tafereel herhaalde zich ongeveer 40 (!) keer waarbij hij steeds wat langer ging lopen en stationair bleef draaien. Steeds wanneer ik gas gaf viel hij direct uit.

Na een lange periode van starten en uitvallen kon ik steeds een beetje gas bij geven tot hij uiteindelijk gewoon liep. In de versnelling gezet en rustig eens een stukje gaan rijden. Ging redelijk. af en toe viel hij nog even uit waarbij hij daarna weer makkelijk startte.

De straat maar even op gegaan en ja hoor reed dikke prima. Oneindig rondjes gereden waarbij ik merkte dat hij wel iets minder vermogen had maar wel gewoon prima reed en bleef draaien. Zo heel af en toe viel hij nog even weg of happerde hij even. Niks bijzonders.

Scooter weg gezet en af laten koelen een uur of 2. En toen begon het tafereel weer opnieuw alleen nu ging het allemaal wat sneller.

Maar het is toch wel heel apart. Ik begin echt het vermoeden te krijgen dat het toch met brandstof te maken heeft op de een of andere manier.

Iemand nog extra tips naar aanleiding van dit verhaal ? Alle hulp wordt zeer gewaardeerd! alvast bedankt!

Link naar reactie

Blijft je vlotternaald niet hangen? Of te lange benzine darm met te veel kronkels in?

Want denk dat het probleem echt wel bij je toevoer van benzine is als ik het hier lees.

Link naar reactie
  • 6 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...